بیوگرافی حسین یاوری (احمدیان)

6 سال پیش
عکس اینستاگرام حسین یاوری (احمدیان)
4.1/5 - (32 امتیاز)

بیوگرافی حسین یاوری (احمدیان) همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

حسین احمدیان معروف به حسین یاوری (زادهٔ ۱۲۸۵ – درگذشتهٔ ۲۲ آذر ۱۳۵۷) نوازنده و مدرس نی ایرانی بود.

زندگینامه حسین یاوری (احمدیان)

بیوگرافی حسین یاوری (احمدیان)

وی بر «موسیقی محلی» نیز احطه داشته‌است.

آغاز کار هنری

در نوجوانی به موسیقی و ساز «نی» علاقه‌مند شد و از محضر «نایب اسدالله» بهره برد.

حاشیه ها

کودکی حسین یاوری
حسین یاوری در سال ۱۲۸۵ در اصفهان متولد شد. او از کودکی به دلیل فوت پدرش، مجبور به کار کردن شد.

اساتید حسین یاوری
از استادان وی در ادامه مسیر فراگیری موسیقی ایرانی، به هنرمندانی همچون: «آقا سید رحیم اصفهانی»، «مهدی نوایی»، «حبیب شاطر حاجی»، «رضا خان باشی»، «میرزا حسین خضوعی»، «سید محمدعلی عریضی»، «غلامرضا خان سارنج»، «محمدخان بلبلی»، «نورعلی خان برومند»، «آقا جلال کمانچه نواز نی داودی»، «علی آقا شهنازی»، «اکبرخان نوروزی»، «میرزا علی قاری میرسعیدی» می‌توان اشاره نمود.

شیوه نوازندگی حسین یاوری
شیوه نوازندگی حسین یاوری تداوم سبک «نایب اسدالله» و «مهدی نوایی» بوده‌است. او در برنامه‌های مختلف هنرمندانی همچون «جلال تاج اصفهانی» را به عنوان نوازنده نی همراهی می‌کرد.

کار در رادیو حسین یاوری
شهرت او پس از مرگ «مهدی نوایی» در اصفهان به اوج رسید و به درخواست «ابوالحسن صبا» به تهران رفت و در اولین روزهای افتتاح رادیو در سال ۱۳۲۰ برنامه‌هایی را برای شنوندگان رادیو اجرا نمود. او در دهه ۱۳۲۰ با رادیو تهران و رادیو اصفهان همکاری داشت. از نوازندگی او چند صفحه در گنجینه موسیقی ایران باقی مانده‌است.

بیماری حسین یاوری
چشمان او در میانسالی به تدریج کم سو شد و سرانجام به نابینایی کامل منجر شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رضا عطاران

ساسان سپنتا و حسین یاوری
«ساسان سپنتا» دربارهٔ او اینگونه نوشته‌است: «گوشه های زیادی را در دستگاه‌های موسیقی ایرانی روایت می‌کرد. وی می‌نواخت یا با آواز می‌خواند[…] او قطعات ابتکاری نیز می‌ساخت. روزی قطعه ای را که با نام لحن مشهور باربد «مرگ شبدیز» ساخته بود، برای من نواخت […] شیوه نوازندگی یاوری به سبک قدما بود و از حالات قوی و ضعف صدا در اجرای فیگورهای موسیقایی ردیف به نحو مطلوب استفاده می‌کرد».

مستند حسین یاوری
«خسرو سینایی» در سال ۱۳۵۲ فیلم مستندی در مورد حسین یاوری ساخته‌است. در آن فیلم یاوری در مورد خود و نی نوازی اش صحبت کرده‌است.

شاگردان حسین یاوری
حسین یاوری شاگردان زیادی را در «نی» و «آواز ایرانی» تربیت کرده‌است که از آن جمله می‌توان به «عباس غازی»، «احمد هنرمند»، «منوچهر برجیان»، «هوشنگ بهشتی»، «محمد بطلانی»، «حسین مهیاری»، «عباس مدینه ای»، «محمدعلی حدادیان»، «عباس کاظمی»، «ابوالحسن بشارت» و … اشاره نمود.

مرگ حسین یاوری
حسین یاوری در ۲۲ آذر ۱۳۵۷ درگذشت و در «تخت فولاد اصفهان»، «تکیه خواجویی» به خاک سپرده شد. در آذر ماه ۱۳۸۶ مراسم بزرگداشت «حسین یاوری» در حوزه هنری اصفهان برگزار شد. همچنین مراسم بزرگداشتی در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۵ در بر سر مزار وی برگزار گردید.

فعالیت های هنری حسین یاوری

آلبوم ها:

پیر نای

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی حسین یاوری
4.1/5 - (32 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه