بیوگرافی حسان اگزار چنانی‌

5 سال پیش
عکس اینستاگرام حسان اگزار چنانی‌
4.2/5 - (20 امتیاز)

بیوگرافی حسان اگزار چنانی‌ همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

حسان اگزار چنانی‌ (زاده روستای خویس – درگذشته ۹ اسفند ۱۳۸۸) مشهور به حسان اگزار نوازنده ربابه و آوازخوان سبک علوانیه و موسیقی محلی نواحی از جنوب غرب ایران بود.

زندگینامه حسان اگزار چنانی‌

بیوگرافی حسان اگزار چنانی‌

اگزار ساکن روستای خویش (میثم تمار) از توابع بخش شاوور (بیت‌رشگ) و شهرستان شوش دانیال بود.

آغاز کار هنری

حسان از ۱۲ سالگی به خوانندگی و نوازندگی روی آورد که در واژگانی بومی به آن «شاعری» می‌گویند. چنانی‌زاده در سال ۱۳۸۳ توسط حوزه هنری تهران و هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی ایران کشف و به جامعه موسیقی معرفی شد. جاوید معتقد است که حسان اگزار تمام آوازها را ضمن این که نزد علوان الشویع فراگرفته بود، آن فنون را به رشته تحریر درآورد و بسیار تأثیرگذار دراین زمینه عمل کرد. همچنین جاوید، حسان اگزار را از پژوهشگران موسیقی عرب می‌داند.

حاشیه ها

تخصص و شهرت حسان اگزار چنانی‌
شهرت چنانی‌زاده بیشتر به خاطر تخصص در موسیقی نواحی و نوازندگی‌اش با ساز دست سازش به نام ربابه بود که از یک سیم و ساز ساده تشکیل می‌شد. اگزار در بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر شناخته و مورد توجه بسیاری از بزرگان موسیقی ایران قرار گرفت. بعد از آن در زمان مرگش رسانه‌ها او را حماسه خوان خوزستانی معرفی کردند.

سبک حسان اگزار چنانی‌
اگزار علاوه بر سبک علوانیه در سبک‌های مختلفی چون هلیلاوی، شطراوی، محمداوی، مگصوصی، چوبیه و… نیز تخصص کامل داشت. گفته می‌شود حسان اگزار چنانی زاده یکی از بزرگترین نوازندگان رباب بود که در زنده نگه داشتن لحن علوانی نقش مهمی داشت. البته حسان اگزار بر این باور بود که این لحن متعلق به علوان نبود بلکه متعلق به قومی به نام عموری‌ها در خوزستان بود و علوان این لحن را زنده نگه داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سیروس مقدم

زندگی خانوادگی حسان اگزار چنانی‌
تا پایان عمر در روستای خویس (میثم‌ثمار) سکونت داشت. او بیت خوان حماسی خوی و بیت خوان آل الله‌است. هنر شاعری در خانواده آنان موروثی است. پدر بزرگش را به دلیل قریحهٔ شاعریش «جبار ادیب» می‌خواندند وپدرش «سلمان» نیز شاعر وخواننده‌ای توانا بود و هنر ساخت رباب و آوازخوانی را از او آموخت. از حسان نقل شده‌است که که برای دیدن برادرانش به بغداد سفر کرده بود و این سفر مصادف با سالگرد تاجگذاری ملک فیصل در عراق بود و برای هنرنمایی در آن مراسم که معروف‌ترین خوانندگان عرب حضور داشتند شرکت کرد. در این برنامه برگزارکنندگان به حسان یک خودرو به عنوان هدیه دادند اما او آن را به برادرانش در عراق هدیه داد و سوار بر اسبش به شوش بازگشت. او دلیل بازگشت را علاقه به خاک وطنش دانست.

اکران شروبه و حسان اگزار چنانی‌
چنانی‌زاده نزد بزرگانی نظیر «اکران شروبه» که سبک خواندن در خوزستان را تغییر داد آموزش دید. و هم به «بیت‌ها» و هم به «سطور» آشنایی کامل داشت و آوازهای آموری که مشابهتی با امیری‌های مازندران دارد را به اجرا در می‌آورد. همچنین از حسان‌اگزار بیست و هفت خواننده و نه نوازنده سازهای آرشه‌ای از هنرمندان برجسته نواحی مختلف ایران، در ششمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تقدیر و تجلیل نیز به عمل آمد.

منقبت‌خوانی حسان اگزار چنانی‌
قرار بود که فیلم کتاه مستندی با نام «منقبت خوان ائمه اطهار» که مدت زمان آن ۳۰ دقیقه‌است، بوسیله حوزه هنری اهواز دربارهٔ زندگی حسان اگزار چنانی‌زاده منقبت خوان ائمه ساخته شود.
پیش از آن نیز اگزار به عنوان یکی از منقبت‌خوان‌های کشور در آلبوم سه‌جلدی منقبت‌خوانی که هوشنگ جاوید تدوین آن را بر عهده داشت جلوی دوربین رفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سوزان کرایر

دعوت به بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر حسان اگزار چنانی‌
حسان در سال ۸۳ در جشنواره منقبت خوانان در تهران توسط حوزه هنری به جامعه موسیقی کشور معرفی شد چرا که وی آوازهای حماسی و مذهبی می‌خواند و همچنین با موسیقی علوانیه آشنایی کامل داشت و یکی از خوانندگان برجسته عرب خوزستان بود که در زمان احمد حسن البکر رئیس جمهور سابق عراق درجشنواره سالانه خوانندگان و موسیقیدانان برگزیده شد.

علوان الشویع و حسان اگزار چنانی‌
علوان الشویع از آنجا که به سنین پیری رسیده بود برای شرکت در این جشنواره از حسان خواست تابه جای وی در بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که در تهران برگزار می‌شود، شرکت کند و برگزیده شدن حسان در این جشنواره سبب شد احمد حسن البکر از او بخواهد برای زندگی به عراق برود اما وی قبول نمی‌کند و تا پایان عمر در شاوور می‌ماند.

درگذشت حسان اگزار چنانی‌
اگزار دو روز پس از اجرای هنرمندانه در بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در راه بازگشت به زادگاهش در اثر سکته قلبی درگذشت. چنانی‌زاده که شامگاه یکشنبه نهم اسفند در سالن اندیشه تهران حوزه‌هنری و در بخش ذکر و ذاکرین و مولودی آخرین اجرای زندگی اش را در بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر انجام داد در سن ۷۵ سالگی فوت کرد.

پیام تسلیت حسان اگزار چنانی‌
ایمانی خوشخو، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت نیز در پیامی، درگذشت حسان اگزار چنانی‌زاده هنرمند موسیقی نواحی را تسلیت گفت. همچنین محمدعلی خیری دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز در پیامی جداگانه تسلیت خود را به اهالی خوزستان رساند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی امیر عباس گلاب

دوستان حسان اگزار چنانی‌
حسان اگزار چنانی زاده از دوستان درویش بود که به همراه یکدیگر در بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ملودی‌های بکر نواحی را می‌نواختند. سازی که حسان اگزار از آن استفاده می‌کرد دست ساز خودش بود که از یک سیم و ساز ساده تشکیل می‌شد.

آخرین برنامه حسان اگزار چنانی‌
اگزار آخرین برنامه خود را در یکشنبه (۹ اسفندماه ۱۳۸۸) بعد از اجرای احسان خواجه امیری و گروه رومی و غلام مارگیری،غلامرضا آلمه جوقی در سالن اندیشه حوزه هنری تهران برگزار کرد.

مراسم اختتامه و یاد حسان اگزار چنانی‌
در مراسم اختتامه بیست و پنجمین جشنواره موسقی فجر بعد از سخنرانی وزیر ارشاد وقت در بخشی از مراسم یادی از دست رفتگان جامعه موسیقی ایران در سال ۸۹ با پخش کلیپی از حسان اگزار چنانی‌زاده، عطاءالله جنگوک، آندره آرزومانیان، غلامرضا حمزه‌ای، رضا سقایی، محمد نوری، فرید سلمانیان، الین باغچه‌بان، غلامعلی نی‌نواز، علی آبچوری، محمدحسن تفکری، سعید قلی‌پور و حسین فتوحی یاد شد. پیام درگذشت او در جراید و رادیوهای ملی ایران منتشر کرد.

یادبود حسان اگزار چنانی در اهواز
پس از سال‌ها که از مرگ حسان می‌گذشت در تاریخ ۲۴ مهر ۱۳۹۳ تعدادی از فعالان اجتماعی اهواز اقدام به برگزاری همایش یادبود حسان به عنوان قصه گوی قدیمی عرب کردند. همایش یادبود حسان در تالار مهتاب (کتابخانه مرکزی اهواز) با حضور فعالان فرهنگی اجتماعی خوزستان برگزار شد. در این همایش قطعه ویدئویی از قصه گویی حسان اگزار پخش شد.

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی حسان اگزار چنانی‌
4.2/5 - (20 امتیاز)
1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • عبدالنبی کنانی
    2 سال پیش

    حسان‌ کزار‌ ساکن روستای سه راهی خویس (مهاجرین)درکنار جاده اصلی وبین المللی اهواز-اندیمشک هست و فامیلها ی این هنرمند و همچنین یکی از دختران آن دراین روستا زندگی میکنن. پس زادگاه این هنرمند ربطی به خویس ندارد.