بیوگرافی مارتا ویرا داسیوا

5 سال پیش
1/5 - (1 امتیاز)

بیوگرافی مارتا ویرا داسیوا به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

مارتا ویرا داسیلوا (به پرتغالی: Marta Vieira da Silva) معروف به مارتا زادهٔ ۱۹ فوریه ۱۹۸۶ در شهر دویس ریاشوس واقع در ایالت آلاگواس برزیل است.

زندگینامه مارتا ویرا داسیوا 

بیوگرافی مارتا ویرا داسیوا

فعالیت ورزشی

او مهاجم تیم ملی فوتبال زنان برزیل و باشگاه تیرسو اف اف است.

مارتا پنج سال پیاپی (در سال‌های ۲۰۰۶٬۲۰۰۷٬۲۰۰۸٬۲۰۰۹٬۲۰۱۰) موفق به کسب مقام بهترین بازیکن زن جهان از طرف فیفا شده‌است.

او همچنین در المپیک‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ همراه با تیم ملی برزیل موفق به دریافت مدال نقره این رقابت‌ها شده‌است. مارتا برنده توپ طلایی به عنوان ارزنده‌ترین بازیکن در سال ۲۰۰۴ در رقابت‌های جام جهانی فوتبال زنان زیر ۲۰ سال شده‌است.

در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۷ زنان او برنده توپ طلایی، بهترین بازیکن وکفش طلایی شد. او همچنین نام خود را در کنار نام بریجیت پرینز به عنوان بهترین بازیکن فوتبال جام جهانی زنان در تمامی دوران به ثبت رساند. بهترین بازیکن زن سال فیفا در سال:۲۰۱۸

پیشینه باشگاهی

واسکو داگاما
مارتا در ۱۴سالگی توسط مربی نامدار برزیلی هلنا پاچئو کشف شد و برای تکمیل دوران تعلیم خود به یکی از باشگاه‌های حرفه‌ای و معروف شهر ریو دوژانیرو به نام واسکو داگاما رفت. مارتا تا سال ۲۰۰۱ که این باشگاه بهره‌برداری از تیم زنان خود را متوقف کرد در این تیم باقی‌ماند. در سال۲۰۰۲ مارتا در باشگاه کوچکی در میناس گرایس بازی می‌کرد که در پایان همان فصل منحل شد.

اوم ایکو

مارتا در پیش از فصل ۲۰۰۴ به این باشگاه پیوست. در همین فصل این باشگاه موفق شد با برد ۰–۸ مقابل تیم فرانکفورت به فینال جام یوفا برسد که ۳ گل این بازی را مارتا به ثمر رساند. در لیگ با وجود داشتن ۱۰۶ گل در رده دوم و پایین‌تر از تیم دیوری گردن قرار گرفت. در بازی که بین این تیم و دیوری گردن انجام شد اوم ایکو ۱–۲ شکست خورد که در این بازی مارتا تک گل تیم خود را به ثمر رساند. مارتا در جدول گلزنان لیگ در این فصل ۲۲ گل را به نام خود ثبت کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جیسون کید

مارتا در دومین فصل خود (۲۰۰۵–۲۰۰۴) ۲۱ گل به ثمر رساند و همراه با تیم خود بدون شکست قهرمان لیگ شد. در فصل ۲۰۰۶–۲۰۰۵ یکبار دیگر اوم ایکو بدون شکست قهرمان شد و همانند فصل قبل مارتا با ۲۱ گل زده در صدر جدول گلزنان قرار گرفت.

اوم ایکو در مسابقات زنان جام یوفا در مجموع با نتیجه ۱–۱۱ در مقابل حریف نروژی خود کولباتن اف. کی به پیروزی دست یافت که مارتا در دو مسابقه دو گل زد. برای سومین بار متوالی او در طرف بازنده در فینال جام سوئد بود زمانی‌که تیمش در مقابل لینشوپینگ با نتیجه۳–۲ شکست خورد.

مارتا در ژانویهٔ ۲۰۰۹ وطی اهدای جایزه بهترین بازیکن زن سال فوتبال جهان خبر پیوستن به تیم آمریکایی لس آنجلس سل برای سه سال آینده را اعلام نمود. با درخواست مارتا لوس آنجلس سل بازیکن دیگر تیم اوم ایکو جوانا فریسک را خرید.

لس‌آنجلس سل
مارتا در روز مراسم دریافت جایزه بهترین بازیکن فوتبال جهان در سال ۲۰۰۸ اعلام داشت با قردادی سه ساله به تیم حرفه‌ای فوتبال زنان لس‌آنجلس سل خواهد پیوست. در فصل ۲۰۰۹ مارتا بهترین گلزن لیگ شد و تیمش در فینال بازی را با نتیجه ۱–۰ به اسکای بلو واگذار کرد.

سانتوس

مارتا در سال ۲۰۰۹ و در فصل بدن‌سازی تیم لوس انجلس در قراردادی سه ماه با تیم سانتوس به صورت قرضی به این تیم پیوست. او با بازی وزدن یک گل در کوپا لیبرتادورز (جام باشگاه‌های آمریکای جنوبی) و کوپا دو برزیل (لیگ زنان برزیل) به تیمش کمک کرد.

گلد پراید
در ژانویه سال ۲۰۱۰ تیم لس آنجلس سل منحل شد و حق پیوستن به دیگر تیم‌ها برای مارتا و هم تیمی‌هایش مطابق پیش‌نویس جدایی ۲۰۱۰ دابلیوپی‌اس (WPS) وجود داشت و مارتا به عنوان اولین انتخاب به تیم گلد پراید پیوست. او در تمامی ۲۴ بازی این تیم حضور داشت و موفق به زدن ۱۹ گل شد و برای دومین سال پیاپی عنوان با ارزش‌ترین بازیکن لیگ (WPSMVP) و کفش طلایی WPS را بدست آورد. مارتا (با رای تماشاگران) در تیم ستارگان منتخب لیگ WPS در سال ۲۰۱۰ با بازوبند کاپیتانی در این تیم حاضر شد و با عنوان یکی از بهترین بازیکنان بین‌المللی هدایت این تیم را بر عهده داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بوژیدار رادوشویچ
زندگی شخصی

مارتا در فقر بزرگ شد. پدر مارتا (آلداریو داسیلوا) آرایشگر بود او زمانی که مارتا کودک بود خانواده را ترک کردو مادرش ترزا داسیلوا مجبور شد برای کسب درآمد و نگهدارای از چهار فرزندش سخت کار کند. مارتا دارای دوبرادر بزرگ به نام‌های خوزه و والدیر و یک خواهر به نام آنجلا است. در سال ۲۰۱۰ سخنگوی صالح سوئد بودودر سن خوزه زندگی می‌کرد. در اکتبر ۲۰۱۱ به عنوان سفیر صلح سازمان ملل شناخته شد. بازیکنان مورد علاقهٔ او رونالدو، ریوالدو و رونالدینیو هستند. به غیر از فوتبال ورزش مورد علاقه او تنیس است. همچنین او به نواختن گیتار نیز علاقه دارد.

افتخارات ورزشی

باشگاهی
سوئد اوم ایکو

قهرمانی لیگ برتر زنان سوئد: در سال‌های ۲۰۰۵٫۲۰۰۶٫۲۰۰۷٫۲۰۰۸
قهرمان سوانسکا کوپن (جام سوئد):۲۰۰۷
قهرمان جام یوفا: ۲۰۰۴–۲۰۰۳
برزیل سانتوس

قهرمان جام باشگاه‌های آمریکای جنوبی:۲۰۰۹
قهرمان لیگ برتر زنان برزیل:۲۰۰۹
ایالات متحده آمریکا اف. سی گلد پراید

قهرمان لیگ برتر زنان آمریکا :۲۰۱۰

ملی

قهرمان بازی‌های پان آمریکن:۲۰۰۳٫۲۰۰۷
قهرمان جام ملتهای آمریکای جنوبی:۲۰۰۳٫۲۰۱۰

فردی
برنده جایزه بهترین بازیکن زن جهان از طرف فیفا(۵مرتبه):سال‌های ۲۰۰۶٬۲۰۰۷٬۲۰۰۸٬۲۰۰۹٬۲۰۱۰
قرار گرفتن در رده دوم بهترین بازیکنان زن جهان از طرف فیفا(۱مرتبه):۲۰۰۵
برنده جایزه توپ طلایی در رقابت‌های جام باشگاه‌های آمریکای جنوبی:۲۰۰۹
بهترین گلزن سوانسکا کوپن (جام سوئد):(۴ مرتبه) ۲۰۰۸٫۲۰۰۶٫۲۰۰۵٫۲۰۰۴
بهترین مهاجم سال در سوانسکا کوپن (جام سوئد):(۲ مرتبه)٫۲۰۰۷ ۲۰۰۸
برنده توپ طلایی در رقابت‌های جام جهانی فوتبال زنان زیر ۲۰ سال(۱مرتبه):۲۰۰۷
برنده توپ طلایی جام جهانی زنان(۱مرتبه):۲۰۰۷
برنده جایزه بهترین بازیکن لیگ آمریکا (۲مرتبه):۲۰۰۹٬۲۰۱۰
برنده جایزه کفش طلایی (۲مرتبه):۲۰۰۹٬۲۰۱۰
برنده بهترین بازیکن لیگ قهرمانان(۱مرتبه):۲۰۱۰
برنده جایزه بهترین گلزن جام باشگاه‌های آمریکای جنوبی(۲مرتبه):۲۰۰۳٫۲۰۱۰

مطلب مرتبط:  بیوگرافی شاهین ثاقبی
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی مارتا ویرا داسیوا
1/5 - (1 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه