بیوگرافی کیوان ساکت

6 سال پیش
عکس اینستاگرام کیوان ساکت با مجسمه اش
3.2/5 - (4 امتیاز)

بیوگرافی کیوان ساکت همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

کیوان ساکت (۱۳۴۰ در مشهد) آهنگساز، نوازندهٔ تار و سه‌تار، نویسنده و مدرس دانشگاه اهل ایران است.

زندگینامه کیوان ساکت

بیوگرافی کیوان ساکت

فارغ التحصیل رشته آهنگسازی از اروپا می باشد، مادرش رئیس بزرگترین دبیرستان دخترانه مشهد بود، پدرش نیز موسس بزرگترین دراگ استور در مشهد و به شاعر توانا مشهور بود.

آغاز کار هنری

اوّلین درس‌های موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوی صدا و سیمای وقت به مدیریت مرتضی دلشب در مشهد تأسیس شده بود، فرا گرفت. پس از مدت کوتاهی منوچهر زمانیان به دلیل ادامه تحصیل از مشهد مراجعت کرد. پس از مدتی همشهری و دوست دایی وی، حمید متبسم که در آن زمان در دانش‌سرای هُنر تهران موسیقی تحصیل می‌کرد به مشهد آمده و هم‌زمان در کارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود دو تابستان پیاپی مدرس آنجا باقی ماند.

حاشیه ها

کودکی کیوان ساکت
از کودکی به هنرهای مختلف علاقمند بود. در همان زمان بچگی زمانی که هنوز وارد دبستان نمیشد با خرید ویولون و گرفتن معلمی شروع به یادگیری نوازندگی کرد، می گوید : اون زمان نوت و دولاچنگ اینا برام دشوار بود، پدر و مادرم علاقمند بودن به هنر، مادر من نقاشی می کشید و آکاردئون می زد برای همین با تشویق خانوادم دنبال موسیقی و نقاشی رفتم.

موسیقی و اساتید کیوان ساکت
اولین درسهای موسيقي را از دایی خويش منوچهر زمانيان در کارگاه موسيقي کودکان و نوجوانان فرا گرفت بعدها زیر نظر حميد متبسم کار کرد، پس از مهاجرت متبسم به خارج از کشور، از آن زمان ساکت تار را بدون استاد فرا گرفت و دراين ميان تنها چند ملاقات کوتاه با استاد حسين عليزاده داشت در سال ۱۳۶۹ به دعوت پرويز مشکايتان به عنوان مسئول به گروه عارف دعوت شد و در کنسرت ها و سفر های زیادی با او همراه شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی حسن میرباقری

نقاشی و اساتید کیوان ساکت
وی از کودکی با تشویق مادر و پدر خویش به موسیقی و نقاشی پرداخت، در نقاشی شاگرد اساتیدی همچون اُستاد صادق‌پور، در طرّاحی، استاد پیراسته، در رنگ و روغن و آبرنگ نیز شاگرد استاد دوّلّو بود.

تار نوازی کیوان ساکت
در سن فکر کنم ۱۴ یا ۱۵ سالگی به تشویق دایی خودم منوچهر زمانیان که شاگرد یکی از شاگردان استاد کلنل وزیری بود نواختن تار رو شروع کردم.

رادیو کیوان ساکت
او به مدت ۵ سال در رادیو فرهنگ و برنامه نیستان ردیف موسیقی ایرانی را تجزیه و تحلیل می کرد و درس می داد در سال ۱۳۷۷ ده ها برنامه به سبک گلهای رنگارنگ با نام نغمه جاویدان نیز ساخت که از رادیو پخش شد.

درجه یک هنری کیوان ساکت
ساکت سال ۱۳۸۳ موفق به اخذ درجه یک هنری در رشته آهنگسازی و نوازندگی و در سال ۱۳۸۴ نیز از سوی حسن کسائی موفق به دریافت لوح تقدیر شد.

گروه وزیری کیوان ساکت
کیوان ساکت در سال ۱۳۷۵ گروه وزیری را تأسیس کرد و آثار زیادی را با این گروه اجرا کرده‌است. او در سال ۱۳۶۹ به دعوت پرویز مشکاتیان به عنوان تک‌نواز به گروه عارف دعوت شد و حاصل این همکاری آثاری است نظیر «افشاری مرکب»، «افق مهر»، «وطن من» با صدای ایرج بسطامی، و «مقام صبر» از ساخته‌های مشکاتیان با تکنوازی تار و سه‌تار کیوان ساکت و آواز علیرضا افتخاری.

سمفونیک بوخوم کیوان ساکت
در سال ۱۳۸۹ به دعوت وزارت خارجه آلمان برای همکاری با ارکستر سمفونیک بوخوم به آلمان دعوت شد و کنسرت موفقی برگزار کرد و همین ارکستر سال بعد در افتتاحیه المپیک زنان آثار ساکت را اجرا کرد. کتاب‌های ردیف نوشته شده توسط ساکت توسط مدرسین تار و سه‌تار تدریس می‌شود.

کتاب های کیوان ساکت
او ده ها کتاب متعدد با عناوین شیوه نوین آموختن تار و سه تار در ۵ جلد، ده تمرین، هجده قطعه، حرکت دائمی، چرخ نیلوفری، با موج تا کرانه، در سایه سار بید، هشت آهنگ معروف جهان و … را منتشر کرده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بهرام رادان

شیوه مخصوص به خود کیوان ساکت
شیوه مضزاب زنی ساکت منحصر به خودش بوده و از مهارتهای وی اجرای سرعتی قطعات است. او علاقه بسیاری به اجرای قطعات بزرگ موسیقی کلاسیک دارد. همچنین ساکت کوشیده است تا نگرشی علمی تر به موسیقی و نوازندگی ایرانی داشته باشد و نیز در نواختن تار و ابداع تکنیکهای نو پس از استاد وزیری ابداعات و تغییراتی ایجاد کند.

آلبوم های کیوان ساکت
وی ۱۴ آلبوم صوتی در کارنامه هنری خود دارد.

فعالیت های هنری کیوان ساکت

آلبوم‌ها و اجراها:
«جامه‌دران» تکنوازی تار و تنبک در اصفهان، شور و چهارگاه
«سبکبال» اجرای ۱۸ چهار مضراب نوشته شده در کتاب سبکبال
«ای وطن» بازسازی و اجرای برخی آثار استاد علینقی وزیری با آواز فاضل جمشیدی و پیانو هومن خلعتبری
«آشنایی با آواز دشتی» اجرای برخی درس‌های دفتر دوم شیوه نوین آموختن تار و سه‌تار
«فسانه» اجرای ابوعطا، راست‌پنجگاه با ارکستر وزیری با صدای ایرج بسطامی
«دیدار شرق و غرب» (مرغ سحر) اجرای مرغ سحر با صدای فاضل جمشیدی و نیز اجرای ۸ آهنگ معروف جهان از ساخته‌های مشاهیر غرب با تار و همراهی پیانو مازیار حیدری
«قاصدک» تکنوازی سه‌تار به همراهی دکلمه شعر توسط ژاله صادقیان از آثار شاعران معاصر
«شرق اندوه» اجرای تار و ارکستر زهی در دو بخش نخست: ایرانی و سپس: موسیقی دوران مختلف غرب با همکاری اُمید نیک‌بین، نوید مصطفی‌پور و بهنام ابوالقاسم.
«بی‌کاروان کولی» اجرای آثاری از ساخته‌های ساکت با ارکستر وزیری با صدای ایرج بسطامی در مایهُ شوشتری و شور.
«ماه‌بانو»، تصانیف قدیمی، آواز صدیق تعریف
«شبی با خورشید»
«یادگار خون سرو»
«زندگی» با صدای سعید لاری
«نغمهٔ مهر» (در ایران منتشر نشده)
«رقص انگشتان» «یادگار سفر مسکو ضبط شده در استودیوی کُنسرواتوار چایکوفسکی»
«می‌تراود مهتاب» با صدای سالار عقیلی.
«کی می‌رسد باران» با صدای سینا سرلک و روی اشعار هرمز ناصر شریفی

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جرمی رنر

آهنگسازی و ساخت:
آهنگسازی و ساخت و اجرای ده برنامه به سبک «گلهای جاویدان» به نام «نغمه‌های جاویدان» به سفارش واحد موسیقی صدا و سیما با دکلمهٔ ژاله صادقیان و تک‌نوازی ساکت و حسن ناهید (نی) و محمود محمدی (کلارینت) و سینا جهان‌آبادی (کمانچه) و با اجرای ارکستر وزیری و صدابرداری آقای صابر و خانم بخشایش و صدای سالار عقیلی، رضا رضایی، محسن روح‌افزا، امیر تفتی و فاضل جمشیدی
ساخت برنامه‌های ۱۵ دقیقه‌ای به نام «قول و غزل»، اجراء با سه‌تار به منظور شناخت و تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی به دو روایت یکی آنچه خود در کتاب‌های خویش نگاشته دوم روایت میرزا عبدالله.

کتاب‌ها:
۱۲ جلد کتاب برای تار و سه‌تار
«بیایید تار و سه‌تار بنوازیم» در ۱۰جلد که تا کنون ۶ جلد آن چاپ شده‌است. (برای ۵ سال آموزش)
«سبکبال» ۱۸ چهار مضراب برای تار و سه‌تار
«ده تمرین ۱۰ اتود» برای تار و سه‌تار
«با موج تا کرانه»، نُت تعدادی از آهنگ‌های آلبوم‌های «شرق اندوه» و «شبی با خورشید»
«حرکت دائمی» ۲۰ اتود برای تار و سه‌تار
«چرخ نیلوفری» ۲۰ تمرین برای تار و سه‌تار
«هشت آهنگ معروف جهان». نت آهنگ‌های کلاسیکی که در آلبوم «دیدار شرق و غرب» وجود دارند.
«در سایه سار بید» (۱۵ چهار مضراب ساده)

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی کیوان ساکت
3.2/5 - (4 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه