بیوگرافی پرهام مقصودلو

5 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی پرهام مقصودلو به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

پرهام مقصودلو (زادهٔ ۲۲ مرداد ۱۳۷۹ در گرگان) شطرنج‌باز ایرانی است که رکورد بالاترین ریتینگ تاریخ شطرنج ایران را در اختیار دارد. او در سن ۱۵ سالگی موفق شد در جام ستارگان در انزلی و عبور از ریتینگ ۲۵۰۰ عنوان جوان‌ترین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران را به خود اختصاص دهد.

زندگینامه پرهام مقصودلو

بیوگرافی پرهام مقصودلو

فعالیت ورزشی

مسابقات مسترز شارجه
اوج درخشش مقصودلو مسابقات مسترز در شارجه بود که با هزینه شخصی در آن شرکت کرده بود. هفت پیروزی پیاپی برابر بزرگان شطرنج دنیا باعث شد تا توجه جهانیان به درخشش نوجوان نابغه ایرانی جلب شود. پولگار اسطوره شطرنج بانوان جهان چندین و چند بار در توئیتر خود به عملکرد جادویی مقصودلو اشاره کرد. پرهام در شارجه در حضور ۷ سوپر استاد بزرگ (ریتینگ بالای ۲۷۰۰) با اقتدار قهرمان شد و ریتینگ خود را به به ۲۶۳۶ افزایش داد. از جمله دیدارهای او پیروزی با مهره سیاه برابر گاوین جونز انگلیسی، نویسنده کتاب “چگونه بر دفاع سیسیلی غلبه کنیم”، بود که اتفاقاً با همان دفاع سیسیلی شطرنج‌باز نامدار انگلیسی (ریتینگ ۲۶۷۵) را مقهور قدرت خویش کرد.

قهرمانی جوانان جهان
مقصودلو در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در ترکیه شرکت کرد و توانست با ۹ پیروزی، یک تساوی و یک شکست به مقام قهرمانی برسد. تنها باخت مقصودلو در این رقابت‌ها در دور پایانی بود که عنوان قهرمانی اش مسجل شده بود. مقصودلو در این رقابت‌ها به لایو ریتینگ ۲۶۹۰ دست یافت.درخشش در این مسابقات پرهام را به جمع ۱۰۰ شطرنج باز برتر جهان رساند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فردین معصومی

زندگی ورزشی
پرهام شطرنج را از نه سالگی شروع کرد اما پدرش متوجه استعداد پسرش شد و در همان سال او را در کلاس شطرنج نام‌نویسی کرد. آموختن اصول اولیه شطرنج نزد اولین مربی اش منوچهری باعث پیشرفت او شد و توانست ظرف مدت بسیار کوتاهی قهرمان استان شود. مقصودلو سپس به مسابقات کشوری راه پیدا کرد و در سال ۹۴ در حالی که در آستانه قهرمانی بود در نهایت پس از علیرضا فیروزجا و آرین غلامی روی سکوی سوم ایستاد، اما در سال‌های۹۵ و ۹۶ قهرمان ایران شد.

در مرداد ۹۵ تورنمنت جام ستارگان در انزلی برگزار شد که شطرنج بازانی از دنیا از جمله نایجل شورت انگلیسی نایب قهرمان شطرنج جهان در آن حضور داشتند. این مسابقات آغاز درخشش مقصودلو بود و توانست با نتایج درخشان ضمن افزایش ریتینگ خود به بالای ۲۵۰۰ نورم‌های استاد بزرگی اش را تکمیل کند و جوان‌ترین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران شود.

او در همین مسابقات در بخش بلیتس نایجل شورت بلندآوازه را شکست داد. مقصودلو نخستین حضورش در المپیاد جهانی شطرنج که معتبرترین رویداد تیمی جهان محسوب می‌شود را در شهریور ۹۵ تجربه کرد. او روی میز ۲ نشست و توانست رقابت‌ها را بدون شکست پشت سر بگذارد و ریتینگ خود را افزایش دهد. ایران با درخشش مقصودلو و سایر بازیکنان نوجوان با قرار گرفتن در جایگاه شانزدهمی جهان بهترین نتیجه خود در تاریخ را به دست آورد و قهرمان دسته B رقابت‌ها شد.

مقصودلو سپس در المپیاد نوجوانان جهان به دو مدال طلا دست یافت و به همراه ایران قهرمان جهان شد. پس از سال‌ها او توانست در آغاز سال ۲۰۱۸ مقام نخست مسابقات بین‌المللی شطرنج در مومبای هند را به دست بیاورد. ویشی آناند قهرمان سابق جهان شخصاً جایزه مقصودلو را به او تقدیم کرد تا به گفته خودش روزی به یادمانی در شطرنج او رقم خورده باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ناچو مونرئال

قهرمانی در جام یادبود مارگاریان و نتیجه قابل قبول

در سوپر تورنمنت معتبر ایروفلوت در روسیه باعث شد

که مقصودلو سرانجام در رده‌بندی فیده در ماه مارس

۲۰۱۸ از ریتینگ ۲۶۰۰ عبور کند و در جایگاه دهمین

بازیکنان جوان جهان قرار بگیرد. پیش از این تنها

احسان قائم مقامی موفق به عبور از ریتینگ ۲۶۰۰ شده بود اما نتوانسته بود این ریتینگ را حفظ کند. مقصودلو که مهارت خاصی در رقابت‌های بلیتس (برق آسا) دارد، در بخش بلیتس رقابت‌های ایروفلوت موفق به شکست سرگی کاریاکین نایب قهرمان جهان شد که نتیجه بسیار درخشانی بود. عملکرد خوب او در بلیتس باعث شد ریتینگ او به عدد خیره کننده ۲۷۱۳ برسد.

زندگی شخصی

پرهام مقصودلو در یک خانواده فرهنگی پرورش یافت. پدرش کارمند بانک و مادرش معلم آموزش و پرورش است. یک برادر کوچکتر به نام رهام دارد که بر خلاف پرهام شطرنج را دنبال نمی‌کند. مقصودلو که یک دانش آموزی سمپادی بود تحصیلاتش را در مقطع دبیرستان به پایان برد.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی پرهام مقصودلو
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه