بیوگرافی پیتر سلیمانی‌ پور

5 سال پیش
عکس اینستاگرام پیتر سلیمانی‌ پور
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی پیتر سلیمانی‌ پور همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

پیتر سلیمانی‌ پور (زادهٔ ۱۳۴۷ – درگذشتهٔ ۱۸ شهریور ۱۳۹۷) آهنگساز، نویسنده، نوازنده چیره‌دست سازهای بادی و گرافیست ایرانی-روسی بود.

زندگینامه پیتر سلیمانی‌ پور

بیوگرافی پیتر سلیمانی‌ پور

او از بهترین نوازندگان ساکسوفون و از موسیقی‌دانان مهم و تأثیرگذار جاز و موسیقی تلفیقی و آنچه «جاز ایرانی» نامیده می‌شود بود.

آغاز کار هنری

از سنین نوجوانی با فراگیری پیانو نزد کارمن اوسوریو و پیرو آن نوازندگی گیتار و ساز کوبه‌ای به‌طور تجربی وارد دنیای موسیقی شد.

حاشیه ها

خانواده پیتر سلیمانی‌ پور
پیتر سلیمانی‌پور در سال ۱۳۴۷ (خورشیدی) در تهران و در یک خانواده ایرانی-روسی متولد شد. او قصد داشت موسیقی را به صورت حرفه‌ای دنبال کند. اما انقلاب ۱۳۵۷ ایران مانع از آن کار شد.

تحصیلات پیتر سلیمانی‌ پور
پیتر در سال ۱۳۶۶ (خورشیدی) برای تحصیل در رشته نقاشی وارد پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. همزمان به فراگیری فلوت نزد احسان سامعی روی آورد.

آغاز فعالیت حرفه‌ای پیتر سلیمانی‌ پور
او از ابتدای دهه ۱۳۷۰ (خورشیدی) ضمن آغاز فعالیت حرفه‌ای در رشته طراحی گرافیک، نوازندگی ساکسوفون را به‌صورت تجربی آغاز کرد.

گروه آتین پیتر سلیمانی‌ پور
از سال ۱۳۷۳ (خورشیدی) با حضور در صحنه همراه گروه آتین قدم به عرصه موسیقی حرفه‌ای گذاشت. او نخستین کسی بود که با نواختن سازهای درامز، گیتار بیس و ساکسوفون در اجرای گروه آتین قدم در فرهنگسرای بهمن، از این سازها در یک اجرای رسمی پس از انقلاب استفاده می‌کند.

پرسیکو کوارتت پیتر سلیمانی‌ پور
در همان سال گروه موسیقی «پرسیکو کوارتت» را با همراهی علی فروردین، مهراب مقدسیان و عین‌الله کیوان‌شکوه تشکیل داد. این گروه، ترانه‌های جاز سرشناس جهان را به صورت زیرزمینی اجرا می‌کردند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مهدی فخیم زاده

پرسیکو هگزتت پیتر سلیمانی‌ پور
در سال ۱۳۷۶ (خورشیدی) به همراه علی فروردین، بابک ریاحی‌پور، همایون نصیری، کسرا ابراهیمی و نیما حمزه گروه موسیقی «پرسیکو هگزتت» را تشکیل داد که صرفاً به اجرای ساخته‌های سلیمانی‌پور می‌پرداختند.

آنسامبل پیتر سلیمانی‌ پور
در سال ۱۳۸۴ (خورشیدی) «آنسامبل پیتر سلیمانی‌پور» با همراهی افرادی چون ماهان میرعرب، پیتر آکوپ، حبیب مفتاح بوشهری، آرش پژند مقدم، دارا دارایی، آیدا نصرت، امین طاهری و میثم مروستی تشکیل داد. اجراهای این گروه از ساخته‌های خود پیتر سلیمانی‌پور بودند.

درگذشت پیتر سلیمانی‌ پور
پیتر سلیمانی پور آخرین بار حدود دو ماه پیش از مرگ در برنامه «شب‌های جاز» فرهنگ‌سرای نیاوران روی صحنه رفت. او بعد از تحمل دوره طولانی بیماری سرطان در ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ در سن ۵۰ سالگی درگذشت.

خاکسپاری پیتر سلیمانی‌ پور
مراسم وی روز پنجشنبه ۲۲ شهریورماه در کلیسای ارتدوکس روس برگزار شد و سپس در آرامستان ارامنه مسگرآباد (گورستان دولاب) به خاک سپرده شد.

یادبود پیتر سلیمانی‌ پور
در تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۷ در مراسم چهارمین «سال نوای موسیقی ایران» آیین یادبود «پیتر سلیمانی‌پور» در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد و تندیس «سال نوا» به دوست وی «آزاده بابایی فرد» اهداء شد.

فیلم پیتر سلیمانی‌ پور
همچنین او قطعه ای برای آخرین فیلم عباس کیارستمی با نام «۲۴ فریم» ساخته بود و چنان‌که احمد کیارستمی در صفحه اینستاگرامش نوشته، قرار بود که برای مراسم افتتاحیه فیلم در تهران دعوت شود که این اتفاق رخ نداد.

فعالیت‌های
از میان فعالیت‌های او طی سال‌های اخیر، می‌توان به سخنرانی‌های او در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران، اجراهای زنده، آهنگ‌سازی برای فیلم و ساخت بیش از ۱۵۰ قطعه موسیقی و ضبط شماری از آن‌ها اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ماریا کری

فعالیت های هنری پیتر سلیمانی‌ پور

آثار:
آز آثار منتشر شده وی، می‌توان آلبوم‌های «منظومه شخصی»، «قشم، هشت روایت»، همکاری با سهیل نفیسی در آلبوم «چنگ و سرود» و همکاری با بهزاد میرخانی در آلبوم «جوانه‌ها» را نام برد.

همکاری‌ها:
سلیمانی‌پور گروه‌ها و هنرمندان متعددی را روی صحنه همراهی کرده‌است، از جمله:
بابک امینی
گروه‌های «آبرنگ» و «نایما» همراه حمزه یگانه
ماهان میرعرب
دارا دارایی
امین طاهری
گروه «دارکوب» به سرپرستی همایون نصیری
گروه «رومی» به سرپرستی پدرام درخشانی
گروه «فیه‌مافیه» به سرپرستی سعید نایب‌محمدی
او در ضبط‌های استودیویی با کیوان‌جهانشاهی، بابک بیات، کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان، بهزاد میرخانی همکاری داشت.

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی پیتر سلیمانی‌ پور

 

5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه