بیوگرافی احمدقلی احمدی

5 سال پیش
4.7/5 - (19 امتیاز)

بیوگرافی احمدقلی احمدی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

احمدقلی احمدی استاد بزرگ دوتار (۱۳۰۴-۱۳۸۵ خورشیدی) اهل ایران است.

زندگینامه احمدقلی احمدی

بیوگرافی احمدقلی احمدی

وی استاد بزرگ ساز دوتار بود که سبک مقامی شمال خراسان را کار میکرد.

آغاز کار هنری

وی از ده سالگی آموزش دوتار را نزد دائی‌ خویش خان محمد قیطاقی آموخت و ۶۰ سال تجربه و آموزش اورا یکی از «بخشی‌گران» برجسته زمان خویش بار آورد.

حاشیه ها

موسیقی و فرهنگ شمال خراسان احمدقلی احمدی
وی یکی از بزرگترین و اصیل ترین بخشی ها، از نسل تکرارناپذیر در موسیقی و فرهنگ شمال خراسان بود. استاد او مرحوم خان محمد قیطاقی سرسلسله و استاد اکثر بخشیان بنام معاصر منطقه قوچان (همچون مرحوم حاج حسین یگانه، حاج قربان سلیمانی، مرحوم اسماعیل ستارزاده، مرحوم رستم جعفرآبادی و حاج غلام حسین و…) بود.

کوک های معمول دوتار احمدقلی احمدی
کوک های معمول دوتار نوازندگان و بخشیان شمال خراسان در حال حاضر محدود و متمرکز به دو کوک شده است که احمدی از این جرگه خارج و ضمن حفظ عین فواصل استادش همانند او از یکی از کوک های مهجور و بسیار قدیمی استفاده می کرد.

سبک خاص آواز احمدقلی احمدی
در آواز سبک خاصی در استفاده از حنجره و صداسازی داشت و در نواختن نیز پایبندی عامدانه و وسواس احمدی به حفظ دقیق و پرهیز از دخل و تصرف در آموخته هایش، چشمگیر بود.

درگذشت احمدقلی احمدی
وی پس از حدود ۸۱ سال زندگی در آخرین ساعات روز آخر آذرماه ۱۳۸۵ در اولین لحظات ورود به محل سکونت خود (شهر کهنه قوچان) در برگشت عاجلانه از تهران در پی شرکت در جشنواره <نعت خورشید> در مسیر منزل، دار فانی را وداع گفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جهانگیر الماسی
عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی احمدقلی احمدی
4.7/5 - (19 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه