بیوگرافی نادر گلچین

6 سال پیش
عکس اینستاگرام نادر گلچین
4.6/5 - (5 امتیاز)

بیوگرافی نادر گلچین همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

نادر گلچین (زاده ۱ مهر ۱۳۱۵ رشت – درگذشته ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ تهران) خواننده آواز سنتی اهل ایران بود.

زندگینامه نادر گلچین

بیوگرافی نادر گلچین

گلچین از جمله خوانندگان صاحب سبک و دارای صدایی خاص خود است. بیشتر آثار او به سال‌ های پیش از انقلاب باز می‌ گردد، این خواننده اصلی مدتی نیز وارد عالم بازیگری تئاتر شد. از آثار مهم او در آن دوران می‌توان به «یوسف گم گشته» اشاره کرد و از دیگر آثار او می‌توان به تصنیف مرغ سحر، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دیگه بچه نمیشم و آلبوم‌های گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه یاد کرد.

آغاز کار هنری

نادر گلچین در سال ۱۳۳۹ به تهران آمد و بی‌درنگ فعالیت‌های هنری خود را در اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر آغاز کرد. اولین برنامه خود را با ارکستر محمود تاج‌بخش اجرا کرد و تا سال ۱۳۵۴ در این اداره به ترتیب با ارکسترهای فرامرز پایور، عباس خوشدل، عبدالکریم مهرافشان، عماد رام و مصطفی پورتراب ادامه همکاری داد. او در سال ۱۳۵۰ همکاری خود را با رادیو ایران شروع کرد که تا سال ۱۳۶۲ ادامه یافت. گلچین در برنامه‌های مختلف رادیو، به ویژه برنامه گلها فعالیت چشمگیری داشت.

حاشیه ها

کودکی نادر گلچین
گلچین از همان كودكى به هنر موسیقى علاقه‏مند شد به طورى كه هنوز بیش از ۱۲ سال از سنش نمى‏گذشت خواننده محلى آن دیار گشت و با رادیو رشت كه در اختیار تیپ رشت بود و زیر نظر مدیران ارتش اداره مى‏شد آغاز همكارى كرد.

بازیگری تا شهرت صدای نادر گلچین
در سال سوم متوسطه به تحصیل اشتغال داشت كه به هنرپیشگى روى آورد و در تئاتر رشت گیلان در پیس‏هاى «بارگاه هارون الرشید»، «خواب‏هاى پینه دوز»، شركت و آوازهایى را نیز ضمن بازیگرى در تئاتر مى‏خواند. صداى خوش و استعداد خدادادى وى موجب گشت تا پله‏ هاى ترقى را یكى پس از دیگرى به‏سرعت در این شهرستان طى نماید و آوازه شهرتش به سایر شهرهاى كشور به خصوص تهران رسید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی نوش‌آفرین (فاطمه عبدی)

گلچین ها و نادر گلچین
از بستگان وی می‌توان به دخترش نادیا دلدار گلچین و برادرزاده‌اش مرجانه گلچین اشاره کرد.

همکاری های نادر گلچین
با هنرمندانی چون: فرامرز پایور، منصور صارمی، پرویز یاحقی، حبیب‌اله بدیعی، علی‌اصغر بهاری، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، فضل‌اله توکل، جهانگیر ملک، امیرناصر افتتاح، محمد اسماعیلی، آبتین اجلالی و منصور نریمان همکاری کرد. از کارهای او که بسیار مورد استقبال شنوندگانش واقع شد، اجرای آهنگ «آمد نوبهار» اثر مهدی خالقی بود که به رهبری فرهاد فخرالدینی بازسازی و با گروه کر رادیو اجرا شد.

معرفی موسیقی سنتی ایران نادر گلچین
نادر گلچین بر اساس قراردادهای فرهنگی ـ هنری بین ایران و دیگر کشورها، همراه با ارکستر فرامرز پایور، به الجزایر رفت و موسیقی سنتی ایران را به هنردوستان آن کشور معرفی نمود كه بسیار مورد تشویق مقامات هنرى و فرهنگى كشور الجزایر قرار گرفتند.

در رادیو ملی نادر گلچین
نادر گلچین در سال ۱۳۵۹ به رادیو دعوت شد و همكارى خود را با رادیو آغاز كرد و در برنامه‏ هاى مختلف رادیو به خصوص گلها همراه با هنرمندانى مختلفی شركت نمود و یكى از كارهاى جالب وى كه در رادیو اجرا كرد و مورد توجه واقع شد اجراى آهنگ آمد نوبهار مرحوم مهدى خالدى بود كه به رهبرى فرهاد فخرالدینى بازسازى شده بود و با گروه كر رادیو اجرا شد و تا سال ۱۳۶۲ همكارى خودرا با رادیو ادامه داد.

فعالیت خیریه نادر گلچین
دیگر از كارهاى قابل ذكر و باارزش گلچین كنسترى بود كه به نفع زلزله ‏زدگان بوئین ‏زهرا همراه با ارکستر عماد رام ترتیب داد.

شغل دوم نادر گلچین
در کنار خوانندگی مدیر مسئول یك شركت تكثیر نوار مجاز موسیقى مى‏باشد و كلیه نوارهایى كه از طرف وزارت ارشاد اسلامى اجازه پخش دارند، تكثیر و پخش می‏نماید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جیم کری

بعد از انقلاب نادر گلچین
سالهای پس از انقلاب نادر گلچین از صحنه موسیقی کشور کناره‌گیری کرد. میگفت: من عضوی از وزارت فرهنگ و هنر بودم سالها در این وزارتخانه با ارکسترهای مختلف همکاری داشتم. آن موقع به اقتضای جوانی حس و حال فعالیت در من زیاد بود ولی با نزدیک شدن به ایام پیری خود به خود میل به فعالیت‌های هنری کاهش یافت. در ظاهر اینطور نشان نمی‌دهم ولی به قول شاعر «بر ظاهر آباد من امید مبند من خانه ویرانه‌ام از من بگریز.

بیماری و درگذشت نادر گلچین
نادر گلچین مدت‌ ها بودت از بیماری و نارسایی تنفسی رنج می‌ برد.، این خواننده سنتی در نهایت ۴ شهریور ۹۶ در اثر تشدید بیماری قلبی ریوی در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان گاندی بستری شد و در نهایت ۳۱ شهریور ۹۶، تنها یک روز قبل از تولد ۸۱ سالگی اش دار فانی را وداع گفت.

آلبوم بعد از کناره گیری نادر گلچین
در سال‌های پس از انقلاب پس از ۳۵ سال کناره‌گیری تنها آلبومی به نام «گریز» که کار مشترک با فریدون شهبازیان است را منتشر کرد.

صدای نادر گلچین
گلچین صدایی خاص با سوزی پنهانی و نیز پخته و پرورده داشت که با ساختار ارکستری هماهنگی زیادی دارد. او همچنین از تحریرهای شمرده و پخته آوازی برخوردار بود و سعی می‌کرد که محدوده صدایش را بشناسد و در همان محدوده از تمامی ظرفیت‌های صدایی اش بهره ببرد. وی شعر را به خوبی می‌شناخت و به همان خوبی و شمردگی در آوازهایش ادا می‌کرد.[۲] او با آهنگسازان و هنرمندان زیادی از جمله فریدون شهبازیان، عماد رام، مجتبی میرزاده، حسن یوسف زمانی، عبدالکریم مهرافشان، عباس خوشدل، همایون خرم، مهدی خالدی، محمد حیدری، فرامرز پایور و دیگران همکاری داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی روپرت گرینت

آثار ماندگار نادر گلچین
وی ترانه های و تصنیف های معروفی را به موسیقی ایران عرضه داشته است . آلبوم بوی بهار شاهکار هنری وی محسوب می شود که طرفداران زیادی دارد . وی ترانه تیرم میزنی چند و برای اولین بار مرغ سحر را به خوبی اجرا کرد. او از نخستین خوانندگانی بود که تصنیف معروف مرغ سحر را اجرا کرد.

فعالیت های هنری نادر گلچین

نادر گلچین در طول فعالیت‌های هنری خود، متجاوز از ۳۰۰ آواز و آهنگ اجرا کرد.ایشان زیبایی و غنای موسیقی اصیل ایرانی را به نمایش می گذارد.

آلبوم ها:
یوسف گمگشته
بهترین های نادر گلچین ۲
چه مستی است
سرو چمان
مجموعه آثار نادر گلچین ۱
مرغ سحر
هزار جهد بکردم
بهترین های نادر گلچین ۱
بوی بهار
حاصل کارگاه
گل عذار
مجموعه آثار نادر گلچین ۳
هدهد خوش خبر
آمد نوبهار
مسبب
بهترین های نادر گلچین ۳
حاشا که من
گریز
مجموعه آثار نادر گلچین ۲
نفس باد سفر

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی نادر گلچین
4.6/5 - (5 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه