بیوگرافی بیژن کامکار

6 سال پیش
عکس اینستاگرام بیژن کامکار در حال اجرا
4.3/5 - (3 امتیاز)

بیوگرافی بیژن کامکار همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

بیژن کامکار (زاده ۲۸ آذر ۱۳۲۸ – کرمانشاه ) نوازندهٔ دف، رباب، تمبک، تار، و خوانندهٔ موسیقی کردی و موسیقی سنتی ایرانی و از اعضای گروه کامکارها است.

زندگینامه بیژن کامکار

بیوگرافی بیژن کامکار

فارغ التحصیل لیسانس موسیقی از دانشگاه تهران می باشد بجز خوانندگی نوازنده تار، دف و تنبک است و اختصاصی در موسیقی کردی فعالیت دارد.

آغاز کار هنری

فعالیت بیژن از ۶ سالگی در رادیو سنندج شروع شد. او چندین بار در اردوهای تابستانی رامسر نیز مقام اول را آورده بود، سپس در گروه موسیقی کامکاران که سال ۱۳۴۸ توسط پدرش بنیان نهاده شده بود همراه با خانواده ادامه فعالیت دادند.

حاشیه ها

خانواده بیژن کامکار
پدرش حسن کامکار نظامی و موسیقی دان و نوازنده ویولن بود ۷ برادر و یک خواهر همگی از کودکی زیر نظر پدر موسیقی را با ساز تنبک آغاز کردند.

فراگیری ردیف های موسیقی بیژن کامکار
او ردیف موسیقی استاد صبا را از پدرش آموخت و در سال ۱۳۴۸ بعد از ازدواج خواهرش با محمدرضا لطفی نوازنده چیره دست، ردیف های دیگری را از او فرا گرفت.

استاد نوزاندگی بیژن کامکار
با ساز تنبک از کودکی شروع کرد سپس رفته رفته به یادگیری همه سازهای دف، سنتور، پشنگ، آکاردئون، ملودیکا، تار و حتی گیتار پرداخت.

زنده شدن گروه کامکاران بیژن کامکار
بعد از مهاجرت برادرش و ازدواج خواهر و دانشجو شدن خودش و دو برادرش در دانشگاه تهران گروه کامکاران از هم پاشید، اما بعد از سالها دوباره این گروه دور هم جمع شد. در سال ۱۳۶۸ این گروه اولین کنسرت خود را در تالار وحدت اجرا کردند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی المر برنستاین

ازدواج بیژن کامکار
استاد کامکار سال ها پیش با خانوم نجمه تجدد خواننده و نوازنده ازدواج کرد که حاصل یک پسر به نام سهراب و یک دختر به نام هانا می باشد.

فرزندان بیژن کامکار
سهراب کامکار نوازنده کمانچه و تنبک است و هانا کامکار فارغ التحصیل کارگردانی از دانشگاه سوره می باشد، او بعنوان بازیگر حضور جدی در سینما دارد.

علاقه به اجرا تا تدریس بیژن کامکار
اعتراف می کنم عاشق تولید و اجرا هستم، ۲۸ سال است بر خلاف میل باطنیم تدریس می کنم اما حاضرم ساعت ها بشینیم و اجرا داشته باشم.

گوش دادن به خوانندگان دیگر بیژن کامکار
گاهی در اوقات فراغتم موسیقی دیگر خوانندگان رو هم گوش می کنم، صدا مرحوم استاد قوامی، استاد شجربان، استاد بنان و آقای شهرام ناظری رو می پسندم.

ورود به گروه شیدا و عارف بیژن کامکار
در سال ۱۳۴۸ با محمدرضا لطفی آشنا شد که به گفتهٔ خود وی نقطه عطفی در زندگی هنری وی به‌شمار می‌رود چون که بعد از پدرش نقش مهمی در آشنایی او با تار و موسیقی ایرانی داشته‌است. همچنین این آشنایی باعث ورود وی به عنوان نوازندهٔ تنبک به گروه شیدا می‌شود اما پس از مدتی با ورود برادرش ارژنگ کامکار به گروه، وی به نوازندگی رباب روی می‌آورد، بیژن کامکار بعد از گروه شیدا به عضویت گروه عارف نیز درمی‌آید.

وارد کردن دف به اجراهای عمومی بیژن کامکار
شاید بتوان مهم‌ترین نقش وی در موسیقی ایران را وارد کردن ساز دف برای اولین بار به اجراهای عمومی دانست.در هنگام عضویت در گروه شیدا به پیشنهاد محمدرضا لطفی از ساز دف در یکی از کنسرت‌های گروه استفاده کرد که با اقبال فراوان علاقه‌مندان مواجه شد و امروزه دف یکی از سازهای مهم در گروه‌های موسیقی ایرانی است و نوازنده‌گان فراوان در این رشته به فعالیت می‌پردازند.پیش از این، دف فقط در مراسم مذهبی دراویش در خانقاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و در گروههای موسیقی ایرانی استفاده نمی‌شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رز مکلور

فعالیت های هنری بیژن کامکار

آلبوم‌ها:
جان جان ۱۳۵۵
چهره به چهره ۱۳۵۶
سواران دشت امید ۱۳۵۶
چاووش ۲ ۱۳۵۷
چاووش ۳ ۱۳۵۷
چاووش ۵
چاووش ۶ ۱۳۵۸
چاووش ۷ ۱۳۵۸
چاووش ۸
چاووش ۹
چاووش ۱۰
سپیده ۱۳۵۸
به یاد طاهرزاده ۱۳۶۳
بهاران آبیدر ۱۳۶۴
نوا ۱۳۶۵
در گلستانه ۱۳۶۶
دود عود ۱۳۶۷
دستان ۱۳۶۷
کنسرتی دیگر ۱۳۶۸
افشاری مرکب ۱۳۶۸
زردی خزان
بامداد ۱۳۶۹
دف و نی ۱۳۷۰
کنسرت ایرج بسطامی و گروه دستان ۱۳۷۱
سحرواران
در خیال ۱۳۷۵
ایران زمین ۱۳۷۵
گل نیشان ۱۳۷۵
ئاگری زیندو ۱۳۷۵
شلیره
شب، سکوت، کویر ۱۳۷۷
کوهستان
کنسرت ۷۷ ۱۳۷۷
مهتاب رو ۱۳۷۷
بداهه نوازی ویلن مجتبی میرزاده
افسانه تنبور
سیوی سور
شباهنگام
مستان سلامت می‌کنند
گلاریژان
آوای باران
سیب سرخ
دف و رباب ۱۳۸۰
سایه‌روشن مهتاب ۱۳۸۲
جمجمک برگ خزون ۱۳۸۷
آموزش دف ۱۳۹۱
سحرگاهان ۱۳۹۲
سربداران ۱۳۹۲
جامه رنگین ۱۳۹۵

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی بیژن کامکار
4.3/5 - (3 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه