بیوگرافی آندرانیک آساطوریان

5 سال پیش
عکس اینستاگرام آندرانیک آساطوریان
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی آندرانیک آساطوریان همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

آندرانیک آساطوریان مشهور به آندرانیک (زادهٔ ۵ شهریور ۱۳۲۰ در همدان – درگذشتهٔ ۳ اسفند ۱۳۹۳ در لس آنجلس، کالیفرنیا)، آهنگساز، رهبر ارکستر و تنظیم‌کننده موسیقی پاپ ایرانی ارمنی‌تبار بود.

زندگینامه آندرانیک آساطوریان

بیوگرافی آندرانیک آساطوریان

وی بعد از اتمام تحصیل در ایالت متحده در همانجا زندگی کرد.

آغاز کار هنری

حاشیه ها

کودکی آندرانیک آساطوریان
آندرانیک با نام کامل آندرانیک آساطوریان در ۵ شهریور ۱۳۲۰ در همدان به دنیا آمد اما در شهر اهواز بزرگ شد و سپس به تهران نقل مکان نمود. او خودش می‌گوید: «از ۹سالگی به موسیقی روی آوردم. در ۱۸سالگی به تهران رفتم تا در آنجا به تحصیلاتم در رشته موسیقی ادامه دهم. در تهران به هنرستان عالی موسیقی رفتم. اما وقتی خواستم نام‌نویسی کنم، به من گفته شد که به‌دلیل این‌که سنم بالاست، می‌بایست در نوبت شبانه ثبت‌نام کنم. من هم در شیفت شب نام‌نویسی کردم و از ساعت ۴ تا ۸ بعدازظهر به کلاس می‌رفتم و به این ترتیب تحصیلات موسیقی را در این هنرستان ادامه دادم. بعد از فعالیّتهای بسیار در موسیقی، وارد ارکستر پاپ رادیو تلویزیون شدم و رهبری آن را به مدّت دو سال به‌عهده گرفتم.»

مهاجرت آندرانیک آساطوریان
وی در اوایل سال ۱۹۷۸ میلادی (سال ۱۳۵۶ شمسی) برای ادامه تحصیل به همراه خانواده به ایالات متحده مهاجرت نمود وی در لس آنجلس، کالیفرنیا زندگی می‌کرد.

پس از انقلاب آندرانیک آساطوریان
پس از انقلاب ضدسلطنتی در سال ۱۳۵۷ و روی کار آمدن جمهوری اسلامی، راه تبعید و مخالفت با حکومت ایران را در پیش گرفت.

همکاری های آندرانیک آساطوریان
آندرانیک با بیش از ۵۰سال کار هنری خالق بسیاری از آثار جاودان هنری است،[۳] او با بسیاری از خوانندگان مطرح پاپ ایران مانند سیاوش قمیشی، ابی، شاهرخ، داریوش، گوگوش، معین و هایده همکاری داشت. از جمله آثار او «افسانه هستی» (با شعر هما میرافشار و صدای هایده) تنظیم سه ترک از آلبوم حکایت بنام حکایت، شکایت و پرنده‌های قفسی و … از سیاوش قمیشی و «صحنه» (با شعر شهیار قنبری و صدای امیر) است.

مادرم آندرانیک آساطوریان
این هنرمند ایرانی-ارمنی، تعداد اندکی از آثارش را نیز خودش خوانده، یکی از این آثار «مادرم» نام دارد که در سالهای آغازین دهه ۱۹۸۰ در آمریکا خوانده شده‌است. آندرانیک در زمینه آهنگسازی و تنظیم، با سازمان مجاهدین خلق در فرانسه همکاری داشت.

ویژگی های آندرانیک آساطوریان
آندرانیک ظاهری فوق‌العاده شاعرانه و خاطره انگیز و صمیمی داشت. معمولاً زیاد اهل گفتگو با رسانه‌ها نبود و در خلوت و تنهایی زندگی می‌کرد. در کنسرت معروف معین یکی از زیباترین اجراهای آندرانیک به عنوان رهبر ارکستر دیده شده‌است.

پیوستن به مجاهدین آندرانیک آساطوریان
از سال‌های میانی دهه ۱۹۹۰ آندرانیک از فعالیت در فضای موسیقی پاپ ایرانی در لس‌آنجلس تا حدی فاصله گرفت و در زمینه آهنگسازی و تنظیم، با سازمان مجاهدین خلق در فرانسه همکاری کرد. نام او در فهرست تنظیم کنندگان ارکستر در کنسرت‌های مرضیه دیده می‌شود؛ برنامه‌هایی که به نفع سازمان مجاهدین خلق ایران در اروپا و آمریکا به روی صحنه رفت. همکاری آندرانیک با مجاهدین کمی بعد رسماً از سوی این سازمان اعلام شد.

عضویت شورای آندرانیک آساطوریان
آندرانیک از اوایل دهه ۷۰ به همکاری با سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت پرداخت و در سال ۱۳۷۷ به عضویت شورا درآمد. وی در برنامه‌های گوناگون این سازمان شرکت می‌جست و با خوانندگان مجاهدین همکاری نزدیکی را آغاز کرد. این موضوع در لس‌آنجلس باعث شد تا شماری از دوستان و همکاران آندرانیک از او فاصله بگیرند. او اما در تصمیم خود مصمم بود و تا همین اواخر سفرهای سالیانه خود به پاریس را برای پروژه‌های این سازمان انجام می‌داد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی حامد همایون

آخرین پیام آندرانیک آساطوریان
او در آخرین پیام خود برای مجاهدین که روز ۲۱ بهمن سال ۱۳۹۳از بیمارستان فرستاد، نوشت: «از محبت‌های شما در این دوران بیماری بی‌نهایت سپاسگزارم. منهم یک اشرفی هستم پرافتخارترین و زیباترین روزهای زندگی‌ام، روزهایی است که با شما بودم و برای شما سرودم و آهنگ ساختم. من در دریای محبت‌های شما، درد بیماری را بهتر تحمل می‌کنم و از همه همرزمان شورایی خواهران و برادران مجاهدم که در این دوران لحظه‌به‌لحظه با من هستند ممنونم… .. من همواره به همه گفته‌ام که یک اشرفی مجاهد هستم و اشرفی مجاهد خواهم ماند».

آندرانیک و موسیقی پاپ در ایران
در ادامه موسیقی سنتی و به موازات موسیقی قدیمی در ایران که از محبوبیت فراوانی نزد مردم برخوردار بود، فرم دیگری از موسیقی پاپ ایرانی در دهه ۱۳۳۰ شکل گرفت. این موسیقی بسیار تحت تأثیر فضای موسیقی پاپ غربی بود و سازهای ایرانی هم در ارکسترهای آن به‌کار نمی‌رفت. در این کارها اگر شعر پارسی را از ترانه برمی‌داشتیم به راحتی می‌توانستیم یک شعر انگلیسی روی آن بگذاریم و کسی هم متوجه نمی‌شد کار ایرانی است و در ایران ساخته شده‌است.

سبک آندرانیک آساطوریان
این سبک در دهه ۱۳۵۰ به پشتوانه موج تازه‌ای از آهنگسازان و ترانه‌سرایان جوان دگرگون شد. شاید بتوانیم واروژان را اولین آهنگ ساز و تنظیم‌کننده و نخستین پیشکسوت سبک جدید در این دوران بشناسیم. بعد از واروژان آندرانیک، منوچهر چشم‌آذر و بابک افشار فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام دادند و آندرانیک آساطوریان در همین دوران با تنظیم ترانه «نمیاد» برگ جدیدی در صفحه موسیقی جدید در ایران باز کرد. این ترانه که با شعر آرش سزاوار، آهنگ حسن شماعی زاده و صدای گوگوش توسط آندرانیک آساطوریان اجرا شد فصل تازه‌ای را در موسیقی پاپ در ایران گشود.

درگذشت آندرانیک آساطوریان
آندرانیک آساطوریان پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان سرانجام در روز یکشنبه تاریخ ۳ اسفند ۱۳۹۳، (۲۲ فوریهٔ ۲۰۱۵)، در سن ۷۳ سالگی در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشت.

پیام آیدا آساطوریان
پیام آیدا آساطوریان همسر آندرانیک پس از درگذشت وی: «آندوی عزیزم، همسر فداکار و پدر مهربان فرزندانم به سوی خدا و شهیدان اشرف پر کشید. دوستان عزیز، هم میهنان شریف، اشرفیان قهرمان و مبارز که در طول این مدت سخت و دشوار من و خانواده‌ام را قوت قلب دادید. آندوی عزیزم امروز صبح به سوی خداوند و همه فرزندان خویش و همان شهیدانی اشرفی که آندو عاشقانشان بود پر کشید. هرگز نمی‌توانستم تصور کنم آندوی مهربان و دوست داشتنی، همسر فداکار و پدر مهربان فرزندانم، یار و یاور مجاهدین، به این سرعت این دنیا را به طرف ملکوت خداوند ترک کند. آندو همه عمر با عشق و پاکی و صفا و محبت زندگی کرد. در قلب مهربان او عشق به مردم و میهن عزیزمان موج می‌زد. هنرمند بزرگی بود که برای پیشرفت موسیقی ایران خیلی تلاش کرد. از زمانی که به غربت آمدیم همه فکر و ذکرش ایران و آزادی بود. از بیست سال پیش هم با آشنایی با مجاهدین به آن‌ها دل پیوست و عاشق مجاهدین و مقاومت شد. او با عشق و علاقه فراوانی که به مجاهدین در اشرف داشت برایشان قطعات زیادی ساخت. خود را پدر اشرفیها می‌دانست. من هم افتخار می‌کنم که در این راه با او بودم. آندو در مبارزه با آخوندها تا آخر استوار و ثابت قدم ماند. من مانند خود آندو از محبت‌های اشرفیان عزیزم و محبت‌های همه مجاهدین و دوستان شورایی در این هفته‌های آخر که آندو با این بیماری سخت دست به گریبان بود بی‌نهایت سپاسگزارم؛ دریای محبت‌های شما اشرفیان، هم آندو در تحمل بیماری کمک کرد و هم به من برای تحمل این شرایط سخت قوت قلب بود و پشتگرمی داد. امروز آندو جاودانه شد من باید راهش را ادامه بدهم. او تا آخر لحظه عمر یک لحظه از یاد برادر مسعود و خواهر عزیزم مریم غافل نبود. او همیشه مثل خورشید برای ما ماندگار خواهد شد و ماندگار خواهد ماند. قربان همه شما آیدا آساطوریان اشرفی مجاهد».

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پاوان افسر

بزرگداشت آندرانیک آساطوریان
پس از درگذشت آندرانیک، در اُوِر سور آواز فرانسه مراسم بزرگداشتی برگزار شد. در این مراسم مریم رجوی گفت: «…. ما برای بزرگداشت انسان والایی جمع شده‌ایم که اگرچه همه از رفتن و پرکشیدنش غمگین هستیم و دلمان به درد آمده‌است، اما در همین حال، هر لحظه که به یادش می‌افتیم، و صفا و یکرنگی و ایمانش را به خاطر می‌آوریم، قلب و وجودمان پر از طراوت و غرور و افتخار می‌شود. این داستان همة انسانهایی است که زبان و قلب و عملشان یگانه است… این داستان زندگی آندرانیک آساطوریان است؛ انسانی با اندیشه‌ای آزاد و قلبی مؤمن. با فقدان آندرانیک، موسیقی ایران یک استاد بزرگ و یک گنجینة هنری، و شورای ملی مقاومت ایران یک گنجینة سرشار از عشق و پایداری و یکی از مظاهر وفای به عهد را از دست داد… آندرانیک از زمان برگزاری کنسرت همبستگی در پاله دوکنگرة پاریس، در سال ۱۳۷۳، آندرانیک به مقاومت ایران پیوست و سالهای بعد به عضویت شورا درآمد. در همان زمان گفت که: ”هر هنرمند واقعی در مقابل جامعة خود متعهد و مسئول است و باید هدفش در مرحلة اول آزاد کردن ملتش باشد. “ پیام آندرانیک، مصداق این توصیف نویسندة فرانسوی رومن رولان است که می‌گوید: برای مداومت در کار هنری چیزی به جز نبوغ طبیعی و بیش از آن لازم است؛ و آن هم سوداها و دردهایی است که زندگی را پر کند و معنایی به آن ببخشد. وگرنه هنرمند اثری نمی‌آفریند… آری، همان‌طور که آندو در تنظیم ترانه‌ها و قطعات موسیقی، سرآمد موزیک ایران بود، در زندگی و هنر خودش و پیوند آن به مقاومت مردم و ارتش آزادی بزرگترین هنرش را تنظیم و خلق کرد و به‌قول مسعود: ”چنین بود که نستوه پرآوازة هنر، با چنگ و ساز شعله‌ور، با عشق صدبرابر در دل اشرف و ارتش آزادی، به پارة تن ملت و مقاومت ایران تبدیل شد. “»

مراسم یادبود آندرانیک آساطوریان
همچنین مراسمی توسط مجاهدان اشرفی در لیبرتی برگزار شد. در ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ نیز مراسمی در کلیسای فارست لاون لس آنجلس، کالیفرنیا به همین مناسبت برگزار گردید.

فعالیت های هنری آندرانیک آساطوریان
در برخی از کاور (جلد) آلبومها از نام آندو که مخفف آندرانیک است، استفاده شده‌است.

آهنگسازی و تنظیم:
ابی خانه سرخ
ابی منو ببخش
ابی جهان بینی
داریوش جشن دلتنگی
داریوش یاس پرپر
داریوش پرسه
داریوش حریق دریا
شهرام شب‌پره گرفتار
ویگن دل غافل
ویگن صدای گریه
ویگن عشق‌های قدیم
ویگن بی وفا
ویگن صدای گریه
ویگن حضرت آدم
(ویگن و هایده) همخونه
هایده افسانه هستی
هایده اسیر تو
هایده همخونه
هایده پریشون
هایده سوگند
هایده آشتی
هایده دستای تو
هایده جادو
گوگوش نیمهٔ گم شدهٔ من
گوگوش نفس
گوگوش بیا داره دیر میشه
ستار هوا
عارف نازک
عارف باغ اسیر
فرزین هم زبون
فرزین آزرده
مرتضی یاران
مرتضی یادت نره
معین بانو
شکیلا رؤیا
فرامرز آصف گلفروش
هلن اقیانوس خالی
هلن خونه عشق
هلن یک بوسه
هلن Flower
سامان ترکم نکن

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مگان ترینر

تنظیم:
ابی بدرقه
ابی زبانم را نمی‌فهمی
ابی رحم کن
ابی خورشید بی‌حجاب
ابی نوازش
ویگن مهتاب
ویگن گل سرخ
ویگن گلی به جمالت
ویگن دو کبوتر
ویگن پرواز
ویگن و هایده همخونه
ویگن دل غافل
ویگن زن
ستار وارث
ستار دشمن
ستار سفرنامه
شاهرخ آوازه خون
شاهرخ کاکولی
شاهرخ قصّه (قصّه اینجوری شروع شد…)
شاهرخ یاس افغان
شاهرخ بچه‌ها خداحافظ
شاهرخ فکر راحت
شاهرخ زیبایی
شاهرخ نگو نگو
شاهرخ نازنین
شاهرخ پاییز
شاهرخ تموم قصه‌های من
مرتضی بچه خوزستان
مرتضی هیمه
مرتضی غریق
مرتضی دل به تو بستم
مرتضی نارفیق
گوگوش مرهم
گوگوش پرستش
گوگوش شکایت
گوگوش نمیاد
داریوش شقایق
داریوش گل بارون زده
داریوش هم غصه
داریوش سرود آفرینش
داریوش تندباد حادثه
داریوش تکیه بر باد
داریوش پند حافظ
داریوش گره کور
داریوش حادثه
داریوش طاقت
داریوش آشفته بازار
داریوش موج
داریوش غریبه
داریوش قاصد
سیاوش قمیشی پرنده‌های قفسی
سیاوش قمیشی حکایت
سیاوش قمیشی شکایت
سیاوش قمیشی از عشق تو
سیاوش قمیشی اون روزها (دریای طوفانی)
سیاوش قمیشی گم کرده
سیاوش قمیشی بچه‌ها
سیاوش قمیشی چوپان
سیاوش قمیشی هر دوی ما
سیاوش قمیشی فصل پاییزی
سیاوش قمیشی چه دردیست
سیاوش قمیشی قصه گل و تگرگ
حسن شماعی‌زاده برای من که عاشقم
حسن شماعی‌زاده یه فرصت دیگه بده
حسن شماعی‌زاده ای وطن
حسن شماعی‌زاده از دست رفته
حسن شماعی‌زاده من چرا عاشقم
حسن شماعی‌زاده راز
حسن شماعی‌زاده نوعروس ماهی‌ها
حسن شماعی‌زاده رفتنت
هایده قصه من
هایده ای زندگی سلام
هایده نشانه (تمنای وصال)
هایده روزای روشن
هایده ای پادشه خوبان
فرهاد برف
فرهاد وقتی بچه بودم
فرهاد خواب در بیداری
فرهاد گاندی
عارف مجنون
عارف حالا باز دوباره من
عارف سهمم از تو (اوج)
عارف ای دل، ای دل
عارف قاصدک
عارف باغ بارون زده
عارف عشق
عارف قصه گل و تگرگ
عارف ای رسیده از راه
عارف بترس از من
معین نماز
معین عشق من
معین کعبه
معین وقتی سرت رو شونمه
معین دعای شب
معین کفتر کاکل به سر
معین به تو می‌اندیشم
معین صفای اَشک
شهرام شب‌پره لیلا
شهرام شب‌پره یار شیرین سخنم
شهرام شب‌پره مگه نه
شهرام شب‌پره فتنه
شهرام شب‌پره لجباز
مهرداد آسمانی هنوزم تو
شهرام صولتی بیا ببینمت
هاتف ساده
هاتف خسته نشو
ضیا قایقران
بیژن مرتضوی نگو دیره
بیژن مرتضوی اواز خاموش
بیژن مرتضوی گم
فرزین نگو دیره
مارتیک طلوع از مغرب
شهرام کاشانی نگاه تو

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی آندرانیک آساطوریان
5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه