بیوگرافی ابراهیم حامدی (ابی)

6 سال پیش
عکس اینستاگرام ابراهیم حامدی (ابی) در حال اجرا
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی ابراهیم حامدی (ابی) همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

ابراهیم حامدی (زادهٔ ۲۹ خرداد ۱۳۲۸ در تهران) با نام هنری ابی خوانندهٔ موسیقی پاپ ایرانی است. او از دسته خوانندگان تنور ایران است. وی در سبک‌های مختلف موسیقی صاحب اثر است: راک، بالاد، موسیقی فولکلور، پاپ، دنس، هاوس و ترنس.

زندگینامه ابراهیم حامدی (ابی)

بیوگرافی ابراهیم حامدی (ابی)

دیپلمه ریاضی است، وی بیشتر با نام آقای صدا در ایران شناخته می شود، قبل از انقلاب کارمند فرهنگ و هنر بود، ۴ خواهر و یک برادر داشت که مدت ها پبش برادرش فوت کرد، پدر خیاط و مادرش خانه دار بود. برخی او را با تام جونز خوانندهٔ سرشناس بریتانیایی مقایسه کرده‌اند، با این تفاوت که ابی را بر خلاف تام جونز دارای تمایلات سیاسی می‌دانند. بسیاری از طرفدارانش او را «آقای صدا» در حوزهٔ موسیقی پاپ فارسی می‌دانند. پدر ابی از اهالی اراک بوده و مادرش از اهالی شهرستان کلاک. او دوران کودکی خود را در محلهٔ میدان فوزیهٔ اهواز سپری کرده‌است. حامی مالی وی نیز غلامعلی برازنده بوده‌است.

آغاز کار هنری
در ۱۰ سالگی ابتدا در یک گروه دوستانه به نام سان بویز و سپس در باشگاه‌ها و کاخ‌های جوانان به صورت رسمی شروع به خواندن می‌کند. او اولین بار در کاخ جوانان جنوبی به روی صحنه می‌رود. ابی در همان دوران با شهبال و شهرام شب‌پره و ماهان افشاری آشنا می‌شود و به وی پیشنهاد کار در گروه بلک کتز را می‌دهد. او در کنار فرهاد مهراد خوانندهٔ راک ایرانی، مدت دو سال با گروه بلک کتز همکاری می‌کند و مدت زیادی در کابارهٔ کوچینی به روی صحنه می‌رود. سپس از این گروه جدا می‌شود و به همکاری با آهنگسازان و ترانه‌سرایان مطرح آن دوران می‌پردازد. دیری نمی‌گذرد که ابی نیز نخستین ترانهٔ مستقل خود را با نام «عطش» عرضه می‌کند. دومین ترانهٔ وی «چرا چرا» نام دارد. اما سومین ترانهٔ ابی که به گفتهٔ خودش باعث معروفیت وی می‌شود ترانه‌ «شب» است.

حاشیه ها

از خانواده تا علاقه ابی
تفریح من در خانه خواندن بود، ضمن اینکه بارها هم گفته‌ ام که از کلاس سوم دبستان در مدرسه صبح‌ ها سر صف، قرآن با قرائت اجرا می‌ کردم، در سن ده یازده سالگی، مرتب فکر و ذکر من به غیر از مسئله درس خواندن، خوانندگی بود، در خانه برای هم‌ کلاسی‌ هایم و همین‌ طور برای بچه‌ محل‌ ها می‌ خواندم.

اولین باری رفتن روی صحنه ابی
اولین بار در کاخ جوانان جنوبی در میدان راه آهن، زمانی که فکر می‌ کنم هفده هجده سالم بود روی صحنه رفتم، در آن زمان من با بچه‌ های محل، هم مدرسه‌ ای‌ ها، گروه Sunboys را درست کردیم. تجربهٔ اولین اجرای رسمی ابی از زبان خودش شنیدنی است. آن‌طور که وی در مصاحبه‌ای نقل کرده‌است در اولین اجرا از فرط استرس، نیمی از بدنش کاملاً بی‌حس شده و اصطلاحاً به خواب می‌رود. او این واقعه را جزو خاطرات تلخ اما فراموش‌نشدنی خود ذکر کرده‌است.

اولین ترانه های اجرای ابی
در گروه سان بویز، ابتدا به تقلید از آهنگ‌های ایتالیایی، بخصوص ترانه‌های آلبانو کاریسی خواننده و بازیگر بنام ایتالیایی می‌پردازد و سپس به اجرای ترانه‌هایی از خوانندگان مطرح آن دوران مانند جیم موریسون، اریک بوردون، تام جونز و پپینو دی کاپری رو می‌آورد.

خوانندگی بدون کلاس ابی
تابحال کلاسی نرفتم فکر هم نمی‌ کنم که نیازی داشتم برای اینکار. یکسری حس‌ هایی هست، مثل نقاشی، مثل ترانه سرودن و شعر گفتن که حس‌ اش با انسان است. حالا به نظر من شاید آدم براى تقویت خودش و حسش شاید نیاز داشته باشد به معلم، به کلاس یا به استاد. اما در کاری که من انجام می‌ دهم، نه، اینکار بیشتر حسی ست.

گروه بلک کتز ابی
صدای او در گروه sunboys مورد پسند شهرام شپ پره قرار می گیرد و به پیشنهاد وی ابی وارد گروه بلک کتز می شود او در کنار فرهاد مهراد خواننده پاپ ایرانی، مدت دو سال با گروه بلک کتز همکاری می‌ کند و مدت زیادی در کاباره کوچینی به روی صحنه می‌ رود. ابی از دوران همکاری با فرهاد در گروه بلک کتز، به عنوان دورهٔ آموزشی خود یاد می‌کند و خود را وامدار فرهاد می‌داند.

زمان ورود به موسیقی ابی
در آن زمان که ابی وارد عرصهٔ موسیقی می‌شود، خوانندگان اندکی در ایران در زمینهٔ موسیقی پاپ فعالیت داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به ویگن، عارف و منوچهر سخایی اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی امبر لیو

ازدواج اول و طلاق ابی
ابی در سال ۱۳۵۳ با فیروزه مقدادی ازدواج می کند و از وی صاحب سه دختر بنام های عسل، سایه و خاتون می شود که برای هر سهٔ آن‌ها یک ترانه خوانده‌است، بعد از جدایی از همسر اول خود با مهشید برومند آشنا می شود که وی نیز از همسر سابق خود یک پسر نام فرشید دارد که پسر خوانده ابی می باشد. آشنایی ابی با مهشید برومند در یکی از اجراهای وی در گوتنبرگ بوده است، مهشید برومند که مدیر برنامه‌ های ابی نیز محسوب می‌ شود در اکثر کنسرت‌ های وی حضور داشته است.

موسیقی مورد علاقه ابی
ابی به موسیقی یونانی علاقه‌ مند است و از خوانندگان محبوبش می‌ توان به پیتر گابریل، فردی مرکوری، استینگ، بونو و جیم موریسون از گروه راک دورز اشاره کرد. او تمایلی به شنیدن صدای خود در محیط خانه نیز ندارد.

اولین ترانه مستقل تا شهرت ابی
نخستین ترانه مستقل خود را با نام عطش برای فیلمی به همین عنوان ساخته می‌ شود عرضه می کند، دومین ترانه وی چرا چرا نام دارد، اما سومین ترانه ابی که به گفته خودش باعث معروفیت وی می‌ شود ترانه‌ ای است به نام شب با شعر اردلان سرفراز و آهنگ منصور ایران‌ نژاد که برای اولین بار در شوی معروف میخک نقره‌ ای از فریدون فرخزاد پخش می‌ شود.

خروج از ایران ابی
من دو سال قبل از انقلاب بصورت بسیار تصادفی به آمریکا آمدم. برنامه‌ ای داشتم در آمریکا بمانم و هم در ایران و هم اینجا زندگی کنم که متاسفانه نشد. ولی رفتن من به آمریکا بصورت اجباری اصلا نبود. ابی دو سال قبل از وقوع انقلاب در ایران، برای اجرای کنسرت به آمریکا می‌رود و با شروع انقلاب، ناگزیر در آنجا ماندگار می‌شود.

بازیگری ابی
ابی در دو فیلم در نقش بازیگر حضور داشته‌است. یکی فیلم بوی گندم، محصول سال ۱۳۵۶ به کارگردانی محمد دلجو و امیر مجاهد، و دیگری فیلم ناخدا با خدا، محصول سال ۱۳۵۲ به کارگردانی نصرت‌الله وحدت. فیلم بوی گندم، ماجرای سیامک، اسی و تقی سه دوست آس و پاسی است که ابی در آن نقش تقی را بازی می‌کند. تقی معتاد است و نصیحت‌های سیامک را برای ترک اعتیاد نمی‌پذیرد و عاقبت نیز در پایان داستان می‌میرد. در این فیلم محمد دلجو، آیلین ویگن و شهرام شب‌پره نیز ایفای نقش می‌کردند. بعدها ابی از بازی در این فیلم اظهار ندامت و پشیمانی می‌کند و آن را دخالت در حوزهٔ غیرتخصص خود عنوان می‌کند. ابی در فیلم ناخدا با خدا، ظاهراً نقش کوتاهی داشته‌است.

خوانندگی در فیلم ابی
ابی به عنوان خواننده نیز در سینمای ایران فعالیت داشته‌است. طبق آمار بانک جامع اطلاعات سینمای ایران، در بین ۲۹۶ خواننده‌ای که در سینمای ایران فعالیت داشته‌اند، ابی با خوانندگی در ده فیلم، مقام سیزدهم را به خود اختصاص داده‌است و از این لحاظ با شهپر، دیگر خوانندهٔ ایرانی برابری می‌کند. این ده فیلم به ترتیب سال تولید عبارتند از :

فیلم ها:
عطش ۱۳۵۱
بی‌حجاب ۱۳۵۲
هیاهو ۱۳۵۳
ذبیح ۱۳۵۴
بت‌شکن ۱۳۵۵
شب زخمی ۱۳۵۶
سلام تهران ۱۳۵۶
خاکستری ۱۳۵۶
بوی گندم ۱۳۵۶
باغ بلور ۱۳۵۷
بر فراز آسمان‌ها ۱۳۵۷ (تیتراژ پایانی فیلم)

همخوانی با مردم در کنسرت ابی
هم‌صدایی مردم با ابی در کنسرت‌ هایش نیز جزو خصایص منحصر به فرد این خواننده محسوب می‌ شود، تا جایی که او را جزو اولین خوانندگان فارسی‌ زبانی دانسته‌ اند که به این همخوانی اهمیت داد و حتی آن را در آلبوم کنسرت‌ هایش ضبط و پخش کرد. کارشناسان معتقدند صدای ابی قدرتمندترین صدای پاپ فارسی است

فعالیت‌های سیاسی ابی
ابی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران نیز چندین ترانهٔ اجتماعی و اعتراضی خوانده بود از جمله آهنگ «شکار» که دو سال مانع از شنیدن آن در رادیو شدند تا اینکه این ترانه با کسب جایزه از «جشنوارهٔ بین‌المللی آواز ترکیه» به گوش همه رسید. اما با کوچ اجباری پس از انقلاب بود که چهرهٔ او به عنوان یک ترانه‌خوان معترض و سیاسی در کنار داریوش به تصویر درآمد. ابی از همان سال‌های آغازین با اجرای حدود ۱۵ ترانهٔ سیاسی یا اجتماعیِ دارای مضامین سیاسی، به نوعی مخالفتش را با حاکمیت فعلی ایران نشان داده‌است. او در مصاحبه‌ای در شهریور ۱۳۸۷ گفت: «اصلاً نالازم‌ترین و غیرضروری‌ترین چیز که می‌توانست برای آن مملکت اتفاق بیفتد، انقلاب اسلامی بود». ابی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ در ایران، با خواندن آهنگی اعتراضی به نام «تصمیم» و ویدئویی استعاری ساخت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی عباس امیری

ماجرای ترانه خلیج فارس ابی
در پی امتناع ابی از خواندن ترانه خلیج فارس در کنسرت‌ های دبی، شایعاتی مبنی بر اهدای یک هواپیمای مجلل از طرف حاکم دبی به ابی به خاطر خود داریش از خواندن این ترانه، در برخی رسانه‌ های ایرانی منتشر شد. ابی در پاسخ به این شایعات، انتساب هر گونه هواپیمای شخصی را به خود رد کرده و دلیل امتناعش را از دست ندادن پایگاهی نزدیک به ایران می داند. ابی معتقد است حضور وی و سایر هنرمندان خارج از کشور در اطراف ایران، به مراتب مهم‌تر و کارسازتر از نبودشان است در نزد وی، کنسرت‌های دبی وسیله‌ای برای تماس با مردم داخل ایران و ایجاد محیطی امن و آزاد و به دور از محدودیت‌های قانونی برای شادی و سرور ایرانیان، و نیز وسیله‌ای برای اظهار اعتراض و مخالفت با هیئت حاکمهٔ ایران است.

مفهوم ترانه‌های ابی

مضامین سیاسی:
ابی به خواندن ترانه‌هایی با مضامین سیاسی، اجتماعی و نیز عاشقانه علاقه نشان می‌دهد. او ترانه‌های متعددی در مورد ایران خوانده که بسیاری از آن‌ها دارای مضامین سیاسی اعتراضی و گاه بحث‌انگیز بوده‌اند. از جملهٔ این ترانه‌ها که سرشار از مضامین سیاسی هستند می‌توان به «خلیج فارس»، «خانه سرخ است» و «بشکن» اشاره کرد. ترکیب ملودی فرید زلاند و کلام شهیار قنبری و تنظیم منوچهر چشم‌آذر منجر به خلق ترانه‌ای شده‌است با نام «نون و پنیر و سبزی» که می‌توان آن را سمبل ترانه‌های معترض دورهٔ خود به حساب آورد. این ترانه با اجرای مشترک ابی و داریوش به عنوان یکی از ترانه‌های ممنوعه در سال‌های اوایل دههٔ ۱۳۷۰ در ایران به صورت پنهانی دست به دست می‌گشته‌است. صرف‌نظر از مسائل سیاسی، او در ترانه‌های خود به مسائل اجتماعی نظیر فقر، آزادی بیان و حقوق زنان نیز توجه نشان می‌دهد. سه ترانهٔ «هلا»، «سیاه‌پوش‌ها» و «بانوی خاوری» نمونه‌هایی مناسب از این دست هستند.

مضامین عاشقانه:
عشق هم در کلام او گاه رنگ و بوی زمینی و جسمانی پیدا می‌کند و عاشق، از چشم و لب و قد و تن یار سخن به میان می‌آورد مانند ترانهٔ «مداد رنگی»؛ و گاه چنان ژرف، متعالی و مقدس می‌شود که سخن از معراج و رجعت و خدا شدن به میان می‌آید مانند ترانهٔ «رازقی». ترانهٔ «مولای سبزپوش» سرودهٔ ایرج جنتی عطایی نیز خالی از مضامین عرفانی نیست چرا که در ادب پارسی، اصطلاح «سبزپوش» همواره لقب کسانی بوده‌است که در بالاترین سطح عرفانی زندگی می‌کنند، خواه فرشتگان، پیامبر، خضر نبی، یا دلیل راه عرفانی بوده باشد. با این همه، تلاش‌هایی نیز در جهت سیاسی جلوه دادن این ترانه صورت گرفته‌ است، چنان‌که در آلبومی تحت عنوان «وحدت؛ پایان ۲۵۰۰ سال دیکتاتوری» که دقیقاً بعد از انقلاب اسلامی در ایران منتشر شد، این آهنگ ابی در کنار دیگر ترانه‌های سیاسی یا ملی‌گرایانهٔ خوانندگان آن دوره قرار گرفته‌است.

مضامین بحث‌انگیز:
ابی را از نظر کاری خواننده‌ای ریسک‌پذیر، و از نظر انتخاب آهنگ و ترانه، نوگرا می‌دانند. این ریسک‌پذیری در کار، در دو آلبوم اخیر وی بخصوص سه ترانهٔ «من اگه خدا بودم»، «خدا با ماست» و «جهان‌بینی» با وضوح بیشتری نمایان می‌شود. ترانهٔ «من اگه خدا بودم» با طرح مسئلهٔ شر و در رأس آن فاجعهٔ زلزلهٔ بم، به نوعی دیدگاه‌های رایج در مورد خدا و حکمت و عدل او را به چالش می‌کشد. ترانهٔ «خدا با ماست» نیز ترانه‌ای ساختارشکن است با این تفاوت که برخلاف ترانهٔ «من اگه خدا بودم» درصدد است با شریک قرار دادن خدا در تمام شئون زندگی انسان، راهکاری برای رویارویی با شرور پیش پای انسان بگذارد. در ترانهٔ «جهان‌بینی» نیز با طرح موضوع فلسفهٔ زندگی، بسیاری از چالش‌های ذهنی و دغدغه‌های فکری بشری به باد انتقاد گرفته می‌شود و تنها جهان‌بینیِ دارای اهمیت و اصالت، عشق معرفی می‌گردد.

دیگر مضامین:
از دیگر ترانه‌های ابی که به لحاظ محتوایی، متمایز از سایر آثارش به نظر می‌رسد می‌توان به دو ترانهٔ «خونه» و «مادربزرگ» اشاره کرد. ترانهٔ «خونه» که لحنی ساده و خودمانی دارد، وابستگی عاطفی به خانه را از زبان یک کودک بازگو می‌کند؛ خانه‌ای که به یُمن وجود مادر، لبریز از صفا و وفا و دعا و تکیه‌گاه است. این ترانه ابتدا در سال ۱۹۸۲ میلادی در آلبوم «خداحافظ تهران…» منتشر و سپس در سال ۱۹۹۶ میلادی در آلبوم «با تو» بازنشر شد. ترانهٔ «مادربزرگ» نیز در وصف مادربزرگی سروده شده‌است که دیگر در قید حیات نیست ولی «قصه‌هایِ به پاکی دریای او» هنوز در یاد و خاطره باقی مانده‌است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی عبدالرضا اکبری

اهمیت ملودی ابی
ابی به کیفیت کلامی و زبانی ترانه‌هایی که می‌خواند بسیار اهمیت می‌دهد ولی این بدین معنا نیست که در مورد ملودی و موسیقی کار خود حساسیت ندارد. در برخی مواقع، اساساً ملودی اثر بوده‌است که موجبات خلق ترانه را فراهم ساخته‌است.

بابک بیات و ابی
ابی فعالیت خوانندگی را با آهنگ‌های بابک بیات آغاز کرد. از جمله کاراهای مشترک ابی و بابک بیات می‌توان به آهنگ‌های؛ خاکستری، سایه، خورجین، مولای سبزپوش، تپش، خاتون اشاره کرد. ابی در یکی از مصاحبه‌های خود، از بابک بیات و ایرج جنتی عطایی به عنوان پایه‌های موفقیت خود یاد کرده.

فرید زلاند و ابی
شاید جنجالی‌ترین ترانهٔ ابی در طول دوران کاری‌اش، ترانهٔ سیاسی «راه من» با آهنگسازی فرید زلاند باشد که منجر به اختلافات دامنه‌داری بین ابی با آهنگساز و ترانه‌سرا می‌شود. ترانهٔ «راه من» توسط شهیار قنبری و بر مبنای ترانهٔ My Way سروده شده بود که در سال ۱۹۶۹ به وسیلهٔ فرانک سیناترا در آلبومی به همین نام منتشر شد. فرید زلاند که در ابتدا این ترانه را با صدای ابی، آهنگسازی و ضبط کرده بود بنا به دلایلی از ادامهٔ کار منصرف شده و ترانهٔ مزبور را با صدای داریوش در آلبومی مستقل وارد بازار می‌کند. ابی نیز که علاقهٔ خاصی به این ترانه داشته و خود را خالق تحریرهای موجود در این آهنگ می‌داند و حتی بر خلاف ادعای آهنگساز آن مدعی است که دستمزدها را تمام و کمال پرداخت کرده‌است، نمی‌تواند به راحتی از کنار این آهنگ بگذرد و آن را بر روی سایت اختصاصی خود قرار می‌دهد که بعدها اعتراض فرید زلاند را برمی‌انگیزد. فرید زلاند بیش از هر آهنگساز دیگری برای ابی آهنگ ساخته‌است ولی دیرزمانی است که ارتباط هنری این دو خواننده و آهنگساز قطع شده‌است.

سیاوش قمیشی و ابی
در سال ۱۳۸۱ سیاوش قمیشی در پی تهیه و اجرای آلبوم شب نیلوفری برای ابی دچار اختلاف نظراتی با ابی شد که نهایتاً منجر به قطع همکاری‌های این دو هنرمند شد. سیاوش قمیشی همانند آلبوم ستاره‌های سربی آهنگساز آلبوم شب نیلوفری بود. لازم است ذکر شود که سیاوش قمیشی تاکنون ۲۷ آهنگ برای ابی ساخته‌است و از این رو، ابی در میان خوانندگان بیشترین تعداد از آهنگ‌های سیاوش قمیشی را خوانده‌است. ابی و سیاوش همچنان رابطه دوستانه‌ای با یکدیگر دارند.

بازنشستگی ابی
ابی که پس از انتشار آلبوم شب نیلوفری صحبت از بازنشستگی خویش به میان آورده بود هنوز در زمینهٔ تولید آلبوم و اجرای کنسرت، باانگیزه و فعال است. او معتقد است که به روی صحنه رفتن یا انتشار آلبوم، فرصتی آموزشی در اختیارش قرار می‌دهد و موجب تجربه‌اندوزی بیشتر می‌گردد و این در نزد وی بهترین انگیزه و محرک برای تداوم بخشیدن به حرفه‌اش بوده‌است. او خوانندگی را عشقی می‌داند که هرگز از آن جدایی نخواهد داشت.

فعالیت های هنری ابی

آلبوم ها:
خلیج – ۱۹۹۰
نازی ناز کن – ۱۹۹۱
شب‌ زده – ۱۹۹۱
کوه یخ – ۱۹۹۱
نون و پنیر و سبزی – ۱۹۹۲
غریبه – ۱۹۹۲
ستاره دنباله‌دار – ۱۹۹۳
معلّم بد – ۱۹۹۳
اتل متل – ۱۹۹۴
ستاره‌ های سربی – ۱۹۹۵
عطر تو – ۱۹۹۶
تپش (۱۹۹۶)
با تو – ۱۹۹۶
تاج ترانه – ۱۹۹۷
پیر – ۱۹۹۹
طلوع کن – ۱۹۹۹
شب نیلوفری – ۲۰۰۳
حسرت پرواز – ۲۰۰۶
یادگاری – ۲۰۰۹
حس تنهایی – ۲۰۱۱
جان جوانی – ۲۰۱۴

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی ابی
5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه