بیوگرافی مجید درخشانی

6 سال پیش
عکس اینستاگرام مجید درخشانی در حال اجرا
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی مجید درخشانی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

مجید درخشانی، (زادهٔ ۲۲ شهریور ۱۳۳۵ سنگسر) آهنگ‌ساز و نوازندهٔ تار و سه تار است.

زندگینامه مجید درخشانی

بیوگرافی مجید درخشانی

فارغ التحصیل رشته نقاشی و موسیقی از دانشگاه تهران است، او استاد بنام ساز تار و سه تار می باشد و مدت ها به علت موسیقی ممنوع الکار و ممنوع الخروج بود.

آغاز کار هنری

موسیقی را از اوایل سال ۱۳۵۵ در ۱۹ سالگی شروع کرد. سپس در هنرستان دوره های موسیقی را گذراند و در زمان دانشجویی در رشته نقاشی توانست شاگرد محمدرضا لطفی موسیقی دان و نوازنده برجسته تار شود.

حاشیه ها

ورود به رادیو و انقلاب ۵۷ مجید درخشانی
در سال ۵۶ به گروه موسیقی شیدای رادیو دعوت شد اما سال بعد بخاطر انقلاب گروه منحل شد، او سپس در آموزشگاه چاووش مدتی بعنوان مدرس فعالیت می کرد که بسته شد.

مهاجرت به آلمان و شروع فعالیت مجید درخشانی
بعد از انقلاب ۵۷ چند سالی ایران بود اما در نهایت سال ۶۳ بخاطر شرایط کاری مجبور شد به آلمان مهاجرت کند، آنجا شروع به آهنگسازی کرد سپس تدریس تار و سه تار را شروع کرد. او مدتی بعد موسسه آموزشی موسیقی نوا را تاسیس کرد و بعد از چند سال گروهی را تشکل داد و شروع به برگزاری کنسرت نمود.

همکاری با شجریان مجید درخشانی
در سال ۱۳۷۵ بعد از سال ها آشنایی بعنوان آهنگساز و نوازنده در آلبوم محمدرضا شجریان او را همراهی کرد و چند سال بعد نیز کنسرت های مشترک زیادی را اجرا کردند.

بازگشت به ایران مجید درخشانی
وی در سال ۱۳۸۴، پس از ۲۱ سال، به ایران بازگشت و گروه خورشید را بنیان گذاشت و به همراه این گروه ۱۵ کنسرت در تهران و شهرستان‌ها و چین و فرانسه انجام داد. همچنین آلبوم‌هایی چون «من طربم» و «بیدار دلان» و «فصل باران» و «ترنجستان» و «از بودن و سرودن» و «آسمانه» را منتشر کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اد هریس

گروه ماه بانو و جنجال مجید درخشانی
در سال ۹۳ با جمعی از دختران و زنان فعال در موسیقی گروه ماه بانو را تشکیل داد، درخواست آنها برای مجوز رد شد اما آنها برای یادگار ویدیوهایی کارهایشان را ضبط و منتشر کردند. تک خوانی زنان و انتشار بدون مجوز کلیپ باعث ضبط پاسپورت درخشانی و ارجاع به دادگاه شد، اما در نهایت بعد از یکسال ممنوع الخروجی و فعالیت تبرئه شد.

ازدواج مجید درخشانی
استاد مجید درخشانی طبق آخرین اطلاعات دوبار ازدواج کرده است، یکبار زمان انقلاب و دیگری در آلمان، او از همسر اول خود در آلمان دو فرزند دارد.

موسیقی محلی مجید درخشانی
مجید درخشانی به موسیقی زادگاهش، یعنی موسیقی سنگسر توجه ویژه‌ای دارد. وی آهنگسازی چند اثر موسیقایی به گویش سنگسری را عهده‌دار بوده‌است که از میان آن‌ها می‌توان به آثاری چون پیتکو، امام رضا، وارشو، باز بمه ویار، لالایی و … اشاره کرد.

استاد مجید درخشانی
درخشانی از شاگردان محمدرضا لطفی و اعضای اولیهٔ گروه شیدا بوده‌است. او آلبوم «بچه‌ها بهار» را با حسین علیزاده و آلبوم «قاصدک» را با صدای اخوان ثالث در دهه ۱۳۶۰ منتشر کرد. اما از سال ۱۳۶۳ به آلمان مهاجرت کرد و در شهر کلن ساکن شد. در این مدت به آموزش موسیقی و اجرای موسیقی ایرانی مشغول بود.

سالگرد مولانای مجید درخشانی
وی در تابستان ۱۳۸۶، به همراه گروه خود و دو گروه از تاجیکستان و افغانستان، به مناسبت هشتصدمین سالگرد تولد مولانا، کنسرت‌هایی در یونسکو در پاریس اجرا کرد. مجید درخشانی از سال ۱۳۸۵، محمدرضا شجریان و گروه آوا را در کنسرت‌های اروپا، آمریکا و ایران همراهی کرد. در این دوران دو اثر به نام‌های غوغای عشق‌بازان و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا اجرا و به بازار عرضه شدند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مجید صالحی

گروه شهناز و مجید درخشانی
محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۷ یک گروه موسیقی بنیان‌گذاری کرد و آن را به افتخار جلیل شهناز (نوازندهٔ نامی تار)، گروه شهناز نامید. مجید درخشانی (سرپرست گروه شهناز) این دو کنسرت را از موفق‌ترین کنسرت‌های این گروه می‌داند و در این کنسرت‌ها بسیاری از سازهای ابداعی محمدرضا شجریان به کارگیری شده‌اند. گروه شهناز در سال ۱۳۹۳ نیز یک بار دیگر یک تور جهانی کنسرت برگزار می‌کنند.

آهنگ سازی علاقه مجید درخشانی
مجید درخشانی در گفتگویی اختصاصی با وب‌سایت «شجریانی‌ها» اعلام کرده‌است به آهنگ‌سازی را بیش‌تر از نوازندگی علاقه دارد. هر چند که استاد سابق‌اش، محمدرضا لطفی او را به امر تکنوازی دعوت می‌کند اما به سمت آهنگ‌سازی کشش دارد. درخشانی در سال ۱۳۸۹، آلبوم چاووشی را با صدا و شعر اخوان ثالث آهنگسازی نموده که توسط نشر زمستان منتشر گردیده‌است. در مهر ماه سال ۱۳۹۱ مجید درخشانی با همراهی گروه خورشید آلبوم لحظه ناب رادر دستگاه‌های همایون و ماهور با خوانندگی حسین رضا اسدی منتشر نمود. او پس از گروه خورشید، گروه ماه بانو را بنیانگذاری کرد.

ممنوع‌الخروج شدن مجید درخشانی
در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۹۳ هنگامی که مجید درخشانی قصد خروج از ایران به مقصد دوبی را داشت، مأموران انتظامی پاسپورت او را ضبط کردند. مجید درخشانی می‌گوید که مأموران به او دربارهٔ دلیل توقیف گذرنامه توضیح نداده‌اند، اما بر اساس احضارها و توضیحات قبلی، دلیل این برخوردها «داشتن خواننده زن در «گروه ماه» و انتشار گسترده کلیپ‌های موسیقی این گروه» بوده‌است. اعضای گروه موسیقی او به نام گروه ماه بانو در دو ماه گذشته «چند مرتبه» از طرف مقام‌های امنیتی ایران برای بازجویی احضار شده‌اند. وی بعد از برداشته شدن ممنوع‌الکاری و ممنوع‌الخروجی آلبوم نسیم سحر را با خوانندگی پریماه منتشر کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مایکل مدسن

فعالیت های هنری مجید درخشانی

آلبوم‌ها : آثار او به همراه محمدرضا شجریان
در خیال ۱۳۷۵
غوغای عشق‌بازان ۱۳۸۶
کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا ۱۳۸۷
رندان مست ۱۳۸۸
مرغ خوش‌خوان ۱۳۹۰
کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در دبی
کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز (رندان مست و مرغ خوش خوان)

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی مجید درخشانی
5/5 - (2 امتیاز)
1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • سید مرتضی سلامی پور
    4 سال پیش

    با درود فراوان و آرزوی تندرستی
    و.پیروزیهای بیش از پیش و
    روزافزون برای شما، خواهران و
    برادرانِ عزیرِ هم میهن و نیز برای
    هنرمند گرانمایه ، استاد مجید
    درخشانی