بیوگرافی ژرژ وه‌آ

5 سال پیش
1.5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی ژرژ وه‌آ به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

ژرژ تاولان مانه اپونگ عثمان وه‌آ (زاده ۱ اکتبر ۱۹۶۶، مونروویا)، سیاستمدار و بازیکن فوتبال سابق لیبریایی است که پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۷ شد و از اوایل سال ۲۰۱۸ سکان امور را در دست گرفت.

زندگینامه ژرژ وه‌آ

بیوگرافی ژرژ وه‌آ

 

فعالیت ورزشی

ایشان را از سرشناس‌ترین مهاجمان آفریقایی تاریخ فوتبال می‌نامند. در سال ۱۹۹۵ و زمانی که در عضویت باشگاه میلان بود بعنوان مرد سال آفریقا، اروپا و جهان انتخاب شد. او تنها مرد سال فوتبال جهان است که نتوانسته در مرحلهٔ پایانی رقابت‌های جام جهانی بهمراه تیم ملی کشورش حاضر شود. ژرژ تاولون مانه اوپونگ عثمان وه‌آ را یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ آفریقا می‌دانند. وی سه بار به عنوان بازیکن سال فوتبال آفریقا معرفی شد و در سال ۲۰۰۴ در لیست برترین بازیکنان زنده فوتبال دنیا که پله منتشر کرد، حضور داشت.

وی در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا ۹۵–۱۹۹۴ با ۷ گل به عنوان آقای گلی دست یافت.

آرسن ونگر معرف وی به فوتبال اروپا بود.

حاشیه ها

سیاست
وه‌آ در سال ۲۰۰۵ در انتخابات ریاست جمهوری کشورش لیبریا نامزد ریاست جمهوری شد و به‌علت تحصیلات پایین، فقدان تجربهٔ سیاسی و شهروند فرانسه بودن در این انتخابات شکست خورد. اما در سال ۲۰۱۷ رای‌دهندگان کشور آفریقایی لیبریا، ژرژ وآه اسطوره فوتبال این کشور از حزب کنگره تغییرات دموکراتیک را به عنوان رئیس‌جمهور آینده خود برگزیدند. او جانشین الن جانسن سیرلیف، اولین رئیس‌جمهور زن در قاره آفریقا و برنده جایزه صلح نوبل شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محمد بلبلی

لیبریا در قرن نوزدهم توسط برده‌های آزاد شده آمریکایی بنیان‌گذاری شد. در ۷۳ سال اخیر، کار انتقال قدرت در این کشور به آرامی انجام نشده‌است اما این بار ناظران بین‌المللی تأیید کردند که انتخابات اخیر به آرامی برگزار شده‌است. در انتخابات این کشور بیش از ۲٫۱ میلیون نفر رای دادند که در نهایت وه‌آ در رقابتی تنگاتنگ با ژوزف بوآکای معاون رئیس‌جمهور سابق پیروز شد. سیرلیف پس از دو دورهٔ شش ساله از قدرت کنار خواهد رفت. او موفق شد به جنگ داخلی ۱۴ ساله در لیبریا خاتمه دهد و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ کشور را از شر ویروس ابولا نجات داد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ لیبریا، ۲٫۱ میلیون نفر رای دادند که در نهایت نام اقای ژرژ وه‌آ از صندوق خارج شد.

وه‌آ جانشین الن جانسن سیرلیف، اولین رئیس‌جمهور زن در قاره آفریقا و برنده جایزه صلح نوبل شد. سیرلیف به جنگ‌های داخلی ۱۴ ساله پایان داد و بحران ابولا در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ که باعث مرگ حدود ۵ هزار نفر از اهالی این کشور شد را مدیریت کرد.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ژرژ وه‌آ
1.5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه