بیوگرافی علی جباری

5 سال پیش
3.8/5 - (25 امتیاز)

بیوگرافی علی جباری به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

علی جباری (زادهٔ ۲۹ تیر ۱۳۲۵ در تهران) بازیکن پیشین استقلال تهران و تیم ملی فوتبال ایران، کارشناس فوتبال و دارنده نشان طلای فوتبال آسیا است. جباری در سال ۱۳۴۹ با استقلال قهرمان آسیا شده‌است و در دو قهرمانی نخست تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ و قهرمانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ عضو تیم ملی ایران بوده‌است. علی جباری از اواخر دهه چهل تا اواسط دهه پنجاه کاپیتان تاج بود.

 زندگینامه علی جباری

بیوگرافی علی جباری

فعالیت ورزشی

پیشینه باشگاهی

جباری نوجوان خیلی زود مورد توجه باشگاه پهلوان‌پور قرار گرفت و از آن‌جا به راه‌آهن رفت. راه او از بچه‌محل‌ها جدا شد و به باشگاهی رفت که سکوی پرتاب او شد. جباری که در مسابقات محلی در خط دفاع بازی می‌کرد در تیم جدیدش یک‌باره سر از خط هافبک درآورد. مربی او در راه‌آهن رسول مددنوعی بود. جباری سه سال در راه‌آهن ماند و سپس در سال ۱۳۴۴راهی تاج شد و تا پایان دوره بازیکنی خود به مدت ۱۰ سال پیراهن این تیم را به تن کرد.

در آن زمان رقابت‌های فوتبال درون استان‌ها برگزار می‌شد و جباری همراه با تیم تاج سه عنوان قهرمانی در مسابقات فوتبال باشگاه‌های تهران در سال‌های ۱۳۴۸، ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ به‌دست‌آورد. در سال ۱۳۴۹ بازی‌های فوتبال در ایران از شکل استانی خارج شد و به صورت سراسری برگزار شد. قهرمانی دوره نخست لیگ سراسری فوتبال که با نام جام منطقه‌ای برگزار شد نیز به تاج رسید. علی جباری بهترین بازیکن آن جام شد. نخستین جام قهرمانی باشگاه استقلال در سطح قاره آسیا در سال ۱۳۴۹ به موزه این باشگاه افزوده شد و علی جباری عضوی از آن تیم بود. سال ۱۳۵۳ علی جباری جام تخت جمشید را برای باشگاه تاج بالای سر برد.

جباری از سال ۱۳۴۹ و در حالی که ۲۴ سال سن داشت در حضور بازیکنان بزرگ و ملی‌پوش تاج کاپیتان آبی‌پوشان شد. خداحافظی زودهنگام او از فوتبال در ۲۹ سالگی پایان حضور او در این تیم بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سرگئی کاریاکین

یکی از حاشیه‌های فوتبال ایران در آبان ماه ۱۳۵۰ در جریان دیدار تاج در مقابل بن سوسون برزیل صورت گرفت. در این بازی هواداران دو تیم تاج و پرسپولیس شروع به فحاشی علیه ستارگان دو تیم به خصوص علی جباری و همایون بهزادی کردند. شدت فحاشی‌ها به قدری بود که جباری در اواسط بازی جای خود را به حسن روشن شانزده ساله داد. او از میدان خارج شد و شروع به گریستن کرد. حواشی این بازی بازتاب گسترده‌ای داشت. به طوری که هفته بعد از آن در جریان بازی منتخب تهران و بن سوسون جباری بر دوش ممد بوقی لیدر پرسپولیس قلم دوش شد و پرسپولیسی‌ها شعار «جباری دوستت داریم» سر دادند.

تأثیر رایکوف
رایکوف علاوه بر نقش بزرگی که در موفقیت‌های تیمی باشگاه تاج داشت، در موفقیت‌های فردی بازیکنان آن تیم نیز سهیم بوده‌است. استقلال در آن سال‌ها مهره‌هایی بزرگ داشت و از طرفی بازیکنان جوان و جویای نام نیز به‌طور مرتب از سوی رایکوف کشف می‌شدند و به تیم اضافه می‌شدند. علی جباری معتقد است که رایکوف می‌توانست این شرایط را مدیریت کند و این بازیکنان را روی نیمکت حفظ کند. وظیفه کاپیتان تیم نیز در حضور این ستارگان در تیم سنگین‌تر می‌شد و باید تلاشی مضاعف می‌کرد.

سعی می‌کردم بیشتر از همه تلاش کنم. رایکوف همیشه به من می‌گفت اگر کاپیتانی را از تو بگیرم که دیگر لازم نباشد با بازیکنان حرف بزنی و فقط کار خودت را انجام بدهی، خیلی بهتر بازی خواهی کرد. رایکوف مرا کشف نکرد، اما یک تولد تازه به من داد. رایکوف مسیر مرا عوض کرد. جای مرا تغییر داد.

شماره ۸
پیراهن شماره ۸ تیم فوتبال باشگاه استقلال که در حال حاضر از ارزش ویژه‌ای برخوردار است، پیراهن علی جباری در این تیم بوده‌است. پیش از او پرویز کوزه‌کنانی شماره ۸ تاج را می‌پوشید. جباری با پیراهن شماره ۸ سال‌ها کاپیتان استقلال بود. معروف است که او بازوبند نداشته و برای‌اش پیراهنی می‌دوختند که رنگ بازوی آن متفاوت بوده تا لازم نباشد بازوبند ببندد.

جباری پس از مدتی در تیم ملی ایران هم شماره ۸ را بر تن کرد. این شماره پیش از آن بر تن حمید شیرزادگان بود و بعد هم به فریبرز اسماعیلی رسیده بود. تا این‌که حسین مبشر رئیس فدراسیون وقت به علی جباری اعلام کرد که حسین فکری تصمیم گرفته‌است از این پس او با پیراهن شماره ۸ ایران به زمین برود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رادومیر جالوویچ

رکورد گل‌زنی در استقلال
علی جباری ۸۹ گل با پیراهن تاج به ثمر رسانده است. این رکورد بیش از سه دهه دست‌نخورده باقی‌مانده بود. آرش برهانی در روز ۲۵ دی ۱۳۹۱ از این حد نصاب عبور کرد. وی یک بار در جریان بازی با برق تهران ۵ بار دروازه این تیم را باز کرد تا تاج شش بر صفر برنده باشد.

عملکرد در دربی‌ها
علی جباری ۱۷ دربی با پیراهن تاج به میدان رفته است. او با ۱۱ بار کاپیتانی تیم‌اش در دربی‌ها در میان بازیکنان هر دو تیم رکورددار است. وی ۱۲ شهرآورد پی‌درپی در ترکیب تیم استقلال بوده‌است و از این منظر در میان بازیکنان استقلال در رده چهارم قرار دارد. جباری در دربی‌ها ۵ گل برای استقلال به ثمر رسانده است و از این نظر همراه با غلام‌حسین مظلومی در میان آبی‌پوشان رکورددار است.

پیشینه ملی
نخستین بازی ملی جباری در یکم امردادماه ۱۳۴۴ در نخستین جام عمران منطقه‌ای در تهران مقابل تیم ملی پاکستان به ثبت رسیده است. نخستین گل ملی جباری نیز در همین دیدار به ثمر رسید. علی جباری با این‌که در پست هافبک بازی می‌کرد، همواره از گل‌زنان برتر تیم ملی فوتبال ایران به‌شمار می‌رفت. اوج درخشش علی جباری در تیم ملی ایران در دیدار با میزبان جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲ در مرحله گروهی این رقابت‌ها و در جدال برای صدرنشینی این گروه رخ داد.

این بازی در شرایطی برگزار شد که مقامات فدراسیون فوتبال پیش از مسابقه از بازیکنان خواسته بودند بازی را واگذار کنند تا تایلند نیز از گروه صعود کند. اما در زمین مسابقه پس از این‌که تیم تایلند با دو گل از ایران پیش افتاد، علی جباری در ۱۰ دقیقه پایانی مسابقه هت تریک کرد و سریع‌ترین هت تریک تاریخ جام ملت‌های آسیا را رقم زده و بازی به سود ایران پایان یافت. جباری در بازی فینال نیز زننده یکی از دو گل ایران به تیم کره جنوبی بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی غلامحسین پیروانی

این دومین قهرمانی پیاپی تیم ملی ایران و علی جباری در جام ملت‌های آسیا بود. او در ۲۴ مرداد ۱۳۵۳ در جریان پیروزی سه بر صفر تیم ملی فوتبال ایران برابر باشگاه فوتبال فنرباغچه یکی از گل‌های ایران را به ثمر رساند. جباری در تاریخ ۲۴ شهریورماه ۱۳۵۳ پس از پیروزی در فینال هفتمین دوره بازی‌های آسیایی در تهران از فوتبال ملی کنار رفت.

عملکرد در تیم ملی ایران
علی جباری از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۳ عضو تیم ملی ایران بوده‌است که در این ۱۰ سال ۳۷ بازی برای تیم ملی ایران انجام داده و ۱۳ گل به ثمر رسانده‌است.

افتخارات ورزشی

باشگاهی
قهرمان مسابقات فوتبال باشگاه‌های تهران در فصل ۱۳۴۸ با تیم تاج
قهرمان جام باشگاه‌های آسیا ۱۳۴۹ با تیم تاج
قهرمان مسابقات فوتبال باشگاه‌های ایران جام منطقه‌ای ۱۳۴۹ با تیم تاج
قهرمان مسابقات فوتبال باشگاه‌های تهران در فصل ۱۳۵۰–۱۳۴۹ با تیم تاج
سه بار قهرمانی در جام میلز هند در سال‌های ۱۳۴۸، ۱۳۴۹، ۱۳۵۰ با تیم تاج
قهرمان مسابقات فوتبال باشگاه‌های تهران در فصل ۱۳۵۱ با تیم تاج
قهرمانی در لیگ فوتبال ایران جام تخت جمشید ۱۳۵۳ با تیم تاج

ملی
نایب قهرمانی رقابت‌های فوتبال بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک با تیم ملی فوتبال ایران
قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸ ایران با تیم ملی فوتبال ایران
نایب قهرمانی مسابقات فوتبال جام دوستی ۱۳۴۷
عنوان سوم مسابقات فوتبال ارتش‌های جهان ۱۳۴۸ آتن
قهرمان مسابقات فوتبال جام عمران منطقه‌ای ۱۳۴۹ با تیم ملی فوتبال ایران
قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲ تایلند با تیم ملی فوتبال ایران
قهرمانی مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی تهران ۱۳۵۳ با تیم ملی فوتبال ایران

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی علی جباری
3.8/5 - (25 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه