بیوگرافی پیمان سلطانی

5 سال پیش
عکس اینستاگرام پیمان سلطانی
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی پیمان سلطانی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

پیمان سلطانی،(۲۷ دی‌ماه ۱۳۴۹)، آهنگساز، رهبر ارکستر، نوازنده و نظریه‌پرداز موسیقی است.

زندگینامه پیمان سلطانی

بیوگرافی پیمان سلطانی

او فرزند فرخنده حاجی زاده نویسنده و شاعر معاصر است. عمدهٔ شهرت او، به واسطهٔ اجراهایی است که به عنوان رهبر ارکستر ملل (ارکستر پرسپولیس) داشته‌است که از شاخص‌ترین آن‌ها، بازسازی و اجرای آهنگی قدیمی با شعر بیژن ترقی و صدای سالار عقیلی است.

آغاز کار هنری

وی فعالیت خود را در موسیقی، نقاشی و ادبیات از کودکی (سال ۱۳۵۶) در کارگاه موسیقی سازمان فرهنگ و هنر و رادیو و تلویزیون ملی ایران آغاز کرد و سپس در حوزهٔ گرافیک و موسیقی تحصیلات خود را ادامه داد.

حاشیه ها

خانواده پیمان سلطانی
پیمان سلطانی در یک خانوادهٔ فرهنگی متوسط کرمانی چشم به جهان گشود، در ۴ سالگی از محل تولدش تبریز به کرمان و در ۱۶ سالگی به تهران مهاجرت می‌کند.

اساتید پیمان سلطانی
معلمان اولیه‌اش در دوران کودکی آقایان محمد امام، محمد حاجی‌زاده، خلیل برهانی و مادرش(فرخنده حاجی زاده- نویسنده و شاعر) بودند. وی در سال ۱۳۶۶ به تهران عزیمت کرد و از محضر استادان برجسته‌ای چون فرامرز پایور، مجید کیانی، هوشنگ ظریف و … در زمینهٔ نوازندگی سنتور، تار و سه‌تار بهره گرفت و در عرصهٔ آهنگسازی، رهبری ارکستر، هارمونی، کنترپوان، ارکستراسیون و فرم نزد محمدتقی مسعودیه، فرهاد فخرالدینی، امانوئل ملیک اصلانیان، توماس کریستین داوید، یوری داویتیان و … موسیقی را فرا گرفت.

فعالیت حرفه‌ای پیمان سلطانی
وی از سال ۱۳۶۷ به تدریس در حوزه‌های نوازندگی، مبانی آهنگسازی، آشنایی با مکتب‌ها، جنبش‌ها و جریان‌های موسیقی قرن بیستم، شناخت موسیقی، تاریخ موسیقی، تلفیق شعر و موسیقی، روش‌های نوین آواز خوانی، فلسفهٔ موسیقی معاصر و … پرداخت و از سال ۱۳۶۸ با اجرای کنسرت، خلق آثار موسیقی، سخنرانی، اجرای پرفورمنس، برگزاری مستر کلاس و ورک شاپ و هم‌چنین تألیف مقاله، نقد و پژوهش موسیقی در داخل و خارج از کشور فعالیت‌های خود را گسترش داد. سلطانی از سال ۱۳۶۸ سرپرست گروه موسیقی شبان‌رود و سرپرست گروه موسیقی شنیدستان بود و تا سال ۱۳۷۸ این دو ارکستر را اداره می‌کرد.

انجمن موسیقی پیمان سلطانی
همچنین در سال ۱۳۷۲ انجمن موسیقی آغاز را تشکیل داد و برای پنج سال مدیریت آن را عهده‌دار بود. در سال ۱۳۷۱ برای تدریس به مرکز آموزشی سوره (برای تدریس در حوزهٔ نوازندگی، تئوری موسیقی و سلفژ) دعوت شد و دو سال فعالیت خود را در آن‌جا ادامه داد. سلطانی در سال ۱۳۷۱ در اولین دوره از فعالیت ارکستر مضرابی به رهبری و سرپرستی حسین دهلوی با این گروه به عنوان نوازنده همکاری کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سید علی صالحی

قطعه ایران جوان پیمان سلطانی
پیمان سلطانی درخصوص تاریخچه ساخت و اجرای قطعه «ایران جوان» (وطنم) می‌گوید: حدود ۱۲ سال تحقیقی بر روی تصنیف‌هایی با تم ملی و میهنی را آغاز کردم و بیشترین توجهم بر روی آثار با کلام معطوف بود چراکه آثار ملی و میهنی باید جنبه تراژیک و دراماتیک آن‌ها قوی تر باشد و در مجموع تحقیق‌های خود دیدم که بسیاری از این آثار متعلق به دوران مشروطه به بعد است؛ در برخی از آثار به ندرت نتی موجود بود از بعضی از آن‌ها هم تنها یک ملودی صوتی یا یک روایت ساده به دست آوردم البته در این بین آثاری هم بود که هیچ‌یک از این عناصر را نداشت و تنها یک تم ساده بود و سرود «ایران جوان» که به وطنم معروف شده از این دست آثار بود. تم اولیه این قطعه متعلق به «لومر» از آثار آهنگسازان فرانسوی بود و قدمت این اثر به ۱۳۰ سال پیش برمی گردد و اصولاً سرود ملی و میهنی نبوده‌است اما من این اثر را با توجه به ویژگی‌هایی که داشت به اثری ملی و میهنی تبدیل کردم و از آن پس در مطبوعات به اشتباه عنوان شد که این قطعه نخستین سرود ملی در ایران است درحالی که هیچگاه چنین نبوده و نیست.

ارکستر سمفونیک ملل پیمان سلطانی
پیمان سلطانی با همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور و کمیسیون ملی یونسکو در ایران در سال ۱۳۸۲ ارکستر سمفونیک تخت جمشید (پرسپولیس) را تشکیل داد که یک سال پس از تشکیل ارکستر، نام آن به ارکستر سمفونیک ملل تغییر کرد و از سال ۱۳۸۴ ارکستر را خصوصی کرده و با بودجهٔ شخصی آن را اداره کرد. وی از سال ۱۳۸۲ به عنوان رهبر دائمی ارکستر سمفونیک «ملل» فعالیت داشته‌است.

موزه موسیقی ایران و پیمان سلطانی
سلطانی در سال‌های پایان دههٔ هشتاد مجموعهٔ آثار کلنل علینقی وزیری (پدر موسیقی نوین ایران) را در موزه موسیقی ایران راه‌اندازی کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لیلا ایرانی

سمت‌ها و عضویت‌های پیمان سلطانی
مدیریت اولین صداخانهٔ موسیقی ایران در سال ۱۳۷۶ در فرهنگسرای سرو
عضویت در انجمن روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایران از ابتدا تا زمان انحلال
عضویت در فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران IFJ
مدیریت و بنیان‌گذاری انجمن آهنگسازان معاصر ایران در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳
عضو کمیتهٔ بین‌المللی ایکوم و مدیر کارگروه موسیقی ایکوم (ICOM) و (CIMCIM) در ایران از سال ۱۳۸۳
مدیر موزهٔ موسیقی آواها و نواهای شیراز از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵
عضو انجمن منتقدین و پژوهشگران موزهٔ هنرهای معاصر ایران در سال ۱۳۸۳
استاد دانشگاه هنر از سال ۱۳۸۳ (برای مدتی)
عضو افتخاری کانون نویسندگان ایران از سال ۱۳۹۳

فعالیت‌های دیگر پیمان سلطانی
او همچنین در عرصه‌هایی دیگر چون گرافیک، شعر، ادبیات و فلسفه فعالیت‌های مستمری داشته‌است. وی در زمینهٔ فلسفه و زیبایی‌شناسی هنر، محضر رضا براهنی را درک کرده و از جمله شاگردان شاخص وی به شمار می‌رود. علاوه بر این از آموزش‌های منوچهر بدیعی، در زمینهٔ فلسفه و تاریخ معاصر و از محضر هوشنگ ابتهاج در زمینهٔ تلفیق شعر و موسیقی و عروض و قافیه بهره برده است.

فصلنامه موسیقی پیمان سلطانی
او سردبیر فصلنامهٔ موسیقی سُرنا و بولتن موسیقی چنگی، مدیر هنری و مسئول صفحهٔ شعر مجلهٔ ادبی- هنری بایا، جنگ ادبی گفتمان و نشریهٔ قال و مقال بوده‌است.

مدیریت هنری پیمان سلطانی
همچنین به عنوان مدیر هنری و گرافیست موسسه‌های انتشاراتی ویستار، دریچه، آگرا و جامه‌دران از سال ۱۳۷۵ تاکنون فعالیت داشته‌است. از این موسیقی‌دان تاکنون بیش از ۲۰۰ مقاله، گفتگو، یادداشت، نقد و … در حوزهٔ موسیقی و نقد ادبی منتشر شده‌است.

داوری پیمان سلطانی
پیمان سلطانی داور جشنواره‌های متعددی در بخش‌های فرهنگی– هنری و موسیقی بوده‌است. همچنین نشست‌ها و مراسمی را در حوزه‌های موسیقی زنان و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و نقد موسیقی برگزار کرده‌است. او هم‌چنین پژوهش‌هایی در تاریخ موسیقی و موسیقی فولکلور ایرانی انجام داده و در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به عنوان کارشناس و منتقد در راستای معرفی موسیقی ایران و جهان شرکت کرده‌است.

دیدگاه تحلیلی پیمان سلطانی
پیمان سلطانی در نوشته‌های موسیقایی، فلسفی و انتقادی پیشین‌اش، پیرو دیدگاه فلاسفهٔ تحلیلی (اگزیستانسیالیست) بوده و در آثار موسیقایی‌اش ابتدا از آهنگسازان (مدرنیست و پست مدرنیست) پیشرو و آهنگسازان مکتب دارمشتات پیروی می‌کرده، اما چند سالی است که در آثارش موضوع هویت، اومانیسم، انسان‌شناسی و آیین ساختارگرایی را جستجو می‌کند و تلاشش نوشتن آثار خلاق بدون مرز با حفظ هویت ملی است. وی معتقد است که اعتراض به واقعیت بخشی از قطعهٔ خلاق اثر هنری را تشکیل می‌دهد، چرا که در جامعهٔ طبقاتی بسیاری از منافع از او دریغ شده‌است. او معتقد است هر گرایش نویی در هنر با شورش آغاز شده‌است و اینکه هنرمند باید تخیل اش را از محدودیت‌ها رها کرده و خود را در انحصار هیچ تضمینی قرار ندهد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی نرگس فخری

فعالیت های هنری پیمان سلطانی

آلبوم‌ها:
راپسودی بختیاری مهر ۱۳۹۲
ایران جوان / وطنم شهریور ۱۳۹۴
عاشق می‌شویم اسفند ۱۳۹۴
گفت وشنید مهر ۱۳۹۵
وَشتَن (سعدی خوانی) آذر ۱۳۹۵
خیام خوانی اسفند ۱۳۹۵

کتاب‌ها:
آموزش تار و سه‌تار
روش‌های نوین ارکستراسیون
آشنایی با موسیقی مینی مالیسم

گزیدهٔ گفتگوها:
از آثار شنیداری وی می‌توان به راپسودی‌ها، کوارتت‌ها، مجموعهٔ موسیقی سمفونیک بر روی شعر شاعران کلاسیک ایران، عاشقانه‌ها، آثار ملی-میهنی و وطنی‌ها، موسیقی‌های اعتراضی و اجتماعی، آرش کمانگیر، منظومهٔ بابک، ایرانه خانم، خسروانی‌ها، گفت و شنید، وَشتَن، آزادی، ایران جوان (وطنم)، خیامی دیگر، سوئیت سمفونیک‌ها، نسیان، ای انسان، مجموعه آثار برای آنسامبل سازهای ملی ایران، مجموعهٔ موسیقی برای کودکان، رقص شرقی، یادگار لیلی، زنانهٔ پارسی و … اشاره کرد.

فعالیت‌های دیگر:
همکاری با بیش از صد خوانندهٔ ایرانی
طراحی، چاپ و نشر تمبرهای یاد بود هنرمندان ایرانی با همکاری اداره پست ایران
جمع‌آوری و پژوهش موسیقی قالیباف خانه‌های ایران
آموزش موسیقی به کودکان در نیمه اول دههٔ هفتاد
راه اندازی اولین موزه موسیقی آنلاین که در همان سال اول فعالیت متوقف شد.
ساخت و اجرای ماسک گچی از چهرهٔ موسیقیدانان پیشکسوت.
ساخت راپسودی بر اساس موسیقی تمام اقوام ایرانی برای کوارتت و ارکستر زهی.
ساخت آثار سمفونیک بر اساس لالایی‌های ایرانی.

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی پیمان سلطانی
5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه