بیوگرافی فرهنگ شریف

6 سال پیش
عکس اینستاگرام فرهنگ شریف
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی فرهنگ شریف همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

فرهنگ شریف (زادهٔ ۱ فروردین۱۳۱۰ آمل – درگذشتهٔ ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ تهران)، نوازنده صاحب سبک تار اهل ایران بود.

زندگینامه فرهنگ شریف

بیوگرافی فرهنگ شریف

او به حدی غنای موسیقی ردیفی را درک کرده است که می تواند، ساعت ها شما را بدون هیچ تکراری به شنیدن موسیقی دستگاهی دعوت کند او از ۴ سالگی شروع به آموزش تار گرفته است.

آغاز کار هنری

فرهنگ شریف از چهارسالگی تحت تأثیر آموزش موسیقی به‌وسیلهٔ پدرش و نیز رفت‌وآمد بزرگان موسیقی به منزل آن‌ها خصوصاً عبدالحسین شهنازی برادر علی‌اکبر شهنازی، موسیقی را فراگرفت. پدر فرهنگ شریف دکتر داروساز بود و با اهل هنر نیز معاشرت می‌کرد. او تار را نزد استادان عبدالحسین شهنازی و مرتضی نی‌داوود، تارنوازان بزرگ اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی آموخت، اما شیوهٔ نوازندگی وی به استادانش شباهتی نداشت و مخصوص خود او بود.
در دوازده‌سالگی نخستین تک‌نوازی خود را که زنده از رادیو پخش می‌شد با موفقیت اجرا کرد و به‌دنبال آن در اغلب برنامه‌های گل‌ها به عنوان تک‌نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می‌کرد.

حاشیه ها

کودکی فرهنگ شریف
چهار ساله بودم که متوجه شدم پدرم نزد علی اکبر خان شهنازی آموزش ساز تارمی بیند و در آن سالها که به روش سینه به سینه آموزش داده می شد معمولاپیش درآمدهای طولانی را به هنرجویان آموزش می دادند یک بار که پدرم در حالنواختن یکی از این پیش درآمدها بود در حین نواختن ادامه پیش درآمد را فراموش کردو من بدون مقدمه به پدرم گفتم آقا جون ادامه آهنگی که می نواختید این طوریاست و سپس شروع کردم به خواندن ادامه پیش درآمد. پدرم از من خواست ادامهپیش درآمد را ازابتدا تا انتها برایش بخوانم. و من این کار را بدون هیچ اشتباهی انجام دادم و از آن به بعد حکم ضبط صوت پدرم را ایفا میکردم و هرزمانی که دچارمشکل میشد ازمن کمک می گرفت. وقتی پدرم متوجه استعداد و علاقه من شدساز تار را نزد عبدالحسین شهنازی برادر علی اکبر شهنازی فرا گرفتم.

مطلب مرتبط:  بيوگرافی غزل صارمی

انتخاب تار فرهنگ شریف
تمام صداهایی که از این ساز بیرون می آید ازهیچ ساز دیگری بیرون نمی آید و من موفق شده ام بیش از سی نوع صدا از این ساز بیرون بیاورم.

ازدواج فرهنگ شریف
استاد فرهنگ شریف با منصوره رضایی ازدواج کرده است.

نشان درجه یک هنری فرهنگ شریف
یک بار از دفتر آقای خاتمی با من تماس گرفتند و زمانی را برای ملاقات باایشان دراختیار من قرار دادند در هنگام دیدار ایشان از وضع من سوال کردند از جمله اینکه : شما از جایی حقوق دریافت میکنید گفتم : خیر. گفتند : نشان درجه یک هنریتان راگرفته اید گفتم : خیر. در پایان گفتند چه کاری از من توقع دارید و من گفتم دیدار باشما بهترین هدیه برای من بود و خداوند این هنری را که به من عطا کرده بالاترین هدیه است وخودم را در عین نیاز نیازمند نمی بینم و سپس آقای خاتمی به وزیر وقت ارشاد گفتند تنها کسی که در طول هشت سال خدمتم از من چیزی نخواست ایشان بودند و دستورا هداء نشان درجه یک هنری را صادر نمودند.

سبک نوازندگی فرهنگ شریف
یکی از مهم‌ترین و دلنشین‌ترین سبک‌های نوازندگی تار متعلق به اوست. وی با ابداعاتی که در نحوه انگشت‌گذاری و مضراب زنی در نقاط مختلف سیم‌های تار انجام داده، از تار صدایی کاملاً متفاوت به وجود آورده که بسیاری معتقدند زیباترین صدای تولید شده از ساز تار است.

کارنامه هنری فرهنگ شریف
فرهنگ شریف در کارنامه هنری خود با خوانندگانی چون گلپا، ایرج، تاج اصفهانی، دلکش، غلامحسین بنان، محمدرضا شجریان، علیرضا افتخاری، محمود محمودی خوانساری، حسام الدین سراج، مرضیه، حمیرا، هایده و روح‌ انگیز همنوازی داشته و در چند فستیوال بین‌المللی از جمله فستیوال موسیقی برلین توانسته‌ است ساز تار را به خوبی به جهانیان بشناساند. فرهنگ شریف چند سالی را در دانشگاه‌های مطرح آمریکا مشغول تدرس بوده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سروش صحت

قریحه بی نظیر فرهنگ شریف
وی با قریحهٔ بی‌مانندش ملودی‌هایی بسیار لطیف و زیبا ساخته‌است. استفاده از ظرفیت‌های تار در صدادهی‌های متنوع، سکوت‌های سنجیده، آفرینش جملاتی فارغ از قالب‌های ردیف، جواب‌های کوتاه و مؤثر، اجرای ماهرانه انواع کشش‌ها و مالش‌های طولی و عرضی که ریشه در روش‌های ویولن‌نوازی ایرانی دارد، تکیه بر خیال آزاد و قدرت ایجاد موقعیت‌های خلسه‌آور در هنگام تک‌نوازی و آفرینش کوک‌های گوناگون اختصاصی از ویژگی‌های برجسته هنر نوازندگی فرهنگ شریف به‌شمار می‌رفت، به گونه‌ای که سبک و اسلوب نوازندگی‌اش منحصر به خود او بوده و از ساز هیچ نوازنده‌ای به غیر از ساز خودش شنیده نشده است.

کنسرت‌های فرهنگ شریف
او از سوی مرکز حفظ میراث فرهنگی شرق در دانشگاه موزه هنر لندن برای برگزاری کنسرت پژوهشی و همچنین تشکیل کارگاه تخصصی ساز تار دعوت شد. در این سفر علاوه بر اجرای کنسرت پژوهشی ویژگی‌های ساز تار را در ۵ جلسه تشریح کرد. این کنسرت از سوی دانشجویان و علاقه‌مندان با استقبال فراوانی مواجه شد. فرهنگ شریف کنسرت‌های پژوهشی در کشورهای آلمان و انگلستان برگزار نمود. فرهنگ شریف در ایران نیز کنسرت‌های متعددی در تالارهای متعدد و جشنواره‌ها برگزار کرد و همچنین همراه با محمدرضا شجریان کنسرت‌های متعددی در کشور ایران و کشورهای مختلف اجرا نمود.

فوت فرهنگ شریف
در ۱۷ شهریور ۹۵ خبر درگذشت وی موجب اندوه اهالی موسیقی کشور شد، او مدتی قبل از مشکلات ریه، و عفونت شدید خونی در بیمارستان بستری بود که در نهایت فوت کرد.

فعالیت های هنری فرهنگ شریف

آثار:
«من می‌خوام به خونه خدا برم» شعر: لیلا کسری (هدیه) – خواننده: هایده
آثار متعدد در برنامه گل‌ها به همراه آواز بنان، اکبر گلپایگانی، ایرج
موی سپید با آواز اکبر گلپایگانی
بزم عاشقان با آواز ایرج و اکبر گلپایگانی
همایون (برنامه گل‌ها با محمدرضا شجریان)
آلبوم پیوند مهر با آواز محمدرضا شجریان (۱۳۶۳)
آلبوم عشاق
آلبوم شور معشوق
آلبوم کرشمه
آلبوم اصفهان
آلبوم مهر افروز
آلبوم ساز و نوا
آلبوم سدره
آلبوم نازنین یار
آلبوم زخمه (۱۳۸۲)
آلبوم عاشقانه‌ها (۱۳۸۳)
آلبوم زمرد (۱۳۸۴)
آلبوم آه باران با آواز محمدرضا شجریان (۱۳۸۸)
آلبوم چنگ اورنگ ۱و۲ (۱۳۹۱)
آلبوم بهار بهاره باصدای حمیرا آهنگسازی آلبوم و تکنوازی تار

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رزاموند پایک

آهنگ سازی:
هایده شب میخوونه
شهلا سرشار چین زلف
شهلا سرشار قسم
شهلا سرشار پشیمون

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی فرهنگ شریف
5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه