بیوگرافی رامش (آذر محبی تهرانی)

6 سال پیش
عکس اینستاگرام رامش (آذر محبی تهرانی)
4/5 - (24 امتیاز)

 همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

آذر محبی تهرانی با نام هنری رامش (زاده ۲۲ آبان ۱۳۲۵، تهران)، خواننده سبک پاپ ایرانی است.

زندگینامه رامش (آذر محبی تهرانی)

بیوگرافی رامش (آذر محبی تهرانی)

رامش با نام اصلی آذر محبی تهرانی در ۲۲ آبان ۱۳۲۵ در شهر تهران و در خانواده‌ای با سه خواهر و یک برادر به دنیا آمد و تا دیپلم طبیعی به تحصیلات خود ادامه داد و تصمیم داشت بعد از دیپلم وارد دانشگاه شود و در رشته جراحی به تحصیلات ادامه دهد اما با صدای مخملی و زیبائی که داشت، به عرصه خوانندگی روی آورد.

آغاز کار هنری

بعد از اتمام دبیرستان به خاطر علاقه به موزیک و مخصوصاً گیتار، به تعلیم این ساز مشغول شد و گاه همراه با ساز خود زمزمه می‌کرد. این آواز به گوش دوستان و اطرافیان می رسد و اصرار می‌کنند که به آواز بپردازد.

حاشیه ها

اولین ترانه رامش
او به خاطر اشتغال به تحصیل از این کار خودداری می‌کند؛ بالاخره اصرارها ثمر می دهد و با نام هنری رامش اولین ترانه اش به نام پرستو جان که شعرش را لعبت والا سروده بود، در ۱۲ فروردین سال ۱۳۴۴ در برنامه گلها (یک شاخه گل) اجرا کرد که از رادیو ایران پخش شد و با اجرای زیبایی که داشت، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

سبک رامش
وی بیشتر به اجرای ترانه‌های پاپ مایل بود تا ترانه‌های سنتی. و خود در این باره گفته: «در خواندن ترانه‌های جاز، یک نوع آرامش و نشاط حس می کنم.»

فیلم سینمایی رامش
رامش در چندین فیلم سینمایی هم ترانه‌هایی اجرا کرد و بعدها همکاریش را با پرویز مقصدی آغاز کرد و علاوه بر آن با ناصر چشم آذر و منوچهر چشم آذر هم همکاری مستمر داشته‌ است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ساشا بارون کوهن

ترانه ۳ صدایی رامش
رامش ترانه تهمت را که کاری از پرویز وکیلی و آهنگسازی ناصر چشم آذر است، به صورت ۳ صدایی (سه بار تکرار هم‌زمان از صدای خود خواننده) اجرا کرد که در زمان خودش یک ابتکار به حساب می‌آمد و تا آن زمان کسی این گونه ترانه‌ایی اجرا نکرده بود.

برنامه های رامش
رامش در کنار ویگن، منوچهر سخایی، گیتی پاشایی، عارف و گوگوش از مشهورترین خوانندگان با سابقه موسیقی پاپ ایرانی به‌شمار می‌رفت و در شوهای تلویزیونی چشمک، میخک نقره‌ای و رنگارنگ برنامه‌های زیادی اجرا کرده‌ است.

مشهورترین ترانه‌های رامش
یکی از مشهورترین ترانه‌های رامش، ترانه رودخونه‌ها -دومین ترانه صادق نوجوکی در مقام آهنگسازی- با کلام محمد علی بهمنی است که با الهام از داستان ماهی سیاه کوچولو اثر صمد بهرنگی سروده شده است؛ داستانی که کتاب آن در آن سال‌ها از کتاب‌های ممنوعه به‌شمار می آمد. از دیگر کارهای بسیار زیبای رامش که خودش هم خیلی دوست دارد می‌توان ترانه پاییز با شعری از فروغ فرخزاد، ترانه زائر از کارهای محمد صالح علا و ترانه منتظر که شعر و آهنگ آن از خود رامش می‌باشد را نام برد.

ترانه های رامش
طی دو دهه فعالیت (دهه چهل و پنجاه خورشیدی)، قریب به ۱۰۰ ترانه از رامش به یادگار مانده‌است که شماری از آن‌ها عبارتند از: رودخونه‌ها، زائر، اشک، نم نم بارون میاد، غریبه، شیطونک، لب دریا، عشق گناهکار، بی تو من کسی ندارم، آدمک، داغ داغ، تو آفتابی تو مهتابی، از خودم بدم میاد، من وجودم مال توست، افسوس، تابستون، زوج، وسوسه، شرم بوسه، نیش، سازش، موندنم از بودنت، غروبا قشنگن، میتونی مشت منو وا بکنی، نماز، جاده غم، جانم لیلی، گریه مکن، تولدت مبارک، فروغ وفا، قصه لبهای یخ بسته، دلم برات هلاکه، قسمت، عروس نقره پوش، پیشواز، بلا بلا بگیری ای دل، شب عروسی، تهمت، آواره جهان، دست رو دست گذاشتن، کوچه ها، همزاد، چه میشه گفت به این دل دیوونه، لب لب من، قلب من چه جوری میزنه، تو رو هر کسی که بخواد من نمی خوام، هدیه تولد، دریا دریا، درد عاشقی، چی میشه؟، بگو بگو، دختر ترکمن، مگه من دل ندارم، بر بالین او، گفتم و نشنید، تو را نمی بخشم، اگه صبح نشد امشب، خورشید خانم، عشوه گر، اگه هوسه، یه دفعه بسه، جدایی، دلکم، بلم رانان، مادر، چادر نماز، بوسه عید، دلم میخواد عاشق بشم، زیر چراغ آسمون، آی دنیا دنیا، اسم قشنگت، دیگه بسه دل من، بی تو دلم تنگه، فراموشم بکن مادر، نصیحت، لحظه‌های انتظار، آرزوی خفته، اسیر، به خنده هام نگاه نکن، نگو نه، خواب خوب من، و…

مطلب مرتبط:  بیوگرافی راجر دیکینز

ترانه‌های دوصدایی رامش
رامش ترانه‌های دوصدایی با برخی از خوانندگان مرد نیز اجرا کرده‌است؛ از جمله گل بوسه همراه با ویگن، چه خواهد شد خدایا همراه با حسین خواجه امیری (ایرج)، یار رویایی همراه با امیر رسایی، بیا یک بوس بده همراه با ضیا آتابای، تک، دستام دستام و منتظر همراه با فریدون فرخزاد، جهاز، خدا نگهدار و شنبه و یکشنبه همراه با رامین.

بازیگری رامش
در سال ۱۳۵۲ رامش به دعوت منوچهر نوذری برای اولین بار به عنوان بازیگر در فیلم خیالاتی حضور پیدا کرد و پس از آن در فیلمی بازی نکرد.

پس از انقلاب رامش
رامش بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ دو ترانه به نام‌های گفتگوی سبز و تهرون را اجرا کرد که شعر و آهنگ ترانه تهرون از خود رامش می‌باشد و بعد از ۱۷ سال سکوت در سال ۱۳۷۴ آلبوم جهان سوم را به بازار داد و بعد از سالیان سال دوباره یک آلبوم با داریوش و فرامرز اصلانی به نام معشوق همین جاست (۲۰۰۳) را به بازار عرضه کرد و بعد از آن فعالیتی نداشته‌است.

کناره‌گیری رامش
او درباره کناره‌گیری اش از خوانندگی می‌گوید: «نخواندن من ابتدا اعتراض بود به صدای قدغن زنان در ایران، صدای قدغن خوانندگان زن در سرزمینم، که حتی اجازه خواندن و فریاد درون خود را به گوش‌ها رساندن هم نداشتند. بعد کم کم این اعتراض یک عادت شد و با من سال‌ها ماند. حالا به نخواندن عادت دارم، ولی اگر روزی دوباره به ایران بازگشتیم، از ته دل برای همه مردم می خوانم.»

فعالیت های هنری رامش

فیلم‌ ها:

بازیگری
۱ – خیالاتی (۱۳۵۲)

مطلب مرتبط:  بیوگرافی تام سلک

خوانندگی
۱ – تنهایی (۱۳۵۵)
۲ – چلچراغ (۱۳۵۵)
۳ – عنتر و منتر (۱۳۵۵)
۴ – پریزاد (۱۳۵۲)
۵ – تیغ آفتاب (۱۳۵۲)
۶ – جبار سرجوخه فراری (۱۳۵۲)
۷ – حریص (۱۳۵۲)
۸ – صخره سیاه (۱۳۵۲)
۹ – مروارید (۱۳۵۲)
۱۰ – خیالاتی (۱۳۵۲)
۱۱ – خردجال (۱۳۵۱)
۱۲ – طغرل (۱۳۵۱)
۱۳ – فرار از زندگی (۱۳۵۱)
۱۴ – پهلوان در قرن اتم (۱۳۵۰)
۱۵ – رسوای عشق (۱۳۵۰)
۱۶ – پابرهنه‌ها (۱۳۴۷)
۱۷ – گرداب گناه (۱۳۴۷)
۱۸ – نخاله قهرمان (۱۳۴۵)
۱۹ – خروس جنگی (۱۳۴۴)

آلبوم‌ها
۱. آدمک
۲. تهرون
۳. دریا دریا
۴. تهمت
۵. داغ داغ
۶. سنگسار
۷. جهان سوم
۸. معشوق همینجاست

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی رامش
4/5 - (24 امتیاز)
12
برچسب ها :

دیدگاه شما

12 دیدگاه

  • پروین
    4 سال پیش

    متشکرم از مطالب مفید،جالب و ارزنده درباره خواننده گرامی خانم رامش

  • فرهاد اسمعیلی
    4 سال پیش

    یادش بخیر چه مردمان مهربان و خندان و خوبی داشتیم بدون مال اندوزی حسادت بدون بهشت زورکی بدون توسری بدون استرس خدایا چی می شد زمان به عقب برمی گشت 😥😥😥😥😥😥😥😥😫😫😫😫😫😫😫😫

  • ايران سجادى
    4 سال پیش

    رامش جون دوستت داريم و اگر بتوانى بار ديگر در ايران عزيزمان بخوانى ، حتماً براى شنيدن صدايت به انجا خواهيم امد. 😘

  • محمد
    4 سال پیش

    رامش چه کنی با شامش
    همان شام نخست بعد چیدن لحد
    شیعه بودی
    مسلمان
    ارمنی
    کمونیست
    دنیایت تمام و عقبایت شروع
    حالا بخون

  • پریسا
    4 سال پیش

    آدم نامحترم
    محمد خان حیف از نامی که روی تو گذاشتن ..شماها خیال کردید کی هستید برای امثال تو کرونا هم کمه .
    دجاله

  • فرزانه
    3 سال پیش

    درود دانش جان صدایت رو دوست دارم از کودکی آهنگهای ت را گوش میکردم آیا عروسی کرده ای و فرزندی داری؟؟

  • فرزانه
    3 سال پیش

    درود درامنش جان صدایت رو دوست دارم از کودکی آهنگهای ت را گوش میکردم آیا عروسی کرده ای و فرزندی داری؟؟

  • Mozh
    3 سال پیش

    دهنتو ببند بیشعور
    فکر کردی خودت خیلی خوبی و بی گناه ؟ جاتو انداختن وسط بهشت کنار حوری ها ؟فکر و مغزت امثال تویه پوسیده مارو بدبخت کرده احمق

  • میترا
    3 سال پیش

    رامش جان راحت شاد خیلی خانوم و دوست داشتنی بودی و توی قلب بسیاری از ایرانیان جا داشتی و هرگز فراموشت نخواهیم کرد از شر این دنیای زورگو راحت شدی بهشت گوارای وجود نازنینت

  • میترا
    3 سال پیش

    رامش جان روحت شاد خیلی خانوم و دوست داشتنی بودی و توی قلب بسیاری از ایرانیان جا داشتی و هرگز فراموشت نخواهیم کرد از شر این دنیای زورگو راحت شدی بهشت گوارای وجود نازنینت

  • یلدا
    3 سال پیش

    باسلام.آرامش عزیز که با صدای قشنگت ازکودکی و نوجوانی خود خاطره ها داریم.توآسمانی شدی گرچه سالهای زیادی بود که میتوانستی یاصدایت خوش بدرخشی وبنا به دلایلی نشد.اینک درجوار حق به آرامش رسیده ای ولی نام نیک و اعمال خیرخواهانه ات شاهدی بر خیربودن توست .خداوند برتو نعمتی چون صدای زیبا داد که به درستی ازآن استفاده کردی .روحت شاد وقرین رحمت الهی

  • پ.ش.
    3 سال پیش

    به کسی دین و مذهب کسی مربوط نیست همینطور که عقیده و دین و از همه مهم تر مطمئن باش که که روحش در جوار حق در ارامش است