بیوگرافی منوچهر چشم‌ آذر

5 سال پیش
عکس اینستاگرام منوچهر چشم‌ آذر
5/5 - (7 امتیاز)

بیوگرافی منوچهر چشم‌ آذر همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

منوچهر چشم‌ آذر (زاده ۲۳ آذر ۱۳۲۳، اردبیل) موسیقی دان، آهنگساز و تنظیم‌کنندهٔ ایرانی مقیم لس‌آنجلس است.

زندگینامه منوچهر چشم‌ آذر

بیوگرافی منوچهر چشم‌ آذر

ناصر چشم‌آذر برادر کوچکتر وی بود.

آغاز کار هنری

وی برای تحصیل در زمینه موسیقی وارد هنرستان موسیقی شد.

حاشیه ها

خانواده منوچهر چشم‌ آذر
در ۲۳ آذر ماه سال ۱۳۲۳ در اردبیل به دنیا آمد. او فرزند اسماعیل چشم آذر (از نوازندگان بنام موسیقی آذربایجان) و برادر بزرگتر ناصر چشم آذر آهنگساز و موسیقی‌دان ایرانی است. وی در ۴ سالگی به همراه خانواده اش به تهران آمد.

ساز منوچهر چشم‌ آذر
پدرش اولین بار ساز ویولن را برایش خرید اما بعد از دو یا سه سال کار با ویولن تمایلی به ادامه کار با این ساز نشان نداد، سپس پدرش ساز آکاردئون را برایش تهیه کرد که این بار او به این ساز علاقه‌مند شد.

فرزندان منوچهر چشم‌ آذر
او دو فرزنددارد. یک پسر و یک دختر که پسرش در ایران و دخترش در خارج از ایران به دنیا آمده‌اند.

فعالیت‌های آهنگسازی منوچهر چشم‌ آذر
از آهنگ‌های ساخته شده توسط او می‌توان به طلاق (همسفر) با صدای گوگوش، سال ۲۰۰۰ با صدای داریوش، کلبه من با صدای ابراهیم حامدی (ابی)، هم قسم با صدای معین، خوب من با صدای مهستی، بهار بهاره با صدای حمیرا، شازده خانم با صدای ستار و کلاغ با صدای مسعود فردمنش اشاره کرد.

فعالیت‌های تنظیم آهنگ منوچهر چشم‌ آذر
آنچه نام منوچهر چشم آذر را برجسته و مشهور کرده‌است، پرکاری و فعالیت‌های فراوان وی در زمینه تنظیم آهنگ در دوران قبل و بعد از انقلاب ایران می‌باشد. به‌طوری‌که در تمام سال‌های فعالیت هنریش تاکنون بیش از دوهزار اثر در زمینه تنظیم آهنگ از خود به جای گذاشته‌است. اولین کار منوچهر چشم آذر آهنگ خورشید خانم با صدای رامش است که ملودی و تنظیم آن از اوست. تنظیم‌های او به سبک خاص خود او هستند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ماندانا سوری

آلبوم‌های ابی و منوچهر چشم‌ آذر
اگر فقط به برخی آلبوم‌های ابی نگاهی بیندازیم ترانه‌هایی همچون کوه یخ، برج، پاییز، رحم کن، سفر، جعبه جواهر، نگو با من، گریز، خانم گل، هزار و یک شب، همدم، کلبه من، دو راهی و شکار به چشم می‌خورند که توسط او تنظیم شده‌اند. از میان آهنگسازان، بیشترین آهنگ‌های فرید زولاند توسط منوچهر چشم آذر تنظیم شده‌است که اکثر آن‌ها از جمله نون و پنیر و سبزی با صدای داریوش و ابی جزو آهنگ‌های ماندگار در موسیقی پاپ ایران به‌شمار می‌روند. از جمله ترانه‌های تنظیم شده توسط او می‌توان به بهار بهار با آهنگسازی محمد حیدری با صدای هایده اشاره کرد.

فعالیت‌های پس از انقلاب منوچهر چشم‌ آذر
وی بعد از انقلاب در آمریکا بی‌وقفه به کار خود ادامه داد. بنا به درخواست تعداد زیادی از خوانندگان مقیم لس آنجلس، به مدت چندین سال بر خلاف میل شخصی خود بیشتر درگیر ساخت و تنظیم آهنگ‌های شاد (شش و هشت) شد. آهنگ تولد با صدای اندی و آهنگ تو عزیز دلمی با صدای منصور از جمله کارهای شاد او در این دوره به‌شمار می‌روند. البته فعالیت‌هایش را محدود به کارهای شاد نکرد. آلبوم جان جوانی با صدای ابی از جمله تنظیم‌های موفق او در این دوره است.

همکاری گوگوش با منوچهر چشم‌ آذر
همچنین گوگوش پس از مهاجرت به آمریکا اولین آهنگ خود به نام ‘کیو کیو بنگ بنگ’ را توسط منوچهر چشم آذر تنظیم کرد که با استقبال فراوانی مواجه شد. منوچهر چشم آذر را بیشتر به عنوان تنظیم آهنگ‌هایش می‌شناسند. او تعداد کمی آهنگ در کارنامه هنری خود به عنوان آهنگساز دارد که اکثر قریب به اتفاق آن‌ها از جمله کارهای ماندگار و مشهور به‌شمار می‌روند. منوچهر چشم آذر در طی بیش از پنجاه سال فعالیت خود، زیاد اهل مصاحبه و جلوی دوربین آمدن نبوده‌است از همین روی، بسیاری با چهره او آشنا نیستند و تنها نام او را آن هم به علت کارهای پر شمار و محبوبش می‌شناسند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مایلز تلر

دیدگاه‌های منوچهر چشم‌ آذر
منوچهر چشم آذر نسبت به رپ فارسی دیدگاه انتقادی شدیدی دارد و آن را دلقک مآب می‌نامد و رپ را به عنوان نوعی از موسیقی قبول ندارد. همچنین نسبت به فعالیت‌های بسیاری از جوانان داخلی که اسم خود را تنظیم‌کننده گذاشته‌اند انتقاد می‌کند و کارهای بسیاری از آنان را بسیار ضعیف می‌داند و آن‌ها را برنامه ساز صدا می‌داند تا یک تنظیم‌کننده و از کپی کاری‌ها و نبود ساختار مناسب برای آهنگ‌ها و نبود خلاقیت انتقاد می‌کند. همچنین او به جوانانی که قصد ورود به حیطهٔ آهنگسازی و تنظیم دارند، توصیه می‌کند که به جای فعالیت خودسرانه، درس این عرصه را بخوانند و علم خود را پرورش دهند تا این هنر کمتر در معرض ابتذال قرار گیرد.

فعالیت های هنری منوچهر چشم‌ آذر

آهنگسازی
ابی کلبهٔ من
داریوش سرگردون
داریوش سال ۲۰۰۰
داریوش گلایه‌ها
ویگن وطنم
رامش خواب خوب من
رامش وسوسه
رامش زوج
رامش موندنم از موندنت
رامش نگو نه
گوگوش طلاق
مهستی اسیر
مهستی خوب من
ستار عاشق می مونم
ستار دیگه نکن گریه
ستار بی عشق هرگز
ستار ان شاءالله
ستار چه قشنگه عاشقی
ستار منو نترسون
ستار شازده خانوم
ستار عجب چشایی داری
شاهرخ عروسی
شاهرخ چشم سیاه
معین بی بی گل ۲
شهرام صولتی مرد عشق
شهرام صولتی خانومه
شهرام صولتی هانی
پویا هدیه
منصور پاییز
منصور همه را می‌بخشم
مهرداد آسمانی خانومک
مسعود فردمنش کلاغ (دکلمه)
حمیرا سرگردون
حمیرا بهار بهاره امسال
حمیرا عزیزترین
حمیرا بیقرار
جهان بهونه
مرتضی واویلا
مرتضی دوباره عشق
مرتضی داروغه
مرتضی فرشته نجات
فرزین قهر و ناز
فرزین چنگ

مطلب مرتبط:  بیوگرافی تریشا هلفر
عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی منوچهر چشم‌ آذر
5/5 - (7 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه