بیوگرافی رایان گیگز

6 سال پیش
بیوگرافی رایان گیگز
Rate this post

بیوگرافی رایان گیگز به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی
رایان ژوزف ویلسون گیگز (زادهٔ ۲۹ نوامبر ۱۹۷۳) مربی و فوتبالیست پیشین ولزی می‌باشد که از سال ۱۹۹۰ عضو تیم فوتبال منچستریونایتد و در حال حاضر دستیار مربی این تیم است و به عنوان پرافتخارترین فوتبالیست تاریخ بریتانیا شناخته می‌شود.

زندگینامه رایان گیگز

بیوگرافی رایان گیگز

شروع فعالیت ورزشی

رایان گیگز در ۲۹ نوامبر ۱۹۷۳ در بیمارستان سنت دیوید شهر کانتون، کاردیف متولد شد او فرزند دنی گیگز بازیکن تیم راگبی ولز و لین جانسون است. گیگز در ELY (حومه غربی شهر کاردیف) بزرگ شد. زمانی که رایان ۶ ساله بود پدر او قراردادی با تیم سویونتون لاینز امضا کرد در نتیجه آن‌ها مجبور به مهاجرت به سالفورد در Great Manchester شدند (Great Manchester به منطقه‌ای در شمال غرب انگلستان اطلاق می‌شود که شامل شهرهایی مانند بولتون، راچدیل، تام ساید، استوک فورد، ترافورد، ویگان، منچستر و سالفورد است). این جابجایی به روحیه رایان آسیب وارد کرد زیرا او از پدربزرگ و مادر بزرگ خود که به شدت به آن‌ها وابسته بود بسیار دور شده بود ولی آن‌ها در تعطیلات آخر هفته یا ایام تعطیلی مدرسه به دیدار آن‌ها در کاردیف می‌رفتند.

گیگز در این زمان به تیم محلی دینز پیوست که توسط یکی از مربیان باشگاه منچسترسیتی به نام دنیس اسکافیلد مربیگری می‌شد. اولین بازی او برای دینز با شکست ۹ بر صفر آن‌ها همراه بود؛ ولی همگان اعتقاد داشتند که گیگز بهترین بازیکن زمین در آن بازی بود. اسکافیلد تصمیم گرفت گیگز را به مدرسه فوتبال منچسترسیتی ببرد. گیگز همچنین کاپیتان تیم پسران سالفورد در مسابقات مدارس جام گرانادا بود و با این تیم در فینال جام گرانادا در استادیوم آنفیلد تیم مدرسه بلکبرن را شکست دادند. یکی از استعدادیاب‌های باشگاه لیورپول به نام ران یتس که از عملکرد گیگز به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بود او را به باشگاه لیورپول پیشنهاد داد ولی کنی دگلیش از به خدمت گرفتن او امتناع کرد در نتیجه او به منچستر یونایتد پیوست.

زمانی که گیگز در تیم دینز بازی می‌کرد یکی از ایجنت‌های اولدترافورد به نام استیوارد هارولد وود او را زیر نظر داشت. او که در مورد استعداد رایان گیگز شنیده بود شخصاً نزد الکس فرگوسن رفت و به او گفت که اگر گیگز را دست بدهیم در آینده تاسف خواهیم خورد. فرگوسن که تحت تأثیر قرار گرفته بود تصمیم گرفت بازی گیگز را ببینید. گیگز در در ترکیب پسران سالفورد مقابل تیم زیر ۱۵سال یونایتد هت تریک کرد در حالی که فرگوسن بازی او را از پنجره دفتر کارش می‌دید. در ۲۹ نوامبر ۱۹۸۷ (تولد ۱۴ سالگی گیگز) فرگوسن به همراه جو براون به خانه گیگز رفتند تا به او پیشنهاد قرارداد دو ساله با منچستر یونایتد را بدهند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کاکا

گیگز به عنوان عضوی از تیم منتخب دانش آموزان انگلستان (با نام رایان ویلسون) در مقابل تیم دانش آموزان آلمان در سال ۱۹۸۹ در استادیوم ومبلی بازی کرد. رایان نام خانوادگی خود را در ۱۶ سالگی زمانی که مادرش با مرد دیگری ازدواج کرد به گیگز تغییر داد. پدر و مادر او دو سال پیش از این از هم جدا شده بودند. لاویر مکمنمی سرمربی تیم زیر ۲۱ سال انگلستان سعی کرد او را به تیم ملی این کشور بیاورد ولی به این علت که پدربزرگ و مادربزرگ گیگز هیچ‌کدام انگلیسی نبودند موفق نشد.

تیم های باشگاهی

حضور در منچستر یونایتد

گیگز اولین بازی خود برای یونایتد را در فصل ۱۹۹۰ – ۹۱ انجام داد ولی شروع درخشش او از فصل ۱۹۹۱ – ۹۲ است. او رکورد دار بیشترین عناوین قهرمانی است که یک بازیکن در یک باشگاه به دست آورده‌است. گیگز در طی این سال‌ها ۱۱ عنوان قهرمانی لیگ برتر، ۴ عنوان قهرمانی جام حذفی، ۴ عنوان قهرمانی جام اتحادیه، ۲ قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا، ۱ قهرمانی در سوپرجام اروپا، ۱ عنوان قهرمانی جام بین قاره‌ای و ۱ عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های جهان را در کارنامه دوران فوتبال خود ثبت کرده‌است. رایان گیگز از سال ۲۰۰۷ که گری نویل با مصدومیت‌های مختلف دست به گریبان شد، عملاً به کاپیتان تیم بدل شده بود.

گیگز فوتبال حرفه‌ای خود را از ۲۹ نوامبر ۱۹۹۰ (تولد ۱۷ سالگی) آغاز کرد. کارشناسان آن موقع فوتبال انگلستان او را بهترین کشف در فوتبال بریتانیا بعد از جرج بست نامیدند.

در آن موقع منچستر به تازگی موفق به قهرمانی در جام حذفی انگلیس شده بود که این اولین افتخار آن‌ها بود از سال ۱۹۸۶ که الکس فرگوسن مربیشان شده بود. آن‌ها دو فصل قبل را در رده‌های میانی جدول به پایان برده بودند ولی در فصل ۹۲–۱۹۹۱ عملکرد بهتری داشتند هر چند که نهایتاً در لیگ ششم شدند. فرگوسن برای جناح چپ رالف میلن را به خدمت گرفته بود اما این بازیکن در من یونایتد موفق نبود. در نتیجه آن‌ها در سپتامبر ۱۹۸۹ دنی والاس را از ساوت‌همپتون به منچستر آوردند. والاس موفق نشد روزهای خوبش در ساوت‌همپتون را تکرار کند در نتیجه رقابت شدیدی بین رایان گیگز و بازیکن ۱۹ ساله یونایتد لی شارپ برای حضور در جناح چپ آغاز شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ناصر عباسی

رایان گیگز اولین بازی اش برای منچستر را در ۲ مارس ۱۹۹۱ مقابل اورتون در اولدترافورد انجام داد. او بعد از مصدومیت دنیس اروین به عنوان جانشین او وارد زمین شد. منچستر این بازی را ۲ بر صفر واگذار کرد. اولین حضور او در ترکیب اصلی در ۴ می ۱۹۹۱ در پیروزی ۱ بر صفر منچستر یونایتد مقابل منچستر سیتی بود. با این حال او در جمع ۱۶ بازیکن منچستر در فینال جام برندگان جام اروپا مقابل بارسلونا که ۱۱ روز بعد برگزار شد جایی نداشت. لی شارپ در این بازی در جناح چپ به کار گرفته شد در حالی که والاس به عنوان ذخیره او روی نیمکت ذخیره‌ها نشسته بود.

هرچند تلاش گیگز در ۱۷ سالگی برای حضور در ترکیب اصلی باشکست مواجه شد ولی استعداد و مهارت او راه را برای پیشرفت دیگر جوانان تحت امر فرگوسن فراهم کرد.

با شروع فصل ۹۲–۱۹۹۱ گیگز به ترکیب اصلی یونایتد راه یافت. همچنین او کاپیتان تیم جوانان باشگاه هم بود او و دیگر جوانان باشگاه ترکیبی به نامFledglings Fergie’s) Fledglings Fergie’s گروهی از بازیکنان جوان منچستر یونایتد بودند که توسط فرگوسن به باشگاه آورده شده بودند و تحت نظر برایان کید و اریک هریسون برای حضور در تیم اول باشگاه آموزش می‌دیدند) تشکیل داده بودند که در مسابقات قهرمانی جوانان انگلستان سال ۹۲ به مقام قهرمانی رسید. گیگز فصل را همراه با منچستر در رده دوم جدول به پایان برد زیرا لیدز یونایتد در هفته آخر عنوان قهرمانی را به دست آورد آن هم در حالی که بیشتر فصل را من یونایتد صدر نشین بود این آخرین دوره برگزاری لیگ انگلستان به صورت قدیمی بود و از فصل بعد قرار بود لیگ برتر برگزار شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اندریاس مولر

گیگز در پایان فصل به عنوان برترین بازیکن جوان سال انگلیس انتخاب شد عنوانی که فصل پیش به هم تیمی او لی شارپ رسیده بود.

افتخارات ورزشی رایان گیگز

بهترین بازیکن تاریخ باشگاه منچستریونایتد به انتخاب هواداران
بهترین بازیکن تاریخ لیگ برتر انگلیس در نظرسنجی سال ۲۰۱۲
شخصیت ورزشی برتر سال BBC ۲۰۰۹
بهترین بازیکن فصل فوتبال انگلستان سال ۲۰۰۹
بهترین بازیکن جوان فصل فوتبال انگلستان سال ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳
جایزه براوو سال ۱۹۹۳
شخصیت ورزشی برتر BBC در ولز سال ۱۹۹۶ و ۲۰۰۹
برترین بازیکن ماه لیگ برتر: سپتامبر ۱۹۹۳ – اوت ۲۰۰۶ – فوریه ۲۰۰۷
زننده برترین گل فصل: ۱۹۹۹
عضو تالار مشاهیر فوتبال انگلستان
عضو تیم منتخب دهه لیگ برتر انگلستان
عضو تیم منتخب قرن فوتبال انگلستان
عضو تیم منتخب فوتبال انگلستان: ۱۹۹۳ – ۱۹۹۴ – ۱۹۹۵ – ۱۹۹۶ – ۱۹۹۸ – ۲۰۰۱ – ۲۰۰۷ – ۲۰۰۹

رکوردهای رایان گیگز

– دارنده چهار رکورد شخصی در کتاب رکوردهای جهانی گینس

– پر افتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال بریتانیا

– مسن‌ترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا

– رکورد دست نیافتی حضور در ۹۵۰ بازی باشگاهی با پیراهن منچستر یونایتد

– زننده سریع‌ترین گل تاریخ فوتبال انگلستان

– رکورددار گلزنی و گلسازی در تمامی ادوار لیگ برتر انگلستان

– رکورد ارسال بیشترین پاس گل در فوتبال انگلستان

– رکورد دست نیافتنی دریافت ۰ کارت قرمز در ۹۵۰ بازی باشگاهی با پیراهن منچستر یونایتد

– رکورد حضور در تمامی سری بازی‌های ویدیوئی فیفا

– رکورد گلزنی در ۱۶ دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا

 

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی رایان گیگز
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه