بیوگرافی حسن اسکندری

5 سال پیش
عکس اینستاگرام حسن اسکندری
3.9/5 - (19 امتیاز)

بیوگرافی حسن اسکندری همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

حسن اسکندری متولد ۱۳۲۶ از عاشیقهای معروف دورهٔ معاصر است.

زندگینامه حسن اسکندری

بیوگرافی حسن اسکندری

طرلان اسکندری، معروف به حسن اسکندری، دوم بهمن سال ۱۳۲۶ در روستای اوزوم‌کاللا ناحیه قره داغ به دنیا آمد.

آغاز کار هنری

در سال ۱۳۴۸ به تبریز بازگشته و نزد عاشیقهای دیگر، مانند عاشیق رسول قربانی و عزیز شهنازی، به کار قاوال نوازی و آواز خوانی مشغول شد. بعد از مدتی، به تشویق بالابان نواز معروف، عباس عبادیان، ساز نوازی را یاد گرفت و هنر عاسیقی را پیشه کرده، همزمان نیز در رادیو تبریز به اجرای داستانهای عاشیقی مشغول شد.

حاشیه ها

شغل حسن اسکندری
از سال ۱۳۳۵ در تبریز به فرشبافی مشغول شّد و از سال ۱۳۴۳ در تهران به نانوائی پرداخت.

کنسرت‌های حسن اسکندری
از سال ۱۳۵۵ کنسرت‌های عاشیق حسن در دانشگاههای ایران پا می‌گیرد و او به محافل روشنفکری وابسته می‌شود. حضور عاشیق حسن اسکندری، عاشیق عبدالعلی نوری و عاشیق قشم جعفری در قهوه‌خانه عاشیقلار آنجا را به محفل روشنفکری تبریز تبدیل کرد. آوازی که حسن به مناسبت آزادی صفر قهرمانیان خوانده معروف است. مطلع این آواز بدینگونه است:
آی قوجامان انسان، داغ تک ویقارلی، ای پیر انسان مقاوم ایستاده چون کوهی سترگ
گلیری هر یردن سوراغین سنین از هر گوشه سراغ ترا می‌گیرند.
وابستگی به دانشگاه برای حسن گران تمام شد؛ در اوضاع سیاسی بعد از انقلاب او را از حرفه عاسیقی منع کردند.

مقام هنری عاشیق حسن اسکندری
در سال ۱۳۶۴، حسن به همراه چند عاشیق دیگر به جشنواره فجر دعوت شد؛ و این آغازی بود بر ارج گذاری به موسیقی عاسیقی. از آن پس او و گروهش در همه جشنواره‌های فجر حضور یافته و جوایزی دریافت کرده‌اند. در ۱۳۷۰ مقام دوم تکنوازی، در ۱۳۷۵ مقام اول گروهی، در سالهای ۱۳۶۹، ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ مقام اول آوازخوانی را به دست‌آورد. دولت با پی بردن به اهمیت تبلیغی این ژانر موسیقی عاشیقها را به فستیوالهای خارجی فرستاد و حسن نیز در اغلب این برنامه‌ها شرکت داشته‌است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رز لزلی

برنامه در کشورهای دیگر حسن اسکندری
او تاکنون در کشورهای مختلفی چون جمهوری آذربایجان، ژاپن؛ آلمان، انگلستان، فرانسه، هلند، چین، ازبکستان، قزاقستان، اسلواکی، اتریش، اسلوونی، مجارستان، چک وترکیه برنامه اجرا کرده است.

جشنواره موسیقی آوینیون فرانسه حسن اسکندری
گروه عاشیق حسن در جشنواره موسیقی آوینیون فرانسه در ۱۳۷۰ به عنوان گروه برگزیده شناخته شد. او در ۱۳۷۵ به عنوان بهترین تنظیم کننده برنامه‌های موسیقی رادیو و تلویزیون و در ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ به عنوان بهترین خواننده و تنظیم کننده برای تولیدات رادیو و تلویزیون انتخاب شد.

نشان تبریز حسن اسکندری
عاشیق حسن به همراه عاشیق رسول قربانی نشان تبریز را دریافت کرده است.

بزرگداشت تولد عاشق حسن اسکندری
یازدهم مرداد ماه ۱۳۸۶ در سالن ۲۰۰۰ نفری شهید آوینی فرهنگسرای بهمن شب شعر و موسیقی بمناسبت بزرگداشت ۶۰ مین سال تولد عاشق حسن برگزار گردید. نزدیک به ۲۵۰۰ نفر از علاقمندان فرهنگ و مدنیت آذربایجان شرکت کردند.

جشن سالگرد تأسیس خانه موسیقی حسن اسکندری
در چهاردهمین جشن سالگرد تأسیس خانه موسیقی، که در ۲۴ مهر ۱۳۹۲ در تالار وحدت برگزار شد، عاشیق حسن اسکندری به عنوان موسیقی کار پیش‌کسوت مورد تقدیر قرار گرفت.

آفرینشگری حسن اسکندری
عاشیق حسن عاسیقی آفرینشگر است. او علاوه بر اجرای موسیقی عاسیقی، دیوانی ترتیب داده که حاوی قوشماها، گرایلی‌ها و تجنیس‌ها و … است. عاشیق حسن در خلق داستان عاشیقی هم دستی دارد. از کارهای او آیلار و ائلدار داستانی» و «عاشیق قشم گوروشو» قابل توجه هستند.

آراز آراز قان آراز به یاد صمد بهرنگی حسن اسکندری
آراز آراز قان آراز – به یاد صمد بهرنگی از اجراهای جالب عاشیق حسن است. توضیح آنکه این سروده، بعد از غرق شدن صمد بهرنگی، بر مبنای یک افسانه محلی توسط بهمن زمانی ساخته شد و اول بار مراد آقایی آن را خواند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی علی عبدالمالکی

فعالیت های هنری حسن اسکندری

آلبوم ها:
حیدر بابا
موسیقی نواحی ایران – موسیقی عاشقی
ایروان چو خودرو
توراخانی
زیل شرور
اورتا نخجوانی
زلفو دارار داراقلار
آغیر دوبیتی
واقف یایماسی
ابدیت گولویم من
میرزه جانی

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی حسن اسکندری
3.9/5 - (19 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه