بیوگرافی کیهان کلهر

6 سال پیش
عکس اینستاگرام کیهان کلهر در حال اجرا
4.3/5 - (6 امتیاز)

بیوگرافی کیهان کلهر همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

کیهان کلهر متولد ۳ آذر ۱۳۴۲ در تهران، آهنگ‌ساز و نوازندهٔ اهل ایران است.

زندگینامه کیهان کلهر

بیوگرافی کیهان کلهر

فارغ التحصیل رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا کانادا می باشد، اصالتا کرمانشاهی می باشد و کمانچه ساز تخصصی اش است، در کنار کمانچه، تنبور، سه‌ تار و شاه‌ کمان نیز می‌ نوازد. کلهر در زمینه آهنگسازی برای موسیقی متن فیلم هم فعالیت داشته‌است، او با هنرمندان مختلف از فرهنگ‌های دیگر همکاری‌هایی داشته‌است.

آغاز کار هنری

کار موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد شروع کرد. دوازده ساله بود که به صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت و در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد. کلهر مدتی کوتاه با گروه شیدا در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. در هفده سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به نیت ادامه تحصیل راهی کانادا شد و در رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا فارغ‌التحصیل شد.

حاشیه ها

خانواده‌ کیهان کلهر
کیهان کلهر در سال ۱۳۴۲ خورشیدی در خانواده‌ای کرد و موسیقی‌دوست در کرمانشاه چشم به جهان گشود.

همکاری هنری کیهان کلهر
همکاری هنری کلهر با اردال ارزنجان از ترکیه، شجاعت حسین خان از هند، یویوما از چین، ژائو ژیپینگ، عالیم قاسمف از جمهوری آذربایجان، بروکلین رایدر از آمریکا، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، کوارتت کرونوس، و گروه سازهای بادی هلند، او را به هنرمندی بین‌المللی تبدیل کرده‌است. کلهر با هنرمندان ایرانی از جمله محمدرضا شجریان، علی‌اکبر مرادی، شهرام ناظری، حسین علیزاده و گروه دستان هم به اجرای موسیقی پرداخته‌است.

نامزدی جوایز کیهان کلهر
کیهان کلهر با آلبوم‌های بی تو بسر نمی‌شود، فریاد، باران و فراتر از نقشه جغرافیا که در آن‌ها به‌عنوان آهنگ‌ساز و نوازنده نقش داشته نامزد جایزه گرمی شده‌است. در پنجاه و نهمین مراسم جایزه گرمی، کیهان کلهر به همراه گروه جاده ابریشم به رهبری یویوما توانستند با آلبوم sing me home موفق به کسب جایزه گرمی بهترین موسیقی جهانی شوند

پاسداشت کیهان کلهر
در چهارمین جشن سالانه موسیقی ما که در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ در تالار ۵وحدت تهران برگزار شد، از کیهان کلهر به پاس یک عمر فعالیت هنری تقدیر به عمل آمد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آنری ورنوی

عشق ساز کیهان کلهر
من وقتی از مدرسه تعطیل می‌شدم، تمام طول راه را می‌ دویدم. یعنی آن فاصله‌ خانه تا مدرسه را، که می‌ توانستم در یک ربع ساعت آرام طی ‌کنم، پنج دقیقه‌ ای می‌ دویدم که بروم ساز بزنم یک عشقی بود که بین من و ساز بود.

علاقه خانواده کیهان کلهر
پدرم خیلی به موسیقی علاقه داشت. مادرم صدای خوبی داشت و برای خودش می‌خواند. منتهی من تصنیف‌ های کُردی را تمام از مادرم یاد گرفتم برادرم علاقمند به موسیقی بود و بعدها شروع کرد به ساز ساختن و ساز می‌ ساخت.

ازدواج کیهان کلهر
کیهان کلهر سال ها پیش با زهره سلطان آبادی ازدواج کرده است.

بازگشت و شهرت با شجریان کیهان کلهر
کلهر بعد از بازگشت به ایران ابتدا با گروه دستان کار جدی خود را آغاز کرد که حاصل آن اجرای کنسرتی در تالار وحدت در سال‌های اولیه دهه هفتاد بود با آواز ایرج بسطامی اما کلهر با آلبوم شب سکوت کویر در سال ۱۳۷۷ با آواز استاد محمد رضا شجریان به شهرتی خاص دست پیدا کرد.

مرگ خانواده کیهان کلهر
وی در مستندی به نام موسیقی غریبه‌ ها اعلام می‌ کند که در حین جنگ ما بین ایران و عراق، موشکی به خانه‌ شان برخورد کرده و سپس برادر و کل خانواده‌ اش را از دست می‌ دهد.

نوازنده سه تار و کمانچه کیهان کلهر
کلهر شناخته شده ترین نوازنده ساز تخصصی موسیقی کلاسیک ایرانی در جهان است در ايران او را بيشتر به عنوان نوازنده چيره دست ساز کمانچه مي شناسند. حال آنکه به باور بسياری از کسانی که خود دستی بر آتش موسيقی ايرانی و خصوصا ساز سه تار دارند کيهان کلهر در ساز سه تار نيز نوازنده ای چيره دست است.

جایزه گرمی کیهان کلهر
دو اثر وی در سال ۲۰۰۴ نامزد جایزه گرمی شد. در سال ۲۰۱۷ به همراه گروه راه ابریشم برای آلبوم sing me home برنده جایزه گرمی شد.

الگوی کیهان کلهر
کیهان کلهر در چند سخنرانی و مصاحبه مجموعه جاده ابریشم انگیزه و الگو خود را در نوازندگی کمانچه استاد علی اصغر بهاری نام برده‌است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جک رینور

تلاش شناسایی موسیقی ایرانی کیهان کلهر
برای شناساندن موسیقی ایرانی به غیر ایرانی‌ها تلاش بسیاری کرده‌است، همکاری وی با هنرمندان هندی از جمله «شجاعت حسین خان» (غزل) یا با کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) (جاده ابریشم)، یویوما، ارکستر فیلارمونیک نیویورک و رامبراندت تریو (گروه موسیقی هلندی)، وی را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده‌است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد. او معتقد است: «موزیسین، موسیقی‌دان یا موسیقی‌شناس باید به ریاضیات، تاریخ و ادبیات آشنا باشد.»

عضویت گروه دستان کیهان کلهر
وی مدت‌ها عضو گروه دستان بود و در کنسرتهای این گروه به همراه شهرام ناظری به نوازندگی پرداخت. از میان این آثار می‌توان به سفر به دیگر سو اشاره کرد.

فعالیت‌های مستقل کیهان کلهر
پس از جدایی از گروه دستان و آغاز فعالیت‌های مستقل با موسیقیدانهای خارجی، با همکاری استادان موسیقی سنتی ایران محمد رضا شجریان و حسین علیزاده آثاری را پدید آورد که شامل شش آلبوم زمستان است، بی تو بسر نمی‌شود، فریاد، ساز خاموش، شب، سکوت، کویر و سرود مهر می‌شوند. وی در این سال‌ها با تعدادی از نوازندگان همچون اردال ارزینکان و تومانی دایاباته هم‌نوازی داشته. هم‌چنین به عنوان نوازنده در گروه راه ابریشم که یویوما ویولون‌سل‌نواز چینی-آمریکایی به راه انداخته حضور دارد. این گروه در دوازده فوریهٔ ۲۰۱۷ برندهٔ جایزهٔ گرمی شد.

کنسرت‌های کیهان کلهر
وی همراه با نوازندهٔ باقلامای ترکیه، اردال ارزنجان کنسرت‌هایی را هم در مناطق مختلف جهان در حال اجرا دارد و آلبومی نیز با این نوازنده کرد به نام The Wind در شرکت ECM ارائه کرده‌است. کلهر همچنین در ژانویه سال ۲۰۰۸ میلادی کنسرتی را به همراه کوارت زهی بروکلین رایدر در شهر نیویورک به روی صحنه برد که در آن قطعاتی از آلبوم شهر خاموش نواخته شد.

بازداشت کیهان کلهر
کیهان کلهر روز پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۸، در حالیکه از فرودگاه امام خمینی تهران، ایران را به مقصد فرانسه برای اجرای برنامه ترک می‌کرد بازداشت شد. مسئولان پرواز علت این دستگیری چند ساعته را نقص در گذرنامه عنوان کردند. همچنین حمیدرضا نوربخش که برای بدرقهٔ کلهر به فرودگاه رفته بود نگهداری چند ساعتهٔ وی را تأیید اما بازداشت را شایعه عنوان کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کریسپین گلاور

لغو کنسرت و تصمیم به عدم برگزاری کنسرت در ایران کیهان کلهر
در خرداد ۱۳۹۴ و به دنبال ممانعت اداره اماکن نیروی انتظامی از برگزاری کنسرت مشترک کلهر و گروه بروکلین رایدر، کلهر اعلام کرد که دیگر در ایران اجرایی نخواهد کرد. وی تأکید کرد که تا زمانی که فرهنگ و هنر ایران گروگان زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است و خط مشی مشخصی برای این‌گونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهد کرد. وی در سال ۱۳۹۵ به برگزاری کنسرت‌هایش در ایران ادامه داد.

فعالیت های هنری کیهان کلهر

آلبوم‌ها:
کنسرت ایرج بسطامی و گروه دستان زمستان ۱۳۷۱
بوی نوروز زمستان ۱۳۷۱
شب، سکوت، کویر ۱۳۷۷
سفر به دیگر سو ۱۳۷۷
سرو سیمین ۱۳۷۸
غزل ۱ ۱۳۸۰
غزل ۲ ۱۳۸۰
غزل ۳ ۱۳۸۰
زمستان است ۱۳۸۰
بی تو بسر نمی‌شود ۱۳۸۱
فریاد ۱۳۸۲
باران ۱۳۸۲
در آینه آسمان ۱۳۸۳
موسیقی فیلم جاده ابریشم
نخستین دیدار بامدادی ۱۳۸۵
باد ۱۳۸۵
سرود مهر ۱۳۸۶
ساز خاموش ۱۳۸۶
شهر خاموش ۱۳۸۷
سامان سایه‌ها ۱۳۹۰
موسیقی متن فیلم فصل کرگدن ۱۳۹۰
تنها نخواهم ماند ۱۳۹۱
لایه‌های تاریکی ۱۳۹۴
هاونیاز ۱۳۹۵

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی کیهان کلهر
4.3/5 - (6 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه