بیوگرافی تونی اولیویرا

6 سال پیش
بیوگرافی تونی اولیویرا
4.8/5 - (35 امتیاز)

بیوگرافی تونی اولیویرا به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی
آنتونیو ژوزه کونسِیسائو اولیوِیرا (زادهٔ ۱۴ اکتبر ۱۹۴۶، در آنادیا، پرتغال) معروف به تونی (Toni)، بازیکن پیشین فوتبال و سرمربی سابق تراکتورسازی است.

زندگینامه تونی اولیویرا

بیوگرافی تونی اولیویرا

زندگی شخصی

تونی اولیویرا، در ۱۴ اکتبر ۱۹۴۶ در محله موگوفورس شهر آنادیا در کشور پرتغال دیده به جهان گشود. او متاهل بوده و قادر به صحبت به زبان‌های پرتغالی، اسپانیایی، انگلیسی و فرانسوی است. تونی دارای بالاترین درجه مربیگری یوفا است.

دوران حرفه ای

سالهای نوجوانی

آنتونیو اولیویرا در سنین نوجوانی کار خود را در دنیای فوتبال با پیوستن به تیم «سالسیانوس ده موگوفورس» شهر زادگاهش آغاز کرد. سپس به تیم «آنادیا» پیوسته و در سن ۱۷ سالگی به عضویت باشگاه آکادمیکا –که تحت هدایت ماریو ویلسون بود– درآمد. در سال ۱۹۶۷، زمانی که تونی عضو آکادمیکا بود، این تیم در جام حذفی پرتغال به دیدار پایانی راه یافت؛ اما در بازی فینال و در اوقات اضافی، بازی را به ویتوریا ستوبال واگذار کردند.

بنفیکا

وی در ۹ ژوئن ۱۹۶۸، با امضای قراردادی معادل ۶,۵۰۰ یورو، به تیم بنفیکا منتقل شد. او به یکی از نام‌آورترین بازیکنان این باشگاه تبدیل گشت. تونی در مدت ۱۴ سال حضور مداوم در بنفیکا، ۳۹۱ بار در ترکیب این تیم حاضر شد که حاصل آن ۱۴ قهرمانی و ۸ نایب قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی و سوپر جام فوتبال پرتغال بود. تونی در سال ۱۹۷۲ با وجود بازیکنانی همچون اوزه‌بیو عنوان بازیکن سال فوتبال پرتغال را کسب کرد.

تیم ملی

وی ۳۳ بازی ملی برای تیم ملی پرتغال انجام داد که اولین آن‌ها در ۱۲ اکتبر ۱۹۶۹ مقابل رومانی بود و آخرین بازی ملی خود را نیز در ۸ مارس ۱۹۷۸ روبروی فرانسه انجام داد. تونی در سال ۱۹۷۲ به عنوان بازیکن تیم ملی پرتغال، در مقابل تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفته بود.

او در فصل ۱۹۸۰-۸۱ آخرین روزهای بازیگری خود را در تیم بنفیکا سپری کرد.

دوران مربیگری

بنفیکا

تونی اولیویرا پس از بازنشستگی از دنیای بازیگری فوتبال، وارد حرفهٔ مربیگری شد و کار خود را به عنوان دستیار در بنفیکا آغاز کرد. او دستیار مربیانی همچون اسون گوران اریکسون، پال سرنای، جان مورتیمور و اب اسکودال در این تیم بوده است. تونی در میانه های فصل ۱۹۸۷-۸۸، کار خود را در بنفیکا به عنوان سرمربی ادامه داد و این باشگاه را به مقام نایب قهرمانی لیگ رساند. در جام باشگاه‌های اروپا نیز موفق شد، همراه با بنفیکا به دیدار پایانی راه یابد؛ اما در بازی فینال، نتیجه را در ضربات پنالتی به تیم پی‌اس‌وی آیندهوون -که هدایت آن را گاس هیدینک برعهده داشت واگذار کردند. در فینال جام حذفی نیز بازی را به بلننسس باختند. وی در فصل بعدی (۱۹۸۸-۸۹)، ۲۸اُمین قهرمانی بنفیکا را در لیگ برای این تیم به دست آورد. در پایان فصل، اسون گوران اریکسون جایگزین او شد.

تونی در سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ بار دیگر به عنوان دستیار اسون گوران اریکسون و تومیسلاو ایویچ در بنفیکا مشغول به کار شد. او در سال ۱۹۹۲ پس از استعفای تومیسلاو ایویچ، دوباره به عنوان سرمربی بنفیکا برگزیده شد. وی در پایان فصل تیمش را به مقام قهرمانی جام حذفی و نایب قهرمانی لیگ برتر پرتغال رساند. در فصل بعد (۱۹۹۳-۹۴) نیز ۳۰اُمین قهرمانی لیگ برتر را برای بنفیکا به ارمغان آورد. این در حالی است که پس از این قهرمانی، بنفیکا تا فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۵ موفق به تکرار این عنوان نشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هری فورستر

او مدتی نیز به عنوان دستیار کارلوس کیروش و آرتور ژورژه در کادر فنی تیم ملی پرتغال حضور داشته و این تیم را در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ همراهی کرد.

اروپا

اولیویرا پس از دو فصل موفقیت آمیز، بنفیکا را به مقصد تیم فرانسوی بوردو ترک کرد. او با این باشگاه به مقام قهرمانی جام اینترتوتو دست یافت؛ اما پس از نتایج ضعیف در لیگ، استعفا داد. همچنین در فصل ۱۹۹۵-۹۶، به همراه تیم سویا در جایگاه ۱۲اُم لا لیگا قرار گرفت. در فصل ۱۹۹۶-۹۷ نیز به عنوان «مدیر فنی» در تیم بنفیکا به کار گرفته شد. در سال ۱۹۹۹، به عنوان دستیار کارلوس کیروش، در تیم ملی فوتبال امارات مشغول به کار شد.

بازگشت به بنفیکا

تونی در سال ۲۰۰۰ در بازگشت دوبارهٔ خود به بنفیکا، در میانه‌های فصل جایگزین ژوزه مورینیو در این تیم شد؛ اما فصل ناموفقی را سپری کرد. در این فصل، بنفیکا با هدایت او جایگاه ۶اُم لیگ پرتغال را تصاحب کرد. در فصل بعدی نیز پس از ۷ هفته، از کار خود برکنار شد. اولیویرا سپس به تیم گوانگژو در سوپر لیگ چین پیوست. او همچنین کار هدایت الاهلی مصر را در میانه های فصل برعهده گرفته و سوپر جام مصر را برای این تیم کسب کرد.

الیویرا در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۵ به مدت ۱ ماه در اردوی لوکوموتیو مسکو حضور داشت. او همچنین در رقابت‌های یورو ۲۰۰۴ و جام جهانی ۲۰۰۶ به عنوان کارشناس در برنامه های ورزشی مشغول به کار شد. در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ نیز به مدت ۳ ماه به همراه کارلوس کیروش در کادر فنی منچستریونایتد حاضر بود.

خاورمیانه

تونی الیویرا در سال ۲۰۰۷ وظیفهٔ مربیگری الاتفاق عربستان را به مدت یک فصل برعهده گرفت و با این تیم به جایگاه ۴اُم لیگ دست یافت. در رقابت‌های جام قهرمانان باشگاه های خلیج فارس و جام ولیعهد نیز موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی برای الاتفاق شد. سپس به تیم الشارجه امارات پیوست؛ ولی پس از کسب نتایج ضعیف، برکنار شد. او در جام جهانی ۲۰۱۰، در تیم ملی فوتبال ساحل عاج به عنوان آنالیزور و دستیار اسون گوران اریکسون مشغول به کار شد. پس از آن هدایت تیم الاتحاد عربستان را بر عهده گرفت و در مرحلهٔ گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۱ ، این تیم را در گروه C با کسب رتبهٔ نخست راهی مرحلهٔ بعد کرد. افزون بر این در جام پادشاهی و لیگ حرفه‌ای عربستان نیز مقام دوم را برای الاتحاد به ارمغان آورد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی خوزه ماری باکرو

تراکتورسازی

تونی در ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ با امضای قراردادی یک ساله، وظیفهٔ سرمربیگری باشگاه تراکتورسازی تبریز را برعهده گرفت. وی در مورد هواداران این باشگاه گفته‌است: «در ۳۴ سال بازی و مربیگری در تیم‌های مختلف چنین استقبالی را از یک تیم ندیده بودم. تماشاگران تبریزی در هر بازی و یا سر تمرین طوری در ورزشگاه حضور می‌یابند که انگار آن روز را برای تیم جشن گرفته اند. من در بنفیکا هم چنین هواداران پرشوری ندیده بودم.»

این مربی با کسب پیروزی ۵ بر ۰ در برابر باشگاه گهر، بهترین برد تاریخ باشگاه تراکتورسازی را در لیگ برتر فوتبال ایران برای این تیم کسب کرد. افزون بر این با برد ۴ بر ۱ برابر باشگاه سپاهان، سنگین‌ترین باخت سپاهان را در تاریخ لیگ برتر به این باشگاه تحمیل کرد. با این حال، در لیگ قهرمانان آسیا نتوانست با تراکتورسازی که برای نخستین بار حضور در این رقابت‌ها را تجربه می‌کرد از مرحله گروهی صعود کند. در روزهایی که تونی وظیفه هدایت تراکتورسازی را برعهده داشت، شبکه تلویزیونی SIC پرتغال مستندی از زندگی تونی در تبریز و محبوبیت وی در نزد هواداران تراکتورسازی تهیه و پخش کرده بود.

با وجود کسب رتبه دوم در جدول لیگ برتر و کسب سهمیه آسیا و علی‌رغم مخالفت اکثریت هواداران، تونی در فاصله ۲ هفته مانده به پایان فصل، در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ از سوی مسئولان باشگاه، به دلیل کسب نتایج ضعیف، کنار گذاشته شد؛ هر چند مسائل مالی و افزایش نرخ ارز نیز در اخراج وی بی‌تاثیر نبودند. وی در هنگام ترک تبریز، در میان بدرقه هواداران تراکتورسازی و با چشمانی اشک‌بار گفت: «من همه شما را دوست دارم و در قلبم جا دارید.

هر وقت بخواهید به تراکتور برمی‌گردم؛ ولی بالاخره تصمیمی است که گرفته شده و امیدوارم تیم تراکتور موفق شود. من خاطرات خیلی خوبی با تراکتور و هواداران این تیم دارم. همیشه رابطه‌ام با هواداران خوب بوده است؛ ولی باشگاه مرا خراب کرد.» محمدحسین جعفری، مدیرعامل وقت باشگاه تراکتورسازی نیز، در همان روزی که تونی تبریز را ترک کرد، از سمت خود استعفا داد.

بازگشت به تراکتورسازی

تونی در اواخر فصل بعد (۱۳۹۲-۹۳) پس از استعفای مجید جلالی دوباره به عنوان سرمربی تراکتورسازی انتخاب شد. او توانست با قهرمانی در جام حذفی، تراکتورسازی را به نخستین عنوان قهرمانی تاریخ خود در سطح اول فوتبال ایران برساند. وی در پایان فصل و پس از پایان مدت قراردادش، از این تیم جدا شد.

سومین دوره جضور در تراکتورسازی

تونی در نیم فصل دوم ۱۳۹۳-۹۴، در ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ و در سالروز نخستین قهرمانی تراکتورسازی در جام حذفی و پس از اخراج رسول خطیبی، برای بار سوم، عهده‌دار هدایت تیم تراکتورسازی شد تا به همراه واسیلی گوجا، تنها مربی ای باشد که در سه دوره، سرمربی این باشگاه بوده است. او، در پایان فصل ۱۳۹۳-۹۴، سومین عنوان نایب قهرمانی تراکتورسازی را در لیگ برتر، برای این تیم به ارمغان آورد.

سبک بازی و تمرینات

جلال چراغپور، در یادداشتی در روزنامه نود، در مورد سبک بازی و تمرینات تونی اولیویرا در تیم تراکتورسازی، چنین نوشته است:

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سیامک کوروشی

«سواد و نوع فوتبالی که تونی به تیم‌هایش انتقال می‌دهد، فوتبال درجه دو نیمه اروپایی-نیمه آسیایی است. البته او فرهنگ هواداران تبریزی را هم مورد توجه قرار می‌دهد و آن را در شیوه فوتبال تیمش لحاظ می‌کند.

گروه فنی او مجموعه بی‌دردسری برای باشگاه است که مسئله فنی تیم را خودش برعهده می‌گیرد و مدیریت را به باشگاه می‌سپارد. البته معتقدم فکر فوتبالی تونی چندان مدرن نیست و تا حدودی دموده است. مثل کی‌روش در تیم‌ملی. این را از نوع فوتبال مورد علاقه تونی می‌گویم. کوچینگ و نحوه تمرینات او به گونه‌ای است که تیم را در تصاحب توپ و ارسال پاس‌های متوالی ارتقا می‌دهد. موضوعی که مورد علاقه هواداران و خوشایند آنهاست. حال آنکه تیم خطیبی در پاس دادن کم حوصله بود. تیم او دوست داشت در کمترین زمان و با تعداد اندک پاس حمله کند.

در واقع فکر او مدرن‌تر بود و انتقال سریع را مدنظر داشت اما تونی با توجه به علایق هواداران تعداد پاس‌ها را بالا می‌برد. من فصل قبل حدود ۱۸ روز در کادر تراکتور حضور داشتم. آنجا که بودم، آقای باغ آبادی که در زمان تونی و قلعه نوعی، دستیار بود دفتری به من نشان داد که گزارش همه تمرینات این دو مربی در آن ثبت شده بود. من هم یکی دو بار آن را به چشم کارشناس مرور کردم. باغ‌آبادی که انسان بسیار محترمی است، آن دفتر را با وسواس بسیاری تهیه کرده بود.

او می‌گفت، حتی دو جلسه تمرین تونی، مثل هم نبود و درست هم می‌گفت؛

تونی در حدود ۱۵۰ نوع کوچینگ داشت که بسیار قابل توجه است.

من خیلی با دقت آن طراحی‌ها را نگاه کردم و دیدم چه تمرینات متنوعی داشته است.»

افتخارات تونی اولیویرا

جام حذفی پرتغال: نایب قهرمان ۱۹۶۶–۶۷

بنفیکا
لیگ برتر پرتغال (۸): ۱۹۶۸–۶۹, ۱۹۷۰–۷۱, ۱۹۷۱–۷۲, ۱۹۷۲–۷۳, ۱۹۷۴–۷۵, ۱۹۷۵–۷۶, ۱۹۷۶–۷۷, ۱۹۸۰–۸۱
جام حذفی پرتغال (۴): ۱۹۶۸–۶۹, ۱۹۶۹–۷۰, ۱۹۷۱–۷۲, ۱۹۷۹–۸۰, ۱۹۸۰–۸۱; نایب قهرمان ۱۹۷۰–۷۱, ۱۹۷۳–۷۴, ۱۹۷۴–۷۵
سوپر جام پرتغال: ۱۹۷۹; نایب قهرمان ۱۹۸۱
جام افتخار (۶)

جوایز فردی
بازیکن سال پرتغال: ۱۹۷۲

افتخارات مربیگری

باشگاه

بنفیکا
لیگ برتر پرتغال: ۱۹۸۸–۸۹, ۱۹۹۳–۹۴
جام حذفی پرتغال: ۱۹۹۲–۹۳; نایب قهرمان ۱۹۸۸–۸۹
سوپر جام پرتغال: نایب قهرمان ۱۹۸۷, ۱۹۹۳
لیگ قهرمانان اروپا: نایب قهرمان ۱۹۸۷–۸۸

بوردو
جام اینترتوتو اروپا: ۱۹۹۵

الاهلی
سوپر جام مصر: ۲۰۰۳

الاتفاق
جام ولیعهد سعودی: نایب قهرمان ۲۰۰۸
لیگ قهرمانان خلیج فارس: نایب قهرمان ۲۰۰۷

الاتحاد
جام پادشاهی عربستان: نایب قهرمان ۲۰۱۱

تراکتورسازی
جام حذفی ایران: ۲۰۱۳–۱۴
لیگ برتر ایران: نایب قهرمان ۲۰۱۲–۱۳, ۲۰۱۴–۱۵

جوایز فردی
مربی ماه لیگ برتر ایران: فوریه ۲۰۱۵

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی تونی اولیویرا
4.8/5 - (35 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه