بیوگرافی فرامرز اصلانی

6 سال پیش
عکس اینستاگرام فرامرز اصلانی در حال اجرا
4.2/5 - (5 امتیاز)

بیوگرافی فرامرز اصلانی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

فرامرز اصلانی متولد ۲۲ تیر ۱۳۳۳ در تهران، آهنگساز، نوازنده (گیتار و سه‌تار) و خوانندهٔ موسیقی پاپ ایرانی است.

زندگینامه فرامرز اصلانی

بیوگرافی فرامرز اصلانی

فارغ التحصیل لیسانس رشته روزنامه نگاری از دانشگاه لندن است، او نوازنده زبر دستی نیز است و در نواختن گیتار و سه تار مهارت دارد، صدای او گرچه در ایران ممنوع است اما برخی آهنگ‌ های او از جمله الا ای آهوی وحشی بارها ار رادیو پخش شده است.

آغاز کار هنری

اصلانی دانش‌آموخته رشته روزنامه‌نگاری از دانشگاه لندن است. او ترانه‌ها و موسیقی‌اش را بیشتر خود می نویسد و آن را به همراه سبک ویژه خودش با گیتار و آوازش اجرا می‌کند. وی پس از پایان تحصیلات به روزنامه‌نگاری پرداخت و نوشته‌های بسیاری را به زبان‌های انگلیسی و فارسی منتشر کرد. او سال ۱۹۷۲ از انگلستان به لس آنجلس رفت و چهار سال در آنجا بود سپس به ایران بازگشت و فعالیت خود را یکی از روزنامه‌های انگلیسی‌زبان به نام Tehran Journal آغاز کرد. در سال ۱۹۷۷ او مورد توجه رئیس کمپانی CBS در تهران قرار گرفت و نخستین مجموعه از آثار موسیقی خود را تحت عنوان دلمشغولی‌ها به همراه کمپانی CBS منتشر کرد که به سرعت توانست جزو پرفروش‌ترین آثار موسیقی در آن سال قرار گیرد.

حاشیه ها

علاقه از کودکی فرامرز اصلانی
از کودکی در خانه ی ما، موسیقی دان های زیادی رفت و آمد می کردند. پدرم هم با وجود این که وکیل دادگستری بود، عاشق تار بود و این ساز را می نواخت من با وجود این که موسیقی سنتی را بیشتر می شنیدم عاشق ترانه های ایتالیایی و فرانسوی مثل ترانه های چارلز آزناوور بودم پدرم برایم گیتار نمی خرید و می گفت درست بخوان. من هم تار پدرم را برمی داشتم و با آن، آهنگ های ایتالیایی و فرانسوی را می زدم که البته چیز عجیب و غریبی از آب در می آمد.

ورود به موسیقی فرامرز اصلانی
من چون از کودکی علاقه ام به شعر و موسیقی بوده است لاجرم به سراغ این راه رفتم. اگر من مثلا به جای این که زنده یاد بنان را ببینم یا زنده یاد یاحقی را در منزل مان ببینم مثلا یک استاد نقاشی دیده بودم شاید برای بیان خودم الان یک نقاش شده بودم ولی چون با او نزدیکی داشتم و با آن دنیا نزدیکی داشتم برای بیان خودم از قالب ترانه استفاده کردم.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بلا ترون

علت تحصیل در روزنامه نگاری فرامرز اصلانی
در سنین نوجوانی از ایران بیرون آمده بودم، می دانید که قاعده این بود وقتی شما را بیرون می فرستند باید درس بخوانید می خواستند که من حقوق بخوانم، چون پدر من حقوق خوانده بود و حقوقدان بود. می خواستند که من هم از او دنباله روی بکنم. ولی خوب من دلم در گرو چیز دیگری بود و چون می خواستم با واژه ها سروکار داشته باشم دیدم نزدیک ترین چیز به من روزنامه نگاری است.

بازگشت به ایران و کار فرامرز اصلانی
پس از فارغ التحصیلی مدتی را به لس آنجلس رفت و برای چندین نشریه فارسی و انگلیسی زبان کار کرد، سپس به ایرن بازگشت و در روزنامه مجله تهران شروع به کار روزنامه نگاری کرد.

سانسور قبل از انقلاب فرامرز اصلانی
با موسسه اطلاعات و در نشریه تهران ژورنال به عنوان مخبر سیاسی شروع به کار کردم. هفته ی اول، هر چه نوشتم، در اداره ی سانسور حذف شد. شروع کردم به گزارش نوشتن در باره ی چیزهای مختلفی نظیر قالب بافی یا عشایر ایران، چون اساسا خبر سیاسی قابل درجی وجود نداشت.

شروع حرفه ای موسیقی فرامرز اصلانی
او در سال های روزنامه نگاری با موسیقی و خواندن غریبه نبود و در کلوب ها می خواند بالاخره در سال ۱۹۷۷ مورد توجه رئیس کمپانی موسیقی CBS در تهران قرار گرفت و با حمایت آنها توانست مجموعه ای از آثار خود بنام دل مشغولی ها را منتشر کند که خیلی زود جز پرفروش ترین آثار موسیقی در آن سال ها قرار گرفت و او را به شهرت رساند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فرج‌الله سلحشور

خروج از ایران فرامرز اصلانی
پس از انقلاب سال ۱۳۵۸ او به همراه خانواده‌اش ایران را ترک کرد و در انگلستان ساکن شد، در آنجا به طور همزمان فعالیت‌ های روزنامه نگاری و موسیقایی‌ اش را پی گرفت، او در سال ۱۳۷۱ از انگلستان به آمریکا مهاجرت کرد در ایالت مریلند ساکن شد که مدتی بعد در سال ۱۳۷۶ به شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا رفت.

علت حضور در لس آنجلس فرامرز اصلانی
به خاطر توليدهايی که ميشه، به خاطر کمپانی های ضبط و … همين طور به خاطر تعداد ايرانی هايی که اينجا هستند، ميتونم بگم که خوشبختانه من اصلاً اينجا احساس غربت نمی کنم، مثلاً در خيابونی به اسم Westwood که بيشتر شبيه استامبول ميمونه، هر جايی که ميری همه فارسی صحبت می کنند همه چيزی هم اونجا پيدا ميشه؛ خياطی، بند انداختن ! فقط اينجا حموم کم داريم !

ازدواج فرامرز اصلانی
فرامرز اصلانی تا بحال دوبار ازدواج کرده است، او از همسر سابق خود دو دختر بنام های فدرا و رکسانا دارد که هر دو قدم در راه پدر گذاشتند و در عرصه موسیقی فعالیت می کنند.

موسیقی مورد علاقه فرامرز اصلانی
موسیقی عاشقانه. ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیولی. گاهی نه تنها زبان، بلکه حتی نام برخی را نمی دانم، اما از شنیدن موسیقی آنها لذت می برم. مثل یک پدر و دختر هندی که با هم می خوانند و صدای آنها مانند سازی است که می نوازند. به موسیقی کلاسیک هم علاقه دارم و کارهای ویوالدی، آلبینونی و راخمانینوف را دوست دارم. البته در موسیقی اسپانیولی هم که سرآمد همه از نظر من، پاکو د لوچیا است.

خوانندگان مورد علاقه فرامرز اصلانی
در ایران اولین کسی که یک گیتار به دست گرفت و خواند، ویگن بود. او اولین و تنها خواننده بود و حق انتخاب دیگری هم در آن دوران نداشتیم خوشبختانه کار ویگن خیلی خوب بود فرهاد خواننده ی دیگری بود که دوستش داشتم. مهرپویا نیز در شمار خوانندگانی بود که نوآوری داشت. صدای ابی و کارهای داریوش را هم خیلی دوست دارم. البته در مورد داریوش باید بگویم که ما با هم خیلی جفت و جوریم.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رعنا منصور

آلبوم ندادن فرامرز اصلانی
آهنگ ساختن و شعر گفتن جزو غريزه من است. اما روی چيزی که می خواهم ضبط کنم خيلی حساس هستم و دوست ندارم هی آلبوم درست بکنم اگر دقت کنيد آلبوم های قديمی من هنوز هم فروشش مثل يک آلبوم جديد هست.

آهنگ معروف فرامرز اصلانی
در آمريکا سال ۷۲ يا ۷۳ شبی قرار بود من جايی برم. توی راه بارون گرفت. من هم با حرکت و صدای برف پاک کن های ماشين شروع کردم به زمزمه کردن. وقتی به مقصد خودم رسيدم تقريباً آهنگ اگه يه روز ساخته شده بود همون شب هم با گيتارم توی جمع اين آهنگ رو خوندم و همه خوششون اومد و در نهايت اون آهنگ ساخته شد.

پخش آلبوم ها در ایران فرامرز اصلانی
آلبوم‌های فرامرز اصلانی در داخل ایران اجازه پخش ندارند، اما برخی آهنگ‌های او از جمله آهوی وحشی با شعری از حافظ بارها از رادیوی جمهوری اسلامی ایران پخش شده‌است.

فعالیت های هنری فرامرز اصلانی

آلبوم ها:
دلمشغولی ها – ۱۳۵۶
به یاد حافظ – ۱۳۵۷
روزهای ترانه و اندوه – ۱۳۷۸
رومی – با داریوش و رامش – ۱۳۸۲
خط سوم – ۱۳۸۹

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی فرامرز اصلانی
4.2/5 - (5 امتیاز)
1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • ریحانه
    2 سال پیش

    عالی بود خیلی ممنون.