بیوگرافی علی اکبر مرادی

5 سال پیش
عکس اینستاگرام علی اکبر مرادی
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی علی اکبر مرادی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

علی اکبر مرادی (زادهٔ ۱۵ اسفند ۱۳۳۶ روستای بان‌زلان در شهرستان دالاهو )، معلم، مقام دان، مقام خوان، آهنگساز، خواننده و نوازندهٔ صاحب سبک تنبور است.

زندگینامه علی اکبر مرادی

بیوگرافی علی اکبر مرادی

علی‌اکبر مرادی در ۱۵ اسفند سال ۱۳۳۶ خورشیدی در روستای بان‌زلان در نزدیکی شهر گهواره در استان کرمانشاه در خانواده‌ای یارسان به دنیا آمد.

آغاز کار هنری

علی‌اکبر مرادی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۰ با تکنوازی تنبور در فرهنگ و هنر کرمانشاه آغاز نمود. در سال ۱۳۵۱ به همراه دوستان هنرمند خود، القاصی و خادمی اولین گروه تنبور را در کرمانشاه تشکیل دادند و بعدها در سال ۱۳۵۹ با تشکیل گروه تنبور شمس، او یکی از اعضای تشکیل‌دهندهٔ آن گروه بود.

حاشیه ها

فعالیت مستقل علی اکبر مرادی
در سال ۱۳۷۲ کار موسیقی خود را به صورت مستقل ادامه داد و جمع‌آوری، فراگیری و ثبت مقامات کهن تنبور را آغاز نمود. این مقامات (۷۲ مقام) سال‌ها بعد توسط خانهٔ فرهنگ‌های جهان در پاریس و بعد از آن در ایران در چهار سی‌دی انتشار یافت.

جوایز و افتخارات علی اکبر مرادی
مجله معروف sing line مرادی را یکی از ۵۰ نوازندهٔ برتر دنیا معرفی کرده‌است. مرادی همچنین در سال ۱۳۸۱ به پاس خدماتش از طرف شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، مدرک درجه یک هنری دریافت داشته‌است. وی همچنین در سال ۱۳۷۰ رتبهٔ اول تنبورنوازی و لوح زرین و دیپلم افتخار تنبور را به دست آورد.

فعالیت‌های آموزشی علی اکبر مرادی
علی‌اکبر مرادی در زمینهٔ آموزش تنبور نیز فعال بوده و شاگردان بسیاری را تربیت کرده‌است. در این راستا، وی برای نخستین بار به تنظیم متدی علمی برا آموزش تنبور کرده و کتاب صد درس: آموزش تنبور نوازی را نگارش کرد. وی همچنین آثار آموزشی و کنسرت‌های آموزشی مختلفی در داخل و خارج از ایران برگزار و ارائه کرده‌است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آزیتا موگویی

شاگردان علی اکبر مرادی
از شناخته‌شده‌ترین شاگردان علی‌اکبر مرادی می‌توان به حیدر کاکی، جهانبخش رستمی، آرش مرادی، کوروش مرادی، و فردین فرمانی اشاره کرد. علی‌اکبر مرادی در حال حاضر مدیریت آموزشگاه موسیقی یارسان در تهران بر عهده دارد و در این آموزشگاه نواختن تنبور را به هنرجویان آموزش می‌دهد.

چاپ کتاب آموزشی علی اکبر مرادی
حدود ۵ ماه است که یک کتاب آموزشی در دست چاپ دارد که منتظر جواز چاپ آن هستم و البته علت این تأخیر ارشاد در صدور جواز را نیز نمی‌دانم چرا که این کتاب تنها یک کتاب آموزش موسیقی است و زیانی را متوجه جامعه نمی‌کند. آخرین آثار علی اکبر مرادی دو آلبوم «مهتاب» و «پاییز» است که با همراهی اردشیر کامکار (مهتاب) و کوروش مرادی و نیز سیامک جهانگیری (نی) در آلبوم پاییز همراه بود.

گروه شمس علی اکبر مرادی
زمان آغاز شکل گیری گروه شمس، هنوز موسیقی به شکوفایی کنونی نرسیده بود. ما نخستین کنسرت آزاد را در سال ۵۹ در تالار وحدت برگزار کردیم. بعد هم به بعضی از شهرهای دیگر ایران رفتیم. شاید مهمترین کنسرتی که در آن سال‌ها اجرا کردیم، برنامه‌ای به مناسبت زلزله رودبار بود. بعد با آقای ناظری سفرهای اروپایی شروع شد و در بعضی از کشورهای اروپایی به اجرای کنسرت پرداختیم. عمده فعالیت آن سال‌های گروه شمس هم همین کنسرت‌های خارجی با حضور شهرام ناظری بود.

کتاب برتر آموزشی علی اکبر مرادی
کتاب صد درس که ۲و۳ ساله چاپ شده از آثار دیگر علی اکبر مرادی است کتاب برتر آموزشی سال ۹۳ شد شامل صد درس برای آموزش تنبور از ابتدا تا حدود دو سال است که در ۱۳۶ صفحه به همراه دو سی دی منتشر شده است. این کتاب هنرجو را به سمت و سوی موسیقی تنبور سوق می‌دهد و درس‌های آن ذهن را به سمت موسیقی‌های دیگر نمی‌برد. از ویژگی‌های دیگر این کتاب این است که هنرجو ۱۰ ریتم وزن مختلف را یادمی‌گیرد و همچنین با حدود ۱۶ مضراب و حداقل با ۴۰ مقام تنبور نیز آشنا می‌شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مینا نوروزی

تنبور نوازی علی اکبر مرادی
کتاب آموزشی برای تنبور نوازی با عنوان شیوه تنبور نوازی در حال چاپ دارد. کتاب شامل ۱۰۰ درس می‌شود و «شیوه تنبور نوازی» نام گرفته است. آینه‌ای از خط نت و خط بین‌المللی است که نوازنده را با تکنیک‌ها و فرهنگ ساز تنبور آشنا می‌کند. مقام‌ها، تکنیک‌ها و دورهای قدیم موسیقی همه در آن موجود است و می‌توان گفت فرهنگ موسیقایی تنبور است.

خانهٔ تنبور علی اکبر مرادی
علی‌اکبر مرادی تمام درآمد آلبوم مقامات تنبور را به همراه پاداش بازنشستگی خود از آموزش و پرورش وقف ساختن مرکزی برای آموزش تنبور به نام خانهٔ تنبور در روستای بانزلان کرد. افزون بر این وجه حاصل از فروش زمین‌های پدری خود در منطقهٔ گوران در استان کرمانشاه را نیز که به دلیل ساخت سد آزادی (زمکان) زیر سد می‌رفت، به این کار اختصاص داد.

کارشکنی مسئولین در حمایت از علی اکبر مرادی
به گفتهٔ وی در ابتدا مسئولان فرهنگی استان کرمانشاه از وی حمایت کرده و ماشین‌آلات راهسازی و ساختمانی در اختیار وی قرار دادند، اما پس از مدتی در حالی‌که پروژه ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت، جلوی ادامهٔ کار گرفته‌شد و به وی اطلاع داده‌شد که پروژه نباید ادامه بیابد. مرادی با وجود همهٔ مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها کار خود را ادامه داد و خانهٔ تنبور در نهایت در روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ با حضور استادان موسیقی از سراسر ایران در مراسم اختتامیهٔ نخستین دورهٔ جشنوارهٔ تنبورنوازی «کهن‌آواهای تنبور» که از ۲۰ تا ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ در روستای بان‌زلان برگزار شد، افتتاح گردید.

لغو کنسرت در ایران علی اکبر مرادی
برگزاری کنسرت تکنولوژی تنبور به مدت یک شب در فرهنگ سرای ارسباران که قرار شد توسط علی اکبر مرادی برگزار گردد به دلیل عدم دریافت مجوز از سوی اماکن عمومی نیروی انتظامی (پلیس امنیت تهران بزرگ) این کنسرت لغو شد و دلیل این موضوع هم اعلام نشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی عنایت بخشی

مقام‌های تنبور علی اکبر مرادی
چهار سی دی که به مقام‌های تنبور و آئین‌های کهن ایرانی می‌پرداخت. این سی دی‌ها را خیلی‌ها دیدند و بعدها هم باعث شد که مرا برای جایزه «گرمی» کاندیدا کنند. همین مقام‌های تنبور در ایران هم انتشار یافت و مورد استفاده بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی قرار گرفت. البته سوای سی دی‌های مجوز دار آن که توسط مردم خریداری شد.

آلبوم مجنون علی اکبر مرادی
آلبوم مجنون او در برگیرنده مقامات تنبور است که توسط انتشارات ماهریز منتشر شد. در این اثر اردشیر کامکار به عنوان نوازنده کمانچه به همراه نوازندگان عود و دف و گروه کر من را در اجرای تنبور و آواز همراهی می‌کنندآلبوم مجنونی و یک آلبوم دیگر که شامل تمامی مقامات تنبور است در بازار موسیقی کرد.

اساتید علی اکبر مرادی
مرادی نزد استادان برجسته تنبور همانند سید ولی حسینی، سید محمد علوی و دیگر استادان بنام این ساز در کردستان به تکمیل هنر پرداخت و در سن سی سالگی نواختن تمامی ۷۲ مقام موسیقی مقامی کردستان را با تنبور آموخت و از سال ۱۹۷۱ زندگی حرفه‌ای خود را آغاز کرد که از آن زمان تاکنون موفق به دریافت جوایز مهمی از جشنواره‌های ایرانی شده است.

فعالیت های هنری علی اکبر مرادی

آلبوم ها:
۷۲ مقام تنبور ۴CD
کردانه
در آیینه آسمان
دو واله
آلبوم تنبور در ایران
مقامات مجلسی تنبور ۲CD
مهر و ماه ۲CD
نسیم و گندمزار
سحر واران
سماع مستانه
تریکه هانه
یار آسمانی
پاییز
گلاریزان

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی علی اکبر مرادی
5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه