بیوگرافی محسن نامجو

6 سال پیش
عکس اینستاگرام محسن نامجو در حال اجرا
4.3/5 - (3 امتیاز)

بیوگرافی محسن نامجو همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

محسن نامجو (زادهٔ ۱۴ اسفند ۱۳۵۴ در تربت جام) آهنگساز، خواننده، نوازندهٔ سه‌تار، دوتار، گیتار، و ترانه‌سرای ایرانی است.

زندگینامه محسن نامجو

بیوگرافی محسن نامجو

دانشجوی انصرافی رشته موسیقی دانشگاه تهران در سال ۷۶ است، بجز خوانندگی نوازنده سه تار، دوتار و گیتار است و ترانه سرایی نیز می کند مشخصه آثار نامجو تلفیق است. او هم‌اکنون در نیویورک زندگی می‌کند.

آغاز کار هنری

کار موسیقی را از ۱۲ سالگی با آواز و سولفژ و نت‌ خوانی شروع کردم. از همان سنین نوجوانی چیزهایی که به شکل ملودی در ذهنم شکل می‌ گرفت چون نت‌ نویسی را یاد گرفته بودم یادداشتشان می‌ کردم که خیلی از آنها برایم مفید واقع شد سپس ردیف موسیقی ایرانی را ابتدا نزد استاد شاکری و سپس نصرالله ناصح‌ پور آموختم. نامجو سه‌ تار نوازی را هم نزد عظیم شکرخواه؛ نوازنده و سازساز خراسانی فرا گرفت.

حاشیه ها

علت ترک دانشگاه محسن نامجو
نامجو پس از دوران دبیرستان در رشته موسیقی در دانشکده هنرهای زیبا پذیرفته شد ولی پس از مدتی، در بهمن ۷۶ به دلیل عدم رضایت از روشهای غیرخلاق تدریس دانشگاه را رها کرد.

ازدواج محسن نامجو
محسن نامجو با بهار سبزواری نقاش ازدواج کرده است.

از دستیاری تا سربازی محسن نامجو
يك مدتی بعد از ترک دانشگاه دستيار استاد محمدرضا درويشي بودم.توي يكی دو تا فيلم، مثل تخته سياه سميرا مخملباف در سال ۷۸، نوازندگي كردم و يك تكه هايی خواندم. تازه وارد دنيای حرفه ای شده بودم سال ۷۹ بود كه رفتم سربازی آن جا دوره استراحت ذهنی من بود و با موسيقی راک و بلوز آشنا شدم.

گروه هنری از سربازی محسن نامجو
توی خدمت با دوستان فعال در سبک راک و بلور آشنا شدیم. يعني همشهری هام بودند بعد از خدمت كه برگشتم، با هم بوديم. يك گروه راک تشكيل داديم به اسم گروه ماد ، كنسرت داديم و كلا وارد تجربه كاری شديم.

سبک فعالیت محسن نامجو
مشخصهٔ آثار نامجو تلفیق است، تلفیق سبک‌ های مختلف موسیقی ایرانی و خارجی و تلفیق اشعار کلاسیک با شعرهایی که خود می‌ سراید در موسیقی‌ های او گوشه‌ هایی از سبک‌ های راک، سنتی، بلوز، جاز و محلی را می توان پیدا کرد.

از مجوز تا مهاجرت محسن نامجو
اولین آلبوم رسمی محسن نامجو با عنوان ترنج در سال ۱۳۸۶ از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر و توسط موسسه آوای باربد توزیع عمومی شد. چند ماه بعد او برای همیشه از ایران خارج شد و به نیویورک رفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ژیزل بوندشن

موسیقی فیلم و سریال محسن نامجو
محسن نامجو برای چند فیلم هم موسیقی متن ساخته که از آن جمله م ی‌توان به “برای آمدنت دعا می کنم”، “حفره”، “اقوام”، “کنتراست”، “در سه ثانیه اتفاق افتاد” ، “مرگ مرگ” و … اشاره کرد. سامان سالور، مستند ساز ایرانی نیز از فعالیت های نامجو فیلم مستندی به نام آرامش با دیازپام ده ساخته است. نامجو به همراه رضا عطاران تیتراژ آغازین سریال ترش و شیرین در سال ۸۶ را که نوروز از تلویزیون ایران پخش می شد، اجرا کرد اما نام و صدای او از تیتراژ سریال چهارخونه سروش صحت حذف شد.

محکومیت محسن نامجو
نامجو با خواندن آیه‌هایی از قرآن (سوره شمس) باعث ایجاد حساسیت‌هایی نسبت به خود شد. برخی از وب‌سایت‌ها از محکومیت نامجو از سوی دادگاه عمومی تهران به پنج سال حبس تعزیری به خاطر توهین به مقدسات، اجرای تمسخرآمیز آیات قرآن (آهنگ شمس) و بی‌حرمتی به کتاب مقدس مسلمانان خبر دادند. وی در گفتگویی با بی‌بی‌سی فارسی، احتمال گزارشگر این شبکه در خصوص ارتباط این محکومیت با کارهای اخیرش از جمله کلیپ بیابان (که آن را به معترضان نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ تقدیم کرده بود) را رد نکرد.

انتشار کتاب محسن نامجو
کتاب “دُرّاب مخدوش” نخستین کتاب محسن نامجو در نشر ناکجا در پاریس منتشر شد این کتاب نوشته‌ های ۲۰ سالگی نامجوست که در ۴۰ سالگی بر آن پاورقی نوشته است.

ترانه فقیه خوشگله یا گلادیاتور محسن نامجو
محسن نامجو در آلبوم «آخ» قطعهٔ «فقیه خوشگله(gladiators)» را خطاب به سید علی خامنه‌ای با زبانی اعتراضی اجرا نمود. محسن نامجو در این آهنگ که هشتمین قطعه از آلبوم آخ می‌باشد از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به شکلی طنز انتقاد می‌کند. گلشیفته فراهانی نیز در تنظیم این آهنگ با نواختن پیانو با محسن نامجو همکاری می‌کند.

واکنش به دانلود غیرمجاز محسن نامجو
در سال ۲۰۱۲ محسن نامجو در تارنمای رسمی خود گله‌مندی خود را نسبت به دانلود و کاربرد غیرمجاز ترانه‌ها، از شنوندگانی که خارج از ایران هستند ابراز داشته‌ است. وی از شنوندگان ایرانی (که به دلیل تحریم بانکی) نمی‌توانند بهای ترانه را بپردازند خواست که اگر دینی به گردن می‌بینند وجه را به مؤسسه خیریه محک بپردازند و به هیچ عنوان آثار وی را از کسانی که این آثار را داخل ایران می‌فروشند خریداری نکنند. به گفته محسن نامجو، آلبوم ترنج بدون اجازه و توسط نشر موسیقی آوای باربد، بدون اینکه درآمدش برای محسن نامجو و گروه همراه باشد به فروش می‌رسد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی باربد بابایی

فعالیت حرفه‌ای محسن نامجو
وی در طول مدت فعالیت حرفه‌ای خود بیش از هفتاد قطعه ساخته که بسیاری از این قطعات در قالب آلبوم‌هایی با نام‌هایی نظیر ترنج، جبر جغرافیایی و آخ و… به صورت زیرزمینی و غیررسمی منتشر شده ولی اولین آلبوم رسمی محسن نامجو در ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ (۸ سپتامبر ۲۰۰۷) با نام ترنج منتشر شد.

آثار محسن نامجو
آلبوم ترنج اولین آلبوم رسمی محسن نامجوست که شامل ۹ قطعه‌است و مؤسسه فرهنگی هنری آوای باربد آن را منتشر کرده. او همچنین در سال ۱۳۸۷ با همکاری انتشارات کاروان، کتاب مشهور کیمیاگر اثر پائولو کوئلیو را با ترجمه آرش حجازی، به شکل کتاب سخنگو یا کتاب صوتی ضبط و منتشر کرد. بعد از آلبوم ترنج، کتاب سخنگوی کیمیاگر دومین اثر منتشرشده از محسن نامجو است. نامجو در این اثر کوشیده تا یکی از درونمایه‌های اصلی کتاب را که «وحدت وجود» است در سرتاسر اجرایش نمایش دهد و روایت خود را از کیمیاگر کوئلیو ارائه کند. نامجو نقش بیش از سی شخصیت کیمیاگر را به‌صورت نمایشی اجرا کرده و نزدیک به شصت دقیقه نیز موسیقی اصیل برای آن ساخته‌است. اولین آلبوم محسن نامجو در خارج از ایران با عنوان «جبر جغرافیایی» در سال ۲۰۰۸ و آلبوم بعدی او با عنوان آخ نیز در ۶ اکتبر ۲۰۰۹ منتشر شد. آلبوم دیگری از محسن نامجو با نام «بوسه‌های بیهوده» در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و پس از آن آلبوم دیگری از او در اواخر سال ۲۰۱۱ با نام «الکی» انتشار یافت. آخرین آلبوم او در پاییز ۲۰۱۲ با نام «۱۳/۸» منتشر شده که به صورت مجانی در سایت او برای دانلود قرار گرفته‌است.

اعتقادات محسن نامجو
محسن نامجو در برنامه تماشا در تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی، خود را بی‌دین خواند.

همکاری با گروه سازهای بادی هلند محسن نامجو
در اکتبر ۲۰۱۶ نامجو با «گروه سازهای بادی هلند» در یک سلسله کنسرت در این کشور با عنوان «آواهایی از شرق» همکاری کرد. این برنامه که با داستان خوانی به زبان هلندی توسط سهند صاحب دیوانی و اجرای کارهایی از آهنگسازان گوناگون نیز همراه بود قرار است به صورت یک آلبوم منتشر شود.

در وصف فریدون فروغی محسن نامجو
محسن نامجو ترانهٔ «طاهره» را با نام «روبرو» در آلبوم از پوست نارنگی مدد باز اجرا و به فریدون فروغی تقدیم کرده‌است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بوراک اوزچیویت

بازی در نمایش بیضایی محسن نامجو
در نمایش جانا و بلادور به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی در سال ۱۳۹۱، محسن نامجو همراهِ مژده شمسایی به ایفای نقش پرداخت. این نمایش در کالیفرنیا روی صحنه رفت. مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد، تهیه‌کننده و پشتیبان برگزاری این نمایش بود. این نمایش با استفاده از تکنیک سایه‌بازی اجرا شد.

فعالیت های هنری محسن نامجو

بازیگری:

فیلم:
۱۳۸۴ – چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، از سامان سالور
۱۳۹۵ – Radio Dreams، از بابک جلالی – در نقش حمید رویانی
Sounds of Silence (مستند)، از امر حمز (Amir Hamz) و مارک لازارز (Mark Lazarz)

تئاتر:
۱۳۹۱/۲۰۱۲ – جانا و بلادور (به کارگردانی بهرام بیضایی)
۱۳۹۲/۲۰۱۳ – آرش (به کارگردانی بهرام بیضایی)

آلبوم‌ها:
ترنج ۲۰۰۷ /
به گفته خود محسن نامجو، این آلبوم بدون اجازه و توسط نشر موسیقی آوای باربد، بدون اینکه درآمدش برای محسن نامجو و گروه همراه باشد به فروش می‌رسد.
جبر جغرافیایی ۲۰۰۸
آخ ۲۰۰۹ / با همکاری گلشیفته فراهانی
بوسه‌های بیهوده ۲۰۱۱
الکی ۲۰۱۱  / آلبوم زنده، حاصل کنسرت در دانشگاه استنفورد
سیزده/هشت ۲۰۱۲ / کار نوشتن آهنگ‌ها در آمریکا و بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ میلادی انجام شده‌است. آلبوم حاوی هشت قطعه است که در طول کنسرت نامجو در دانشگاه برکلی کالیفرنیا ضبط شده‌است.
از پوست نارنگی مدد ۲۰۱۴
صفر شخصی ۲۰۱۶
آوازهایی از شرق ۲۰۱۷ / توسط ارکستر (NBE) تنظیم و اجرا شده‌است.
مولفهٔ عزلت ۲۰۱۷
بر چلهٔ کمان اشک ۲۰۱۸

تک آهنگ‌ ها:
زلف بر باد
گیس
عدد
عقاید نئوکانتی
رفتم سر کوچه
واق واق سگ
باد نوبهاری
مرد جان به لب رسیده
از هوش می…
یره
مسافری از هند
مارکوزه من
همراه شو عزیز
پریود ۱۳۹۱ شاهین نجفی، محسن نامجو
بگو بگو
اعتیاد
داماد باد
مرغ سخندان
چه گوارا
اکس
ای ساربان
مرغ سحر
ترش و شیرین
پارازیت
هستی
هیچ
راست بگو
طلوع
دهه شصت
راهی بزن که آهی
هم‌خانه
شهر خاموش
شکوه
دوب دوامی
رو به رو
مرجانه
چه خبر
تاب بنفشه
کورتانیدزه
تهران

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی محسن نامجو
4.3/5 - (3 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه