بیوگرافی علی اصغر زند وکیلی (زند وکیل)

5 سال پیش
عکس اینستاگرام علی اصغر زند وکیلی (زند وکیل)
4/5 - (102 امتیاز)

بیوگرافی علی اصغر زند وکیلی (زند وکیل) همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

علی اصغر زند وکیلی (زند وکیل)، در سال ۱۳۲۰ در ازگل شمیران در خانواده‌ای اهل موسیقی دیده به جهان گشود.

زندگینامه علی اصغر زند وکیلی (زند وکیل)

بیوگرافی علی اصغر زند وکیلی (زند وکیل)

پدر و برادر بزرگتر وی که خود اهل موسیقی بودند وی را مورد تشویق قرار می‌دادند تا به موسیقی روی آورد و از صدای خدادادی خود بهره گیرد و به محفل دوستانه و شاعرانه‌ای که در منزل بیشتر وقت‌ها توسط ادبا، عرفا و شاعران و موسیقیدانان تشکیل می‌شد گرمی بخشد.

آغاز کار هنری

آشنایی با سیروس لطیفی که از شاگردان ممتاز استاد نورعلی خان برومند بود وی را تشویق به پیگیری جدی در زمینه موسیقی نمود تا ترانه‌های قدیمی و ردیف‌های موسیقی ایرانی را به خوبی بیاموزد.

حاشیه ها

اساتید علی اصغر زند وکیلی
وی از محضر اساتید موسیقی از جمله احمد عبادی، ادیب خوانساری، سلیمان امیر قاسمی و سعید هرمزی بهره برد.

آشنایی و آغاز هنر علی اصغر زند وکیلی
زند وکیل می‌گوید: به دلیل آشنایی با استادان احمد عبادی، سلیمان امیرقاسمی، ادیب خوانساری و سیروس لطیفی، با حسن یکرنگی که از شاگردان اقبال آذر بود آشنا شدم و پس از مدتی که به منزل این مرد درویش و وارسته آمد و شد کردم، دوستی و جذبه‌ای عمیق بین ما پیدا شد و این دوستی و برادری طوری گردید که هر زمان که شروع به خواندن می‌کردم بی‌اختیار این شعر صائب تبریزی را می‌خواندم: «در آغاز محبت دست و پا گم کرده‌ام نمی‌دانم کجا خواهد کشید آخر سرانجامم» در خلال این مدت از نوارهای هنرمند آواز ایران سید حسین طاهرزاده بسیار استفاده کردم.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بهرام دهقانیار

اولین نوار علی اصغر زند وکیلی
اولین نوار وی برگ سبز شماره ۲۰۰ بود که در سال ۱۳۴۲ همراه با سه تار احمد عبادی و همخوانی ملوک ضرابی از رادیو و سپس در بازار پخش شد و چندین آواز همراه با سازهای هنرمندانی چون: حسن کسائی، فرهنگ شریف، منصور صارمی، مهندس همایون خرم، امیرناصر افتتاح اجرا کرد.

محمدجواد خردمند و علی اصغر زند وکیلی
محمدجواد خردمند دربارهٔ وی می‌نویسد: زند وکیلی، پیش از آن که به شهرت و محبوبیت برسد، در سالهای ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱ دوست نزدیک من و منوچهر صدوقی‌سها بود. او در آن ایام، در یک شرکت خصوصی در خیابان امیرکبیر، کارمند حسابداری بود و با برادرش در خانه‌ای در حوالی نارمک می‌زیست. من یکی دو بار در خانه‌اش در نارمک پای آواز و تارش نشسته‌ام. امّا بیشتر او در انجمنهای ادبی (به خصوص در منزل دکتر عدنان مزارعی در تجریش، منزل کمال زین‌الدین در تهرانپارس، کلبهٔ خانم نوشین سعد در خیابان ژاله و امثال آنها) یا در مجالس فقری و خوانگاه‌ها (مثل خانهٔ جواهری در دروازه شمیران و…) می‌دیدم که غمگنانه آواز می‌خواند و پنجه به سه تار می‌زد. صدای او غمبار و سوزناک بود و با آواز حزین و مغمومش ناله سر می‌داد و در این کار پیرو پدر و برادرش بود که آنان نیز آوازی خوش داشته‌اند.

آخرین آلبوم علی اصغر زند وکیلی
آخرین آلبوم او با عنوان «جویای دوست» که کاری بود ساخته حسن یوسف زمانی، هیچگاه مجوز پخش نگرفت و نزدیکان وی سنگینی این اندوه را دلیل مرگ زودرس او می‌دانند.

درگذشت علی اصغر زند وکیلی
او در سالهای آخر عمر برنامه‌های خصوصی متعددی با محمد موسوی نوازنده برجسته نی اجرا کرد. وی بر اثر سکته قلبی در تاریخ ۷۱/۲/۸ درگذشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آدریان لین

فعالیت های هنری علی اصغر زند وکیلی

برخی از آلبوم‌ها:
امشب شب مهتابه
زلف سرکج
بت چین
دوستان شرح پریشانی من گوش کنید

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی علی اصغر زند وکیلی
4/5 - (102 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه