بیوگرافی مهوش (معصومه عزیزی بروجردی)

5 سال پیش
عکس اینستاگرام مهوش (معصومه عزیزی بروجردی)
4.1/5 - (21 امتیاز)

بیوگرافی مهوش (معصومه عزیزی بروجردی) همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

معصومه عزیزی بروجردی یا مَهوَش (زادهٔ زمستان ۱۲۹۹ در بروجرد – درگذشتهٔ ۲۶ دی ۱۳۳۹ در تهران) یکی از خوانندگان زن ایرانی در سبک موسیقی کوچه‌بازاری (عامیانه یا لاله‌زاری) در دههٔ ۱۳۳۰ خورشیدی بود.

زندگینامه مهوش (معصومه عزیزی بروجردی)

بیوگرافی مهوش (معصومه عزیزی بروجردی)

این هنرمند از خوانندگان لاله‌زاری به‌شمار می‌آمد و از چهره‌های کابارهای تهران بود. مهوش در آغاز در محافل و مجالس خصوصی و عروسی‌ها برنامه داشت ولی بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در نخستین کابارهٔ مدرن تهران یعنی کافه جمشید به روی صحنه رفت و در بعد به موازات آن در باغ-کاباره بهشت تهران فعالیت می‌کرد.

آغاز کار هنری

وی پس از آن که در نوجوانی به تهران آمد به یکی از بنگاه‌های موسیقی شاد و محفلی پیوست که به اجرای موسیقی زنده در مجالس عروسی و کافه‌ها می‌پرداخت.

حاشیه ها

کودکی مهوش
معصومه عزیزی بروجردی در زمستان سال ۱۲۹۹ خورشیدی در بروجرد به دنیا آمد. کودکی را در همین شهر گذراند اما در نوجوانی به همراه خانواده به تهران رفت.

ازدواج مهوش
مهوش بعدها با یکی از اعضای همین گروه به نام حسن‌زاده ازدواج کرد. حسن‌زاده نوازندهٔ ویولون بود او تا پایان زندگی مهوش او را در کافه‌های مختلف همراهی می‌کرد.

علت شهرت مهوش
صدای خوش و رقص هنرمندانهٔ مهوش و تصنیف‌های ساده و اشعار همه‌فهم عامل معروفیت و شهرت او شده بود. این شرایط پای وی را به کاباره های معروف تهران باز کرد. مهوش بعدها به هنرپیشگی در فیلم‌های آن زمان نیز پرداخت که برای وی شهرتی در سطح کشور به ارمغان آورد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لین گریسون

جذب اوباش مهوش
خوانندگی مهوش شمار زیادی از مردم عادی و افراد معروف به داش‌مشدی یا جاهل‌ها (اوباش) را به خود جذب می‌کرد که در بسیاری مواقع رقابت بین جاهل‌ها باعث جنگ و جدال میان این افراد نیز بود.

بزرگ‌ترین دعوا سر مهوش
از جمله، بزرگ‌ترین دعوا در کافه جمشید میان گروهی به نام هفت‌کچلان با دیگر اوباش بر سر مهوش اتفاق افتاد.

رقص و خوانندگی در فیلم مهوش
مهوش در چند فیلم سینمایی نیز علاوه بر رقص و خوانندگی بازی نیز کرد. برخی از کارگردانان سینمای آن روز ایران برای تضمین موفقیت فیلم‌های خود حتماً صحنه‌ای از رقص و آواز مهوش را در فیلم خود می‌گنجاندند. عباس شباویز در آخرین سال زندگی مهوش چهار ترانه از او را در فیلم گل گمشده جای داد.

شهرت ترانه‌های مهوش
بسیاری از ترانه‌های مهوش تا مدت‌ها سر زبان مردم ایران بود و هنوز نیز گاه اشاراتی به آن‌ها می‌شنوید که نسل‌های بعدی نمی‌دانند این اشاره‌ها به چیست. مانند ترانهٔ «مادر شوهر، دشمنته» یا «این دست کجه؟ کی می‌گه کجه» یا «وقتی که از هند اومدم، این‌قده بودم و این‌قده شدم» یا «غلطه، آی غلطه، غلط‌غلوط و غلطه».

کنسرت مهوش
مهوش در شهرهای مختلف ایران به اجرای کنسرت پرداخت و برای اجرای آخرین کنسرتش به اراک رفته بود، او در اراک در چندین کاباره و مجموعه فرهنگی، هنری باغ فردوس اراک به اجرای کنسرت پرداخت.

درگذشت مهوش
وی در شب ۲۶ دی ماه در حال رانندگی یک اتومبیل فولکس واگن Karmann Ghia در خیابان شاه تهران بود که در تصادف با یک تاکسی کشته شد و این خبر رکورد جدیدی از فروش روزنامه در ایران آن زمان را به جای گذاشت. در مراسم تشییع جنازهٔ مهوش جمعیت عظیم و قابل توجهی از دوستدارانش شرکت داشتند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جسی شرام

نیکوکاری مهوش
پس از درگذشت مهوش، معلوم گشت که وی بخش اعظم درآمد خود را صرف نیکوکاری می‌کرده و هزینهٔ ده‌ها کودک یتیم را تقبل کرده بود.∗

آرامگاه مهوش
آرامگاه مهوش در گورستان ابن‌بابویه شهر ری واقع شده‌است. بر روی سنگ قبر وی سال فوت را ۱۳۴۰ نوشته در حالی که وی در دی ۱۳۳۹ در گذشته‌است.

فعالیت های هنری مهوش

فیلم‌ ها:

بازیگری
دختری از اصفهان (۱۳۳۹)
از پاریس برگشته (۱۳۳۸)
دو عروس برای سه برادر (۱۳۳۸)
یکی بود یکی نبود (۱۳۳۸)
شاباجی خانم (۱۳۳۷)
برهنه خوشحال (۱۳۳۶)
نردبان ترقی (۱۳۳۶)
لیلی و مجنون (۱۳۳۵)

آواز
گل گمشده (زمان اکران: ۱۳۴۱)
یکی بود یکی نبود (۱۳۳۸)

رقص
گل گمشده (۱۳۴۱)

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی مهوش
4.1/5 - (21 امتیاز)
1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • امین
    2 سال پیش

    درود بر غیرت ایشون