بیوگرافی کورش یغمایی

6 سال پیش
عکس اینستاگرام کورش یغمایی
4.8/5 - (22 امتیاز)

بیوگرافی کورش یغمایی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

کورش یغمایی (زادهٔ ۱۲ آذر ۱۳۲۵ در شاهرود) آهنگساز، آواز خوان، نوازنده، تنظیم‌کنندهٔ ایرانی و نوازندهٔ چیره‌دست گیتار الکتریک و بنیان‌گذار موسیقی راک در ایران است.

زندگینامه کورش یغمایی

بیوگرافی کورش یغمایی

دلباختگی به گیتار چنان در منش و همه زندگی کوروش رخنه کرد که از آن هنگام تاکنون هیچگاه از هم دور نشده‌اند، گویی که کوروش و گیتار درهم تنیده شده‌اند.

آغاز کار هنری

کورش یغمایی فراگیری موزیک را در کودکی و با ساز سنتور آغاز کرد. پس از چند سال کار در موزیک سنتی ایران، گیتار (سازی که همواره به آن عشق می‌ورزید) را برگزید و همه توان خود را برای یادگیری این ساز به کار برد.  کورش یغمایی کار جدی خود را در سن ۱۸ سالگی با ایجاد و سرپرستی و مدیریت گروه راک اینسترومنتال (سازی و بدون خواننده) راپچرز آغاز کرد.

حاشیه ها

لقب پنجه طلایی کورش یغمایی
در این هنگام بر پایه چیره‌دستی و سبک ویژه نوازندگی اش در نواختن گیتار به او لقب پنجه طلایی را داده بودند.

تحصیلات کورش یغمایی
در ازای گرفتن لیسانس جامعه‌شناسی از دانشگاه ملی همواره سرپرست و مدیر گروه راک دانشگاه ملی بود و در مسابقات هنری دانشگاه‌های ایران که در دانشگاه شیراز برگزار شد بهترین رتبه را برای دانشگاه ملی به ارمغان آورد.

مهدی اخوان و کورش یغمایی
کوروش یغمایی هم‌زمان با گرفتن لیسانس از دانشگاه ملی، آغاز به آهنگسازی بر روی چند شعر از همکلاسی و شاعر برجسته «مهدی اخوان لنگرودی» کرد که با نام‌های گل یخ و حجم خالی به دوران حرفه‌ای موسیقی ایران راه یافت.

گل یخ کورش یغمایی
گل یخ، برپایه داشتن استانداردهای جهانی بزودی به خارج از مرزهای ایران نفوذ کرد و در پی آن اجراهای گوناگونی در دیگر کشورهای جهان از این ترانه شکل گرفت که تا هم‌اکنون نیز ادامه دارد. این اولین باری بود که موزیک ایران وارد عرصه‌های جهانی می‌شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فریدریش ویلهِلم نیچه

ممنوعیت کاری کورش یغمایی
پس از ۱۷ سال ممنوعیت در کار موزیک و خواندن آواز، آلبوم‌های سیب نقره‌ای، ماه و پلنگ، کابوس، آرایش خورشید و تفنگ دسته نقره و هم چنین گرگ‌های گرسنه (موسیقی فیلم) را (بدون بهره‌مندی از استودیو و حتی ابزار لازم و کافی برای ضبط) به بازار ارائه کرد که این آثار آغازی دوباره برای ادامه موزیک مدرن در ایران بود.

ایوتن آلاپات و کورش یغمایی
ایوتن آلاپات سرپرست و کارشناس ارشد کمپانی معتبر Stones Throw و صاحب کمپانی Now Again در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) با کوروش یغمایی و موزیک او آشنا شد. به گفتهٔ او یغمایی پدرخواندهٔ موسیقی راک ایران و یکی از برجسته‌ترین گزینه‌ها در خاورمیانه است.

زنجیر خودت را بباف و کورش یغمایی
در همان سال (۲۰۰۹) کمپانی Now Again آلبومی به نام زنجیر خودت را بباف (FORGE YOUR OWN CHAINS) را در آمریکا منتشر کرد که شامل پانزده قطعه از موسیقی‌دانان راک سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۴ بود. در این آلبوم ترانهٔ حجم خالی از کوروش یغمایی تنها نمایندهٔ خاورمیانه بود. ایوتن آلاپات انتشار این آلبوم را آغازی برای کشف دوباره کوروش در غرب دانست. این گزینش برای نخستین‌بار انگیزهٔ ثبت پژوهشی موسیقی مدرن ایران و ورود رسمی آن به گسترهٔ موسیقی جهانی شد.

دریافت جایزه کورش یغمایی
در سال ۲۰۱۰ جشنوارهٔ معتبر موزیک RedBull که در لندن برگزار می‌شود کوروش یغمایی را برای سخنرانی، دریافت جایزه و اجرای موزیک دعوت کرد.

آلبوم مستقل کورش یغمایی
در سال ۲۰۱۱ آلبوم مستقل کوروش با نام بازگشت از لبهٔ پرتگاه (Back From The Brink) توسط کمپانی Now Again منتشر شد. این آلبوم بهترین تک‌آهنگ‌های او درسال‌های۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ است که با سیستم‌های صدابرداری روز دنیا در آمریکا پالایش و با بالاترین کیفیت به صورت یک پکیج (دو صفحه ۳۳ دورLP و چهار صفحه ۴۵ دور و CD) در سراسر جهان منتشر شد. انتشار این آلبوم مورد تحسین و استقبال گسترده نشریات و سایت‌های معتبر جهان قرار گرفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مصطفی مهدی

نابغه موسیقی شرق کورش یغمایی
بسیاری او را موسیقی دانی جهانی و نابغهٔ موسیقی شرق دانستند. نشریه و سایت معتبر رولینگ استون (Rolling Stone) آلبوم بازگشت از لبه پرتگاه را لایق دریافت سه ستاره از چهار ستاره دانست. نشریهٔ معتبر MOJO هم آن را بهترین آلبوم ماهِ جهان معرفی کرد و چهار ستاره، امتیاز کامل، به آن داد و مجله Billboard,[۱۱] برجسته‌ترین مجله تخصصی موزیک، با او گفتگویی کرد. در همان سال جشنوارهٔ ترانس موزیکال (Trans Musicales), معتبرترین جشنوارهٔ موزیک در جهان، از کوروش یغمایی برای اجرا در فرانسه دعوت به عمل آورد.

بنیان‌گذار موسیقی راک در ایران کورش یغمایی
به باور کارشناسان برجسته جهانی کوروش یغمایی بنیان‌گذار موسیقی راک در ایران است؛ و همگام با پیشروان این موزیک در جهان، گروه‌های رولینگ استونز و بیتلز و… این موزیک را، درایران معرفی و شناساند. با تکیه برهمین پیشینه، او را پدر راک ایران لقب دادند.

پاولین کازوبون و کورش یغمایی
برپایه شناخت جایگاه کوروش خانم پاولین کازوبون کارگردان و خبرنگار و به ویژه پژوهش گر تاریخچه موزیک ملل به کورش لقب (آفریننده افسانه‌ای) را داده‌است.

عدم فعالیت کورش یغمایی
کوروش یغمایی در ۳۹ سال گذشته ۲۹ سال ممنوع‌الکار بوده‌است و هم‌اکنون نیز در ممنوعیت بسر می‌برد. او در فراگیری زمینه‌های گوناگون موزیک هیچگاه استادی نداشته‌است.

خانواده کورش یغمایی
کورش یغمایی دارای دو برادر با نام‌های کامران و کامبیز است که در موفقیت در عرصهٔ موسیقی راک با او شریک بودند.

ازدواج کورش یغمایی
همچنین او در ۲۰سالگی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند به نام‌های کاوه یغمایی، کامیل و ساتگین هستند که هر سه قدم در راه پدر گذاشتند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی علیرضا افتخاری

بازخورد بیرونی کورش یغمایی
فهرست نشریه‌های معتبر دیگری که تاکنون مقالاتی دربارهٔ کوروش یغمایی و موسیقی او منتشر کرده‌اند:

The Independent
The Sunday Times
Los Angeles Times
Daily News
Echo Magazine*
Le Express
Liberation
Dusted Magazine
Shindig Magazine
Vogue
Trois Couleurs
Mondomix*
GQ
Spectrum Culture*
MTV iggy
JLB
La Libre Culture

فعالیت های هنری کورش یغمایی

آلبوم‌ها:
گل یخ
پرنده مهاجر (سل ۱)
سل ۲(به‌همراه فریدون فروغی)
آرایش خورشید
سیب نقره‌ای
ماه و پلنگ
کابوس
تفنگ دسته نقره
بازگشت از لبه پرتگاه (سی‌دی اول و سی‌دی دوم)
مَلِک جمشید

تک‌آهنگ‌ها:
شب یلدا
راه گم کرده
نوروز
زاده مهر
قهره افیون
فاجعه

آهنگسازی و تنظیم برای خواننده‌ها:
عارف بهترین بهانه
ویگن حرم
ویگن خانهٔ غم
فریدون فروغی کوچه شهر دل
فریدون فروغی قوزک پا
امیر رسایی خار
کاوه یغمایی یادش بخیر
کاوه یغمایی زخمی

موسیقی فیلم:
گرگ‌های گرسنه

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی کورش یغمایی
4.8/5 - (22 امتیاز)
2
برچسب ها :

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • سید مرتضی
    4 سال پیش

    دوسش دارم

  • مهدی اهوازی
    4 سال پیش

    عاشقشم حنجره طلایی آهنگهات معرکس