بیوگرافی رضا قلی‌ میرزا ظلی

5 سال پیش
عکس اینستاگرام رضا قلی‌ میرزا ظلی
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی رضا قلی‌ میرزا ظلی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

رضاقُلی‌میرزا ظِلّی (زاده ۱۲۸۵ خورشیدی تهران – درگذشته ۲۳ بهمن ۱۳۲۴) خواننده و استاد موسیقی سنتی ایرانی بود.

زندگینامه رضا قلی‌ میرزا ظلی

بیوگرافی رضا قلی‌ میرزا ظلی

ظلی در آواز از شاگردان اقبال‌آذر و عارف قزوینی بود.

آغاز کار هنری

او از جوانی صدایی خوش داشت و برحسب اتفاق در رشت با عارف قزوینی آشنا شد. این آشنایی سبب شد تا ضمن بهره‌مندی از صدای عارف با دستگاه‌های موسیقی ایرانی آشنا شود. ظلی مدتی هم نزد اقبال آذر تعلیم آواز دید.

حاشیه ها

خانواده رضا قلی‌ میرزا ظلی
رضاقُلی‌میرزا ظِلّی در سال ۱۲۸۵ خورشیدی به‌دنیا آمد. پدرش احمدمیرزا ظلی از نوادگان ظل‌السلطان پسر ناصرالدین‌شاه بود که هنگام کودکی وی درگذشت. رضاقلی زیر نظر برادر بزرگترش علی‌قلی‌میرزا پرورش یافت.

شغل رضا قلی‌ میرزا ظلی
هنگام تحصیل در دوره دوم متوسطه در اداره تلفن استخدام شد و سپس به آموزگاری پرداخت. مدتی هم در مدرسه زرتشتیان تدریس کرد و سرانجام در بانک ملی استخدام شد.

شهرت رضا قلی‌ میرزا ظلی
شهرت ظلی در سال‌های پیرامون ۱۳۱۰ شمسی بود و به‌خاطر صدای خوش با چند تن از نوازندگان مشهور آن زمان آشنایی و همکاری هنری پیدا کرد.

همکاری رضا قلی‌ میرزا ظلی
او صفحه گرامافونی با ارسلان درگاهی و احمد عبادی (سه‌تار) و ابوالحسن صبا (ویولن) و مشیر همایون شهردار (پیانو) ضبط کرده‌است.

تحریرهای رضا قلی‌ میرزا ظلی
به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران رضاقلی‌میرزا ظلی یکی از خوانندگانی است که در آوازهایش بهترین تحریرها را ارائه داده است. به‌رغم عمر کوتاهش آثارش در حد خوانندگان درجه‌اولی چون طاهرزاده، قمرالملوک، اقبال‌آذر و ادیب خوانساری است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی قربان نجفی

درگذشت رضا قلی‌ میرزا ظلی
ظلی در حدود سال ۱۳۱۶ ش به بیماری سل ریوی دچار شد و پزشکان او را از خوانندگی منع کردند و بنا به تجویز آنان مدتی به شیراز و همدان رفت. ظلی توصیه پزشکان را گاه نشنیده می‌گرفت و ناگزیر به خوانندگی می‌پرداخت. در این مدت کنسرتی نیز همراه با تار علی‌اکبر شهنازی در تهران برگزار کرد. در دوره جنگ جهانی دوم بر اثر پیش‌روی بیماری سل جسم او بیش از پیش ضعیف شد و در زمستان ۱۳۲۴ بر اثر سرماخوردگی شدید در بیمارستان بانک ملی در تهران بستری گردید و سرانجام در ۲۳ بهمن ۱۳۲۴ در ۳۹ سالگی درگذشت.

فعالیت های هنری رضا قلی‌ میرزا ظلی

آلبوم ها:
آلبوم آوازهای رضا قلی میرزا ظلی

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی رضا قلی‌ میرزا ظلی
5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه