بیوگرافی ماگنوس کارلسن

5 سال پیش
بیوگرافی ماگنوس کارلسن
Rate this post

بیوگرافی ماگنوس کارلسن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

اسون ماگنوس اون کارلسن (به نروژی: Sven Magnus Øen Carlsen) (زادهٔ ۳۰ نوامبر ۱۹۹۰ در تنسبرگ، نروژ) استاد بزرگ و نابغه شطرنج اهل نروژ است که بازیکن شماره یک رتبه‌بندی جهانی شطرنج و قهرمان فعلی شطرنج جهان است. ریتینگ اوج او ۲۸۸۹٫۲ می‌باشد که در عین حال بالاترین ریتینگ تاریخ شطرنج نیز محسوب می‌شود. از سال ۲۰۰۹، او در ۵ سال پیاپی برنده جایزه معتبر اسکار شطرنج شده‌است.

زندگینامه ماگنوس کارلسن

بیوگرافی ماگنوس کارلسن

فعالیت ورزشی

کارلسن برای اولین بار در مسابقات قهرمانی شطرنج جهان U12 در سال ۲۰۰۲ به تساوی دست پیدا کرد. مدتی بعد از آن در مسابقه شطرنج شرکت تاتا به رتبه اول دست پیدا کرد. او در ۱۵ سالگی برنده مسابقات قهرمانی شطرنج نروژ شد و در ۱۷ سالگی در مسابقات شطرنج ۲۰۰۸ کروس ریتینگ ۲۷۳۳ را بدست آورد و عنوان دوم جدول را از آن خود کرد.

کارلسن قهرمان بلیتز جهان در سال ۲۰۰۹ شد. درخشش او در رویداد چندجانبهٔ «مروارید بهار نانجینگ» در سپتامبر و اکتبر ۲۰۰۹ یکی از بهترین نتایج تاریخ شطرنج توصیف شد که وی را به ریتینگ ۲۸۰۱ رساند. کارلسن همچنین قهرمان شطرنج برق‌آسای جهان در سال ۲۰۰۹ شده‌است.

او در سال ۲۰۱۳ با فتح تورنمنت انتخابی، توانست حق رویارویی در مقابل ویسواناتان آناند را در رقابت قهرمانی شطرنج جهان در سال ۲۰۱۳ بدست آورد. در این رقابت کارلسن موفق شد با برتری ۶٬۵–۳٬۵ مقابل آناند، ضمن کسب عنوان قهرمانی جهان، به سلطه ۶ ساله آناند بر شطرنج جهان خاتمه دهد.

در رقابت شطرنج قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ کارلسن موفق شد بار دیگر و پس از انجام ۱۱ مسابقه با نتیجه ۶٫۵–۴٫۵ ویسواناتان آناند را شکست دهد و مجدداً عنوان قهرمانی شطرنج جهان خود را تکرار کند.

وی در سال ۲۰۱۶ نیز با پیروزی در مقابل سرگئی کاریاکین توانست مقام قهرمانی شطرنج جهان را برای بار دیگر حفظ کند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محمد نصرتی

کارلسن در سال ۲۰۰۴ در مسابقات شطرنج تاتا استیل در ویک آن زی شرکت کرد و نمره ۱۰/۱۳ را به دست آورد. او در این رقابت‌ها در گروه C قرار گرفت و تنها در مقابل دوسکو پاواسویچ شکست خورد. به دلیل نتیجه خوب در این بازی او اولین معیار استادبزرگی شطرنج را به دست آورد و درجه‌بندی عملکرد ۲۷۰۲ را کسب کرد. نقطه قوت او مات کردن سیپک ارنست در ۲۹ حرکت بود. پیروزی کارلسن در گروه C باعت شد تا او در سال ۲۰۰۵ در گروه B بازی کند.

بازی خیره کننده او باعث شد تا واشینگتن پست لقب «موتسارت شطرنج» را برای او به کار بگیرد. آگدستین نیز بیان کرد که کارلسن حافظه خوبی دارد و می‌تواند گستره وسیعی از روش‌های بازی را پیش بگیرد. توانایی کارلسن توجه مایکروسافت را جلب کرد و این شرکت حامی او شد.

کارلسن دومین معیار استادبزرگی شطرنج را در مسابقات آئروفلوت اوپن مسکو و در ۱۷ مارس به دست آورد. او در تورنمنت شطرنج سریع ریکیاویک شرکت کرد و قهرمان سابق جهان آناتولی کارپف را شکست داد. در روز بعد بازی او با گری کاسپارف رو در رو شد، در اولین بازی به تساوی دست یافت اما بازی دوم را از دست داد و از دور رقابت‌ها حذف شد.

در ششمین مسابقه قهرمانی شطرنج جهان که از ۱۸ تا ۲۸ آوریل در دبی برگزار شد، کارلسن سومین و آخرین معیار استادبزرگی شطرنج را به دست آورد. به این ترتیب او به جوان‌ترین استادبزرگ شطرنج آن زمان تبدیل شد. (البته بعد از سرگئی کاریاکین که در سن ۱۲ سال و ۷ ماه این عنوان را به دست آورد) کارلسن در مسابقات قهرمانی شطرنج جهانی فیده ۲۰۰۴ شرکت کرد و به عنوان جوانترین شرکت کننده مسابقه اعلام شد، اما در همان دور اول از لئون آرونیان شکست خورد.

در ماه ژوئیه کارلسن و برگ استنستد برای اولین بار در مسابقات قهرمانی شطرنج نروژ به امتیاز ۷/۹ دست یافتند؛ بنابراین بازی دو نفره دیگری تنظیم شد اما استنستد بازی را به خاطر برتری ترک کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فرزاد مجیدی

۲۰۰۵
در رویداد اسمارتفیش اسکار شطرنج شهر درامن و در جشنواره بین‌المللی شطرنج ۰۵–۲۰۰۴ کارلسن موفق به شکست الکسی شیروف شد و رتبه دهم را در این مسابقات کسب کرد. و در تورنمنت جهان نیز مشترک برنده شد. در ماه ژوئن کارلسن در نیمه نهایی مسابقات شطرنج سریع لئون چهار بازی در برابر ویسواناتان آناند انجام داد که در این زمان رتبه دوم را در جهان داشت و برنده مسابقات قهرمانی شطرنج سریع جهان ۲۰۰۳ نیز بود. در نهایت آناند ۳–۱ پیروز بازی شد.

در مسابقات قهرمانی شطرنج نروژ، کارلسن بار دیگر در جایگاه اول بازی را به پایان رساند، این بار سایمن آگدستین مربی او بود. رقابت‌های پلی آف نیز بین ۷ تا ۱۰ نوامبر برگزار شد و این بار کارلسن نسبت به قبل عملکرد بهتری داشت. این رقابت‌ها بسیار نزدیک بود. آگدستین اولین بازی را برنده شد، کارلسن دومی را. بدین ترتیب بازی به دو بازی رفت و برگشت سرعتی تبدیل شد. کارلسن اولین بازی سریع را برنده شد، آگدستین دومی را و این تساوی آن قدر ادامه پیدا کرد که در ششمین بازی آگدستین برنده شد و عنوان قهرمانی را کسب کرد.

کارلسن در ورشو، ۲۰۰۵
در پایان سال ۲۰۰۵، کارلسن در جام جهانی شطرنج ۲۰۰۵ در خانتی-مانسییسک روسیه شرکت کرد. او در مسابقات حذفی با زوراب آزمافراشویلی و ایوان چارپینوف بازی کرد و این بازیکنان را شکست داد. در همین رقابت‌ها او از اوگنی بالیف شکست خورد. اما بعد از آن پیش از باخت دوباره در مقابل یول لوتیر و ولادیمیر مالاخوف به پیروزی رسید. باخت دوباره او در مقابل گاتا کامسکی رقم خورد. در نهایت کارلسن در جایگاه دهم جای گرفت و جوان‌ترین نامزد مسابقات قهرمانی رسمی جهان شد. در اکتبر، او در مراسم یادبود آرنولد ایکرم در گاسدال شرکت کرد و با امتیاز ۸/۹ و درجه‌بندی عملکرد ۲۷۹۲ مقام اول را کسب کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پرهام مقصودلو

رکوردها
کارلسن در سن ۱۳ سالگی در رقابتهای بلیتز جهان در سال

۲۰۰۴ موفق به شکست آناتولی کارپف و کسب تساوی در

برابر گری کاسپاروف (دو قهرمان مشهور جهان) شد، تا رکورد

قابل توجهی از خود بر جای بگذارد.
کارلسن در سال ۲۰۰۴ در حالی که ۱۳ سال و ۱۴۸ روز داشت

به درجه استاد بزرگی رسید تا به دومین استاد بزرگ جوان در

تاریخ شطرنج تبدیل شد. اگر چه در حال حاضر او سومین استاد

بزرگ جوان تاریخ شطرنج محسوب می‌شود.

در لیست ریتینگ نوامبر ۲۰۰۹ فیده، کارلسن با داشتن ریتینگ

۲۸۰۱ فیده به پنجمین بازیکنی تبدیل شد که از مرز درجه ۲۸۰۰

عبور کرده‌است، و البته با سن ۱۸ سال ۳۶۶ روز جوانترین فردی

بود که موفق به ثبت این رکورد شده بود.
کارلسن در ژانویه ۲۰۱۰ با ۱۸ سال سن جوانترین بازیکن تاریخ

شطرنج شد که در ردهٔ اول ریتینگ فدراسیون بین‌المللی شطرنج

قرار گرفته‌است. این رکورد پیش از این در اختیار ولادیمیر کرامنیک بود.

در لیست ریتینگ ژانویه ۲۰۱۳ فیده، کارلسن به درجه ۲۸۶۱ دست

یافت و بدین ترتیب رکورد ریتینگ ۲۸۵۱ گری کاسپاروف را که در ژوئیه

۱۹۹۹ ثبت شده بود، شکست.
او در سال ۲۰۱۳ با کسب عنوان قهرمانی جهان در سن ۲۲ سالگی،

با چند ماه اختلاف نسبت به سن گری کاسپاروف در رقابت قهرمانی

جهان سال ۱۹۸۵، تبدیل به دومین قهرمان جوان تاریخ شطرنج جهان شد.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ماگنوس کارلسن
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه