بیوگرافی ادین جکو

5 سال پیش
بیوگرافی ادین جکو
3/5 - (16 امتیاز)

بیوگرافی ادین جکو به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

ادین جکو (به انگلیسی: Edin Džeko) (زادهٔ ۱۷ مارس ۱۹۸۶) بازیکن بوسنیایی حرفه‌ای فوتبال است که در پست مهاجم در باشگاه رم و تیم ملی بوسنی و هرزگوین به عنوان کاپیتان بازی می‌کند.

زندگینامه ادین جکو

بیوگرافی ادین جکو

فعالیت ورزشی

او سه سال پیاپی به عنوان مرد سال فوتبال بوسنی انتخاب شده‌است. در بوسنی و هرزگوین، او با لقب «الماس بوسنیایی» شناخته می‌شود. قبل از پیوستن به منچستر سیتی، با بازی در تیم آلمانی وولفسبورگ نامی برای خود دست و پا کرد و با آن تیم توانست بوندس‌لیگای سال ۰۹–۲۰۰۸ را تصاحب کند. در آن فصل او با زدن ۲۶ گل دومین گل‌زن بوندس‌لیگا شد. او در فصل ۱۰–۲۰۰۹ با ۲۲ گل بهترین گل‌زن بوندس‌لیگا شد و همچنین در طول این دو فصل موفق به دادن ۱۰ پاس گل نیز شد.

عرصه باشگاهی

باشگاه‌های سابق
جکو فعالیت حرفه‌ای را از بازی در خط میانی برای تیم ژلیزنیچار در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ آغاز کرد، اما بازی در آن پست موفقیت اندکی برای او به همراه داشت. قد بلند و توانایی‌های کم تکنیکی او بسیار مورد توجه بود. مربی جکو در آن زمان ییری پلیشک (Jiří Plíšek) متوجه پتانسیل او شد و هنگام بازگشت به خانه به جمهوری چک، تیم اف کی تپلیس را به خریدن او توصیه کرد.

منچستر سیتی

بعد از گمانه‌زنی‌های فراوان، روبرتو مانچینی، سرمربی منچستر سیتی، ۳ ژانویه ۲۰۱۱ مبلغ ۲۷ میلیون پوند (۳۲ میلیون یورو) توافق شده با ولفسبورگ برای جکو را تأیید کرد که دومین انتقال بزرگ سیتی بعد از انتقال روبینیو از رئال مادرید به مبلغ ۳۲٫۵ میلیون پوند (۴۲٫۵ میلیون یورو) در سال ۲۰۰۸ بود. مبلغ انتقال در رده ششم بالاترین مبالغ انتقال در لیگ برتر قرار گرفت. همچنین، این مبلغ رکورد مبلغ نقل و انتقال به خارج از بوندسلیگا، رکورد هزینه انتقال بازیکنان بوسنیایی، همین‌طور هر بازیکنی از یوگسلاوی سابق در آن زمان را شکست.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فرهاد نظری افشار

فصل ۱۱–۲۰۱۰

او اولین بازی خود برای باشگاه را در برد ۴–۳ برابر ولورهمپتون واندررز در ۱۵ ژانویه انجام داد؛ جائیکه او گل سوم مسابقه برای یایا توره را پایه‌گذاری کرد. جکو اولین بازی در جام حذفی فوتبال انگلستانرا در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۱ در دور چهارم مسابقات برابر نوتس کانتی انجام داد که در آن گل مساوی را به ثمر رساند و بازی با نتیجه مساوی ۱–۱ تمام شد. در بازی تکراری روز ۲۰ فوریه، جکو باز هم گل زد و کمک کرد که منچستر سیتی به یک برد ۵–۰ به مرحله بعد صعود کند. جکو برابر آریس تسالونیکی در ورزشگاه شهر منچستر در دور برگشت مرحلهٔ یک شانزدهم نهایی مسابقات یوفا یورو لیگ در روز ۲۴ فوریه ۲۰۱۱، موفق شد در طول چهار و نیم دقیقه دو گل به ثمر برساند.

فصل ۱۲–۲۰۱۱

جکو دومین فصل حضورش در سیتی را با زدن گل دوم در شکست ۳–۲ برابر منچستر یونایتد در جام خیریه آغاز کرد. در سومین بازی خود لیگ برتر این فصل، توانست چهار گل برابر تاتنهام هاتسپر به ثمر برساند. در این بازی، جکو رکورد دیگری را به عنوان اولین بازیکن منچستر سیتی که موفق شده در یک بازی لیگ برتر چهار گل به ثمر برساند را شکست. آمار شش گل در سه بازی پاداش بهترین بازیکن ماه لیگ برتر در اوت را برای او به همراه داشت.

در ادامه، او موفق به زدن بعضی گل‌های مهم مثل یک ضربه سر در برابر ویگان اتلتیک که پیروزی ۱–۰ برای سیتی را قطعی کرد و برتری آن‌ها را بر رقیب دیرینه و همشهری منچستر یونایتد به سه امتیاز رساند، و گلی که منچستر سیتی را ۲–۰ از پورتو در مسابقات یورو لیگ پیش انداخت، که در نهایت آن‌ها ۶–۱ در مجموع برنده شدند. او همچنین گلی با ضربه سر برابر بلکبرن رورز به ثمر رساند، که باعث پیش افتادن منچستر سیتی با حساب ۳–۰ شد، و برد سیتی قطعی شد، و این در ادامه باعث باقی ماندن برتری باریک و ضعیف دو امتیازی بر منچستر یونایتد شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی زهرا نعمتی
فصل ۱۳–۲۰۱۲

جکو فصل جدید ۱۳–۲۰۱۲ را با به ثمر رساندن گل تساوی برابر ساوت‌همپتون در برد ۳–۲ شروع کرد. او گل دیگری برابر کوئینزپارک رنجرز به ثمر رساند تا آمار گل زنی او به دو گل در سه بازی ابتدایی فصل برسد. او سپس اولین گل سیتی در مسابقات لیگ قهرمانان را برابر رئال مادرید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به ثمر رساند. ۲۹ سپتامبر، گل دقیقه ۸۷ و پیروزی بخش در بازی خارج از خانه برابر فولهام را به ثمر رساند، یک دقیقه بعد از حضور در میدان به عنوان بازیکن جایگزین.

فصل ۱۴–۲۰۱۳

در روزهای ابتدایی فصل ۱۴–۲۰۱۳ لیگ برتر، جکو در ترکیب اصلی در بازی برابر نیوکسل یونایتد در ورزشگاه شهر منچستر توسط سرمربی جدید، مانوئل پیگرینی، قرار گرفت.

۲۵ مارس ۲۰۱۴، جکو دو گل در پیروزی ۳–۰ دربی منچستر برابر منچستر یونایتد به ثمر رساند. او بریا اولین گل خود فقط ۴۳ ثانیه لازم داشت که این گل به سریعترین گل زده شده توسط تیم میهمان در اولد ترافورد (Old Trafford) در تاریخ لیگ برتر (Premier League) تبدیل شد. ۲۷ آوریل، او گل اول پیروزی ۲–۰ برابر کریستال پالاس در ورزشگاه سلهارست پارک را به ثمر رساند و فاصله را با لیورپول پیشتاز لیگ برتر با یک بازی کمتر به سه امتیاز کاهش داد.

فصل ۱۵–۲۰۱۴

۱۷ اوت ۲۰۱۴، جکو پاس گل اولین گل فصل ۱۵–۲۰۱۴ منچستر سیتی را در شکست ۲–۰ نیوکسل یونایتد برای داوید سیلوا مهیا کرد. ۲۰ اوت، جکو قرارداد جدید ۴ ساله با باشگاه امضا کرد، به معنی ماندن در کنار منچستر سیتی تا ۲۰۱۸.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لوئیس همیلتون

۲۴ سپتامبر، جکو اولین دابل فصل خود را در برد ۷–۰ منچستر سیتی برابر شفیلدونزدی دردور سوم رقابت‌های جام اتحادیه انجام داد. ۲۷ سپتامبر، او دوباره در برد ۴–۲ خارج از خانه منچستر سیتی برابر هال سیتی دابل کرد تا رکوردی در گل‌های ابتدای فصل خود در لیگ برتر به ثبت برساند.

۲۱ فوریه ۲۰۱۵، جکو به ۱۵ مسابقه پشت سر هم بدون گل با زدن گل سوم منچستر سیتی در پیروزی ۵–۰ خانگی برابر نیوکسل یونایتد پایان داد.

صی

جکو در سارایوو، بوسنی و هرزگووین که در آن زمان قسمتی از

یوگسلاوی سابق بود، از پدر و مادری بوسنیایی به نام‌های میدهت

و بلما متولد شد. او اظهار داشت که خانواده او همیشه حامی او در

زندگی حرفه‌ای‌اش بودند؛ بخصوص پدرش، وقتی که عضو باشگاه

ژلیزنیچارِ سارایوو بود، او را به جلسات تمرین می‌برد. پدرش همچنین

به صورت حرفه‌ای در بوسنی و هرزگوین بازی کرد. جکو به عنوان ستاره

در سارایوو شناخته می‌شود.

جکو چند زبانه است و می‌تواند به چهار زبان بصورت روان صحبت کند:

بوسنیایی، چک، آلمانی و انگلیسی. او مسلمان است. جکو از میلان

عنوان باشگاه و آندره شوچنکو به عنوان بازیکن که همیشه مورد علاقه

او بوده‌اند، نام می‌برد. او در خانه خود در سارایوو، هنوز یک پیراهن میلان

با شماره ۷ (شماره ای که شوچنکو در میلان می‌پوشید) روی دیوار

اتاقش دارد. جکو و کاپیتان امیراسپاهیچ اولین عموزاده همبازی در

تیم ملی هستند.

 

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ادین جکو
3/5 - (16 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه