بیوگرافی مظهر خالقی

6 سال پیش
عکس اینستاگرام مظهر خالقی
3.9/5 - (9 امتیاز)

بیوگرافی مظهر خالقی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

مَظهَر خالِقی (زادهٔ ۱۸ شهریور ۱۳۱۷ سنندج) خوانندهٔ مشهور کردِ ایران است.

زندگینامه مظهر خالقی

بیوگرافی مظهر خالقی

مظهر خالقی متفاوت‌ترین سبک موسیقایی را با بقیهٔ سرشناسان موسیقی کرد ارائه کرده‌است؛ ترانهٔ «نسیم پاییزی» در میان طرفداران او بسیار مورد ستایش قرار گرفته‌است. خواننده‌های زیادی در موسیقی کردی، او را الگوی هنریِ خود می‌دانند و از اشعار و سبک خاص وی الهام گرفته‌اند.

آغاز کار هنری

از همان نوجوانی به یادگیری موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کردی پرداخت. اولین اجرای ضبط شده استاد متعلق به دههٔ سی است که در رادیو سنندج و به زبان فارسی اجرا کرده‌است.

حاشیه ها

خانواده مظهر خالقی
وی در خانواده‌ای از مشایخ کرد بدنیا آمد.

تحصیلات مظهر خالقی
او دانش‌آموختهٔ فیزیک از دانشگاه تهران است و قبل از ورودش به سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران دبیر دبیرستانهای تهران بود.

شمار آوازهای مظهر خالقی
از او بیش از ۲۵۰ آواز فولکلوریک ضبط و ثبت شده‌است.

مدیر کل تلویزیون و مهاجرت مظهر خالقی
مظهر خالقی تا قبل از مهاجرتش به انگلستان و سپس اقامتش در کردستان عراق درسمت مدیر کل تلویزیون سنندج و کرمانشاه فعالیت کرد. وی از ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ رئیس رادیو و تلویزیون کرمانشاه بود. در این دوران فعالیت‌های موسیقی ارکستر رادیو کرمانشاه رونق گرفته و خوانندگان و نوازندگان مطرح کرد با رادیو کردی کرمانشاه به همکاری پرداختند.

همکاری مظهر خالقی
وی در کنار سید علی اصغر کردستانی و محمد ماملی و حسن زیرک و ناصر رزازی از خوانندگان برجسته و شناخته‌شدهٔ موسیقی کردی به‌شمار می‌آید. آهنگ‌های بسیاری از وی با آهنگسازی و تنظیم مرحوم مجتبی میرزاده، ضبط شده‌است. علاوه بر کتابهایی که توسط نویسندگان مختلف در مورد زندگی هنری استاد به بازار کتاب آمده اخیراً کتابی از اشعار آهنگهای مشهور وی نیز چاپ شده‌است؛ و مجموعه‌ای از آثار و آوازهایش با نظارت کامل خودش در انستیتوی فرهنگ و فولکلور کردستان بصورت صوتی منتشر شده‌است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هان گااین

باجناغ مظهر خالقی
وی باجناغ جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق است.

سبک مظهر خالقی
سبکی که از موسیقی فولکلور کردی دور بوده و بیشتر به سبک موسیقی سنتی فارسی شباهت دارد. از نشانه‌های سبک وی در موسیقی می‌توان به نت‌های کم در ملودی و صدای پایینِ خوانندگی اشاره کرد.

فعالیت حال حاضر مظهر خالقی
از سال ۱۳۹۰ از صدا و سیمای مرکز سنندج صدای ایشان گاهگاهی پخش می‌شود. او هم‌اکنون مدیر (ئینستوتی که له پوری کورد) در سلیمانیه کردستان عراق است. این مرکز در زمینهٔ هنر، ادبیات و فلکلور کرد فعالیت می‌کند.

عدم برخورد با حسن زیرک مظهر خالقی
هنگامی که خالقی مدیر رادیوتلویزیون کرمانشاه شد، حسن زیرک در رادیو کرمانشاه حضور نداشت و در شهر بوکان حضور داشت؛ بنابراین، شایعهٔ برخورد مظهر خالقی با حسن زیرک به هیچ وجه صحیح نیست.

فعالیت های هنری مظهر خالقی

از ترانه‌های مشهور وی می‌توان «په پولهٔ ئازاد»، «ئه‌گه ڕێمه‌وه»، «ئاسۆی کورد» و «بیرت ده‌که‌م» را نام برد. آوازی به زبان انگلیسی از او با همکاری ارکستر سمفونیک بغداد و سلیمانیه به یادمان حادثه حلبچه به یادگار مانده‌است.

آهنگ ها:
به ری به یانه
بیلنگینه
مستوره گیان
خال دانه دانه
بملاوینه
سرگل
آموزا گیان
آمینه نازنینه
شوره ژن
به چندی
نه سرین
بولبولی دل
جوتیار
کمره شل

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی مظهر خالقی
3.9/5 - (9 امتیاز)
2
برچسب ها :

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • نبی شیرزادی
    5 سال پیش

    استاد خالقی صدای دلنشین و منحصر به فردی داره، امیدوارم هرجا که هستند خوب وخوش وخرم باشن، با سپاس از شما

  • شاهرخ امینی
    5 سال پیش

    صدای مظهرخالقی ،به عقیده من مظهرتمام زیباییهای شناخته وناشناخته کردستان(به ویژه)وکل ایران است. نبوغ ،هنر،وهنرمندی،لطافت،زیبایی وتنوع دراجرا چیزیست که درمملکت ما متاسفانه حکم کیمیارادارد اماهمه اینها وبعلاوه خیلی چیزهای دیگربدون اغراق دراین بزرگمرد به کمال موجوداست ،صدای مخملی وتحریرهای منحصربفرد ونیز اجرای بی بدیل ترانه ها،بگمان بنده یک سروگردن اورااز دیگران متمایز میکند.