بیوگرافی فریدون پوررضا

6 سال پیش
عکس اینستاگرام فریدون پوررضا
4/5 - (3 امتیاز)

بیوگرافی فریدون پوررضا همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

فریدون پوررضا (۳ مهر ۱۳۱۱–۲۳ فروردین ۱۳۹۱) خواننده و موسیقیدان نامدار گیلک و صاحب نظر در زمینه موسیقی فولکلوریک گیلکی بود.

زندگینامه فریدون پوررضا

بیوگرافی فریدون پوررضا

فریدون پوررضا در ۳ مهر ۱۳۱۱ در لشت نشا متولد شد و در ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ در شهر رشت چشم از جهان فرو بست. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ناصر خسرو به پایان رساند و سپس در مغازه پدر به آرایشگری پرداخت.

آغاز کار هنری

او از استادان آواز یونس دردشتی، سعادتمند قمی و غلامحسین بنان آواز ایرانی را آموخت و در سال ۱۳۳۳ کار تعزیه را به همراه علی به کیش آغاز نمود. او در همان سال نمایشنامه‌ای برای تئاتر و اجرای آن در سالن سینمای لشت نشاء نگاشت.

حاشیه ها

آزمون خوانندگی رادیو فریدون پوررضا
شش سال بعد در آزمون خوانندگی رادیو گیلان رتبه اول را کسب کرد و به طور رسمی به عنوان خواننده شروع به کار نمود. از اردیبهشت ۱۳۵۰ همکاری با تلویزیون را آغاز کرد؛ و در همان سال به عنوان پژوهشگر آواهای بومی و با همراهی مشاهیر فرهنگی و هنری ایران سیمین دانشور، محیط طباطبائی، منوچهر آتشی، محمود عنایت، ایرج افشار و دیگر استادان برجسته دانشگاه تهران به لندن سفر کرد.

همکاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدون پوررضا
وی در سال ۱۳۶۷ همکاری اش را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به عنوان کارشناس موسیقی آغاز و در همان سال کنسرتی رادر رشت برگزار نمود.

کنسرت فریدون پوررضا
از آن تاریخ به بعد به ترتیب در شیراز، همدان، آلمان، رشت و تهران به اجرای برنامه و کنسرت پرداخت. دو کاست می‌گیلان و گیله لو آثار بعد از انقلاب اوست. در سال ۱۳۷۹ تیتراژ و متن سریال پس از باران را اجرا و یک سال بعد مقام اول موسیقی در فیلم و سریال‌های کشور را از آن خود کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پناه باقریان

رشد موسیقی گیلان فریدون پوررضا
فریدون پوررضا برداشتی متفاوت از موسیقی فولکلور ارائه داده‌است. او از ملودی‌های دیلمان، گالش و گیلک در این راه استفاده کرد. او با تحقیق در زمینه موسیقی، بسیاری از ظرفیت‌های موسیقی گیلان را رشد داد و به گیلان و ایران معرفی نمود.

شاگردان سرشناس فریدون پوررضا
شاهین نجفی
پرواز همای

یادمان فریدون پوررضا
در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ از سردیس ایشان در گیلان رونمایی شد.

فعالیت های هنری فریدون پوررضا

فعالیت‌های او بدین شرح است:

چاپ مقالات تحقیقی در گیلان نامه ودیگر جراید -بابودن
همکاری با جهانگیر اشرفی ودکتر علی عبدلی در گرد آوری «موسیقی گیلان و مازندران» است که اجرای کل آواهای گیلکی بر عهده وی بود. (این پژوهش به وسیله انجمن موسیقی ایران در ۶ نوار تکثیر شد و در تمام فرهنگ سراها موجود می‌باشد)
عضویت در شورای فنی و آموزش‌های آزاد موسیقی وابسته به ارشاد
عضو هیئت داوران همایش دیلمان شناسی- شرکت در این همایش و اجرای آواز در تابستان ۱۳۸۴
تألیف کتاب ارزشمند موسیقی فولکلوریک گیلان به عنوان طرح پژوهشی.

آلبوم ها:
می گیلان
گیله لو
پس از باران

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی فریدون پوررضا
4/5 - (3 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه