بیوگرافی بیژن بیژنی

6 سال پیش
عکس اینستاگرام بیژن بیژنی
4.8/5 - (5 امتیاز)

بیوگرافی بیژن بیژنی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

بیژن بیژنی (زاده ۳ خرداد ۱۳۳۲ در بابل) خواننده و خوشنویس ایرانی است.

زندگینامه بیژن بیژنی

بیوگرافی بیژن بیژنی

مشهورترین اثر او آهنگ «نهانخانهٔ دل» است که بازخوانی ترانه خراسانی نوایی نوایی غلامعلی پورعطایی می‌باشد.

آغاز کار هنری

موسيقي در حقيقت در من خودجوش بود. قبل از انقلاب با توجّه به موسيقي گلهاي راديو علاقه‌ام دو چندان شد. برنامه‌ي گلهاي راديو هنوز جزو ماندگارترين موسيقي‌هاي روزگار ماست. در آن‌سن و سال قدرت تحليل اين موسيقي فاخر را نداشتم، ولي احساس مي‌كردم اين موسيقي اركسترال كه از موسيقيدانها و آهنگسازان صاحب‌نام پخش مي‌شد، از مقوله‌اي ديگر و بسيار قابل اعتناست. بعد از انقلاب، دوستي با خانواده‌ي هنرمند كامكارها، امكان شناخت بيشتر را برايم فراهم آورد. اوّلين آلبوم موسيقي من با نام “” افسانه‌ي سرزمين پدري‌ام”” بر روي شعر عطار و با آهنگسازي ارسلان كامكار با اركستر سمفونيك تهران، آغازي بود كه من به جامعه‌ي موسيقي به طور جدّي آشنا شوم. در حقيقت معرّفي من با دنياي موسيقي از طرف خانواده‌ي كامكارها بود.

حاشیه ها

خانواده بیژن بیژنی
استاد بیژن بیژنی هنرمند موسیقیدان و خوشنویس در سوم خرداد سال ۱۳۳۲ در روستای فکچال از توابع بخش بندپی غربی به دنیا آمد. بیژن بیژنی، از لحاظ تبارشناسی عضوی از خانواده‌ ی بزرگ و پردامنه‌ ی بیژنی‌ها در بابل است اما خود او از آن زمان كه به تهران هجرت كرده و در سایه‌ ی مجاهدت هنری و همنشینی با مشاهیر موسیقی و خوشنویسی كشور، شهرت و وجاهتی درخور كسب كرده، به نشانی و آدرسی از نسل جدید بیژنی‌ها تبدیل شده‌است كه در گوشه و كنار كشور در عرصه‌ها‌ی وسیع ادبیات، شعر، موسیقی، نقّاشی، خوشنویسی، كاریكاتور، مجسمه‌سازی و… فعالیت می‌كنند و شگفتی خلقت را در وراثت قریحه‌ی هنری به نمایش می‌گذارند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ترسا پالمر

علاقه به خوش نویسی بیژن بیژنی
خانواده‌ي ما به خوشنويسي و شعر مشهور هستند، ولي ديدن آثار خوشنويسي عمويم، زنده‌ياد استاد محمد بيژني، كه در خطّ نسخ صاحب ‌نشانه بود، در شكل‌گيري و علاقه‌ي من به سمت‌وسوي خوشنويسي بي‌تأثير نبود، هرچند در خوشنويسي من از ايشان تعليم نگرفتم.

موسیقی بیژن بیژنی
بیژن بیژنی علاوه بر اینکه در خوشنویسی که از هنرهای اصلی این طایفه بزرگ است، دستی بسیار توانا بر قلم دارد، در موسیقی هم استاد است و همکاری وی با بزرگان موسیقی ایران زمین همچون استاد کامبیز روشن روان، کامکارها (برادران کامکار)، استاد محمد سرير، اسماعيل واثقي، اسماعيل تهراني و… زمینه انتشار آثاری شده اند که در زمره بهترین های موسیقی دستگاهی ایران هستند.

آثار موسیقیایی بیژن بیژنی
از آثار موسیقیایی که از بیژن بیژنی منتشر شده است می توان به آلبوم های ” نهانخانه دل، ایران زمین، افسانه سرزمین پدری ام، آینه در آینه، سیب سرخ خورشید، آفتاب خوبان، صدای شاعر، چهار فصل، مژده باران، نای و نی، رویای رنگین و گل به دامن ” اشاره کرد.

خواننده یا خوش نویس بودن بیژن بیژنی
اين جواب را به‌عهده‌ي دوستداران آثارم مي‌گذارم. البته بايد عرض كنم هنر خوشنويسي را زودتر آغاز كردم، ولي بخشي از جواني و روزگارم با موسيقي سپري شد. خط و موسيقي ايراني خويشاوندان نزديكي هستند كه هردو با عوالم معنا سازگاري دارند، بويژه با تعريفي كه من از موسيقي و خط دارم.

ساز تخصصی بیژن بیژنی
مدّتي در مركز حفظ و اشاعه‌ي موسيقي، خدمت هنرمند ارجمند آقاي داريوش پيرنياكان مشق سه‌تار كردم و مدّتي هم در خدمت استاد جنگوك در كانون چنگ تعليم گرفتم، ولي بعدها رهايش كردم. دنبال فرصتي هستم كه دوباره شروع كنم.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی قشنگ کامکار

معاشرت با خانواده کامکارها بیژن بیژنی
سالها بود كه با خانواده‌ي هنرمند كامكارها معاشر بودم. در ديدارهاي خانوادگي با ساز اردشير كامكار كه نوازنده‌ي كمانچه است، قطعاتي را اجرا مي‌كردم. در آغاز اين آشنايي، آنها نمي‌ دانستند كه من آواز هم مي‌خوانم. تا اينكه آلبوم ” افسانه‌ي سرزمين پدري‌ام ” با آهنگسازي ارسلان كامكار و همراهي اركستر سمفونيك تهران ضبط شد. قطعه‌ي”شوريده‌ دل” كه بر روي شعر عطار تصنيف شد، به من پيشنهاد گرديد كه آن را اجرا كردم. اين كار در حقيقت شروع فعّاليت حرفه‌اي من در عرصه‌ي موسيقي بود.

سبک موسیقی بیژن بیژنی
آثار موسيقي من بيشتر در زمينه‌ي اركسترال است و در محدوده‌ي موسيقي ملّي قرار مي‌گيرد. به موسيقي بومي مازندران، دوستان هنرمندم كه در مازندران زندگي مي‌كنند، بايد بيشتر بپردازند، از جمله هنرمند ارجمند جناب آقاي محسن‌پور و آقاي خوشرو و دوستان گروهشان. كارهايي هم منتشر كرده‌اند كه شنيدني است. وظيفه‌ي من كار ديگري است كه در اين سالها منتشر كردم و اقبال عمومي مردم ايران را درپي داشت.

ازدواج بیژن بیژنی
من در سال ۱۳۷۷ ازدواج كردم. همسرم گرافيست است و در انتشارات سروش صدا و سيما كار مي‌كند. ايشان انسان دقيق و مهرباني است و در كارهاي هنري بسيار همراه و هماهنگ من است.

نصیحت به فرزندان بیژن بیژنی
اگر جوهر هنري در فرزندم ببينم او را نهي نمي‌كنم كه يكي از رشته‌هاي هنري را به‌ درستي بياموزد. البته او بايد خود اختيار كند. به‌ قول حضرت مولانا ” عشق آمدني بود، نه آموختني”. بايد به جانمايه‌ي هنر كه همانا عشق است برسد.

فعالیت های هنری بیژن بیژنی

آثار موسیقی:
افسانه سرزمین پدری‌ام – آهنگساز: ارسلان کامکار (۱۳۶۷)
نهانخانه دل – آهنگساز: کامبیز روشن‌روان (۱۳۶۹)
آینه در آینه – آهنگساز: کامبیز روشن‌روان (۱۳۷۰)
کوچه – آهنگساز: اسماعیل واثقی (۱۳۷۲)
گل به دامان – آهنگساز: پشنگ کامکار (۱۳۷۳)
رویای رنگین – آهنگساز: محمد سریر (۱۳۷۵)
سیب سرخ خورشید – آهنگساز: کامبیز روشن‌روان (۱۳۷۵)
صدای شاعر – آهنگساز: کامبیز روشن‌روان (۱۳۷۷)
ایران زمین – آهنگساز: کامبیز روشن‌روان (۱۳۷۹)
چهار فصل – آهنگساز: اسماعیل تهرانی (۱۳۸۳)
مژده باران – آهنگساز: کامبیز روشن روان (۱۳۸۵)
آفتاب خوبان – آهنگساز : اسماعیل واثقی (۱۳۸۸)
حرفی دیگر – آهنگساز: محمد جواد ضرابیان (۱۳۹۳)
کتاب «نای و نی» شامل آثار خوشنویسی

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جودی مری کامر
عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی بیژن بیژنی
4.8/5 - (5 امتیاز)
1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • عباس
    5 سال پیش

    استاد بیژنی صدای گرم ودلنشینی دارند که به شنونده ارامش خواصی میدهد . سلامت وسرفراز باشند