بیوگرافی بوریس اسپاسکی

5 سال پیش
4.5/5 - (25 امتیاز)

بیوگرافی بوریس اسپاسکی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

بوریس اِسپاسکی (متولد ۱۹۳۷ میلادی), قهرمان شطرنج جهان از سال ۱۹۶۹ تا سال ۱۹۷۲ سه سال در سن ۳۲ سالگی بود.

زندگینامه بوریس اسپاسکی

بیوگرافی بوریس اسپاسکی

 

فعالیت ورزشی

او در سال ۱۹۶۹ تیگران پتروسیان را با ۶ برد و ۴ باخت و ۱۳ تساوی شکست داد. در سال ۱۹۷۲ در مسابقات قهرمانی شطرنج جهان ۱۹۷۲، عنوان قهرمانی را به بابی فیشر واگذار کرد. او به عنوان یک بازیکن کامل شناخته می‌شد.

اسپاسکی، از اهالی لنینگراد، بعد از شکست بزرگش در مسابقه بر سر عنوان قهرمانی به بابی فیشر در ریکیاویک بسال ۱۹۷۲، مشهورترین بازنده شطرنج شد. در سنین کودکیش از او به عنوان یک اعجوبه نام برده می‌شد و قبل از آنکه در فینال قهرمانی ملی حضور یافته باشد وی را برای یک تورنمنت بین‌المللی انتخاب نمودند. این مسابقات در بخارست بسال ۱۹۵۳ بود و اسپاسکی با شکست دادن اسمیسلف بازیکن برجسته‌ای در جهان (در آنزمان) ورود افسانه‌ای اش را به جهان اعلام داشت.

اواسط دهه ۱۹۵۰ بسیاری بر این عقیده بودند که اسپاسکی بزودی قهرمان جهان می‌شود. اما ضعف عصبی‌اش باعث شکست وی در بازیهای حساس قهرمانی شوروی (سالهای ۱۹۵۸ و ۱۹۶۱) در طی یک مسابقه در چند سال بعد، بوریس احساسش را در ضمن بازی حساسش با تال در ۱۹۵۸ – جائیکه عنوان قهرمانی شوروی مطرح بود – تشریح کرد: “بازی موقتاً تعطیل و به روز دیگری موکول شد و من موقعیت خوبی داشتم، اما به واسطه تحلیل زیاد بازی خسته شده بودم و روز بعد بدون تراشیدن ریشم بازی را از سرگرفتم.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ایوان راکیتیچ

معمولاً قبل از انجام بازیهای مهم دوش می‌گرفتم و بهترین لباسم را می‌پوشیدم و سعی می‌کردم در بهترین حالت خود باشم. اما آن روز من خیلی خودم را با تجزیه و تحلیل بازی درگیر کرده بودم و وقتی سر میز بازی رسیدم خیلی ژولیده و نامرتب بودم. یادم است تال به من پیشنهاد تساوی داد اما من امتناع کردم. بعد احساس برتری افول کرد و رشته بازی از دستم خارج شد. حالا من پیشنهاد تساوی دادم و تال امتناع کرد. وقتی به ادامه بازی تن دادم سالن از هیجان منفجر شد، اما من گیج بودم و بسختی می‌توانستم بفهمم که دارد چه اتفاقی می‌افتد احساس می‌کردم دنیا روی سرم خراب می‌شود. بعد از بازی به خیابان رفتم و مثل یک بچه گریستم.

بحران زندگی شخصی که حوالی سال ۱۹۶۰ گریبانگیر اسپاسکی شد – با مربی قدیمش بهم زد، بخاطر رفتار ناشایستش در بازیهای المپیک شطرنج دانش آموزان برای یکسال از سفر خارجی محروم شد و از اولین همسرش با گفتن این جمله که: «ما مثل دو فیل با رنگهای متضاد هستیم» طلاق گرفت-با گرفتن یک مربی جدید (بانداروسکی آرام و منطقی) به آرامش گرایید: اسپاسکی بالاخره همه موانع را با موفقیت پشت سرگذاشت و در سال ۱۹۶۶ بر سر عنوان قهرمانی جهان رودرروی پتروسیان قرار گرفت اما بگونه‌ای غیرمنتظره از او شکست خورد. او هنوز به اندازه کافی تکامل نیافته بود که قهرمان جهان شود. اما در سال ۱۹۶۹ در فینال بازیها پتروسیان را قاطعانه شکست داد و شگردی که در این بازی به کار برد بنام تکنیک حمله اسپاسکی نام گرفت- کنترل مرکز، سپس روانه ساختن مهره‌ها در روی خطوط باز.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مجید بصیرت

هنگامیکه اسپاسکی عنوان قهرمانیش را تثبیت نمود. شطرنج دوستان انتظار شکوفایی دوره جدید و متهورانه‌ای را داشتند که روش خشک و بیروح پتروسیان به باد فراموشی بسپارد.

اما همه با ناامیدی روبرو شدند. اسپاسکی عنوان جهانی را

باری سنگین یافت و تنها خاطره بیاد ماندنی که از خود بجا

گذاشت غلبه اش بر بابی فیشر آمریکایی در مسابقات

المپیک شطرنج ۱۹۷۰ بود. هنگامیکه فیشر بالاخره برای

جدال بر سر عنوان جهانی تعیین شد (سال ۱۹۷۲) و

تهدید به باز پس گرفتن عنوان جهانی کرد، اسپاسکی

اغلب بواسطه یک احساس قوی تسلیم گرایانه، افسرده

و غمگین بود. سرانجام عنوان قهرمانی را تسلیم کرد و به

دنبال آن جایگاه رفیعش در جامعه شوروی از دست داد، نیز

توسط کارپف و کورچنوی از دو سری مسابقه انتخابی برای

عنوان جهانی حذف شد و بالاخره با زن فرانسوی اش –زن

سوم- در نزدیکی پاریس خانه نشین گردید.

صحبت از قهرمان جهان که نبوغ و استعدادش هرز رفت کار چندان ساده‌ای نیست اما ارمغان طبیعی اسپاسکی برای ورزش شطرنج بحدی بود که می‌بایست زودتر از اینها قهرمان می‌شد و آنرا برای مدتی طولانی تری نگه می‌داشت. شاید با فداکاری و صرف انرژی‌ای که تال یا آلخین، بعنوان مثال، برای شطرنج بکار بردند اسپاسکی می‌توانست یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان جهان باشد.

اسپاسکی در سالهای ۱۹۶۱و۱۹۷۳ به قهرمانی شوروی دست یافت. اگرچه او در سالهای ۱۹۵۶ به همراه مارک تایمانوف و یوری آورباخ و ۱۹۶۳ به همراه لئونید اشتاین و رتمیر خولموف به قهرمانی شوروی دست یافت اما در هر دو، در مسابقه تکمیلی برای مشخص کردن قهرمان شکست خورد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ناچو
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی بوریس اسپاسکی
4.5/5 - (25 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه