بیوگرافی بهار غلامحسینی (الهه)

6 سال پیش
عکس اینستاگرام بهار غلامحسینی (الهه)
4.6/5 - (147 امتیاز)

بیوگرافی بهار غلامحسینی (الهه) همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

بهار غلامحسینی معروف به الهه (۱۳۱۳–۲۴ مرداد ۱۳۸۶) از خوانندگان ایرانی بود.

زندگینامه بهار غلامحسینی (الهه)

بیوگرافی بهار غلامحسینی (الهه)

الهه يکي از مهم ترين خوانندگان تاريخ موسيقي ايران است. او با صدای خود بسياری از آوازهای سنتي، پاپ، جاز و استاندارد را به شهرت رسانده است. صدای او آنقدر دلنواز بود که داوود پيرنيا، بنيانگزار و مدير برنامه “گلها” در راديو ايران الهه را برای مديريت اين برنامه انتخاب نمود. صدای او بيش از هر خواننده ديگری در برنامه “گلها” پخش شده است.

آغاز کار هنری

الهه از شاگردان عبدالله دوامی، استاد بزرگ ردیف موسیقی ایران و غلامحسین بنان، از خوانندگان نامدار موسیقی سنتی ایران بود و در سن ۲۷ سالگی صدای او مورد توجه داوود پیرنیا، تهیه‌کننده برنامه گل‌ها در رادیو ایران قرار گرفت که برنامه اصلی موسیقی در رادیو به‌شمار می‌رفت و خاص موسیقی سنتی بود.

حاشیه ها

نخستین پخش صدای الهه
نخستین پخش رسمی صدای الهه با نام پریچهر در فیلم «مردی که رنج می‌برد» بود که در سال ۱۳۳۶ اکران گشت.

رسوای زمانه الهه
الهه با اجرای ترانه معروف «رسوای زمانه» که شعر آن را بهادر یگانه سروده بود با آهنگسازی همایون خرم به رادیو راه یافت و به مدت پانزده سال از خوانندگان اصلی برنامه گلها بود.

شهرت الهه
بسیاری از ترانه‌هایی که با صدای الهه خوانده شده از ساخته‌های همایون خرم است. از جمله مشهورترین اجراهای او خواندن ترانه «از خون جوانان وطن لاله دمیده»، ساخته و سروده عارف قزوینی بود که روح‌الله خالقی آن را برای ارکستر بزرگ تنظیم کرد و با صدای الهه اجرا شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اندرو برگمن

سبک پاپ الهه
در سال‌های بعد الهه ترانه‌هایی نیز در قالب پاپ اجرا کرد، اما عمدتاً به عنوان خواننده سنتی مطرح بود. همچنین ترانه رفته ساخته همایون خرم یکی از ماندگارترین آهنگ‌های الهه است.

فعالیت الهه
وی نزدیک به پنجاه سال در عرصه موسیقی ایران فعال بود و بیش از یکصد قسمت از مجموعه قدیمی و مشهور برنامه گل‌ها را در رادیو ایران اجرا کرد، او در طول فعالیت هنری‌اش بیش از ۷۰۰ ترانه اجرا کرد. الهه در بیشتر برنامه‌های موسیقی رادیوی زمان خود حضوری فعال داشته‌است.

همکاری الهه
الهه در طول دوران خوانندگی خود با آهنگسازانی چون پرویز یاحقی و همایون خرم و جواد لشگری ونیز تعداد زیادی از شاعران و ترانه‌سازان مشهور همکاری کرد.

پس از انقلاب الهه
با وقوع انقلاب در ایران که پخش برنامه گلها متوقف و خوانندگی زنان ممنوع شد، الهه ابتدا به لندن پیش فرزندانش و سپس به آمریکا مهاجرت کرد. وی در خارج از ایران گاهی به اجرای کنسرت می‌پرداخت و تنها آلبوم «ساقی» خود را در این زمان منتشر کرد، هرچند موسیقی سنتی ایران در خارج از ایران چندان مورد توجه نبود.

بازگشت الهه
الهه در اردیبهشت ۱۳۸۶ برای همیشه به ایران بازگشت.

درگذشت الهه
سرانجام به علت ابتلا به سرطان کبد، در روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه ۱۳۸۶ در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت.

فعالیت های هنری الهه

آلبوم ها:
بزم
بی رقیب
گلچین بهترین ها
گلچین تنصیف ها
کبوتر من
ساقی
یک شاخه گل

تک آهنگ ها:
خداحافظ ای جوانی

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی الهه
4.6/5 - (147 امتیاز)
3
برچسب ها :

دیدگاه شما

3 دیدگاه

  • ژوبین
    4 سال پیش

    درودبرشماوهمه انسانهای فرهنگ دوست.که باتلاشوکوشش ازفراموش شدن هنرمندان این دیار
    پیشگیری منکنیددرروزگاریک آوارجهل ونادانی ازهرطرف برسرفرهنگ این مرزوبوم فرومیریزدولی دشمنان فرهنگ ایران بایدبداندهیچ نیرویی نمی تواندفرهنگ مارانابودکندهرچقدرکه هنرمندان بویژه هنرمندان زن سرکوب شوند زنده وجاویدان نام همه هنرمندان همه وهم

  • شهرام رادمند
    4 سال پیش

    سلام خانم الهه بدون شک یکی از معدود خوانندگان زن در ایران بود که تعدادشان از انگشتان یک دست بیشتر نبود ایشان معجزه خداوند در روی زمین به شمار میرفت طراوت و تازگی صدای ایشان زبانزد بود بدون شک اگر استادان موسیقی ایران زنده بودند فقط و فقط از بانو الهه به عنوان الهه موسیقی یاد میکردند در زمان خیلی قدیم که خدایان و اساطیر افسانه ای وجود داشتند حتما خدای موسیقی را خانم الهه قرار میدادند من به شخصه عاشق صدای لطیف و عاشقانه بانو الهه بودم روحشان شاد

  • محمد غ
    3 سال پیش

    صدایش یاداور جوانی ما,و بسیار نشاط اور و مهییج.