بیوگرافی اسماعیل زرین‌ فر

5 سال پیش
عکس اینستاگرام اسماعیل زرین‌ فر
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی اسماعیل زرین‌ فر همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

اسماعیل زرین‌ فر (زادهٔ ۱۲۸۰ در تهران – درگذشتهٔ ۲۷ اسفند ۱۳۷۱) موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازنده ویلن و کمانچه اهل ایران بود.

زندگینامه اسماعیل زرین‌ فر

بیوگرافی اسماعیل زرین‌ فر

پدربزرگ وی در دربار ناصرالدین‌شاه و مظفرالدین شاه، مستوفی دربار بود.

آغاز کار هنری

او از ۷ سالگی نزد دایی خود «علیرضا چنگی» فراگیری ویلن و کمانچه را آغاز کرد. پس از آن از آموزش‌های «حسین اسماعیل زاده» بهره برد.

حاشیه ها

تولد اسماعیل زرین‌ فر
اسماعیل زرین‌فر در سال ۱۲۸۰ روز عید قربان در تکیهٔ زرگرهای تهران متولد شد. او فرزند «مهدی زرین‌فر» بود.

تحصیلات اسماعیل زرین‌ فر
وی در سال ۱۳۰۰ در دبیرستان دارالفنون مشغول به تحصیل بود و با «میرمهدی ورزنده» که عنوانِ استادِ نوین ورزش ایران را داشت، آشنا شد. میرمهدی ورزنده با «علینقی وزیری» که تازه از اروپا به ایران بازگشته بود و در نظر داشت مدرسه عالی موسیقی را تأسیس نماید، آشنایی داشت.

آشنایی با علینقی وزیری اسماعیل زرین‌ فر
روزی اسماعیل زرین‌فر همراه با میرمهدی ورزنده به منزل «علینقی وزیری» می‌رود و ویلن می‌نوازد. وزیری از وی می‌پرسد: «شما نُت می‌دانید»، وی پاسخ می‌دهد: «نه موسیقی را به‌طور سنتی یادگرفته»، کلنل وزیری می‌گوید: «با این استعداد و نوازندگی حیف است که نت ندانید، بیاید شما هم مانند آقایان: ابوالحسن صبا، سلیمان سپانلو، حسین سنجری و عده ای دیگر از اشخاص که اسم نوشته‌اند، شما هم ثبت نام نمایید». او بلافاصله می‌پذیرد و در مدرسه عالی موسیقی ثبت نام می‌کند.

اساتید اسماعیل زرین‌ فر
وی در این مدرسه از تعلیمات موسیقی‌دانانی همچون: «علینقی وزیری»، «سورن آراکلیان»، «سرژ خوتسیف»، «جانبازیان»، «استپانیان» و «پروو» که ویولونیست نام آشنای فرانسوی بود و «موسیو رونی» بهره برد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کرتیس هنسن

شغل اسماعیل زرین‌ فر
در سال ۱۳۰۷ به پیشنهاد علینقی وزیری به عنوان ناظم و معلم مدرسه موسیقی انتخاب شد.

روح‌الله خالقی و اسماعیل زرین‌ فر
وی روزی در مدرسه «روح‌الله خالقی» را در حال حل کردن هارمونی می‌بیند. از خالقی می‌پرسد: «چگونه و کجا می‌خوانی؟» خالقی می‌گوید: «من به صورت مکاتبه ای در بیروت با «کلس و اندانس» استاد منحصر آرمونی آنجا ارتباط دارم و به‌طور مکاتبه‌ا ی درس می‌خوانم»، زرین‌فر می‌پرسد «آیا من هم می‌توانم مانند شما درس بخوانم؟» خالقی جواب می‌گوید: «اشکالی ندارد، شما هم تقاضا کنید». وی بلافاصله مبلغ ۲۴۰ ریال توسط آدرسی که روح‌الله خالقی در اختیارش می‌گذارد به بیروت می‌فرستد و ثبت نام می‌کند و هارمونی را توسط استاد بیروتی فرا می‌گیرد.

سمت اسماعیل زرین‌ فر
پس از مدتی علینقی وزیری به ریاست موسیقی کشور، روح اللَّه خالقی معاون موسیقی کشور و اسماعیل زرین‌فر مسئول هنرستان عالی موسیقی منصوب می‌شوند.

کار در رادیو اسماعیل زرین‌ فر
او ۲ بار در هفته به رادیو می‌رفت و هربار قطعه ای تازه ساخته و می‌نواخت. وی در حدود ۴۰۰ قطعه موسیقی ساخته‌است.

مأموریت اسماعیل زرین‌ فر
او طی مأموریتی به مدت ۴ سال عازم مشهد می‌شود و در آنجا نیز کلاس موسیقی تأسیس می‌کند و به تربیت شاگردان مشغول می‌شود.

همکاری های اسماعیل زرین‌ فر
اسماعیل زرین‌فر در مدرسه عالی موسیقی با ابوالحسن صبا، روح‌الله خالقی و سایر استادان آن زمان در حدود ۲۲ صفحه موسیقی ضبط کرده‌است. او همراه با این هنرمندان از سال ۱۳۲۲ تا ۱۳۲۶ در رادیو فعالیت داشت.

شاگردان اسماعیل زرین‌ فر
از جمله شاگردان او می‌توان به «پوران شجیعی»، «محمد میرنقیبی»، «محمود تاجبخش» و «مهدی برکشلی» اشاره نمود. او غیر از ویلن و کمانچه، ویولن آلتو نیز می‌نواخت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سروش صحت

فعالیت های هنری اسماعیل زرین‌ فر

آلبوم ها:
در سال ۱۳۹۶ یک آلبوم موسیقی کودک با عنوان «ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز» منتشر شد که در این آلبوم نام «اسماعیل زرین‌فر» به همراه «نیکول الوندی» و «شورامیخاییلیان» به عنوان آهنگساز به چشم می‌خورد.

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی اسماعیل زرین‌ فر
5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه