بیوگرافی رضا عطاران

6 سال پیش
عکس اینستاگرامی رضا عطاران
Rate this post

بیوگرافی رضا عطاران همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

رضا عطاران متولد ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۴۷ در مشهد است. او دیپلم خود را در رشته اقتصاد در مشهد گرفت و برای ادامه تحصیل در رشته طراحی صنعتی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تهران آمد. با وجود علاقه به رشته تحصیلی‌اش به کارگردانی، نویسندگی و بازیگری روی آورد. در سال ۱۳۷۳ با خانم فریده فرامرزی که برای بازی در فیلم صندلی خالی نامزد سیمرغ بلورین نقش مکمل زن جشنواره فجر شده بود ازدواج کرد. رضا عطاران در مورد بچه‌دار نشدنشان معتقد است:

می‌گویم نبودن خوب‌تر از بودن است. شما زمانی هستید و مشغول مسئله و اختلافات می‌شوید. زمانی نباشید، خب دیگر نیستید. کودکان را خیلی دوست دارم؛ یعنی زمانی بچه‌های مردمان را می‌بینم حسودی‌ام می‌شود که این‌قدر دوست‌داشتنی، باحال و زیباترین موجودات‌ هستند؛ اگر قرار را بر بودن یا نبودن بگذارید به‌نظر من نبودنِ بچه بهتر است. از ابتدا هم با همسرم هم‌عقیده بودیم و از قبل ازدواج هم به‌صورت جدی دربارهٔ آن توافق کردیم.

زندگینامه رضا عطاران

بیوگرافی رضا عطاران

آغاز کار هنری

وی کار اصلی خود را در دهه ۱۳۶۰ در تئاتر مشهد با حسن حامد شروع کرد، در این دوران او تماماً نقش‌های غیر کمیک بازی کرد. این همکاری تا مرگ حسن حامد در سال ۱۳۷۱ ادامه داشت. درسال ۱۳۷۳ با مجموعه ساعت خوش به کارگردانی مهران مدیری در کنار بازیگرانی چون رضا شفیعی جم، نصرالله رادش، ارژنگ امیرفضلی، نادر سلیمانی کارهای کمدی خود رادر تلویزیون آغاز کرد.

در میانهٔ سال ۱۳۷۷ به همراه مجید صالحی و یوسف تیموری در گروه کودک و نوجوان شبکه یک تلویزیون، مجموعه «مجید دلبندم» و در سال ۱۳۷۹ مجموعه «قطار ابدی» را عرضه کرد و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ مجموعه‌های سیب خنده، کوچهٔ اقاقیا را ارائه کرد و همچنین گروه موسیقی «دمپایی» را به همراه یوسف تیموری و چند تن دیگر تشکیل داد. در سال ۱۳۸۳ وارد عرصهٔ تولید سریال‌های مناسبتی ماه رمضان شد و سریال «خانه به دوش» را ساخت. پس از آن در سال ۱۳۸۴ مجموعه «متهم گریخت» را به نویسندگی سعید آقاخانی، کارگردانی کرد. علی صادقی و مجید صالحی با حضور در کارهای رضا عطاران به شهرت رسیده‌اند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کوین اسپیسی

او همچنین در فیلم‌های سینمایی هوو و تیغ‌زن (هر دو ساختهٔ علیرضا داودنژاد) بازی کرد و پس از آن در فیلم سینمایی کلاهی برای باران ساختهٔ مسعود نوابی به ایفای نقش پرداخت. دیگر ساختهٔ وی سریالی به نام ترش و شیرین بود که در نوروز ۱۳۸۶ از شبکه سوم تلویزیون ایران پخش شد.

او همچنین در ماه رمضان سال ۸۷ مجموعه تلویزیونی بزنگاه کارگردانی کرد و توانست طرفداران زیادی را جذب کند. بنا به اخبار غیررسمی او به سعید آقاخانی کمک کرد تا برای نوروز ۱۳۸۹ سریال زن بابا را برای شبکه سه بسازد. وی در چهار فیلم به کارگردانی عبدالرضا کاهانی ایفای نقش کرد که در هر چهار فیلم فیلم نقش جدی و متفاوتی داشت و هر چهار در اکران دچار مشکل شدند. فیلم اول با عنوان اسب حیوان نجیبی است به‌صورت محدود اکران شد ولی فروش خوبی کرد و فیلم‌های دوم و سوم و چهارم بترتیب به نام‌های بی‌خود و بی‌جهت و استراحت مطلق و ما شما را دوست داریم خانم یایا می‌باشند.

فیلم سینمایی «استراحت مطلق» به دلیل برخوردهای بدنی رضا عطاران با بازیگر زن مقابل خود با اصلاحاتی از سوی وزارت ارشاد مواجه شد. کاهانی نیز در ابتدای فیلم این نکته را متذکر شد که رضا عطاران در مقابل همسرش در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازد.

رضا عطاران در سال ۱۳۸۹ قرار بود در فیلم خیابان‌های آرام به کارگردانی کمال تبریزی ایفای نقش کند اما به یک‌باره جای خود را به حسن معجونی داد، ناگفته نماند این فیلم فعلاً توقیف و هنوز اکران نشده‌است. عطاران در سال ۱۳۹۰ توانست اولین فیلم سینمایی خود را با نام خوابم میاد کارگردانی کند. او قرار بود در سال ۹۰ در فیلم ضد گلوله بازی کند اما به خاطر تداخل فیلمبرداری این فیلم با فیلم خوابم می‌آد از بازی در این فیلم انصراف داد و جای خود را به مهدی هاشمی داد.

او همچنین تیتراژ سریال نقطه سر خط را طراحی کرد. عطاران سال ۹۲ در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای طبقه حساس برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد. درحالی‌که به گفته فرامرز قریبیان یکی از هیئت داوران این دوره، جایزه به اتفاق آرا به نوید محمدزاده بازیگر فیلم عصبانی نیستم تعلق گرفته بود که تحت تأثیر فشارهای بیرونی این جایزه به رضا عطاران رسید. عطاران ۴ روز بعد از اختتامیه در گفت‌وگویی سیمرغ بلورین دریافتی‌اش از جشنواره فیلم فجر را متعلق به نوید محمدزاده بازیگر فیلم “عصبانی نیستم!” دانست.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هومن بهمنش

وی به موجب موفقیت‌های هنری که با بازی در فیلم‌های طبقه حساس، رد کارپت و کلاشینکف کسب کرد، با سودآوری ۱٬۶ میلیارد تومان، سودآورترین بازیگر سینمای ایران در سال ۱۳۹۳ لقب گرفت. فیلم سینمایی نهنگ عنبر۲ سلکشن رؤیا که رضا عطاران در آن ایفای نقش کرده‌است با ۲۰٬۷۷۲٬۴۵۲٬۰۰۰ تومان فروش در گیشه سینمای ایران پر فروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران می‌باشد.

حاشیه های رضا عطاران

۱. رضا عطاران در نشست فیلم سینمایی طبقه حساس در جشنواره فیلم فجر عنوان کرده بود: «من برای خنداندن مردم حاضرم شلوارم را نیز پایین بکشم».
جمشید مشایخی در واکنش به این اظهار نظر عطاران گفت: «آقای عطاران شما می‌توانستید برای خنداندن مردم بگوید؛ از بالای یک درخت تبریزی به پایین می‌پرم نه آنکه آن حرف زشت را که من از گفتن آن خجالت می‌کشم را به زبان بیاورید؛ آن‌وقت ما به‌خاطر این بی‌اخلاقی‌ها به او جایزه هم می‌دهیم»

رضا عطاران در مصاحبه‌ای که با احسان علیخانی در ویژه برنامه نوروزی شبکه سوم داشت، نسبت به ماجرای صحبت‌هایش در نشست خبری طبقه حساس که موجب جنجال‌هایی شده بود آن را یک سوءتفاهم قلمداد کرد.
۲. در جشن خانه سینما درحالی‌که با هانیه توسلی برای اهدای جایزه به روی سن آمده بود در کنایه‌ای به هفته‌نامه یالثارات گفت: «به‌خدا من و خانم توسلی لباس‌هایمان را ست نکرده‌ایم. بعد از جشن حافظ می‌ترسیدم پیراهن قرمز بپوشم. از بعضی‌ها بیشتر از خدا می‌ترسیم چون خدا خیلی جاها می‌گذرد اما دوستان به ما فحش ناموس می‌دهند.»

فعالیت‌های هنری رضا عطاران

۱۳۹۷ سه زن در ماه عسل
۱۳۹۶ لازانیا
۱۳۹۶ مصادره
۱۳۹۶ ما شما را دوست داریم خانم یایا
۱۳۹۶ هزار پا
۱۳۹۵ نهنگ عنبر۲
۱۳۹۴ آبنبات چوبی
۱۳۹۴ دراکولا
۱۳۹۴ من سالوادور نیستم
۱۳۹۳ گینس
۱۳۹۳ نهنگ عنبر
۱۳۹۲ کلاشینکف
۱۳۹۲ رد کارپت
۱۳۹۲ طبقه حساس
۱۳۹۲ استراحت مطلق
۱۳۹۱ آینه شمعدون
۱۳۹۱ دهلیز
۱۳۹۱ چه خوبه که برگشتی
۱۳۹۰ بی‌خود و بی‌جهت
۱۳۹۰ خوابم میاد
۱۳۸۹ سه درجه تب
۱۳۸۹ اسب حیوان نجیبی است
۱۳۸۹ اخلاقتو خوب کن
۱۳۸۹ هرچی خدا بخواد
۱۳۸۹ ورود آقایان ممنوع
۱۳۸۸ بعد از ظهر سگی سگی
۱۳۸۸ از ما بهترون
۱۳۸۸ نیش زنبور
۱۳۸۷ آقای هفت رنگ
۱۳۸۷ صندلی خالی
۱۳۸۷ هفت و پنج دقیقه
۱۳۸۶ تسویه حساب
۱۳۸۶ قرنطینه
۱۳۸۶ تیغ‌زن

مطلب مرتبط:  بیوگرافی تمی بلانچارد

۱۳۸۵ کلاهی برای باران
۱۳۸۴ هوو
۱۳۸۱ کلاه قرمزی
۱۳۷۹ سیندرلا
۱۳۷۶ کلید ازدواج
۱۳۹۵ ماه تی تی
۱۳۹۲ زندگی در شهر بزرگ
۱۳۹۲ عقاید یک آکتور
۱۳۹۱ قلب یخی
۱۳۹۱ گپ مهمان
۱۳۹۰ نقطه سر خط
۱۳۸۹ موج و صخره
۱۳۸۸ زن‌بابا
۱۳۸۷ بزنگاه
۱۳۸۶ سه در چهار
۱۳۸۶ نشانی
۱۳۸۵ ترش و شیرین
۱۳۸۵ کتاب‌فروشی هدهد
۱۳۸۴ متهم گریخت
۱۳۸۳ خانه به دوش
۱۳۸۲ کوچه اقاقیا
۱۳۸۱ دریایی‌ها

۱۳۸۰ زیر آسمان شهر ۲
۱۳۸۰ زیر آسمان شهر
۱۳۷۹ گل‌های ۷۹
۱۳۷۹ این چند نفر
۱۳۷۹ قطار ابدی
۱۳۷۸ ستاره‌ها
۱۳۷۸ حرف تو حرف
۱۳۷۷ مجید دلبندم
۱۳۷۶ سلام ، سلام
۱۳۷۶ سیب خنده
۱۳۷۶ سرزمین سبز بازیگر
۱۳۷۵ دنیای شیرین
۱۳۷۵ پروانه طلایی
۱۳۷۴ سال خوش
۱۳۷۳ ساعت خوش
۱۳۷۲ پرواز ۵۷
۱۳۶۹ بیداران
و…

جوایز و افتخارات

۱۳۹۰ دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بخش نگاه نو برای فیلم خوابم میاد
نامزد سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد
دریافت تندیس جشن خانه سینما برای فیلم اسب حیوان نجیبی است
۱۳۹۱ دریافت جایزه لبخند زرین در بخش بهترین بازیگر مرد کمدی برای فیلم‌های اسب حیوان نجیبی است و ورود آقایان ممنوع.

دریافت جایزه‌ی جشن منتقدین در بخش بازیگر نقش اول مرد برای فیلم بی خود و بی جهت
۱۳۹۱ نامزد دریافت سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم دهلیز
۱۳۹۲ در یافت جایزه‌ی نقش اول مرد درجشن انجمن منتقدان
۱۳۹۲ دریافت سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم طبقه حساس

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی رضا عطاران
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه