بیوگرافی سید جواد ذبیحی

5 سال پیش
عکس اینستاگرام سید جواد ذبیحی
4.6/5 - (7 امتیاز)

بیوگرافی سید جواد ذبیحی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

سید جواد ذبیحی درکه‌ای (۱۳۰۹ شمیران – ۲۴ تیر ۱۳۵۹ تهران) مؤذن و خواننده دعاهای مذهبی و آوازهای اصیل ایرانی بود.

زندگینامه سید جواد ذبیحی

بیوگرافی سید جواد ذبیحی

پدرش سید اسدالله ذبیحی درکه‌ای متولد ۱۳۰۹، مداحی از ساکنان روستای درکه واقع در شمال تهران بود.

آغاز کار هنری

او از سال ۱۳۳۶ با همکاری داوود پیرنیا و هنرمندانی چون حسن کسایی، رضا ورزنده، جلیل شهناز، احمد عبادی، مرتضی محجوبی، علی تجویدی، پرویز یاحقی، حسین تهرانی، مهدی خالدی و فرهنگ شریف، وارد عرصه موسیقی غیر مذهبی شد و آوازهای زیبایی را به همراه ساز ایشان به یادگار گذاشت.

حاشیه ها

جوانی سید جواد ذبیحی
سیدجواد ذبیحی نیز از جوانی فینه عربی به سر می‌گذاشت و در مجالس مذهبی تهران و شهرستان‌ها شرکت می‌کرد.

تحصیلات سید جواد ذبیحی
با وجود آنکه تحصیلات رسمی نداشت تمام ردیف‌های آوازی را به خوبی می‌شناخت.

سبک سید جواد ذبیحی
او به همراه ساز آواز نمی‌خواند. بلکه در ابتدا ایشان دقایقی بداهه‌نوازی می‌کردند و سپس ذبیحی یک آواز کامل را بدون ساز می‌خواند و در انتها بار دیگر هنرمندان به اجرای موسیقی‌سازی می‌پرداختند.

آثار رادیویی سید جواد ذبیحی
در سال ۱۳۴۷ مجموعه‌ای از اشعار منتخب توسط وی که در مناجات‌های خود در رادیو ایران می‌خواند در ۱۶۵ صفحه با مقدمهٔ محمد محیط طباطبایی و توسط انتشارات عطایی به چاپ رسید. عنوان آن نغمه‌های آسمانی است. ذبیحی همچون خواجه عبدالله انصاری بر خواندن مناجات‌های فارسی که برای عموم قابل فهم و اثرگذار است تأکید داشت.

پس از انقلاب سید جواد ذبیحی
پیشینه وی و حضور در دربار موجب شد تا پس از انقلاب ۱۳۵۷ مورد غضب انقلابیون قرار گیرد. آنان که به آرشیو رادیو دسترسی داشتند نمونه‌های منحصر به فردی از صدای او را از بین بردند. به همین دلیل امروز به جز آثار بی‌کیفیت ضبط شده از روی رادیو و چند کاست موجود نزد شاگردان و دوستداران ذبیحی، اثر باکیفیتی از او در میان نیست. پس از انقلاب برای مدتی زندانی شد و پس از آزادی چند نفری به در منزل وی رفتند و به بهانه اجرای مراسم نیایش او را با خود بردند و به طرزی فجیع به قتل رساندند. عصر آن روز، روزنامه اطلاعات به نقل از گروه شاهین گزارشی را چاپ کرد که قتل سید جواد ذبیحی را به دلیل مداحی و مناجات‌خوانی او در رادیوی وابسته به رژیم گذشته به گردن گرفتند. بعدها صادق خلخالی در کتاب خاطرات خود که در سال ۱۳۷۹ منتشر شد، نام سید جواد ذبیحی را در فهرست کسانی قرار داد که حکم اعدامشان را صادر کرده‌است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جلال پیشواییان

فعالیت های هنری سید جواد ذبیحی

آلبوم ها:
مناجات و دعا ۱
مناجات و دعا ۲
مناجات و دعا ۳
مناجات و دعا ۴
مدح حضرت علی ۱

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی سید جواد ذبیحی
4.6/5 - (7 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه