بیوگرافی سیما بینا

6 سال پیش
عکس اینستاگرام سیما بینا در حال اجرا
3.9/5 - (45 امتیاز)

بیوگرافی سیما بینا همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

سیما بینا (زاده ۱۴ دی ۱۳۲۳ برابر با ۴ ژانویه ۱۹۴۵ در خوسف)، نوازنده، نقاش، آهنگساز و خواننده آوازها و ترانه‌های محلی ایرانی است.

زندگینامه سیما بینا

بیوگرافی سیما بینا

 

او از کودکی در کنار احمد بینا پدری که استاد موسیقی سنتی و شاعر و آهنگ‌ساز ترانه‌های اولیه او بود رشد کرد. فارغ التحصیل لیسانس رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای تهران سال ۱۳۴۹ است، پدرش احمد بینا شاعر و آهنگساز بود و مادرش پوراندخت ایران نژاد بانوی فرهیخته از اهالی کرمان است.

آغاز کار هنری

از ۹ سالگی کار خود را با اجرای موسيقی در راديو آغاز کرد. زمانی که به تهران نقل مکان کردیم، پدرم من و خواهر کوچک‌ ترم مین را به رادیو برد و به آقای‌ داوود پیرنیا» معرفی کرد بعد ها موسيقی را نزد استادان بزرگی چون جواد معروفی و زرين پنجه فرا گرفت و رديف موسيقی سنتی را نزد عبدالله خان دوامی آموخت.

حاشیه ها

خانواده اهل هنر سیما بینا
پدرم استاد موسیقی سنتی نبود؛ بلکه از اهالی باذوق خراسان بود که صدای خوشی داشت و آواز می‌خواند، ‌شعر می‌گفت و تار هم می‌ نواخت در واقع خانواده هنردوستی داشتم که برای هنر و هنرمند احترام خاصی قایل بودند به همین جهت پدر و مادرم به استعدادم در این زمینه توجه کردند و من را در یادگیری موسیقی و آواز، تشویق و یاری ‌‌کردند. من و خواهرانم در حال و فضایی مملو از شعر، موسیقی و هنر زندگی و رشد کردیم.

از رادیو گلها تا گلهای صحرایی سیما بینا
این دختر بلندپرواز، بعد از مدتی در رادیو ساز جدایی از برنامه کودک را کوک کرد، چون می خواست، در دنیای بزرگتر بزرگسالان بخت خود را بیازماید. داوود پیرنیا، بنیانگذار برنامه رادیویی گلها که متخصص کشف استعدادهای بزرگ موسیقی بود، اجازه نداد که رادیو ایران، خود را از گنجینه ای چون سیما بینا محروم کند به همین دلیل برنامه ای به نام گلهای صحرایی بنا نهاد و آن را به این هنرمند جوان سپرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جاوید افسری راد

موسیقی محلی سیما بینا
در این سال ها چالشهایی داشتم بخصوص وقتی به روستاهای دور افتاده می رفتم اگر پدرم یا عمویم همراهم بودند، آنها باید از اتاق بیرون می رفتند تا یک خانم برای من بخواند. سعی می کردم که خودم با آنها دوست و صمیمی بشوم و برای آنها کمی بخوانم یا صحبت کنیم و دوست شویم تا مثلا یک خط بخوانند.

ازدواج سیما بینا
سیما بینا بعد از پایان تحصیلات خود در دانشگاه با عزیز میتویی ازدواج کرد، حاصیل این ازدواج یک دختر و یک پسر است، اما زندگی مشترکشان با خودکشی همسرش پایان یافت پسرش آرش میتویی نیز به آواز در سبک جاز علاقه‌ مند و فعال است. سیما بینا سال‌ ها بعد با حسن زارع ازدواج کرد.

فرزندان سیما بینا
آرش موسیقی راک را برگزیده و هنرمندی جدی با سبک و سیاقی شخصی است. آسا هم سال های قابل توجهی از عمر خود را به طراحی لباس پرداخته است و پیش تر مجموعه ای را ملهم از پوشش زنان نواحی ایران طراحی و ارائه کرده بود که مادر، تعدادی از آنها را برای اجراهای خود انتخاب کرده است. آسا اکنون در مادرید زندگی می کند و به تدریس در مدرسه ای بین المللی اشتغال دارد. می گوید هر دو عاشق شعر و ادبیات فارسی هستند و از کودکی در محیطی فرهنگی و ادبی رشد کرده اند.

عشق به نوه سیما بینا
از عشقش به نوه کوچک و باهوش خود حرف می زند و از همراهی عاشقانه همسرش. او را بزرگترین حامی و همراه خود می داند؛ مردی که عاشق موسیقی است، ضعف های او را در کارهایی که به تکنولوژی مربوط می شود جبران می کند؛ و در سفرهای پژوهشی پا به پایش می آید و عکس و فیلم می گیرد.

نقاشی در زندگی سیما بینا
واقعا به نقاشی مانند موسیقی علاقه زیادی داشتم. با وجود اینکه در رشته ادبیات هم قبول شده بودم، نقاشی را انتخاب کردم؛ چون نقاشی همیشه در خصوصی‌ ترین لحظه‌ ها و خلوت‌ هایم با من بود و تا به امروز هم در مشکلات پناهگاهی برایم بوده، هر زمان که نتوانسته‌ ام آواز بخوانم به نقاشی روی آورده‌ ام. خیلی اوقات برای نقاشی‌ کردن دلتنگ می‌ شوم و به آن می‌ پردازم.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کوبی اسمالدرز

علایق به موسیقی های سیما بینا
از ابتدا با پدرم آوازهای موسیقی سنتی و محلی را کار می‌ کردم اما بعدها به اهمیت آن بیشتر پی بردم و فهمیدم درواقع بستر موسیقی‌ های ما موسیقی سنتی و محلی است اما واقعا به همه موسیقی‌ های دیگر هم بی‌ نهایت علاقه دارم البته موسیقی پاپ کار نکرده‌‌ام، اما موسیقی‌ هایی مانند آوازهای عرفانی یا آواز ترانه‌ های خواننده ارمنی قبل از انقلاب را خیلی دوست داشتم و می‌ خواندم اینها همه علاقه‌ های من است و به این موسیقی گوش می‌ دهم.

موسیقی ترکی سیما بینا
لهجه‌ها و زبان ترکی برایم از هرجای دیگری مشکل‌ تر بوده و خیلی به آن نپرداخته‌ ام در حالی که به موسیقی غنی و زیبای این قسمت از ایران بسیار علاقه‌ مندم.

مهاجرت سیما بینا
من هیچ‌ وقت از ایران مهاجرت نکردم. تنها دفتر هنری من برای برگزاری کنسرت‌ ها و فستیوال‌ هایی که باید شرکت کنم، در خارج از ایران است و ارتباط با برنامه‌ گذارهایم در جاهای مختلف و ضبط و پخش سی‌ دی‌ هایم؛ وگرنه ارتباط با مردم شهر و روستاهای ایران همچنان زمینه اصلی کارم است و در خارج از کشور هم برای معرفی موسیقی محلی و ملی ایران کنسرت می‌دهم و در فستیوال‌ها شرکت می‌ کنم.

اهمیت به لباس سیما بینا
شعر، موسیقی، صدا و لباس برای من بهترین ابزارها برای معرفی فرهنگ سرزمینم است. فکر می‌کنم به دلیل صداقتی که در این حس وجود دارد مخاطب این صداقت را دریافت می‌ کند.

پس از انقلاب سیما بینا
او نخستین زنی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ کلاس تعلیم آواز دایر کرد. همچنین نخستین زنی بود که در تالار وحدت به اجرای کنسرت پرداخت. از سال ۱۹۹۳ میلادی تا به امروز به جشنواره‌های جهانی دعوت شده و موسیقی محلی ایران را به گوش علاقه‌مندان رسانده‌است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کتی مک‌گراث

کتاب لالایی‌های ایران سیما بینا
کتاب «لالایی‌های ایران» حاصل سی سال پژوهش در سفرهای سیما بینا به شهرها وروستاهای مختلف و ملاقات با مادران پیر و جوان ایرانی است.

خلاصه فعالیت سیما بینا
سیما بینا پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشتهٔ نقاشی در سال ۱۳۴۹ تحصیل موسیقی ایرانی و ردیف را نزد عبدالله دوامی ادامه داد. او پس از سال ۱۳۵۷ در کنار تدریس موسیقی و آواز به پژوهش و گردآوری ترانه‌های محلی ایرانی و بازنویسی آهنگ‌های مردمی و روستایی، به‌ویژه موسیقی‌های محلی زادگاهش خراسان، پرداخته‌است. او با سفر به دورافتاده‌ترین نواحی در سرتاسر این ناحیه توانسته‌است مجموعه‌ای از ترانه‌ها و آهنگ‌های کمیاب و تقریباً فراموش‌شده را جمع‌آوری کند. از سال ۱۳۷۲ سیما بینا برای ارائهٔ گنجینهٔ یافته‌هایش در موسیقی محلی ایرانی به جشنواره‌های موسیقی در کشورهای گوناگون دعوت شده‌است.

فعالیت های هنری سیما بینا

آلبوم ها:
همدلان
پریشان
شولا
نوایی
درنا
حنایی
بانو جان
کلاسیک پارسی (با همراهی حسین عمومی)
زلفای یارم
موسیقی جنوب خراسان
موسیقی شمال خراسان
عشق گل
آوای صحرای۱
آوای صحرای۲
لاله‌ زار
دلبر
گل سرخ
افغانستان
یا مولا

برخی از آثار:
برخی از آثار محبوب و پرفروش او عبارت‌اند از
جوونای قلعه ی پیر
ای بت چین ای صنم
عزیز بنشین به کنارم
بیا تا قدر یکدیگر بدانیم
شاه صنم، زیبا صنم
این یار منه که می‌رود سربالا (شفتالوفروش)
چو مرغ شب خواندی و رفتی
از خم زلفت دل شیدا شکست
از این‌جا تا به بیرجند سه گداره
دلبر
بانو
عزیزوم بهلوری ام
ننه گل ممد

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی سیما بینا
3.9/5 - (45 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه