بیوگرافی پایان رأفت

5 سال پیش
4.9/5 - (504 امتیاز)

بیوگرافی پایان رأفت به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

پایان رأفت متولد ۱۸ شهریور سال ۱۳۴۹ فوتبالیست و مربی ایرانی است.

زندگینامه پایان رأفت

بیوگرافی پایان رأفت

 

فعالیت ورزشی

فوتبال را از باشگاه‌های شهرستان آستارا شروع کرد. دوران طلایی وی زمان حضور در تیم پرسپولیس است. وی پس از مدتی حضور در ایران و بازی در تیم‌هایی چون ملوان، پرسپولیس و صباباتری به تیم حتا یکی از تیم‌های لیگ امارات پیوست. وی سابقه مربی‌گری تیم زیر۲۰ سال پرسپولیس را نیز دارد.

بخشی از مصاحبه

پایان رافت این روزها کجاست و چه می‌کند؟

در حال حاضر فعالیت فوتبالی من به آکادمی‌ و مدرسه فوتبالی که راه‌اندازی کرده‌ام بر می‌گردد و فعالیت رسمی در فوتبال ندارم. یک زمین فوتبال در تهران گرفته بودم که دیگر نتوانستم آن را تمدید کنم و به اسلامشهر رفتم و الان آنجا مشغولم. متاسفانه در تهران به فوتبالی‌ها زمین نمی‌دهند و غیرفوتبالی‌ها برایشان در اولویت قرار دارد.

چرا با باشگاه پرسپولیس برای مدرسه فوتبال همکاری نمی‌کنید؟

پرسپولیس هم به بعضی از پیشکسوت‌ها چنین امکاناتی می‌دهد ولی این‌ها برنامه‌ریزی دقیقی پشتش نیست و شرایط خاص خودش را دارد. کل ایران دوست دارند برای استقلال و پرسپولیس بازی کنند ولی این دو باشگاه هیچ وقت به آکادمی اهمیت نمی‌دهند. باشگاه‌های شهرستانی مثل سپاهان و ذوب آهن آکادمی‌های خوبی دارند ولی استقلال و پرسپولیس فقط استفاده کننده هستند و هر سال پول هنگفتی می‌دهند و بازیکنان تیم‌های دیگر را می‌خرند. شما بگو چرا باید بهترین استعدادهای فوتبال جذب آکادمی کیا شوند؟ مگر مهدوی‌کیا امکاناتش بیشتر از استقلال و پرسپولیس است؟

سوای بحث فوتبال پایه شرایط حال حاضر پرسپولیس را چطور می‌بینید؟

پرسپولیس در سال‌های اخیر شرایط خیلی خوبی دارد. لیگ پانزدهم با تفاضل گل قهرمانی را از دست داد و دو فصل پیاپی قهرمان شد و برای دومین بار به جمع ۴ تیم برتر آسیا رسیده است. فکر می‌کنم قهرمانی لیگ دیگر مزه‌ای برای پرسپولیسی‌ها ندارد و به حق خواهان قهرمانی آسیا هستند و پتانسیل رسیدن به آن را دارند. السد تیم قدرتمندی است ولی توانایی شکست آنها و رسیدن به فینال را داریم.

محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات و جدایی ستاره‌ها هم باعث ضعیف شدن پرسپولیس نشد. دلیلش چیست؟

درست است که بازیکنان خوبی جدا شدند و کمبود بازیکن روی نیمکت داریم ولی نفرات اصلی از بهترین‌های فوتبال ایران هستند و چند سال است کنار هم بازی می‌کنند و همدلی و اتحاد خوبی بینشان ایجاد شده و همین باعث می‌شود همچنان در فوتبال ایران بهترین باشند و در آسیا هم حرف زیادی برای گفتن داشته باشند.

شرایط استقلال چطور است؟

استقلال سال گذشته با آمدن شفر شرایط خیلی خوبی پیدا کرد و ایشان تحول بزرگی ایجاد کرد. مربی‌های آلمانی دیسیپلین خاصی دارند که به درد فوتبال ما می‌خورد ولی در فصل حاضر چند مهره کلیدی این تیم مثل مجید حسینی، امید ابراهیمی، جپاروف و تیام جدا شدند و چند بازیکن هم مصدوم شدند تا کیفیت تیم افت کند. استقلال برخلاف پرسپولیس تغییر و تحولات زیادی داشته و به ترکیب ثابتی نرسیده و همین باعث شده اوضاع خوبی نداشته باشد. فکر می‌کنم اوضاع پرسپولیس خیلی بهتر از استقلال است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی استر ویلیامز

پس تیم شما دربی را می‌برد.

شرایط دربی قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان روی قدرت تیم‌ها نظر داد ولی فکر می‌کنم شانس بردن پرسپولیس بیشتر است و امیدوارم این اتفاق هم بیافتد. البته استقلال خیلی تیم قابل احترامی است و قصد نادیده گرفتن ارزش‌های این تیم را ندارم.

برگردیم به زمان خودتان. چند دربی را تجربه کردید و چند گل زدید؟

فکر می‌کنم در ۸ یا ۹ دربی حضور داشتم و ۲ گل هم زدم که یکی از آنها را قبول نکردند و یک گل به اسمم ثبت شد که به دوست و همشهری خود هادی طباطبایی زدم. طباطبایی از بهترین گلرهای ایران است و گل من شانسی وارد دروازه شد و توپ خورد به سرم و رفت توی گل.

طباطبایی آن زمان به خاطر بازی خوب مقابل دانمارک سر زبان‌ها افتاده بود و بعدها به شوخی می‌گفتند مهاجمان دانمارک باید از رافت گل زدن به طباطبایی را یاد بگیرند

نه این چه صحبتی است. من کسی نیستم که بخواهم چیزی یاد کسی بدهم. آن گل هم همانطور که گفتم شانسی بود.

جذاب‌ترین دربی که در آن حضور داشتید کدام بود؟

فکر می‌کنم همان دربی سال ۷۹ بود که یکی از جذاب‌ترین دربی‌های تاریخ بود. ۴ گل داشت، جنجال داشت و هرچه بخواهید در آن بود. متاسفانه بعد از بازی فضایی ایجاد کردند که زیبایی‌های آن تحت الشعاع قرار گرفت. بحثی که فکر می‌کردیم تمام شده ولی هرجا نشستند در موردش صحبت کردند.

چرا یک بار برای همیشه در مورد درگیری با برومند صحبت نمی‌کنید و حقایق را نمی‌گویید؟

چون من برای رفاقت و نان و نمکی که با کسی می‌خورم ارزش قائلم و وقتی با کسی دست می‌دهم نمی‌خواهم آبرویش را ببرم. هرکسی می‌داند آنجا چه اتفاقی افتاد و خودش می‌داند و خدای خودش. اگر من فحاشی کرده بودم تاوانش را می‌دادم ولی من حتی یک روز هم محروم نشدم چون واقعاً کاری نکرده بودم. آنهایی که ۱۸ ماه محروم شدند باید توضیح بدهند چکار کردند.

ولی مگر می‌شود یک نفر بدون دلیل به صورت کسی مشت بزند؟

نمی‌دانم می‌شود یا نه. آن بازی به طور دقیق با اتفاقاتش توسط کمیته انضباطی و بزرگان فوتبال آن زمان موشکافی شد و صحبت‌های همه را شنیدند و حکم صادر کردند. از آنها بپرسید چرا من یک روز محروم نشدم و آنها ۱۸ ماه از فوتبال دور بودند. بعد از آن روز ۱۰ بار مارا جاهای مختلف دعوت کردند و رو بوسی کردیم و حتی خودم پیش قدم می‌شدم برای این کار ولی وقتی دست می‌دادیم و می‌رفتیم فردایش تا یک تریبون می‌دیدند میگفتند پایان رافت فحش داده است. خب باید یک جوری حرکتشان را توجیه کنند و اگر این را نگویند چه می‌توانند بگویند؟

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بهنام برزای

شاید دلیلش این است که سکوت کرده‌اید و نمی‌گویید چه اتفاقی افتاد و ماجرا یک طرفه نقل می‌شود؟

گفتم که من برای قول و قرار و نان و نمک ارزش قائلم و نمی‌خواهم آبروی کسی را ببرم. من دیگر ۲۸ ساله نیستم و ۵۰ سالم است. تعجب می‌کنم از کسانی که تا یک تریبون می‌بینند خودشان را گم می‌کنند و هرچه می‌خواهند می‌گویند. پرویز رفیق من است و دوست ندارم علیهش حرف بزنم ولی واقعاً مشکل از من است که سکوت کرده‌ام. اشکالی ندارد بگذارید هرچه می‌خواهد بگوید.

الان اگر جایی به طور مشترک دعوت شوید بازهم دست می‌دهید؟

ما در طول سال شاید ۱۰ بار همدیگر را در محافل مختلف ببینیم ولی اگر جایی برای مطرح کردن دوباره این موضوع باشد نمی‌روم. ساعت ۱۱ امروز هم جایی دعوت شدم که او حضور داشت ولی گفتم نمی‌آیم. چند بار دست بدهیم و بعدش بروند برای تیتر یک شدن آن صحبت‌ها را انجام دهند؟ متاسفانه نمی‌خواهند باور کنند فوتبالشان تمام شده و دیگر روی بورس نیستند و هرکاری می‌کنند که به رسانه‌ها برگردند. همه هم من را میشناسند و هم بقیه بازیکنان را. در طول سال‌هایی که فوتبال بازی کردم یک حاشیه کوچک کسی از من ندیده است و اخلاقم را همه می‌شناسند.

ناراحت نمی‌شوید که با چند سال حضور در فوتبال همه شما را با آن اتفاق به یاد می‌آورند؟

نه. مهم نیست و با هرچه می‌خواهند به یاد بیاورند. من زحمت کشیدم به پیراهن پرسپولیس رسیدم و با دلالی و پول دادن وارد فوتبال نشدم. افتخارم این است که خود پروین من را خواست و حتی عابدینی به من گفت راضی به جذب تو نبودم ولی در موردت اشتباه می‌کردم.

سیستم آن زمان علی پروین به علی اصغری معروف بود. این نام از کجا آمد؟

نمی‌دانم از کجا آمد ولی اصلاً چنین مسائلی را قبول ندارم. هرکسی می‌تواند با سیستم علی اصغری ۲۷ تا جام بیاورد بیاید انجام دهد. علی پروین با یک نگاه متوجه می‌شد باید چطور ترکیب بچیند و ارنج کند. چند صد بازیکن به فوتبال معرفی کرده و شاگردهایش همه مربیان خوبی شده اند. دایی، قلعه‌نویی، درخشان، مایلی کهن و… همه شاگردان پروین بودند و اگر سیستم او علی اصغری بود الان همه به این سیستم بازی می‌کنند. آقای قلعه نویی که از بهترین مربیان فوتبال ماست با همین سبک بازی می‌کند و هنوز قهرمانی می‌آورد و نشان می‌دهد سیستم علی پروین هنوز هم جواب می‌دهد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی گابریل باتیستوتا

آن زمان شما را مهره اصلی سیستم علی پروین می‌دانستند و می‌گفتند از همه جای زمین توپ را برای رافت می‌فرستاند تا به خاطر قد بلندش سر بزند

اصلا چنین چیزی نبود و سیستم بازی ما این نبود. ما همه نوع بازیکنی در زمین داشتیم. حمید استیلی جنگنده بازی می‌کرد. علی کریمی تکنیکی را داشتیم. مهدوی کیای فانتزی و هر شکل بازیکنی که بگویید در زمین بود و من هم به واسطه قد بلندم فیزیکی بازی می‌کردم.

در بین مهاجمان حال حاضر کدام بازیکن را شبیه پایان رافت می‌دانی؟

هیچ بازیکنی مثل من در حال حاضر وجود ندارد. شاید بگویم اینطور برداشت شود که از خودم تعریف می‌کنم ولی هر کسی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و من هم کسی را شبیه خودم نمی‌بینم. شما کسی را می‌شناسی؟

شاید تا حدی کی‌روش استنلی سپاهان را بتوان مقایسه کرد

استنلی بازیکن خیلی خوبی است و روی توپ‌های هوایی عالی کار می‌کند. آقای قلعه‌نویی همیشه بازیکنان خوبی جذب می‌کند که به درد سبک فوتبالی‌اش می‌خورد.

صحبت از علی پروین شد. مسائلی که در مورد رختکن پرسپولیس می‌گویند درست است؟

علی پروین حکم پدر را برای ما داشت و بزرگتر تیم بود.

یک شیرینی خاصی داشت و اگر هم حرفی می‌زد دل

سوزانه و پدرانه بود. اگر من بد بازی کنم علی پروین یقه‌

ام را نگیرد پس چه کسی باید بگیرد؟ اگر حرفی هم می‌زد

به خاطر پیشرفت خودمان بود و هرچه می‌گفت از دست او

ناراحت نمی‌شدیم.

برویم سراغ تیم ملی. نظرت در مورد کی‌روش چیست؟

کی‌روش مربی خوبی است و خوشحال شدم شنیدم

ماندنی شده است. او ۸ سال در ایران بوده و   شرایط

فوتبال ما را به خوبی میشناسد و نباید اجازه جدا شدن

به او می‌دادند و تمدید قراردادش کار خوبی بود و با بازیکنانی

هم که دارد شانس زیادی برای جام ملت‌ها و قهرمانی داریم.

منتهی از نظر رفتاری باید کمی در مصاحبه‌هایش تجدید نظر

کند و آرام‌تر باشد.

و در آخر اینکه دربی است و کری‌هایش. برای استقلالی‌ها کری نمی‌خوانی؟

من هیچ وقت کری نخواندم و اصلا بلد نیستم کری خواندن چگونه است.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی پایان رأفت
4.9/5 - (504 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه