بیوگرافی هنگامه اخوان

6 سال پیش
عکس اینستاگرام هنگامه اخوان
3.1/5 - (24 امتیاز)

بیوگرافی هنگامه اخوان همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

هنگامه اخوان (زاده ۱۳۳۴ فومن) خواننده موسیقی سنتی ایرانی است.

زندگینامه هنگامه اخوان

بیوگرافی هنگامه اخوان

هنگامه اخوان در شهر فومن زاده شد. وی کوچکترین فرزند خانواده است.

آغاز کار هنری

هنگامه آواز را از ۱۰ سالگی با آموختن آواز دشتی (از متعلقات دستگاه شور که خود دارای گوشه‌های متنوع است) نزد پدرش آغاز کرد. وی پس از آن کار خود را با بازخوانی آثار قمرالملوک وزیری آغاز کرد. هنگامه اخوان با گروه های عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان و گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی همکاری داشت.

حاشیه ها

خانواده هنگامه اخوان
گفته می‌شود که پدر، مادر و برادر او از صدای گرم و زیبا بهره‌مندند اما در میان این افراد تنها او به آواز روی آورد و به عنوان یک هنرمند رسمی به جامعه معرفی شد.

شخصیت قمرالملوک و هنگامه اخوان
اولین بار پدر با او در مورد قمرالملوک وزیری صحبت کرد، وی شخصیت قمر را نه به عنوان یک خواننده بلکه به عنوان انسانی خیر و نیکوکار می‌ستود.

اقامت در تهران هنگامه اخوان
هنگامه اخوان پس از اتمام تحصیلات ابتدایی برای دیدن خواهرش به تهران رفت. در هنگام اقامت در تهران خواهر و برادرش او را تشویق به ماندن در تهران و تکمیل تحصیلات موسیقی نمودند.

آزمون رادیویی هنگامه اخوان
وی در آزمون رادیو برای خوانندگی شرکت کرد. در کاستی که از صدای خود ضبط و ارائه کرده بود یکی از آثار علی تجویدی و تعدادی از ملودی‌هایی که پدرش به او آموخته بود اجرا شده بود. هیئت داوران متشکل از پنج نفر بود: علی تجویدی، مرتضی حنانه، حبیب‌الله بدیعی، جواد معروفی و فلاح که همه از موسیقیدانان مطرح زمان بودند. سه نفر از داوران او را پذیرفته ولی دو نفر از او خواستند در آزمون دیگری شرکت کند. در آزمون دوم هنگامه اخوان به دلیل ندانستن ردیف پذیرفته نشد. او در کلاس‌های ردیف رادیو ثبت نام کرد و پس از تکمیل آموخته‌های خود در آزمون پذیرفته شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جان جی. آویلدسن

شاگردی ادیب خوانساری هنگامه اخوان
با تشویق علی تجویدی هنگامه اخوان نزد ادیب خوانساری از اساتید مکتب آوازی اصفهان رفت و به آموختن ردیف و تکنیک‌های آوازی پرداخت. ابراهیم سرخوش (نوازندهٔ تار) اغلب کلاس را به منظور کمک و همنوازی با هنرآموزان همراهی می‌کرد. هنگامه اخوان به مدت ده سال نزد خوانساری به آموختن پرداخت. کلاس‌ها ابتدا در رادیو و سپس در منزل خوانساری تشکیل می‌شد.

آغاز خوانندگی در رادیو هنگامه اخوان
از سال ۱۳۵۴ هنگامه اخوان شروع به خواندن در رادیو کرد و کار خود را با بازخوانی آثار قمرالملوک وزیری آغاز نمود. همچنین با گروه‌های عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان، شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی و… به عنوان خواننده همکاری داشت.

کنسرت هنگامه اخوان
وی کنسرت‌های زیادی در ایران و اروپا برگزار کرده‌است.

همکاری با صدا و سیما هنگامه اخوان
او در سال ۱۳۶۳ از سوی آرشیو صدا و سیما دعوت به همکاری شد و هم‌اکنون در وزارت ارشاد به عنوان کارشناس موسیقی مشغول به کار است و به تدریس آواز نیز می‌پردازد.

نظر نصرالله ناصح‌پور درباره هنگامه اخوان
نصرالله ناصح‌پور در مورد وی گفته‌است: «هنگامه اخوان یکی از بهترین خوانندگان زن ایرانی و صدای او یادآور صدای آسمانی قمر است. با این حال لازم است ذکر شود که عمده آثار به‌جای‌مانده از اخوان منحصر به بازخوانی‌های تصنیف‌ها و آوازهای زنده‌یادان قمرالملوک وزیری و روح‌انگیز است؛ لذا ایشان همانند بیشتر هم‌دوره‌هایش (پریسا، سوسن مطلوبی و…) را نمی‌توان صاحب‌سبک دانست ولو اینکه گستره و جذابیت صدا و تکنیک او از دو نفر نامبرده دیگر بسیار افزون‌تر بود»

ریاست مجمع عمومی کانون خوانندگان خانه موسیقی هنگامه اخوان
او در چهارمین مجمع عمومی کانون خوانندگان خانه موسیقی به عنوان رئیس این کانون انتخاب شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ناصر وحدتی

شاگردان هنگامه اخوان
از شاگردان وی می‌توان به سهیلا گلستانی، تارا تیبا، ماندانا خضرایی، پرواز همای سرپرست و خواننده گروه «مستان» و محمدشریف توکلی خواننده و سرپرست گروه «هنگام» اشاره کرد.

برنامه گل های تازه هنگامه اخوان
هنگامه اخوان روزگاری ۱۸ سال بیشتر نداشت که تصنیف مرغ سحر او در برنامه گلهای تازه شماره ۲۰۱ رادیو پخش شد و بعد‌تر هم آواز افشاری او با آهنگسازی و نوزاندگی محمدرضا لطفی منتشر شد و این بار تصنیف «بازآمدم» بود که در دهان‌ها می‌چرخید و حتی زنده یاد پرویز مشکانیان نیز برای هنگامه که در آواز هنگامه‏ ای به پا کرده بود و تحریرهای دراوج زیبایی دوچندانی را داشت قطعه‏ ای در دشتی ساخته بود که این ترانه های هنگامه اخوان در آلبوم‏های موسسه چاووش منتشر شدند و بعد از مدتی که مساله ممنوعیت پیش آمد از بازار جمع‏ آوری گردید.

ادامه ی فعالیت هنری پس از انقلاب هنگامه اخوان
هنگامه اخوان پس از مدت ها خاموشی سال ۱۳۶۳ از سوی آرشیو صدا وسیما دعوت به همکاری شد و به عنوان کارشناس آرشيو در انجمن حفظ و اشاعه ی موسيقی ايرانی, سرگرم به کار شد. هنگامه اخوان در خلال سال های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۰ هم در سمت مربی آواز در آن انجمن به فعاليت پرداخت ولی به دليل مشکلاتی که پيش آمد از ادامه ی کار منصرف شد و در کلاس های خصوصی به تعليم آواز بانوان سرگرم شد. هنگامه اخوان از سال ۱۳۷۰ با سرپرستی گروه موسیقی «بهار» چند کنسرت برای بانوان اجرا کرده است.

فعالیت های هنری هنگامه اخوان

آثار:
هنگامه اخوان از سال ۱۳۵۵ با گروه شيدا, سماعی و عارف آغاز به کار کرد و فعاليتش را با بازسازی آثار قمرالملوک وزيری شروع کرد. تصنيف دشتی “موسم گل” با شعر وحيد دستگردی، آهنگ موسی خان. تصنيف “عاشقی محنت بسيار کشيد” با شعر ايرج ميرزا در دستگاه همايون و آهنگ مرتضی نی داوود و آواز شور، آواز و تصنيف “مرغ سحر ناله سر کن”, “گل های ۲۰۱” در دستگاه ماهور با شعر ملک الشعرای بهار و آواز بيات، رد “گل های ۲۰۰” در دستگاه شور با شعر سعدی، آواز افشارِ “باز آمدم” با شعر مولانا و آهنگ محمدرضا لطفی با گروه شيدا به سرپرستی محمدرضا لطفی، تصنيف “فروردين” در دستگاه ماهور با شعر ملک الشعرا بهار و آهنگ زرين پنجه با گروه سماعی آواز و تصنيف دشتی با گروه عارف به سرپرستی پرويز مشکاتيان از زبده آثار هنگام اخوان است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی صالح میرزا آقایی
عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی هنگامه اخوان
3.1/5 - (24 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه