بیوگرافی انوشیروان روحانی

6 سال پیش
عکس اینستاگرام انوشیروان روحانی
4/5 - (3 امتیاز)

بیوگرافی انوشیروان روحانی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

انوشیروان روحانی (زادهٔ ۱ مرداد ۱۳۱۸ در رشت)، آهنگساز و نوازندهٔ ارگ و پیانو اهل ایران است.

زندگینامه انوشیروان روحانی

بیوگرافی انوشیروان روحانی

فارغ التحصیل هنرستان موسیقی در رشته نوازندگی پیانو رد سال ۱۳۳۷ است، وی استاد بنام ارگ و پیانو می باشد، همزمان با تحصیل گواهینامه خلبانی خود را در سال ۱۳۴۷ گرفت.

آغاز کار هنری

انوشیروان روحانی، در سن ۷ سالگی با راهنمایی های پدر، با خط نت آشنا می شود. در همین اوقات وارد هنرستان موسیقی شده و جواد معروفی استاد پیانوی ایران، تعلیم وی را بر عهده می گیرد، انوشیروان از این تاریخ به بعد مدارج ترقی را به سرعت طی نموده و با آشنایی که پدر وی با آقای عباس شاپوری داشت به رادیو راه یافت

حاشیه ها

خانواده انوشیروان روحانی
انوشیروان در شهر رشت به دنیا آمد و تا ۳ سالگی به همراه خانواده اش در این شهر اقامت داشت. او نخستین فرزند خانواده بود که پس از او یک خواهر و ۳ برادر دیگر به دنیا آمدند. پدرش رضا روحانی مهندس کشاورزی، در استان گیلان بود (کاوه) که در نواختن ویولن و نیز سرودن شعر تجربیات زیادی داشت. انوشیروان روحانی ۳ برادر با نام‌های اردشیر، شهرداد، شهریار دارد که آن‌ها هم در زمینهٔ موسیقی فعالیت می‌کنند. اردشیر معلم پیانو است. شهرداد روحانی آهنگساز و رهبر ارکستر است و بیشتر آهنگ‌های «انوشیروان» را تنظیم کرده‌است و شهریار روحانی که فارغ‌التحصیل مدرسه موسیقی «وین» و یکی از چهره‌های شناخته‌شدهٔ موسیقی نوین ایران است. او همچنین همسر خواهر پوران خواننده ایرانی است که در دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ آثار پرارزشی را اجرا کرده‌اند. انوشیروان روحانی دارای ٣ فرزند با نام رضا روحانی ، نوا روحانی و ندا روحانى است. رضا در راه پدر تحصیلاتش را در زمینه موسیقی ادامه داده‌است.

پیشینه خانوادگی انوشیروان روحانی
خانواده پدری انوشیروان، از اهالی فرهنگ روزگار خود بودند. ازجمله پدر بزرگ او ملقب به روحانی موید که اهل قلم بود و چندین کتاب مختلف هم به رشته نگارش درآورد اما در عین حال به دلیل اعتقادات مذهبی خاص آن روزگار چندان تمایل نداشت که فرزندانش به صورت حرفه ای به عرصه هنر، از جمله موسیقی وارد شوند. به همین دلیل به عنوان مثال از ورود فرزندش رضا روحانی (پدر انوشیروان) به عرصه موسیقی جلوگیری کرد. با این حال، رضا به دلیل علاقه زیادی که به این هنر داشت.

تحصیلات تکمیلی در فرانسه انوشیروان روحانی
تحصیلات تکمیلی وی در کنسرواتوار پاریس بعد از فارغ التحصیلی اش بود، او در سال ۱۳۴۶ عضو رسمی انجمن آهنگسازان فرانسه شد و اصولا تاثیر برخی از قطعات پاپ فرانسوی را در برخی ملودی های ساخته انوشیروان هم نمی توان کتمان کرد.

کار در رادیو انوشیروان روحانی
روحانی از این تاریخ به بعد مدارج ترقی را به سرعت طی نموده و پس از چند سال به رادیو راه یافت و در ارکسترهای مختلف برنامه‌هایی اجرا کرد. در اولین جلسه‌ای که او را در ۷ سالگی جهت اجرای برنامه کودک به رادیو می‌برند به علت خردسالی، صبحی مهتدی مجری برنامه و قصه گوی شهیر، او را روی صندلی گذاشت تا سازش به میکروفن نزدیک شود. او اولین تانگوی خود را به نام «تانگوی مامانی» را در سن ۶ سالگی ساخت و از سن ۱۵ سالگی عضو روزمزد رادیو شد. در ۲۱ سالگی اولین آهنگش را بنام «اسرار ساز» با کلام کریم فکور ساخت که با صدای پوران اجرا شد.

اولین فعالیت حرفه ای انوشیروان روحانی
انوشیروان همکاری حرفه ای خود را به عنوان نوازنده در ارکستر عباس شاپوری آغاز کرد و این همکاری قطعا تاثیرات زیادی را در آثار اولیه روحانی در مقام تصنیف سازی بر جای نهاد. بنا به شواهد موجود و برخی مصاحبه های انوشیروان روحانی اولین ساخته جدی او در مقام تصنیف سازی، تصنیفی به نام اسرارساز بوده است اما روحانی در مصاحبه ای که سالها پیش با مجله موزیک ایران داشت ابراز نمود که اولین ساخته او ترانه ای بود با صدای خانم پروین که آن را پیش از اسرار ساز تصنیف کرده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لارنس فیشبرن

شهرت انوشیروان روحانی
نخستین ترانه ای که باعث شهرت انوشیروان روحانی در عرصه تصنیف سازی شد، ترانه پرستوی من با ترانه ای از نواب صفا و با صدای گرم مرضیه بود و در اصول آشنایی و همکاری انوشیروان روحانی با نواب صفا ترانه سرای برجسته کشورمان، آغاز فصل جدیدی از ترانه سازی وی را در تاریخ فرهنگ و هنر کشور ما رقم زد.

ازدواج انوشیروان روحانی
انوشیروان روحانی در سال ۱۳۴۱ با خانم گیتی دریابیگی ازدواج کردند که ثمره آن ۳ فرزند هنرمند به نام های ندا، نوا و رضا است، ندا اکنون ۵۴ ساله و نوازنده پیانوی کلاسیک است و در این زمینه به امر تدریس اشتغال دارد نوا ۴۷ سال سن دارد و در رشته کارگردانی سینما تحصیل کرده است. رضا هم ۴۰ سال دارد و فارغ التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه هانوور آلمان است و بخصوص در زمینه موسیقی کلاسیک، جاز و موسیقی فیلم تبحر دارد، وی در برنامه استیج من و تو به شهرت رسید، انوشیروان نام پدرش رضا را برای پسرش برگزیده است.

اسکی و خلبانی انوشیروان روحانی
انوشیروان روحانی علاوه بر تبحری که در نوازندگی پیانو و آهنگسازی دارد، در زمینه خلبانی و اسکی نیز فردی متبحر است، فکر پرواز را همیشه داشتم ولی امکانش را نداشتم، تا این که دوستی که اتفاقا هم اسم من است، این موقعیت را فراهم کرد. یک روز پیشنهاد کرد که به دخترش، پیانو یاد دهم و در عوض او هم خلبانی به من بیاموزد. من هم قبول کردم و آن قدر رفتم تا گواهی نامه خلبانی گرفتم و حالا گاهی می پرم.

۵۰۰ آهنگ انوشیروان روحانی
روحانی مطابق گفته خودش، تا کنون، حدود ۵۰۰ قطعه مختلف را ساخته است که تا به حال تنها ۵۰ تای آنها ضبط شده اند و حدود ۲۵۰ تای آنها هم نوشته شده اند اما از میان این کارها بدون تردید، ۳ اثر تولدت مبارک، سلطان قلب ها و گل سنگ از شهرت بیشتری میان عموم مردم برخوردار است. او یکی از آهنگسازان معاصر است که بیش از پانصد آهنگ ساخته‌است که در حدود ۲۵۰ اثر ضبط گردیده‌است اکثر آن‌ها از معروف‌ترین آهنگ‌های زمان خود بوده‌اند. روحانی در آهنگسازی ویژه فیلم و سینما نیز دارای آثار معروف و ارزنده‌ای می‌باشد.

فعالیت بین المللی انوشیروان روحانی
من همیشه این دغدغه را داشته ام که موسیقی را از مرزهای کشورم فراتر ببرم اولین جایزه جهانی او در سال ۱۹۶۷ به خاطر اجرای فرانسوی قطعه سلطان قلب ها به خوانندگی رزی آرمن در فستیوال آوازی اسپانیا بود. او همچنین سال ها بعد با همکاری ارکستر سمفونیک چک، آلبومی تحت عنوان love melodies را تولید کرد و در اواخر سال ۲۰۰۳ ترانه ای تحت عنوان : may be I may be you را برای گروه معروف اسکورپیوز که در رده آلترناتیو راک فعالیت می کند ساخت که در آلبومی تحت عنوان : unbreakable توسط شرکتی فرانسوی روانه بازار شد و این قطعه مدت ها جزو قطعات پرفروش دنیا قرار داشت.

احداث مدرسه انوشیروان روحانی
روحانی در سال ۱۳۵۰ به هزینه شخصی مدرسه‌ ای در روستای کلشتر واقع در شهر رودبار استان گیلان احداث نمود، وی در کارهای خیریه همیشه پیشقدم می باشد.

افتخارات انوشیروان روحانی
از میان افتخارات فراوانی که انوشیروان روحانی در سطح جهانی کسب کرده است می توان به کسب جایزه ی نخست جشنواره ی موسیقی اسپانیا اشاره کرد برای آهنگ Mi Destino که ورژن اسپانیایی آهنگ سلطان قلبها است.

اولین های انوشیروان روحانی
انوشیروان روحانی اولین کسی است که ارگ الکترونیکی را از ژاپن وارد کرد و رفته رفته آن را تعمیم داد. همچنین او اولین هنرمندی است که توانست در ایران هواپیمای شخصی بخرد، هواپیمای کوچک سسنا به قیمت هفتصد هزار تومان خرید.

کلاس های انوشیروان روحانی
وی درحال حاضر مستر کلاس هایی را در بعضی از شهرها مثل(تهران، مشهد، اصفهان و……) برگزار می کند.
انوشیروان روحانی پس از سه سال که مدّت مأموریت پدرش به پایان رسید، به اتفاق خانواده به تهران آمد و در همان سال یک ملودیکا برای او خریدند. سپس با راهنمایی پدر و تداوم در راه فراگیری موسیقی، به شکلی پیشرفت کرد که در سن ۹ سالگی در «جامعه باربد» که به سرپرستی اسماعیل مهرتاش اداره می‌شد، برنامه‌هایی اجرا کرد که مورد تشویق مهرتاش و مدعوین قرار گرفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی امی هکرلینگ

عضویت شورای موسیقی انوشیروان روحانی
روحانی بیش از ۲۵ سال نداشت که عضو شورای موسیقی رادیو شد و تا آخرین سالی که در آن سازمان فعالیت داشت، این سمت را عهده‌دار بود. وی از اولین برنامه «گلها» با این برنامه همکاری فراوان داشت و رهبری ارکستر شماره ۴ به عهده او بود.

همکاری انوشیروان روحانی
روحانی در سال‌های اخیر به عنوان آهنگساز با ارکسترهای معروف جهان همکاری نزدیک دارد، که نشان دهنده تسلط او بر سبک‌های جهانی موسیقی از جمله موسیقی کلاسیک است. همچنین روحانی در سال ۱۳۵۰ به هزینه شخصی مدرسه‌ای در روستای کلشتر واقع در شهر رودبار استان گیلان احداث نمود.

آوردن ارگ انوشیروان روحانی
اولین بار در سال ۱۳۴۶ توسط وی «ارگ» به ایران آورده‌شد. «تولدت مبارک» یکی از آثار انوشیروان روحانی است که تقریباً تمامی ایرانیان در مراسم‌های تولد با آن خاطره دارند. این ترانه اولین بار به مناسبت جشن تولد خودرو ایرانی پیکان در سال ۱۳۴۹ ساخته و رو نمایی شد.

آخرین آثار انوشیروان روحانی
از آخرین آثار او می‌توان به آهنگ «Maybe I Maybe You» از آلبوم Unbreakable گروه اسکورپینز اشاره کرد که حاصل همکاری روحانی با این گروه در اواخر سال ۲۰۰۰ می‌باشد. قطعه «Maybe I Maybe You» در سال ۲۰۰۳ در آخرین اجرای این گروه معروف در «راک هال» (ROCK HALL) آلمان اجرا شد، که باعث شد این گروه علاوه بر این قطعه، یک قطعه دیگر را در آلبوم جدید خود از «روحانی» خواستار باشند. نکته جالب توجه در این قطعه استفاده از تم‌های ایرانی است که در زمان انتشارش درجدول تاپ تونتی (TOP 20) در رده نهم قطعات موسیقی دنیا قرار گرفته‌است.

آهنگسازی برای هایده انوشیروان روحانی
او آهنگساز تعدادی از مهمترین آثار هایده بوده‌است. از معروف‌ترین قطعات او می‌توان به «آواز جدایی» «راز خلقت» (دارم سؤالی از خدا)، «هوس»، «تولدت مبارک»، «مجنون تو»، «عاشق شدم من»، «سلطان قلب‌ها» و «گل سنگ» اشاره کرد.

نظر اصغر فرهادی درباره انوشیروان روحانی
اصغر فرهادی در مصاحبه‌ای از علاقه خود به آهنگ سلطان قلبها گفت و اینکه به همین دلیل از این آهنگ در فیلم شهر زیبا استفاده کرد.

فعالیت های هنری انوشیروان روحانی

خلق آثار:
ساخت و تنظیم و اجرای ۴۵ قطعه برای گروه کر دختران بین سال‌های ۱۳۴۷ الی ۱۳۵۴.
ساخت موسیقی برای تبلیغات رادیو تلویزیونی از جمله برای بلیط بخت آزمایی با شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند».
نوشابه شوئپس پرتقالی.

ترانه‌ها:
زندگی قشنگه هایده
فریاد هایده
ترانه سال هایده
کاشکی دوست نداشتم هایده
مینای دل هایده
غمت در نهانخانه دل نشیند هایده
سراب هایده
ای یار من هایده
نوروز آمد هایده
کتاب هستی هایده
میهمان هایده
گل سنگ هایده
فدات بگردم من هایده
آواز شوشتری هایده
دشت سرخ پوران
سیمای شب پوران
جهان گذران پوران
دختر کولی پوران
دوستت دارم پوران
دل من طاقت نداره پوران
از من بگذر پوران و ایرج
ملا ممد جان پوران( محلی افغانی)
دل کوچولو مهستی
قمار زندگی مهستی
لیلی و مجنون مهستی
راز خلقت مهستی
جمجمک برگ خزون مهستی
یاد او مهستی
سکوت جاویدان مهستی
زمین تر پوران
مجنون تو مرضیه
فرشته ها عهدیه
همراه بهار عهدیه
سلطان قلب‌ها عهدیه
لالایی عهدیه
نامه (سلطان قلب‌ها) عهدیه
ماشین سواری (سلطان قلب‌ها) عهدیه
یک روز یک شب یک ماه (سلطان قلب‌ها) عهدیه
ای خدا دلم تنگه عهدیه
قسم عهدیه
تولد عهدیه
عاشقم شدم من عهدیه
خاطر خواه عهدیه
اوستا کریم عهدیه
یار پیمانه گلپا
گلهای صحرایی شمار ۵۰ ویگن (محلی ارمنی)
وطن من سپهر
ای خدا عارف
انتظار عارف
مستم مستم (محلی) عارف
همه چیم یار عارف
زیبا پرستی (گل حسرت) ستار
با تو بودن ستار
بود و نبود ستار
گل سنگ ستار
انتظار (خون عشق تو) لیلا فروهر
فریاد لیلا فروهر
عاشق شدم لیلا فروهر
افسوس لیلا فروهر
قسم به تو لیلا فروهر
خالق عشق لیلا فروهر
من و تو لیلا فروهر
گل خشخاش لیلا فروهر
بهانه لیلا فروهر
هوس معین
آواز جدایی معین
زندونی داریوش
امید زندگانی الهه
تو مرو رویا
سیمین بری آمل ساین
چیلی بلبل آمل ساین
اشک یتیم عارف
کیمیایی محبت عارف
قصه عشق عهدیه
روز بی فردا پوران
عشقت چه‌ها نکرد دلکش
سرباز وطن دلکش
Maybe I ,maybe you (شاید من، شاید تو) اسکورپیونز
تو مهری، تو ماهی یاسمین
راز خلقت معین
دنیا دنیا حمیرا
ساقی می خواران ویگن
خاطر خواه شهرام کاشانی

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سالار عقیلی

آثار بی‌کلام:
پیش‌درآمد فریاد آلبوم فریاد با صدای هایده
ورزش صبحگاهی
یادگار عمر
جدایی
نوا
بهانه آلبوم بهانه لیلا فروهر
همزبان
مهتاب
راز و نیاز
مقدمه قسم به تو آلبوم بهانه لیلا فروهر
مقدمه من و تو آلبوم بهانه لیلا فروهر
افسون
غمزه

موسیقی فیلم:
خداحافظ تهران ساموئل خاچیکیان ۱۳۴۵
جاده زرین ناصر ملک مطیعی ۱۳۴۶ خواننده: عماد رام
دشت سرخ حکمت آقا نیکان ۱۳۴۷ خوانندگان: پوران، عهدیه
آسمون بی ستاره حمید مجتهدی ۱۳۵۰
مرغ تخم طلا مهدی رئیس‌فیروز ۱۳۵۱ ترانه‌سرا پرویز خطیبی
گذر اکبر محمد علی زرندی ۱۳۵۱ خوانندگان: سیما افشار، ناهید، قشری
خاطر خواه امیر شروان ۱۳۵۱ خواننده: عهدیه
ناخدا امیر شروان ۱۳۵۲ خوانندگان: عهدیه
دشمن خسرو پرویزی ۱۳۵۲ خوانندگان: عارف، عهدیه
میرم بابا بخرم امان منطقی ۱۳۵۳ خوانندگان :عارف، عهدیه، منوچهر اسماعیلی، بلا
شبگرد امان منطقی ۱۳۵۳ خوانندگان :هایده، هوشمند عقیلی، عهدیه
میهمان کامران قدکچیان ۱۳۵۵ خوانندگان: هایده، لیلا فروهر
دلقک قدرت احسانی ۱۳۵۵ همکاری با گالوئیت گورکیان، خوانندگان: عهدیه، بلا
سلطان قلب‌ها محمد علی فردین ۱۳۴۷ خوانندگان: عهدیه، عارف
من هم گریه کردم ساموئل خاچیکیان ۱۳۴۷

همکاری به عنوان رهبر ارکستر و نوازنده:
لاله آتشین نوذری-لطیف پور ۱۳۴۱
گرگهای گرسنه فردین-فاطمی ۱۳۴۱
طلای سفید جمشید شیبانی ۱۳۴۱
اشک‌ها و خنده‌ها اسماعیل کوشان ۱۳۴۲
آقای قرن بیستم سیامک یاسمی ۱۳۴۳ خوانندگان: پوران، ایرج، پریا
مو طلایی شهر ما عباس شباویز ۱۳۴۴ خواننده :ایرج
دنیای پول قدرت احسانی ۱۳۴۴ خوانندگان: ویگن، پوران، بهشته (خواننده)، عارف
کلید بهشت حسین مدنی ۱۳۴۵ خوانندگان: عباس شیرازی، عهدیه، ایرج
حسین کرد اسماعیل کوشان ۱۳۴۵
حاتم طائی فردین ۱۳۴۵
امیر ارسلان نام دار اسماعیل کوشان ۱۳۴۵ خوانندگان: ایرج، پوران
گوهر شب چراغ اسماعیل کوشان ۱۳۴۶ خوانندگان: ایرج، عهدیه
ببر مازندران ساموئل خاچیکیان ۱۳۴۷
ملا ممد جان حمید شیبانی ۱۳۵۰ خوانندگان: کوروس سرهنگ‌زاده، پوران. ترانه‌سرا: تورج نگهبان
ظفر صابر رهبر ۱۳۵۵ خواننده: عهدیه
جهنم + من فردین ۱۳۵۱ خوانندگان: عماد رام، عهدیه
بابا نان داد امان منطقی ۱۳۵۱ خوانندگان:منوچهر اسماعیلی، عارف عهدیه
هلوی پوست کنده عباس دستمالچی ۱۳۵۲
گدای میلیونر محمود کوشان ۱۳۵۲ شاعر: کریم فکور
قصه شب فردین ۱۳۵۲ خواننده: دینامیک، عارف، عهدیه
سرجوخه جبار امان منطقی ۱۳۵۲ خوانندگان: جمال وفایی، رامش
اوستا کریم محمود کوشان ۱۳۵۳ ترانه سرایان: نظام فاطمی، مسعود هوشمند. خوانندگان :پروا، عهدیه
خداحافظ کوچولو امیر شیروان ۱۳۵۴ ترانه‌سرا: رضا شمس. خواننده: عهدیه
حسرت نظام فاطمی ۱۳۵۴
مهدی پاشنه طلا نظام فاطمی ۱۳۵۴ خواننده: عهدیه
اخم نکن سرکار امیر شروان ۱۳۵۴ خواننده: عهدیه
گل خشخاش داریوش کوشان ۱۳۵۵ خواننده: لیلا فروهر. ترانه‌سرا: نظام فاطمی
غلام ژاندارم امان منطقی ۱۳۵۰ عارف، علی حمایتی

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی انوشیروان روحانی

 

4/5 - (3 امتیاز)
1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • روبينا
    4 سال پیش

    ايا اقاى انوشيروان روحانى در المان سكونت دارند؟ چطورى ميشود با ايشان تماس گرفت؟