بیوگرافی حشمت‌الله لرنژاد

5 سال پیش
عکس اینستاگرام حشمت‌الله لرنژاد
3.9/5 - (9 امتیاز)

بیوگرافی حشمت‌الله لرنژاد همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

حشمت‌الله لرنژاد (۱۳۲۶ در کرمانشاه – ۲۵ شهریور ۱۳۷۴ در کرمانشاه)، موسیقی‌دان و خوانندهٔ کرد اهل کرمانشاه بود که ترانه‌های خود را به زبان‌های کردی و فارسی اجرا کرده‌است.

زندگینامه حشمت‌الله لرنژاد

بیوگرافی حشمت‌الله لرنژاد

وی برادر یدالله لرنژاد (شیدا کرماشانی) شاعر کرد، و پدر حسام لرنژاد خواننده است.

آغاز کار هنری

وی در سال ۱۳۴۳ در سنین ۱۷ سالگی در ارکستر رادیو کردی کرمانشاه اولین ترانهٔ خود را با شعری از برادرش، یدالله لرنژاد (شیدا کرمانشاهی) اجرا کرد و از همان زمان فعالیت رسمی خود را در زمینهٔ موسیقی کُردی آغاز کرد.

حاشیه ها

خانواده حشمت‌الله لرنژاد
حشمت‌الله لرنژاد در سال ۱۳۲۶ در محلهٔ علافخانه در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. پدر و پدربزرگ وی نیز صدای دلنشینی داشتند.

اساتید حشمت‌الله لرنژاد
لرنژاد به سبک استادان موسیقی کردستان مانند سید علی‌اصغر کردستانی، علی مردان و طاهر توفیق گرایش داشت، و مدت‌ها در رادیو کردی کرمانشاه از تعلیمات حسن زیرک خواننده نامی کُردستان استفاده کرد.

همکاری در رادیو حشمت‌الله لرنژاد
وی در رادیو با بزرگان موسیقی منطقهٔ کرمانشاه مانند محمود بلوری، محمود مرآتی، اکبر ایزدی، سیف‌الله نادرشاهی و مسعود زنگنه مجد همکاری می‌کرد.

شغل حشمت‌الله لرنژاد
وی علاوه بر این در ادارهٔ هواشناسی کرمانشاه کار می‌کرد و مدت ۲۵ سال کارمند این اداره بود.

گویش‌ها و لهجه‌های حشمت‌الله لرنژاد
سرودها و ترانه‌های حشمت‌الله لرنژاد به سبک‌های مختلف بود و تسلط کاملی در گویش‌ها و لهجه‌های کردی مانند اورامی، سورانی، گورانی، بادینانی، کرمانجی، لری و کردی کرمانشاهی داشت که در آثار وی به خوبی مشهود است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی متین نیرومند

علاقه به شهر و دیار حشمت‌الله لرنژاد
او دلبسته و عاشق شهر و دیارش بود که این موضوع در آهنگ‌های محلی ای که در ستایش شهر کرمانشاه خوانده است مشهود است (از جمله ترانۀ “کرماشان”) او خواننده ای مردمی و محبوب بود.

بداهه‌خوانی حشمت‌الله لرنژاد
وی در فن بداهه‌خوانی بسیار توانمند بود؛ چنان‌که یک بار به مناسبت دههٔ فجر برای اجرای موسیقی به پالایشگاه خانگیران سرخس دعوت شده بود و در شب اجرا پس از هماهنگی معلوم شد که گره‌ای در کار است، اما لرنژاد فوراً ابتکار به خرج داده و با بداهه‌خوانی در دستگاه شور (چپ کوک) که دستگاهی بسیار مشکل است، سرود «بهشت زندگی» را اجرا نمود، که این کار باعث حیرت خیلی از نوازندگان و تماشاچیان شد.

ترانه‌های پاپ حشمت‌الله لرنژاد
وی در خواندن ترانه‌های پاپ نیز مهارت کافی داشت. از جمله ترانه‌های پاپ وی می‌توان به ترانهٔ «خونهٔ من تورم نیش زمونست» با آهنگ‌سازی منوچهر طاهرزاده و شعر کیومرث حیدری، و ترانهٔ «خورشید میهن ما تو دست شب اسیره» که مضمونی سیاسی-اجتماعی داشت، اشاره کرد. حشمت الله لرنژاد بیش از ۲۰۰ ترانهٔ کردی را با گویش‌های مختلف این زبان اجرا کرده‌است.

درگذشت حشمت‌الله لرنژاد
وی در ۲۵ شهریور سال ۱۳۷۴ درگذشت و در گورستان میناآباد شهر کرمانشاه به خاک سپرده‌شد.

فرزند حشمت‌الله لرنژاد
فرزند ایشان حسام لرنژاد راه پدر را ادامه داده و صدایش را به ارث برده است و از خوانندگان مطرح کرد می باشد که او هم همچون پدرش به شهر و دیارش تعصب فراوان دارد.

فعالیت های هنری حشمت‌الله لرنژاد

آلبوم‌ها:
دنگ دل حشمت‌الله لرنژاد، حسین البرزی
کرماشان ۱۳۷۴ حشمت‌الله لرنژاد، سیدجلال‌الدین محمدیان

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بریتنی اسنو
عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی حشمت‌الله لرنژاد
3.9/5 - (9 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه