بیوگرافی حسام‌الدین سراج

6 سال پیش
عکس اینستاگرام حسام‌الدین سراج در حال اجرا
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی حسام‌الدین سراج همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

حسام‌الدین سراج (۲۶ مرداد ۱۳۳۷، اصفهان)، خواننده موسیقی سنتی ایرانی و نوازندهٔ سنتور و سه‌تار اهل ایران است.

زندگینامه حسام‌الدین سراج

بیوگرافی حسام‌الدین سراج

 ایشان فرزند سید محمدرضا سراج است و دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر می‌باشد. وی در خرداد ۱۳۹۳ به مدت چهار سال به عنوان یکی از ۲۵ عضو شورای عالی بنیاد باران انتخاب شد، او همچنین سرپرستی گروه موسیقی سنتی ایرانی «بیدل» را نیز به عهده دارد.

آغاز کار هنری

او آموختن نوازندگی تنبک را از ١٣ سالگی شروع کرد و پس از آن سنتور‌ نوازی را نزد اساتیدی چون فرامرز پایور، رضا شفیعیان و پشنگ کامکار فراگرفت. در محضر اساتیدی از جمله محمود کریمی و محمدرضا شجریان، تلمذ آواز کرد و از سال ١٣٥٩ در کنار تحصیل رشته معماری، کار حرفه‌ ای‌ اش را با انتشار آلبوم نینوا آغاز کرد.

حاشیه ها

پدرش بزرگترین مشوق حسام‌الدین سراج
پدرش؛ سید محمدرضا سراج، بزرگترین مشوقش در تحصیل علم و هنر بود.پدر، بر علوم قدیمه و ادبیات احاطه داشت و از صدای خوشی برخوردار بود و با اساتید ادب و هنر همچون استاد جلال الدین همائی ، استاد تاج اصفهانی ، استاد حسن کسائی و ….. حشر و نشر داشت. به همین جهت فضائی مستعد برای تربیت فرزندانش فراهم آورده بود.

مدارج علمی حسام‌الدین سراج
حسام‌ الدین سراج دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه شهید بهشتی و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر است و در کنار خوانندگی و نوازندگی در دانشکده هنرهای زیبا بحثی تحت عنوان شناخت هنر را تدریس می‌ کند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جواد انصافی

فعالیت های دیگر حسام‌الدین سراج
وی علاوه بر آواز، در برخی از آثارش آهنگ‌سازی را نیز به عهده داشته و با نواختن سنتور و سه‌تار نیز آشنایی دارد. همچنین در دانشکده هنرهای زیبا بحثی تحت عنوان شناخت هنر را تدریس می‌کند. او، علاوه بر ایران، کنسرت‌های فراوانی در کشورهای مختلف داشته‌است.

عضو شورای عالی بنیاد باران حسام‌الدین سراج
وی در خرداد ۱۳۹۳ به مدت چهار سال به عنوان یکی از ۲۵ عضو شورای عالی بنیاد باران انتخاب شد، همچنین سرپرستی گروه موسیقی سنتی ایرانی «بیدل» را نیز عهده دار است.

تجلیل از استاد و بوسه همسر بر دستان حسام‌الدین سراج
در آذر سال ۱۳۸۹مراسم تجلیل از حسام الدین سراج در فرهنگسرای ابن سینای تهران با حضور احمد مسجد جامعی؛رئیس شورای شهر تهران و حجت الاسلام شهاب مرادی؛رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. در این مراسم از حسام الدین سراج به دلیل تولید آلبوم عاشورایی «وداع»، تقدیر و تجلیل شد. همسر حسام الدین سراج در مراسم تجلیل دست همسرش را برای تولید آلبوم عاشورایی «وداع» بوسید.

خانواده حسام‌الدین سراج
استاد سراج متاهل و صاحب دو فرزند هستند که هر دو ذوق هنری و نوازندگی دارند.

لغو کنسرت در کرمانشاه حسام‌الدین سراج
در روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ تیر ۱۳۸۹ حسام‌الدین سراج به کمک جمعیت دانشجویی امام علی در شهر کرمانشاه کنسرتی را تدارک دیده بودند که در اولین روز اجرای خود با قفل کردن درهای ورودی لغو شد. در اولین شب اجرای کنسرت عده‌ای که بلیت‌های کنسرت را در دست دارند به محل برگزاری کنسرت مراجعه می‌کنند و عده‌ای دیگر در خارج از تالار مانع حضور مردم در تالار می‌شوند و پس از مدتی مسئولان اجرای کنسرت در روزهای بعد را هم لغو می‌کنند. این درحالیست که نیروی انتظامی در محل حضور پیدا می‌کند ولی عملاً هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. حسام‌الدین سراج در گفتگو با ایسنا چنین شرح می‌دهد: شب گذشته عده‌ای جلوی در سالن «انتظار» را زنجیر بستند و به مردمی که برای دیدن کنسرت آمده بودند، اجازه ورود به سالن ندادند و ما هم نتوانستیم برای اجرا وارد سالن شویم. در پی اقدام سراج، علی اکبر مرادی نوازنده و استاد تنبور نیز از برگزاری کنسرت در کرمانشاه منصرف شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کوین مک‌دانلد

آیین آواز حسام‌الدین سراج
سراج مبدع برنامه تخصصی آموزشی آیین آواز است که توسط علی شیرازی در فرهنگسرای ارسباران بنیانگذاری شد. به گفته شیرازی در نطق افتتاحیه‌اش در نخستین نشست آیین آواز، فکر اولیه این برنامه را سراج در زمانی که این دو در خلال برگزاری شب آواز ایرانی به مدیریت اولیه شیرازی با هم در ارتباط بودند با او در میان گذاشته بود. در نهایت آیین آواز با افزودن ایده‌های خود شیرازی به شکل فعلی درآمد و شروع به کار کرد.

آلبوم های معروف حسام‌الدین سراج
آلبوم شمس الضحی
آلبوم باغ ارغوان
آلبوم نگاه آسمانی
آلبوم شرح فراق

فعالیت های هنری حسام‌الدین سراج

آثار :
همپای جلودار
نینوا ۱
نینوا ۲
باغ ارغوان
وصل مستان
شمس الضحی
یاد یار
۱۳۷۲: آفاق عشق نظامی (خسرو شیرین، لیلی مجنون)
طریقت عشق
۱۳۷۴: آینه رو
۱۳۷۴: بوی بهشت
۱۳۷۵: دل‌آرا
بی نشان
نگاه آسمانی
نرگس مست
شهر آشنایی
۱۳۷۸: شرح فراق
رویای وصل
۱۳۸۲: وداع
۱۳۸۲:نازنین یار
۱۳۸۳: عشق و مستی
۱۳۸۳: ماه نو
۱۳۸۴:آئینه و آه
۱۳۸۷: قصه گیسو
۱۳۸۸: جام الست
۱۳۹۰: راه بی‌نهایت
۱۳۹۱: خوشا سرو
۱۳۹۳: مسیحا
۱۳۹۴: لب خوانی باران
گریهٔ بی بهانه

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی حسام‌الدین سراج
5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه