بیوگرافی پری زنگنه (پریرخ شاه‌یلانی)

6 سال پیش
عکس اینستاگرام پری زنگنه
5/5 - (2 امتیاز)

 همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

پریرخ شاه‌یلانی مشهور به پری زنگنه (زاده ۱۳۱۸ در کاشان)، خواننده ایرانی در سبک اپرا است.

زندگینامه پری زنگنه (پریرخ شاه‌یلانی)

بیوگرافی پری زنگنه (پریرخ شاه‌یلانی)

از جمله فعالیت‌های او، می‌توان به کار بر روی موسیقی محلی و فولکوریک ایران اشاره کرد. پری زنگنه که بینایی خود را در یک سانحهٔ رانندگی از دست داده است، از هنرستان عالی موسیقی (کنسرواتوار عالی موسیقی تهران) در رشتهٔ اپرا فارغ‌التحصیل شده است.

آغاز کار هنری

پری زنگنه فارغ‌التحصیل شاخهٔ اپرا از هنرستان عالی موسیقی (کنسرواتوار عالی موسیقی تهران) است. زنگنه تحصیلات مقدماتی خود را در تهران گذراند و نخستین درسهای آواز را نزد استاد نصرالله زرین پنجه در ردیف آوازهای ایرانی فراگرفت، سپس به هنرستان عالی موسیقی رفت. به علت داشتن صدای «لیریکو اسپینتو» (به انگلیسی: Lyrico Espinto) نزد خانم اولین باغچه بان (Evlin Bahceban) اپرا آموخت و بعد از آن برای تکمیل آموخته‌های خود به کشورهای ایتالیا، آلمان، و اتریش سفر کرد و از چندین آکادمی فارغ‌التحصیل شد.

حاشیه ها

سایر فعالیت های پری زنگنه
علاوه بر خوانندگی، پری زنگنه در سفر تحصیلی خود به ژاپن، متوجه استعداد خود در هنر گل‌آرایی هم شد و آن را فراگرفت و در بازگشت به ایران نمایشگاه‌های گل‌آرایی نیز برگزار کرد.

حادثه ناگوار پری زنگنه
در سال ۱۳۵۰ در یک حادثهٔ ساده رانندگی و پرتاب خرده شیشه‌های اتومبیل پیکان، بینایی خود را از دست داد. اما تنها پس از وقفهٔ کوتاهی به فعالیتهای خود ادامه داد.

محافل هنری مهم جهان و صدای پری زنگنه
صدای او در محافل هنری مهم جهان از جمله تالار الیس تالی در لینکن سنتر نیویورک، هربست در سانفرانسیسکو، دانشگاه هاروارد در بوستون، سل گو در پاریس، هرکولس در مونیخ، و تالارهایی در سرتاسر ژاپن پخش شده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی خاویر زانتی

سفر به ایران پری زنگنه
مسافرت‌های زنگنه در سرتاسر ایران به منظور آشنایی با موسیقی محلی ایران بوده است. از اجراهای معروف زنگنه سولیست بودن در سمفونی شماره ۹ بتهوون است که توسط ارکستر سمفونی فورت لادردل در فلوریدا اجرا شد. بازسازی علمی ترانه‌های بومی و محلی ایران و اجرای آن به سبک کلاسیک از کارهای شاخص او به شمار می‌رود.

تألیف کتاب پری زنگنه
او برای کودکان چندین کتاب تألیف کرده و مقالات و ترانه‌های متعددی منتشر ساخته است. فرهنگ جامع «آوای نامها از ایران زمین» که مهمترین نام نامه در زبان فارسی بشمار می‌رود، حاصل عمر ایشان است و تدوین آن حدود پنج سال به طول انجامیده است. از کتاب‌های دیگر او می‌توان به «پری لالایی‌ها، سروده‌های پری زنگنه برای همه سالان» و «سخنی به خوشی: حرف‌هایی بزرگ در کتابی کوچک» اشاره کرد.

کتاب حاضر پری زنگنه
او هم اکنون در حال نوشتن کتابی با عنوان «شما هم با من آواز بخوانید» می‌باشد. از فعالیت‌های وسیع اجتماعی زنگنه در جهت بهبود وضعیت نابینایان می‌توان به برگزاری کنسرت به نفع سازمان‌های فرهنگی نابینایان در سراسر ایران و جهان اشاره کرد.

سفیر حسن نیت پری زنگنه
خانم زنگنه عنوان بین‌المللی «سفیر حسن نیت» را دریافت کرده‌اند و از جمله مسئولیت‌های او، ریاست روابط فرهنگی و اجتماعی نابینایان ایران بوده است. در سالهای پس از انقلاب، فعالیت‌های او در ایران به کنسرت‌هایی ویژه بانوان اختصاص دارد.

ازدواج پری زنگنه
پری شاه‌یلانی پس از ازدواج با حسین زنگنه، صاحب شرکت تاکسی ایر، به نام پری زنگنه شناخته شد. آنها دو دختر داشتند اما بعد از حادثه رانندگی از یکدیگر جدا شدند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی باران

فعالیت های هنری پری زنگنه

آلبوم‌های موسیقی:
هزار آوا
فلکوریک
شاهپری
آهنگ‌های محلی (به همراه واروژان)
گل غصه‌ها
گل افشان ۱ (به همراه فریبرز لاچینی)
گل افشان ۲ (به همراه فریبرز لاچینی)
آلبوم لالایی‌های محور شرارت

آهنگ‌های محلی:
شکار آهو
رشید خان
مستم مستم
اسمر
دو به دو
بارون بارونه
بلال
تو بیا
قد بلند
آی لیلی
کورشیم
دویدم
گل گندم
گنجشگک اشی مشی

کتاب‌ها:
آواز پری‌ها
دنیای بزرگ کودکی
سرگذشت آواز من
یادی از تابستان ده
دهکدهٔ گل آباد
شاهپرک قصه من
بر بال بادبادک‌ها
گل‌های خوب دوستی
پری لالایی‌ها
هنر تزیین گل
سخنی به خوشی
آوای نامها از ایران زمین
آن سوی تاریکی
هفت قصه از پری قصه ها

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی پری زنگنه
5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه