بیوگرافی محب‌علی نایی

6 سال پیش
عکس اینستاگرام محب‌علی نایی
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی محب‌علی نایی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

محب‌علی نایی یا ملا محب‌علی نی‌نواز هروی فرزند رستم‌علی خوشنویس متخلص به هراتی و مشهور به نایی خوشنویس٬ نوازنده و شاعر سده دهم هجری است.

زندگینامه محب‌علی نایی

بیوگرافی محب‌علی نایی

او در نستعلیق خفی و جلی (درشت و ریز) بسیار مهارت داشت و از او به عنوان یکی از چهل تن خوشنویس کتابخانه بایسنغر میرزا نام برده‌اند. او را در خوشنویسی از شاگردان پدرش رستم‌علی ذکر کرده‌اند. او نی را خوب می‌نواخت از این رو به «نایی» مشهور بود.

حاشیه ها

شغل محب‌علی نایی
محب‌علی کتابدار کتابخانه سلطان ابراهیم میرزا بود و به همین سبب «ابراهیمی» رقم می‌کرد. او در این کتابخانه سرپرست خوشنویسان صاحب‌نامی چون مولانا مالک دیلمی و شاه محمود نیشابوری بود که به همراه او و تنی چند از نستعلیق‌نویسان دیگر مانند ملا عیشی هروی و مولانا رستم علی (پدرش که در ابتدا برای بهرام میرزا صفوی کار می‌کرد) مشغول نوشتن نسخه خطی هفت اورنگ جامی شد. این کتاب از مشهورترین نسخه‌های خطی است و اکنون در نگارخانه فری‌یر در واشنگتن است. اتمام این کتاب با بیست و هشت مینیاتوری که دارد نه سال طول کشید.

سام میرزا صفوی و محب‌علی نایی
سام میرزا صفوی در «تحفه سامی» می‌گوید: که وی خطی خوش داشته و در نی زدن ماهر بوده و همچنین در وصف او می‌نویسد: «اما بسیار بی پروا و لوند و خوش طبع و ظریف است». این ابیات از اوست:
نیست غیر از بلا سرایت عشق زَاول عشق تا نهایت عشق
آه مجنون عشق پیشه کجاست تا برم پیش او شکایت عشق

مطلب مرتبط:  بيوگرافی مینا ساداتی

مملکت‌داری محب‌علی نایی
محب علی تنها به کتابداری قناعت نکرد و در احوال شخصی ابراهیم میرزا و امور مملکت‌داری او دخالت می‌کرد. پس از هشت سال که در خدمت این شاهزاده بود، شاه تهماسب او را به قزوین احضار کرد و مدتی در ملازمت سام میرزا بود. سپس از طرف شاه تهماسب ملازم سید منصور کمانه مشهور به «سید بیگ» شد. پس از مدتی به زیارت عتبات رفت و بعد به قزوین بازگشت.

درگذشت محب‌علی نایی
مرگ محب‌علی هروی را ۹۷۳ ه‍.ق ذکر کرده‌اند اما براساس ماده تاریخی که گفته می‌شود سیداحمد مشهدی به خط خود نوشته و حتی بر سنگ قبرش حک کرده است. او در قزوین به سال ۹۹۵ ه‍. ق/۱۵۴۸ م چشم از جهان فرو بست و جنازه او را در مشهد درکنار پدرش به خاک سپردند.

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی محب‌علی نایی
5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه