بیوگرافی اکبر گلپایگانی

6 سال پیش
عکس اینستاگرام اکبر گلپایگانی در حال اجرا
2.2/5 - (254 امتیاز)

بیوگرافی اکبر گلپایگانی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

اکبر گلپایگانی (۱۰ بهمن ۱۳۱۲ در تهران) معروف به گُلپا از برجسته‌ ترین خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی است.

زندگینامه اکبر گلپایگانی

بیوگرافی اکبر گلپایگانی

وی ساکن تهران است. دیپلمه رشته نقشه برداری است، از دانشگاه افسری ترک تحصیل کرد و مدتی کارشناس بانک مسکن بود، او حالا به استاد گلپا برجسته ترین خواننده اصیل شهرت دارد.

آغاز کار هنری

خانواده وی هنرمند بودند. برادران وی حسن گلپایگانی و محمد گلریز نیز در زمینه اجرا و تدریس موسیقی فعالیت دارند. گلپایگانی خیلی زود به عنوان قاری قرآن در کلاسش برگزیده شد. یک سال بعد خراز و تعزیه‌خوان محل، به استعداد درخشان اکبر پی بردند و اصول اولیه موسیقی را به او آموختند. گلپا تحصیلاتش را ادامه می‌داد اما از موسیقی جدا نبود تا این که در پانزده سالگی با حسین خواجه‌امیری (ایرج) در مدرسه نظام همکلاس شد تا سرنوشت دو چهره فراموش نشدنی موسیقی ایرانی به یکدیگر گره بخورد.

حاشیه ها

خانواده اکبر گلپایگانی
پدر و پدر بزرگش از خواننده های خوبی بودند. چهار برادر بنام های عباس، حسن (مدرس آواز و استاد دانشگاه)؛ محمد (خواننده مشهور به گلریز)، محمود (مهندس و مدرس آواز) و یک خواهر بنام مریم دارد.

از علاقه تا شروع اکبر گلپایگانی
علاقه اش به موسیقی از دوم دبستان به سبب هنرمندان زیادی که به منزلشان رفت و آمد می کردند شروع شد، سپس به مدرسه نظام رفت و با نورعلی خان برومند استاد موسیقی و ردیفدان آشنا شد.

برنامه گل های اکبر گلپایگانی
روزی در باغ یکی از شعرا در مقابل سفیر ایتالیا قطعه ترکی خواند که همانجا با پیشنهاد داوود پیرنیا به برنامه رادیو گل ها دعوت شد و ۱۷ سال در این برنامه اجرای موسیقی داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پرویز شاهین خو

شهرت با گل های اکبر گلپایگانی
او در فروردین ۱۳۳۸ در اولین اجرای برنامه رادیو گل ها شعری را بدون ساز خواند و خود را به عنوان خواننده جوان ناشناس معرفی کرد. سپس چند روز بعد با آهنگی از محسن یاحقی به شدت طرفدار پیدا کرد.

از دانشگاه افسری تا بانک اکبر گلپایگانی
برای تحصیلات ابتدا به دانشگاه افسری رفت اما علاقه ای نداشت و از دانشگاه بیرون آمد، سپس در دانشکده نقشه برداری پذیرفته شد. وی مدتی بعنوان کارشناس رهنی بانک مسکن مشغول به کار بود و خانه ها را قیمت گذاری می کرد.

ازدواج اکبر گلپایگانی
اکبر گلپایگانی (گلپا) در سال ۱۳۴۶ وقتی ۳۴ ساله بود با دختری ۱۷ ساله بنام گلرخ گرایلی ازدواج کرد، این دو در یک مهمانی خانوادگی باهم آشنا شدند و بصورت سنتی ازدواج کردند.

فرزندان اکبر گلپایگانی
گلپا و همسرش دو فرزند دختر بنام ساقی و ساغر هستند، ساقی متاهل و فوق تخصص قلب دارد و آمریکاست، ساغر نیز متاهل، دکترای ریاضیات و در بورس فرانسه فعالیت دارد.

تجربه بازیگری و لقب اکبر گلپایگانی
استاد گلپا در سال ۱۳۴۸ در رادیو یک داستان ۷ قسمتی بازی کرد و در سال ۱۳۵۰ هم در فیلم حنجره طلایی ایفای نقش کرد، او از آن پس لقب گلپا و حنجره طلایی را از آن خود کرد.

دکتر خطاب نکردن اکبر گلپایگانی
پنج دکترای از مجامع معتبر موسیقی دارم اما همواره تاکید کردم که من را دکتر! خطاب نکنید، من گلپا هستم و به گلپا بودن افتخار می کنم.

استاد هایده و مهستی اکبر گلپایگانی
بسیار از کسانی که مردم با آنها خاطره دارند از شاگردان من بودند، خانوم هایده و مهستی چند سالی من به آنها آموزش آواز دادم.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مریم آخوندی

تدریس در دانشگاه اکبر گلپایگانی
گلپا در سال ۱۳۴۰ به همراه فرهنگ شریف در دانشگاه USLE کالیفرنیا به تدریس موسیقی ایرانی پرداخت و همان سال کنسرت های متعددی در هلند و لندن نیز اجرا کرد.

بعد از انقلاب اکبر گلپایگانی
بعد از انقلاب ۵۷ از اجرای موسقی و فعالیت هنری منع شد. خودش می گوید اگر اراده کنم در آمریکا می خوانم و آن قدر پول به پایم می ریزند که گویی دلار از شیر سماور بریزد.

اجرای مشترک با ابراهیم تاتلیس اکبر گلپایگانی
در یکی از برنامه های کنسرتم که آمریکا بود، ابراهیم تاتلیسس (خواننده ترکیه ای) برای تماشای برنامه آمده که او را به روی سن دعوت کردیم و اجرای مشترکی با هم انجام دادیم.

در زمان ناراحتی اکبر گلپایگانی
من الانم هر وقت ناراحتی و عصبانی باشم می نشینم یک ساز سولوی پرویز یاحقی، فرهنگ شریف، جلیل شهناز یا حسن کسایی را گوش می کنم و سرشار از سرخوشی و نشاط می شوم.

فعالیت های هنری اکبر گلپایگانی

فعالیت‌ها:
اجرای آواز در سازمان یونسکو در سال ۱۳۳۵، به دعوت این سازمان
اجراي تزانه امشب دلم ميخواد با حميدرضا خاكباز و امير محمد خاكباز
اجرای آواز در برنامه گل‌ها. (۲۹۸ آواز به صورت رسمی و بیش از ۷۰۰ آواز خصوصی و بزم)
تدریس موسیقی ایرانی و آواز بنا به دعوت «دانشکده میوزیک بیلدینگ دانشگاه یو.سی.ال. آ کالیفرنیا» در سال ۱۳۴۰.
اجرای برنامه در رویال دایان لندن در سال ۱۳۵۲.
گنجاندن آوای آواز گلپایگانی در یک فیلم جهانی به نام ” مده آ “، ساخته کارگردان مشهور ایتالیایی ” پازولینی” در این مورد اکبر گلپایگانی از سازنده فیلم شکایت کرده و مبلغ بالایی غرامت دریافت کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی داریوش ارجمند

جوایز:
دریافت دکترای افتخاری هنر در رشته آواز از دانشگاه کلمبیای آمریکا
دریافت دکترای افتخاری اقتصاد و هنر از سازمان یونسکو در سال ۱۳۸۱.
دریافت دکترای افتخاری و اسکار هنر موسیقی در سال ۱۳۸۴ از دانشگاه بوداپست مجارستان.
دریافت دکترای افتخاری و مدال هنر در سال ۱۳۸۴ از سازمان ملل متحد و نماینده این سازمان.
اهدای جایزه رز طلایی (گلدن رز) به وی در سال ۱۳۹۱

آلبوم‌ها:
موی سپید
مست عشق
عقیق
دل ای دل
بزم عاشقان (مشترک با ایرج)
روی برگی بنویس عشق
چرا عاشق نباشم
قدر محبت

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی اکبر گلپایگانی
2.2/5 - (254 امتیاز)
2
برچسب ها :

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • کورش
    5 سال پیش

    با عرض ادب و احترام . ضمن سپاس از شما به جهت درج این پست لازم است عرض نمایم ایشان دارای مدرک لیسانس نقشه برداری می باشند و نه دیپلم نقشه برداری .

  • فرشید رسولی
    2 سال پیش

    عالیجناب اکبر گلپایگانی بی شک نمونه یک انسان کامل هم در زندگی شخصی و هم در عرصه هنر میباشند و البته نمیتوان برای ایشان جایگزین تصور کرد.پاینده و برقرار باشند.