بیوگرافی علی‌اصغر شاه‌ زیدی

5 سال پیش
عکس اینستاگرام علی‌اصغر شاه‌ زیدی
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی علی‌اصغر شاه‌ زیدی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

علی‌اصغر شاه‌ زیدی (زادهٔ ۱۳۲۷ اصفهان) خواننده و مدرس آواز اهل ایران است.

زندگینامه علی‌اصغر شاه‌ زیدی

بیوگرافی علی‌اصغر شاه‌ زیدی

سبک‌ موسیقی وی موسیقی سنتی ایرانی می باشد.

آغاز کار هنری

علی‌اصغر شاه‌زیدی از سیزده سالگی یادگیری ردیف‌های موسیقی ایرانی را آغاز کرد و پس از ۸ سال، در سال ۱۳۴۹ در زمینه آواز از تعالیم جلال‌الدین تاج اصفهانی بهره‌مند شد و به مدت یازده سال به طور مستمر از جلال الدین تاج تعلیم گرفت. همچنین از شیوهٔ سید عبدالرحیم اصفهانی و رهنمودهای سید محمد طاهرپور بهره برده است.

حاشیه ها

رتبه نخست علی‌اصغر شاه‌ زیدی
کسب رتبه نخست در رشته آواز در دومین آزمون سراسری باربد در سال ۱۳۵۷، تدریس آواز در هنرستان موسیقی اصفهان و واحد موسیقی صدا و سیمای اصفهان، و تدریس خصوصی آواز تاکنون از فعالیت‌های گستردهٔ آموزشی او حکایت دارد.

معروف‌ترین آثار علی‌اصغر شاه‌ زیدی
از معروف‌ترین آثار وی تصنیف «جام مدهوشی» از آلبوم «چرخ گردون» با آهنگ علی تجویدی ، تار جلیل شهناز ، تنظیم فریدون شهبازیان و شعر بیژن ترقی است.ایشان همچنین آوازهای بسیاری را بصورت فی البداهه در برنامه ی تماشاگه راز و رادیو اصفهان اجرا کرده است.

مکتب آوازی اصفهان علی‌اصغر شاه‌ زیدی
او را میتوان تنها بازمانده مکتب آوازی اصفهان دانست که با بهره گیری و درک عمیق از ادبیات فارسی و تلفیق درست و هنرمندانه ی آن با آواز اصیل ایرانی ، جایگاهی رفیع در موسیقی را برای خود قائل شده است.

سایر فعالیت های علی‌اصغر شاه‌ زیدی
او همچنین علاوه بر آواز به نوازندگی نی و سرودن شعر علاقه و فعالیت دارد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دزموند هرینگتون

ویژگی های علی‌اصغر شاه‌ زیدی
آوازهای بسیاری از ایشان در اذهان جاودانه شده اند به عنوان مثال آوازی در افشاری با مطلع «هر کسی را هوسی در سر و کاری در پیش» بر روی غزلی از شیخ اجل سعدی شیرازی یا آواز کرد بیات معروف که به همراهی استاد کسایی و استاد جلیل شهناز بصورت خصوصی اجرا شده است. از نکات دیگر این استاد آواز، میتوان به خلاقیت و نبوغ او اشاره کرد به گونه ای که اگر تمامی آوازهای ایشان را بصورت تطبیقی مورد ارزیابی و مقایسه قرار دهیم، هیچ کدام از آنها در عین استواری بر یک شیوه ی منسجم و منحصر به فرد ، مثل هم و شبیه به یکدیگر نیستند. همین خصوصیت باعث تمایز ایشان از سایر خوانندگان هم نسل او شده است.

همکاری های علی‌اصغر شاه‌ زیدی
شاه‌زیدی با علی تجویدی، جلیل شهناز، حسن کسایی، هابیل علی‌اف و فریدون شهبازیان همکاری هنری داشته است. و نیز بر موسیقی متن سریال (ثقه الاسلام تبریزی-دوازده روزتاریخ مشروطه)، تصنیف گریه کن اثر عارف قزوینی را اجرا کرده است.

فعالیت های هنری علی‌اصغر شاه‌ زیدی

آثار:
آلبوم چرخ گردون
آلبوم سروش آسمانی

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی علی‌اصغر شاه‌ زیدی
5/5 - (2 امتیاز)
1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • ونوس
    1 سال پیش

    من از این استاد کرانقدر سالها پیش آسمان مست را شنیده بودم و این آهنگ را واقعاً دوست داشتم و دوست دارم بسیار زیباست