بیوگرافی محمد اصفهانی

6 سال پیش
عکس اینستاگرام محمد اصفهانی خواننده محبوب کشور
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی محمد اصفهانی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

محمدمهدی واعظی معروف به محمد اصفهانی (زادهٔ ۱۴ تیر ۱۳۴۵ در تهران)، پزشک، خواننده و آهنگساز پاپ و سنتی ایرانی است.

زندگینامه محمد اصفهانی

بیوگرافی محمد اصفهانی

او از خانواده‌ای اصالتاً اصفهانی در تهران متولد شد. پدر او دکتر محمدعلی واعظی پزشکی بود که مدتی کوتاه پس از انقلاب نیز استانداری اصفهان به عهده او بود، اصالتی اصفهانی داشت و مادر او نیز متولد تهران بود. محمدمهدی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه علوی به پایان برد و در مسابقات قرآن قبل از انقلاب در رده نوجوانان مقام کسب کرد. به خاطر کسب مقام در مسابقات قرآن قرار شد به کویت اعزام شود که این سفر به خاطر مخالفت مادرش لغو شد. محمدمهدی به دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران راه یافت و در سال ۱۳۷۶ فارغ‌التحصیل شد. وی متأهل است و سه فرزند دارد. او با بهره‌مندی از مکتب محمدرضا شجریان و علی جهاندار موسیقی ایرانی آموخت. اصفهانی ابتدا با اجرای آثاری روی اشعار شعرای معاصر مانند فریدون مشیری و همچنین اجرای تیتراژ سریال، پا به عرصه خوانندگی گذاشت.

آغاز کار هنری

او در سال ۱۳۷۳ به عنوان اولین تجربه کاری خود تیتراژ سریال آوای فاخته با ترانه‌سرایی ساعد باقری و کارگردانی بهمن زرین‌پور را به عنوان اولین تیتراژ اجرا کرد که از شبکه ۱ پخش شد. او تا به امروز بیش از ۱۵ تیتراژ سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی را اجرای نموده است. اصفهانی تا به امروز ۱۴ آلبوم منتشر کرده‌است. آلبوم النور اولین آلبوم او بود که بدون موسیقی منتشر شد که شامل مجموعه ادعیه، مناجات و تواشیح می‌باشد و آلبوم تنها ماندم، آلبوم باسازی‌شده از هفت اثر خاطره‌انگیز و ماندگار می‌باشد و آلبوم نون و دلقک در مورد چارلی چاپلین می‌باشد. بی‌واژه با نماهنگی دربارهٔ امام رضا همراه بوده که در این آلبوم منتشر شده‌است. اصفهانی در سال ۹۳ نیز آلبومی ۵ قطعه‌ای به نام شِکوه با موضوعیت «هشت سال دفاع مقدس» منتشر کرد.

حاشیه ها 

بهترین خواننده
محمد اصفهانی به عنوان بهترین خواننده پاپ دهه ۸۰ از سوی مجله ترانه‌ماه، نشریه موسیقی پاپ ایران و به عنوان بهترین خواننده تیتراژ سال ۹۱ از طرف موسیقی ما به خاطر تیتراژ سریال یه تیکه زمین انتخاب شد.

ورود آیت‌الله خمینی
۱۲ بهمن ۱۳۵۷، مراسم استقبال از امام خمینی با حضور هزاران نفر از مردم سراسر ایران در فرودگاه مهرآباد تهران، برگزار شد. در این مراسم تلاوت آیات قرآن توسط محمد اصفهانی که توسط حمید شاهنگیان برای تلاوت قرآن هنگام ورود خمینی به فرودگاه مهرآباد انتخاب شد، گفته‌های زهرا شجاعی رئیس سازمان مشارکت زنان را از ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ اینگونه است: روزی که قرار بود امام وارد ایران شود، دوازدهم بهمن، کمیته‌ای برای استقبال اولیه از ایشان در فرودگاه شکل گرفت. اول قرآن توسط دکتر محمد اصفهانی‌ واعظی که آن موقع ۱۲ ساله بود، قرائت شد و بعد پیام دانشجویان اجرا شد. آنگاه سرود خمینی ای امام را دانشجویان و دانش‌آموزان اجرا کردند.

دخترخاله محمد اصفهانی
محمد اصفهانی در مراسم روز جهانی بهداشت سال ۱۳۹۱ ضمن اجرای آهنگ گفت: خانم دستجردی به خانواده ما محبت بسیاری دارند و به من خیلی کمک کرده‌اند و در دوران بیماری مادرم نیز همراهی و کمک زیادی داشتند. ما نسبت فامیلی با خانم دکتر داریم و مادر بنده، خاله خانم وزیر بهداشت هستند. مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن جمهوری اسلامی ایران است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی متیو برودریک

فعالیت های هنری محمد اصفهانی

آلبوم ها
۱۳۷۷: آلبوم حسرت
استقبال از موج نو پاپ در بین مردم و علی‌الخصوص نسل جوان، باعث اقبال بعضی خوانندگان طیف سنتی نیز به این فرم شد. حاصل این همکاری‌ها در مورد محمد اصفهانی منجر به تولید آلبوم‌هایی همچون حسرت که در سال ۱۳۷۷توسط پیام اسلام منتشر شد، گردید. در مصاحبهٔ غلام علمشاهی با موسیقی ما او می‌گوید که اثر حسرت اصفهانی، پس از آلبوم دهاتی شادمهر عقیلی، جز پرفروش‌ترین آلبوم‌های آن زمان بود.

۱۳۷۹: آلبوم تنها ماندم
اصفهانی به بازخوانی برخی آثار همایون خرم در آلبوم تنها ماندم که در سال ۱۳۷۹ منتشر شد و ترانه‌هایی همچون غوغای ستارگان دست زد.

۱۳۸۱: آلبوم نون و دلقک
تولید اثر نون و دلقک در سال ۱۳۸۱ و کلیپ تصویری آن روی تصاویری از هنرمند کمدی چارلی چاپلین باعث انتقادات فراوانی شد. همایون خرم و بابک بیات نیز در این آلبوم با اصفهانی همکاری داشتند.

۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴: آلبوم برکت
آلبوم برکت در مهر ۱۳۸۴ انتشار یافت. نماهنگ در این آلبوم قرار داده شده که مربوط به قطعه باتو است.

۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰: آلبوم بی‌واژه
بی‌واژه یکی دیگر از آثار اصفهانی در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ توسط شرکت نشر موسیقی ایران‌گام انتشار یافت. بی‌واژه آخرین آلبوم محمد اصفهانی در فضایی کاملاً جدید منتشر شد. چند اثر در استانبول ترکیه ضبط شده است. قطعات ترکی استانبولی است که همه‌شان ساخته تویجان نیازی آهنگساز ترک است. بی‌واژه با نماهنگی دربارهٔ امام رضا همراه بوده که در این آلبوم منتشر شده‌است. شرکت پخش کننده آلبوم اعلام کرده‌است که در ۲ هفته اول انتشار این اثر ۲۰۰٬۰۰۰ هزار نسخه از آن فروش رفته است.

۱۳۹۳: آلبوم شکوه
شِکوه، چهاردهمین آلبوم محمد اصفهانی است که در شامگاه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ در برج میلاد، همزمان با بیست و پنجمین سالگرد درگذشت روح‌الله خمینی رونمایی شد. طبق اعلام قبلی شرکت منتشرکنندهٔ اثر؛ آوای هنر، قرار شد که آلبوم در هشتم دی‌ماه ۱۳۹۳ منتشر شود اما در نهایت با یک روز تأخیر در ۹ دی‌ماه ۹۳ توسط آوای هنر و پخش هنر اول منتشر شد. این آلبوم ۵ قطعه دارد که این ۵ قطعه، قاب، دیدار، سراب، ابر و ماهیا نام دارند.

کنسرت‌ها
کنسرت با رهبری پویا نیکپور
محمد اصفهانی  به روی صحنه رفت. محمد اصفهانی به رهبری ارکستر پویا نیک‌پور و میزبانی مؤسسه آوای هنری پنجشنبه ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۲در سالن همایش‌های برج میلاد تهران در دو سانس ۱۸:۰ و ۲۱:۳۰، با حضور رضا صادقی، پدرام کشتکار، آریا عظیمی‌نژاد و روزبه بمانی به اجرای برنامه پرداخت.کنسرت محمد اصفهانی همزمان شده بود با شب تولد این خواننده بزرگ ایرانی. پس از اجرای آخرین سانس کنسرت در پشت صحنه با حضور اعضای ارکستر و مهمانان برنامه جشن تولدی برای محمد اصفهانی برگزار شد.

کنسرت با رهبری میثم مروستی
کنسرت محمد اصفهانی به سرپرستی میثم مروستی و با حضور ۴۰ نوازنده از بهترین نوازنده‌های ایران و ترکیه توسط مؤسسه آوای هنر در ۱۳ و ۱۴ مرداد ۸۹ در تالار وزارت کشور برگزار شد. اولین شب کنسرت در حالی برگزار شد که با یک ساعت تأخیر، در ساعت ۲۲ آغاز شد و ضعف صدابرداری و ناهماهنگی گروه در اجرای قطعات مشهود بود. در این کنسرت اصفهانی گلچینی از آلبوم‌های قبلی اش بعلاوهٔ ترانهٔ محمد سامی یوسف را به زبان انگلیسی و عربی اجرا کرد. اصفهانی و گروهش برخلاف اجرای شب اول، توانستند شب دوم را با موفقیت به پایان برسانند، در این کنسرت همایون خرم استاد موسیقی حضور داشت که بارها اصفهانی از او قدردانی کرد و حتی او را بر روی صحنه دعوت کرد و برای اجرای امشب در سر شوری دارم در کنار خود نشاند تا حق شاگردی را به جای آورد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی شیلا

کنسرت در ۲۹مین جشنواره موسیقی فجر
محمد اصفهانی در ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ در ۲۹مین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت در دو سانس و در ساعت‌های ۱۸:۱۵ و ۲۱ کنسرت موسیقی برگزار نمود. او قطعاتی از آخرین آلبومش یعنی بی‌واژه اجرا نمود.

همکاری با ارکستر ملی ایران
با انتخاب فریدون شهبازیان به عنوان رهبر جدید ارکستر ملی ایران، محمد اصفهانی به عنوان خواننده ارکستر ملی معرفی شد. ارکستر ملی ایران در ۳۱ و ۱ اربیهشت اولین اجرای سال ۹۶ خود را آغاز کرد که چهار قطعه بی کلام از ساخته‌های فریدون شهبازیان و اوج آسمان، تنها ماندم، روزی تو خواهی آمد، تو ای پری کجایی، مهر و ماه از آلبوم تنها ماندم، ای تو همیشه در میان از آلبوم ماه غریبستان و افسانه از آلبوم هفت سین توسط محمد اصفهانی اجرا شد.

جایزه‌ها و افتخارات

مجله ترانه‌ماه: بهترینهایی که محمد اصفهانی در آنها حضور دارد به عبارت زیر است:
بهترین قطعه پاپ‌سنتی:
آسیمه‌سر از آلبوم نون و دلقک محمد اصفهانی
قطعه هیت دهه:
گل هیاهو از فریدون آسرایی و نون و دلقک از محمد اصفهانی
وایسا دنیا رضا صادقی و منو ببخش ناصر عبداللهی
بهترین خواننده:
محمد اصفهانی
رضا صادقی
مانی رهنما و احسان خواجه‌امیری
موسیقی ما: محمد اصفهانی در نخستین جشن سالانه سایت موسیقی ما موفق به دریافت تندیس بهترین تیتراژ تلویزیونی سال ۹۱ به انتخاب کارشناسان شد، این تیراژ متعلق به تیتراژ سریال یه تیکه زمین است. ترانه‌سرای قطعه یه تیکه زمین روزبه بمانی است و موسیقی و آهنگسازی آن نیز توسط علیرضا کهن دیری ساخته شده است.
بهترین خوانندهٔ موسیقی پاپ
در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با اعلام سالار عقیلی، جایزه بهترین خواننده موسیقی پاپ ایران به محمد اصفهانی اهدا شد. بعد از دریافت جایزه باربد از دست سالار عقیلی گفت: از تمام کسانی که در بازکردن راه باریکی که میان مردم باز کردم ممنونم از استاد ملک محمود مسعودی از استاد علی جهاندار که ردیف را پیش او آموختم و از دو اسطوره خودم یعنی حسین خواجه امیری و محمد رضا شجریان تشکر می‌کنم.

آلبوم‌های استودیویی

تنهاترین سردار – ۱۳۷۵
گلچین – ۱۳۷۶
حسرت – ۱۳۷۷
فاصله – ۱۳۷۸
ولایت عشق – ۱۳۷۹
النور – ۱۳۷۹
تنها ماندم – ۱۳۷۹
ماه غریبستان – ۱۳۸۰
نون و دلقک – ۱۳۸۱
هفت سین – ۱۳۸۱
برکت – ۱۳۸۴
اخراجی‌ ها – ۱۳۸۶
حضور ۱ – ۱۳۸۶
حضور ۲ – ۱۳۸۹
بی‌ واژه – ۱۳۹۰
شِکوه – ۱۳۹۳

تیتراژ فیلم و سریال
این خواننده به خواندن موسیقی تیتراژ سریال‌های مختلف پرداخته است. از جمله این سریال‌ها می‌توان از: نفس، تنهاترین سردار، پهلوانان نمی‌میرند، شکرانه، ولایت عشق،  تا ثریا، آوای فاخته، تکیه بر باد، رستگاران، یه تیکه زمین، وفا، زیر هشت، معصومیت از دست رفته، ارمغان تاریکی، ستاره سهیل، آخرین دعوت، آتش و شبنم، رهایم نکن و … نام برد. آنونس فیلم سینمایی بوسیدن روی ماه، ترانه آن با صدای محمد اصفهانی است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دیوید اویلوو

نماهنگ
مثل گل
نماهنگ مثل گل به کارگردانی محمد قاسمیان و تهیه کنندگی علی اکبر کریمی در ویژه برنامه شب یلدا ۱۳۹۵ بر روی آنتن شبکه دو به نمایش درآمد. این اثر در حمایت از بیماران مبتلا به آلزایمر ساخته شد.

تک‌آهنگ‌ها

محمد اصفهانی تا به امروز بیش از ۷۰ تک‌آهنگ منتشر کرده است؛

غم غفلت
او در مهر ۹۱ ترانه غم غفلت را منتشر نمود که به آهنگسازی بهروز صفاریان و شاعری بیدل دهلوی در استودیوی شخصی بهروز صفاریان ضبط شده بود.

زائر بهار
او در اسفند ۹۱ برای نوروز ۹۲ تک‌آهنگ زائر بهار را منتشر کرد. شعر این ترانه از شعرهای حافظ شیرازی است که علاوه بر حال و هوای نوروزی، گذری هم بر حرم امام رضا و زائران آن بارگاه مطهر دارد.

امیر میخانه
اصفهانی در رمضان و مرداد ۹۲ تک‌آهنگ امیر میخانه را که برای علی بن ابی‌طالب خوانده بود به رئیس‌جمهور حسن روحانی تقدیم کرد. شاعر این آهنگ میرزا حبیب خراسانی و آهنگ‌ساز آن نیز محمدرضا چراغعلی است.

زرین کلاه
اصفهانی در ۱۲ بهمن ۹۲ ترانه زرین کلاه را که توسط خود آهنگسازی شده و با سنتور و تنظیم مجید اخشابی درست شده را منتشر نمود.

وصل و هجران
اصفهانی باز برای نوروز و این بار در سال ۹۳ تک‌آهنگ دیگری به نام وصل و هجران را در ۱۲ اسفند ۹۲ منتشر نمود. او این قطعه را سال‌ها پیش در استودیو پژواک ضبط نموده‌بود. صدابرداری اثر از مهدی اردستانی، سنتور از مجید اخشابی، تنبک آن نیز از همایون شجریان بود و اشعار آن نیز از مولانا بود.

بهانهٔ تو
بهانهٔ تو یا یاد تو، نام ترانه‌ای دیگر از اصفهانی است که با موسیقی غلام‌رضا صادقی و شعر سیاوش انور در خرداد ۱۳۹۳ منتشر شد. نماهنگ تصویری این آهنگ، با نام یاد تو نیز در سالروز ولادت امام مهدی در صدا و سیما رونمایی شد.

سفر
سفر نام یکی دیگر از تک‌آهنگ‌های اصفهانی است که در ۲۰ مهر ۱۳۹۳ از وب‌گاه رسمی ایشان منتشر شد. شعر آن از فیض کاشانی بوده و آهنگسازی آن نیز از خود محمد اصفهانی است.

داغ نهان
داغ نهان نام یکی دیگر از تک‌آهنگ‌های محمد اصفهانی است که در ۱۶ آبان ۱۳۹۶ منتشر شد. شعر آن از عبدالجبار کاکایی بوده و آهنگسازی آن را نیز فرید سعادتمند انجام داده است. داغ نهان قطعه ای مذهبی در رابطه با محرم می باشد.

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی محمد اصفهانی
5/5 - (2 امتیاز)
1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • پویان
    5 سال پیش

    چرا به جای واژه بیگانه بیوگرافی که متعلق به زبان دیگری است به فارسی نمی نویسید: زندگی نامه